تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833245871
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (4)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (4) آسيب هاي تأخيري سير تكاملي انقلاب اسلامي آنچه كه تاكنون بيان گرديد اركان اصلي انقلاب، اهميت و جايگاه و نقش آنهاو آسيبهايي بود كه اصول انقلاب اسلامي را تهديد ميكند و به اعتقاد نگارنده مقابله با اينگونه آسيبها از اهميت و ضرورت بيشتري برخوردار است.اما در يك اولويتبندي مشاهده ميكنيم كه آسيبهايي نيز وجود دارد كه تهديد جدي به شمار نميرود اما حركت تكاملي و پويايي انقلاب را دستخوش تغييرات ميكند و از رسيدن به اهداف متعالي باز ميدارد و بيتفاوتي نسبت به برخي از آنها چهبسا پيدايش آسيبهاي اصلي و جدّياي شود كه قبلاً ذكر گرديد. در اين قسمت از بحث، فهرستي از آسيبهاي تأخيري در سير تكاملي انقلاب اسلامي را يادآور ميشويم و به علت اجتناب از حجيم شدن مطالب، از تحليل و تبيين آن خودداري و انطباق آنها بر مصاديق خارجي و تفسير عناوين را به خوانندگان بصير و هوشيار واگذار ميكنيم: 1 ـ ناهماهنگي نهادها و سازمانهاي دولتي. 2 ـ وابستگياقتصادي كه درطولاني مدت وابستگيدرساير زمينههارا نيزبهدنبالدارد. 3 ـ تشريفات زائد اداري و بروكراسي (كاغذ بازي). 4 ـ عدم رعايت مقررات نظام و شكلگيري روحيه بيتفاوتي و پيدايش روحيه تساهل و تسامح. 5 ـ رواج ناهنجاريهاي اجتماعي و اخلاقي (بزهكاري ـ اعتياد و...). 6 ـ كم كاري و عدم خدمت صادقانه به مردم. 7 ـ تشديد و گسترش اختلاف طبقاتي. 8 ـ بي توجهي به حقوق ديگران، خود محوري. 9 ـ شيوههاي غلط تبليغاتي از سوي احزاب سياسي كشور. 10 ـ ورود نيروهاي مسلح به جناحبنديها و احزاب سياسي. 11 ـ بيتوجهي به توسعهسياسي،اقتصاديوفرهنگي(عدمپيشرفتدرسازندگيكشور). 12 ـ ايجاد جنگ رواني براي تخريب چهرههاي انقلابي. 13 ـ ترور شخصيتهاي فرهنگي، سياسي و انقلابي اثرگذار. 14 ـ تقدسزدايي و شكستن حريم قوانين الهي (اباحيگري). 15 ـ دوگانگي شخصيتاجتماعي افراد (ترويج روحيه نفاق دروني و تزوير). 16 ـ عدم نظارت بر رسانههاي عمومي و مطبوعات. 17 ـ به كارگيري معلمان، اساتيد و مربيان غربزده و منفعل، در سيستم آموزشي. 18 ـ تضعيف روحيه تعاون و همدلي. 19 ـ التقاط معارف ديني و القائات غربي (تفكرات غيرديني را به رنگ دين آراستن). 20 ـ سستي و سهلانگاري دستگاه قضايي در احقاق حقوق مردم (عدم استقرار عدالت در نظام حقوقي و قضائي). 21 ـ تحليلهاي غلط وانحرافيازدستاوردهايانقلاب(بيتوجهيبهدستاوردهايعظيم). 22 ـ غفلت از آمادگي همه جانبه مردم در برابر توطئههاي دشمنان. 23 ـ حمايت از برخي گروهها و احزاب داراي افكار انحرافي كه ظاهر مردمي دارند. 24 ـ احياء انديشههاي فمنيستي (بي توجهي به نقش تربيتي بانوان در كانون خانواده و اجتماع). 25 ـ سوء استفاده و بهرهبرداري غلط از انگيزهها و هيجانات جوانان. 26 ـ تحليلهاي غلط و مغرضانه از حماسه دفاع مقدس. 27 ـ غفلت عمومي نسبت به پيدايش آسيبها و آفتهاي. 