واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آفتاب پیش او تاریک است
کسانی هستند که در حوزه و دانشگاه تحصیل میکنند و خوب هم میفهمند، اما آن جا که باید تصمیم بگیرند، عقل عملی فلج است. اخلاق در چهار بخش برای ما کاربرد دارد که بخش اول آن مربوط به دنیاست؛ به طوری که سعادت و زندگی مرفه و آرام ما را که نه به بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم، در دنیا تامین میکند.سه بخش دیگر اخلاق به مسأله برزخ و قیامت و بهشت بر میگردد که شامل طب، معماری و هنر می باشند.اخلاق به طب بر می گردد، برای این که حیات معنوی ما را تامین میکند، به معماری بر می گردد؛ به این جهت که برای ما بدنی می سازد که با فشار مرگ از بین نمیرود و نمیپوسد، همچنین به زیبایی و هنر بر می گردد برای این که همه ما علاقه مندیم بعد از مرگ زیبا محشور شویم. رنگ پوست نشانه کمال و سعادت انسان نیستاین نکته که در دنیا رنگین پوست بودن نه علامت کمال است و نه نقص، کسانی که در مناطق مختلف جغرافیایی زندگی میکنند ممکن است رنگ پوست آنها با دیگران فرق کند؛ اینها نشانه کمال و سعادت انسان نیست.رنگی که انسان در قیامت با آن محشور میشود مهم است، برای این که برخی افراد به صورت سیه روی و برخی دیگر سفیدروی محشور میشوند. بدنی که پس از 800 سال سالم بودمرحوم آقا علی حکیم (ره) که یکی از علمای بزرگ اسلام بودند و 200 سال قبل با عظمت و جمال سالیان متمادی در حوزه تهران تدریس میکردند، در رساله خود که در باب معاد نوشتند، به این موضوع اشاره کردند و در اوایل رساله نوشتند که وقتی در نزدیکی شاه عبدالعظیم حسنی (ابن بابویه فعلی) باران فراوانی بارید که در اثر آب گرفتگی قبرستان، برخی از قبور فرو ریخت.وقتی مردم آن منطقه به زیارت اهل قبور رفتند، مشاهده کردند که قبری شکاف برداشت، ولی کفن و بدن آن شخص سالم بود، زمانی که بررسی کردند، فهمیدند که این شخص محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق) است که 800 سال قبل رحلت کرده بود.
مردم تهران با شنیدن این جریان پشت سر هم، شب و روز به زیارت آن قبر میرفتند و آقا علی حکیم (ره) در کتابش مرقوم فرمود که وقتی اوضاع آرام شد به سمت این قبر حرکت کردند و دیدند که بدن و کفن ابن بابویه سالم است. برخی ویژگیهای ابن بابویه، این است که پدر ابن بابویه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ارتباط داشت و خود ابن بابویه نه امام بود و نه امامزاده، ولی توانست بدنی بسازد که هزاران سال سالم باشد.مرحوم محقق داماد (ره) در کتاب شریف خود از برخی بزرگان نقل میکند که عقل به قدری روشن است که اگر به کثرت حس درآید و جرم و ماده شود، آفتاب پیش او تاریک است.جهل و جهالت اگر به صورتی درآید، تاریکی پیش او روشن است، یعنی جهالت از تاریکی تاریکتر است و عقل اگر به صورت جسم درآید از آفتاب روشنتر است. علم برخی منشاء عمل نیستحوزه و دانشگاه کارهای علمی انجام میدهند، ولی اخلاق بخش عملی است. این که میبینیم برخیها علم دارند و عمل نمیکنند، برای این است که علم آنها منشا عمل نیست.همین چهار گروه در جان ما هم وجود دارد، یعنی برخیها خوب میفهمند و آنجایی که به جزم و اندیشه و رأی برمیگردد، موفقاند و هم در بحث عقل عملی خوب میفهمند. ما در درونمان نیرویی داریم که جزم را رهبری میکند و همچنین نیرویی که اراده و تصمیم را رهبری میکند. اگر هر دو خوب باشند، عالم با عمل میشود. کسانی هستند که در حوزه و دانشگاه و تحصیل میکنند و خوب میفهمند، اما آنجا که باید تصمیم بگیرد، عقل عملی فلج است. نشانه شکست عقلدر جریان جهاد درونی گاهی عقل شکست میخورد و شهوت و غضب پیروز میشود و دست و پای عقل را میبندد و لذا انسان با این که میداند رشوه و زیرمیزی حرام است، ولی باز هم میگیرد.این عقل عملی محور تصمیم است، اخلاق عملی برای این است که دست و پای عقل عملی بسته نشود و اگر بسته شد آن را باز کند.به ما گفتند که اگر شما چند روز با اخلاص باشید، چشمههای حکمت از شما میجوشد. معلوم میشود که تمام تلاش و کوشش ما باید این باشد که نگذاریم دست و پای دلمان بسته شود.منبع: سایت اسراء
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]