28 ـ بي تقوايي و دوري از معنويت الهي. 29 ـ ناهماهنگي و نداشتن وحدترويه در اجراي برنامههاي توسعه كشور. 30 ـ ... رسالت و وظيفه نيروهاي انقلابي اكنون اين سؤالها مطرح ميشود كه در چنين شرايطِ سخت و وضعيت حساسي كه قرار داريم و پيشرويهاي دشمن به خصوص با محاصره نظامي كه با اشغال دو كشور همسايه شرقي (افغانستان) و غربي (عراق) ايران اسلامي پديد آورده است و با توجه به حمايتهاي همه جانبه دشمن از عوامل داخلي و نفوذيهايي كه در سطوح مختلف جامعه رخنه كردهاند، مسئوليت و رسالت نيروهاي انقلاب و سنگرنشينان اسلام ناب و حماسهآفرينان عرصههاي دفاع مقدس چيست؟ پاسخ اين سؤال را در چند بخش و مرحله بيان مينماييم. 1. هوشياري و اعتقاد به تداوم مبارزه گامنخست آن است كه ازدشمن زخم خورده و كمين كرده غفلت نكنيم وحالت تهاجمي، جهادي و خصلت استكبارستيزي خود را از دست ندهيم و با بهرهگيري از تجربيات گذشته و عبرتهاي تاريخي، همواره احساس خطر و تهديد نمود. تمام ابزارها و امكانات و استعدادها را در جهت مقابله با دشمن و شناسايي دامهاي گسترده آن به كار بنديم. حضرت علي عليهالسلام پس از انتقاد از اهل مصر كه در برابر دشمن متجاوز گرفتار غفلت گرديدهاند به آنها سفارش ميكند به سوي جهاد با دشمنان كوچ كنند آنگاه به عنوان يك اصل كلي ميفرمايد: اِنَّ اَخَا الْحَربِ الاَرِق وَ مَنْ نامَ لَمْ يَنَمْ عَنْهُ. همانا برادرِ جنگ، بيداري و هوشياري است و هر آن كس كه به خواب رود دشمن او نخواهد خوابيد.80 مقام معظم رهبري ميفرمايد: اگر فرض كنيم كه دشمن بر سر هر راهي وجود دارد، خردمندانه نيست كه انسان دشمن را نبيند وجود او را عدم فرض كند، چطور عليه ما توطئه نيست؟! بعضي گفتند شما توهّم توطئه ميكنيد، توطئهاي وجود ندارد! من در پاسخ، نشانههاي توطئه و نشانههاي خصومت را از اول انقلاب تا امروز در يك فهرست طولاني عرض ميكنم و نشان ميدهم چطور عليه ما توطئه نيست! در اول پيروزي انقلاب آشكارا با انقلاب مخالفت شد و اين سلسله تا امروز ادامه دارد و ما امروز به معني حقيقي كلمه در دنيا دشمن داريم.81 در بياني ديگر ميفرمايد: ... وجود دشمن با به خواب رفتن من و شما كه از بين نميرود. اگر دشمن كمين گرفته و منتظر فرصت است كه ضربه وارد بكند چه من و شما بدانيم چه ندانيم. اگر به فرض خود را به ندانستن هم بزنيم بالاخره دشمن، دشمن است با ندانستن ما يا خود را به ندانستن زدن دشمن از دشمني خود دست برنميدارد. افرادي مايلند اثبات كنند كه نخير ملت ايران هيچ دشمني ندارد، كنار خانه خودتان بنشينيد و به كار خودتان سرگرم باشيد؛ خاطرتان هم جمع باشد كه همه جا امن و امان است. نه اين حرفها واقعيت ندارد يك ملت زنده نميتواند اين طوري فكر بكند...82 نتيجه آن كه اولين شرط تداوم انقلاب و مصون ماندن از آسيبها و تهديدهاي فراوان دشمن حفظ روحيهانقلابي و حالت تهاجمي و ترك نكردن جبهه و سنگر و ميدان مبارزه و تقابل با دشمنان است. بايد باور داشته باشيم كه هرگز جهان خواران ما را رها نكرده و ما هم نميتوانيم آنها را رها كنيم و آتش بسي در كار نيست پس مراقب باشيم فريب ظاهر ساكت جبهه مقابل را نخورده و به خواب غفلت فرو نرويم. 2. اقدامات پيشگيرانه بعد از اذعان به وجود دشمن و بعد از آنكه توطئه را باور كرديم در گام بعدي بايد با هشياري و دقت مراقب زمينهها و فرصتهايي باشيم كه دشمنان با بهرهگيري از آنها به آسيبرساني و ضربه زدن به انقلاب اقدام ميكنند و با قاطعيت و بصيرت عمليات پيشگيرانه و بازدارنده را اجراء نمائيم. هشياري و توانمندي همراه با آمادگي معنوي و مادي و مسدود نمودن راههاي نفوذ دشمن، اركان انقلاب را مستحكمتر، توطئهها و ويروسها را بيتأثير و اميد دشمنان را به يأس تبديل ميكند و بلكه آنان را گرفتار رعب و وحشت ميسازد.83 اقدامات پيشگيرانه و خنثيساز توطئه توطئهگران و آسيبهايي كه دشمنان متوجه انقلاباسلامي ميسازند، بسيارند كه به برخي از مهمترين آنها اشاره ميكنيم. 1 ـ 2. بصيرت بايد با شناخت صحيح و درك اولويتها، شرايط و رويدادها را تحليل و با بررسي دقيق و انديشمندانه رفتارها و حركات سياسي فرهنگي دشمن را تحت نظر داشت تا هيچگاه اسير عملياتهاي فريب و بازيهاي سياسي و ديپلماسي دشمن نشويم. براي پاسداري از اصول و اركان انقلاب اسلامي و پايداري بر اين نگهباني و تلاش براي استمرار اين نهضت و ناكام گذاشتن توطئههاي دشمنان، بصيرت و شناخت در امور ذيل شرط اساسي و اجتنابناپذير است. اول ـ شناخت و معرفي مباني، ماهيت و اهداف انقلاب: يكي از راههاي حفظ انقلاب بخصوص براي نسل سوم اين است كه به شناخت و تحليل مباني فكري و اعتقادي انقلاب اسلامي پرداخته شود. انقلاب اسلامي برمبناي آرمانهاي اسلام و با الهام از حيات ديني براي محو ظلم و استبداد ستمشاهي و قطع دست استعمار و احياي اسلام و اجراي احكام اسلام و تأمين عدالت و مساوات و توجه به كرامت و ارزشهاي والاي انساني پديد آمده است و تفاوت اصلي آن با ساير انقلابها در همين مباني، ماهيت و اهداف آن نهفته است و رمز پايداري و استمرار آن در ربع قرن گذشته پايبندي به همين اصول و مباني بوده است. تبيين اين مباني و اهداف و دستاوردهايي كه در ابعاد مختلف تاكنون به دست آمده براي نسل جديد، كه فراز و نشيبهاي انقلاب را درك نكردهاند، از وظايف فرهيختگان و انديشمندان و پيشتازان انقلاب اسلامي به ويژه متوليان امور فرهنگي كشور است. دوم ـ شناخت دشمن و توطئههاي او: شناخت صحيح دشمن در همه جبههها و برنامهها و روشها و اهداف او يكي از اصول اساسي حفظ و استمرار انقلاب است چراكه «دشمن را نتوان حقير و بيچاره شمرد.» امام درباره شناخت دقيق دشمن براي دفع توطئههاي او ميفرمايد: بايد شما دشمنتان را بشناسيد، اگر نشناسيد نميتوانيد دفعش كنيد.84 مقام معظم رهبري نيز درباره بصيرت كامل و تحليل دقيق در تحركات دشمن ميفرمايد: اگر ندانيم كه استكبار چكار ميخواهد بكند، دشمنان ما چه كساني هستند و از كجا نفوذ ميكنند و اگر متوجه نباشيم كه در جامعه ما چه ميگذرد و چه مشكلاتي وجود دارد و علاجش چيست و اگر اطلاع نداشته باشيم كه در جبههبنديهاي امروز جهان چه جايگاهي داريم نميتوانيم نقش واقعي خود را ايفا كنيم.85 در بحث شناخت راههاي نفوذ و توطئههاي دشمن تذكر اين مطلب ضروري است كه دشمن در حوزههاي مختلف و با انگيزههاي گوناگون به رويارويي با نظام اسلامي برخاسته، لذا بايد اين حوزهها و قلمروها دقيقاً شناسايي و متناسب با هر كدام موضعگيري شود. اگر هجوم به شيوه فرهنگي است بايد راه كار متناسب با آن باشد و اگر اقتصادي و سياسي است بايد متناسب به هر كدام، راه كار مبارزه با آن را پيدا كرد. شناخت دشمن يك مرحله است و اينكه دشمن از چه راههايي نفوذ ميكند و چه طرحهايي را به اجرا ميگذارد مطلب ديگري است. سوم ـ موقعيتشناسي (توجه به شرايط زمان و مكان): امام صادق ميفرمايد: «اَلْعارُِ بزَمانِهِ لا سَْجُمُ عَلَيهِ اللَّوابِسْ،86 بر عالم زمان خود، افكار آلوده و شبهات هجوم نخواهد آورد.» رهبر معظم انقلاب اسلامي ميفرمايد: يكي از علامتهاي بيداري يك ملت اين است كه لحظهها را بشناسد و بفهمد كه حالا چه موقعي است و اهميت اين لحظهها چه قدر است.87 عقب ماندن از حركت و پويايي زمان و نشناختن رويدادهاي پيچيده و نوظهور سياسي و فرهنگي و اجتماعي، از مهمترين عوامل انحراف و لغزش در تصميمگيري است و سبب ميشود كه رهبران و نخبگان و حتي مردم در تشخيص وظيفه اصلي و اولويتبندي مسائل جامعه دچار اشتباه گشته، از توطئههاي اصلي و شيطاني دشمن غافل شوند. در چنين شرايطي، يكي از آسيبپذيرترين نقاط انقلاب و نظام اسلامي به وجود ميآيد. راهكارهاي تحصيل بصيرت: آيا بصيرت چگونه حاصل ميشود؟ و به چه وسيلهاي به دست ميآيد؟ پاسخ به اين سؤال را در دو بخش بيان ميكنيم. ابتدا در حوزه اخلاق اسلامي و سپس در قلمرو مباحث سياسي و پيروي از ولايت. الف ـ حوزه اخلاق اسلامي (تقوا): بيترديد شرط اول دستيابي به بصيرت و ژرفانديشي، خردورزي و تحصيل و دانشهاي مختلف و بهرهگيري از عقل جمعي و دستآوردهاي متخصّصان و صاحبنظران و كسب اطّلاعات دقيق از رويدادها و تحليل صحيح آنها و شناخت معيارها و خطوط كلي مسائل اجتماعي و سياسي است اما در فرهنگ قرآن، ثمردهي اين ابزارها و علوم تنها با بهرهگيري از هدايتهاي خاص الهي ممكن ميشود كه در پرتو تقوا و رعايت حدود الهي حاصل ميگردد. قرآنيكي ازآثار مهم تقوا وخدا محوري وكنترل نفسرا بازشناسيِ جريانهايشيطاني و فريب نخوردن از آنها و بصيرت در مواجهه با گروههاي انحرافي دانسته، ميفرمايد: اِنَّ الَّذينَ اتَّقَوا اِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَاِذاهُمْ مُبْصِرُونَ. (اعراف / 201) كساني كه [از خدا] پروا دارند، چون وسوسهاي ازجانب شيطانها بديشان رسد [خدا را] به ياد آورند و بناگاه بينا شوند. شهيد مطهري در تبيين آيه شريفه «وَاتَّقُوا اللّهَ وَ يُعَلِّمَكُمُ اللّه» (بقره / 282) به نقل از عارفان ميگويد: ذكر اين دو جمله پشت سر يكديگر، اشعار ميدارد كه تقوا تأثير دارد در اين كه انسان مورد موهبتِ افاضه تعليم الهي قرار گيرد.88 پروا پيشگاني كه زندگي آنها خدامحور است، هيچ گاه گرفتار بند و بستهاي شيطاني نميگردند و در انتخاب راه زندگي و موضع سياسي و اجتماعي دچار ترديد نميشوند، زيرا خداوند هدايتِ تلاشگرانِ الهي را تضمين كرده است: وَالَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَشَْدِيَشَُّمْ سُبُلَنا وَ اِنَّ اللّهَ ثَعَ الُْْسِنغِ89 و كساني كه در راه ما كوشيدند، به يقين راههاي خود را بر آنان مينماييم و در حقيقت خدا با نيكوكاران است. ب ـ پيوند با ولايت و رهبري (ولايتمداري) يكي ديگر از راههاي تحصيل بصيرت در قلمرو مسائل سياسي و حكومتي آن هم در جهان پيچيده و مرموز سياسي امروز، شناختِ عميق انديشهها و سيره و سياسي امام خميني(ره) و حضرت آيتالله العظمي خامنهاي مدظله العالي و معيارگرايي بر مبناي انديشه و سيره اين بزرگواران است. براي رهايي از طوفان و تلاطم حوادث پيچيده سياسي و شكستن امواج سهمگين شبهات ديني و سياسي بايد به حبل متين ولايت و رهبري تمسك جست. مريدان خردورز و ژرفنگران فرزانه كه همواره گوش به فرمان امام و رهبري بودهاند و رويدادها و حوادث را از دريچه انديشه و سيره امام و رهبري تحليل و تفسير كردهاند، هيچ گاه دچار ترديد و شبهه و لغزش نشدهاند و به خوبي چهره واقعي دشمنان و نفوذيها را شناختهاند و از فرو غلتيدن در دامهاي صيادان فتنهگر نجات يافتهاند. قرآن در معرفي حزب خدا، ولايت محوري را مطرح و آن را موجب پيروزي و غلبه آنان قلمداد ميكند.90 چه زيبا در تعريف امام و رهبر آمده است كه: امام يعني پيشرو و پيشواي مردم در فضائل؛ امام شاقول يا ريسمان كار است كه بنّايان با آن اندازه ميگيرند تا ديوار راست آيد؛ امام همان طلاي نابي است كه... عيار سكههاي مضروب بر طبق آن واقع ميشود؛ امام رشته نخي است كه مهرههاي گردنبند به آن كشيده ميشود، امام راهنمايي است كه مسافران در تاريكي شب در پي او راه را طي ميكنند و تيري است كه به عنوان نمونه در كارگاههاي اسلحهسازي مورد استفاده قرار ميگيرد تا ديگر تيرها مانند آن ساخته شود.91 نكته مشترك در تمام اين تعبيرها، اين است كه امام و رهبر به عنوان معيار و ملاك پيشگيري از لغزش و خطا و سرگرداني است. و كساني كه با ولايت و رهبري پيوند داشته باشند هيچ گاه دچار گمراهي نميگردند. 2 ـ 2 ـ استقامت و پايداري (حفظ روحيه انقلابي) دومين عامل پيشگيري از آسيبرساني دشمنان به انقلاب اسلامي، استقامت و پايداري و استمرار حركت جهادي و استقامت و پايداري بر بصيرت بدست آمده و حفظ روحيه استكبار ستيزي است. در طول تاريخ پر فراز و نشيب مبارزات اسلامي و نيز دوران انقلاب اسلامي فراوان بودهاند مبارزان و انقلابيوني كه ابتدا در صحنه مبارزات حضور داشته و با جديت در قول و عمل اعلام حضور كردهاند، اما ديري نپاييده كه به دلايل مختلف صحنه نبرد را رها كرده و منزوي شدهاند و يا به دام تطميع دشمن گرفتار آمدهاند. به همين دليل قرآن كريم خطاب به پيامبر ميفرمايد: «فَاسْتَقِمْ كَأ اُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ92؛ پس همان گونه كه دستور يافتهاي ايستادگي كن و هر كه با تو توبه كرده [نيز چنين كند].» و پيامبراكرم در بيان سختي اجراي اين دستور توسط پيروانش كه ميبايد به صراط مستقيم دين اسلام پايدار بمانند فرمود: شَيَّبَتْظ سُورَةُ هُودٍ ثَِكانِ هذِهِ الآيَة.93 سوره هود به واسطه اين آيه مرا پير كرد. استقامت و پايداري در راه حق تضمين كننده پويايي و دوام آن است. و نيروهاي انقلاب و پيروان امام و رهبري بايد همواره با حفظ روحيه دشمنشناسي، استكبارستيزي و تكليف نگري در صحنه مبارزات سياسي، فرهنگي و احياناً نظامي حاضر باشند و مقاومت در برابر فشارهاي رواني و تبليغي دشمن را به صورت يك خصوصيت اخلاقي و روحي متبلور سازند. البتهاستقامت وپايداري دردورانهاي مختلفانقلاب بهشكلهايمختلف پديدارميگردد و در اين دهه كه دوران هجوم سياسي و فرهنگي است، استقامت آن هم بايد سياسي و فرهنگي باشد و سختي اين عمل نسبت به استقامت در دورانهاي قبل تا اندازهاي پيچيدهتر و مشكلتر به نظر ميرسد. به همين لحاظ مقام معظم رهبري ميفرمايد: آدمهاي اهل معني، اهل حكمت و دقت خوب درك ميكنند، گاهي زنده ماندن و زندگي كردن و در يك محيط تلاش كردن به مراتب مشكلتر از كشته شدن و شهيد شدن و به لقاء خدا پيوستن است.94 3 ـ 2. خدمتگزاري صادقانه برجستهترين امتياز نظام مردم سالاري ديني بر ساير نظامهاي سياسي خدمتگزار بودن كارگزاران آن است در نظام مردم سالار ديني مديريتها و مسئوليتها، امانتهايي هستند كه مردم بر عهده كارگزاران گذاشتهاند و حفظ و اداي اين امانت، به خدمترساني است. حضرت علي(ع) خطاب به يكي از كارگزاران حكومت علوي ميفرمايد: اِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ و لكِنَّهُ ص عُنُقِكَ اَمانَةٌ95 حكمراني، رزق و خوراك تو نيست، بلكه امانت و سپردهاي در گردن توست. اين خدمت صادقانه بايد در ابعاد و جنبههاي مختلف نظام و جامعه ظهور داشته باشد: الف ـ از جنبههاي سياسي، بر مسئولان است كه بيشتر به زمينههاي تقويت وحدت، وفاق ملي و اقتدار ملي بينديشند و سياست گذاريها و تصميمگيري هايشان بر اساس حفظ اصول كلي نظام و از جمله حفظ منافع ملي و ديني ملت مسلمان باشد و هرگز خود را وامدار احزاب و گروههاي سياسي نكنند. ب ـ خدمت صادقانه از جنبه فرهنگي اين است كه بنيه معنوي و ديني جامعه تقويت شود و اخلاق عمومي رشد كند و ارزشهاي ديني انقلاب و دفاع مقدس در جامعه نهادينه گردد و از هنر ديني در تربيت نسل جوان بهرهگيري شود. بدين ترتيب نسل جديد ميتواند در برابر هجوم و شبيخون فرهنگي دشمن مقاومت نمايد و در كنار اين آرامش فرهنگي، با توليد علم و تقويت جنبش نرمافزاري، استعدادهاي علمي جوانان به شكوفايي ميرسد. ج ـ از جنبههاي اقتصادي نيز مهار تورم و گراني، نظارت بر قيمتها، تلاش براي فقر زدايي و پرداخت يارانه براي اقلام مصرفي قشرهاي كم درآمد، مبارزه با مفاسد اقتصادي و رانتخواران، اشتغالزايي و حل معضل ازدواج، از برجستهترين خدمات صادقانه كارگزاران نظام به جامعه است كه كاهش ناهنجارهاي اجتماعي را در پي دارد و اميد دشمنان را براي جدا كردن مردم از نظام به يأس مبدل ميسازد. 4 ـ 2. استقرار عدالت (عدالتطلبي) درفلسفه سياسياسلام، حكومت وحكمراني مطلوبيت ذاتيندارد، بلكهتنها ابزاريبراي زمينه سازي استقرار عدالت اجتماعي در جهت رشد و تعالي انسانها به سوي كمال است. قرآنكريم نيز هدف ازبعثت انبياء را قيام مردم بهاستقرار عدالتدر جامعهبيان ميكند: لَقَد اَرْسَلْنا رُسُلَنا بالْبَيِّناتِ وَ اَنْزَلْنَا مَعَهُمْ الْكِتَابَ وَ الْميزَانَ لِيَقُوُمَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ (حديد / 25) به راستي (ما) پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به استقرار عدالت قيام كنند. امام خميني در تفسير اجمالي اين آيه ميفرمايد: غايتْ اين است كه مردم قيام به قسط بكنند، عدالت اجتماعي در بين مردم باشدظلمها از بين برود، ستمگريها از بين برود به ضعفا رسيدگي بشود، قيام به قسط بشود.96 پی نوشت ها: 80 . نهجالبلاغه، نامه 62، ص 602 . 81 . سخنراني در جمع مردم و جوانان اردبيل، 5 / 5 / 79. 82 . خطبههاي نماز جمعه تهران، 26 / 9 / 78. 83 . قرآن آمادگي و توانمندي را وظيفه امت اسلامي دانسته و نتيجه آن را ترس و هراس دشمنان و بازدارنده و ناكام سازنده توطئه آنها معرفي ميكند: «وَ اَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهبُونَ بِهِ عَدُوَّاللّهِ وَ عَدُوَّكُمْ». (انفال: 60) 84 . صحيفه نور، ج 12، ص 196. 85 . حديث ولايت، ج 1، ص 262. 86 . اصول كافي، ج 1، ص 27. 87 . حديث ولايت، ج 4، ص 199. 88 . ده گفتار، ص 26، انتشارات صدرا، بدون تاريخ. 89 . سوره عنكبوت، آيه 69. 90 . سوره مائده، آيه 56 . 91 . معاني الاخبار، شيخ صدوق، ص 96، تصحيح علياكبر غفاري، مكتبه الصدوق، تهران، 1338. 92 . سوره هود، آيه 112. 93 . علم اليقين، محسن فيض كاشاني، ج 2، ص 971، انتشارات بيدار، 1358. (با اندكي اختلاف) 94 . سخنراني مقام معظم رهبري در جمع فرماندهان لشكر 27 محمد رسول الله(ص)، 20 / 3 / 75. 95 . نهج البلاغه، نامه 5، ص 484. 96 . صحيفهنور، ج 15، ص 146. ادامه دارد .....* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : Sm1372/خ
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 692]
صفحات پیشنهادی
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي(5)
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي(5)-آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي(5) 5 ـ 2. نظارت دقيق بر امور ... 4 ـ حل مشكلات سياسي اجتماعي بومي و منطقهاي. 5 ـ مبارزه جدي و ...
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي(5)-آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي(5) 5 ـ 2. نظارت دقيق بر امور ... 4 ـ حل مشكلات سياسي اجتماعي بومي و منطقهاي. 5 ـ مبارزه جدي و ...
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (4)
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (4) آسيب هاي تأخيري سير تكاملي انقلاب اسلامي آنچه كه تاكنون بيان گرديد اركان اصلي انقلاب، اهميت و جايگاه و نقش آنهاو آسيبهايي ...
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (4) آسيب هاي تأخيري سير تكاملي انقلاب اسلامي آنچه كه تاكنون بيان گرديد اركان اصلي انقلاب، اهميت و جايگاه و نقش آنهاو آسيبهايي ...
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (3)
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (3) امام خميني به اين حضور حماسي مردم افتخار ميكرد و در مقابل توطئهها و .... 4 ـ بحران معنويت و تنوعطلبي، تجملگرايي و دنياطلبي.
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (3) امام خميني به اين حضور حماسي مردم افتخار ميكرد و در مقابل توطئهها و .... 4 ـ بحران معنويت و تنوعطلبي، تجملگرايي و دنياطلبي.
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (1)
با اين هدف، پرسش اصلي مقاله حاضر معطوف به آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي .... 4 ـ به اعتبار موضوعات عام و كلي مانند آسيبهاي فرهنگي، (مراكز علمي و تبليغي و ...
با اين هدف، پرسش اصلي مقاله حاضر معطوف به آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي .... 4 ـ به اعتبار موضوعات عام و كلي مانند آسيبهاي فرهنگي، (مراكز علمي و تبليغي و ...
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (2)
آسيب رساني به رهبري انقلاب اسلامي تلاشهايي كه دشمنان براي رويارويي با اين ركن مهم و تضعيف آن انجام ... نيرنگشناسي و زيركي رهبري انقلاب اسلامي، مهمترين عنصر شخصيتي رهبري انقلاب اسلامي در ناكامي ..... آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (4) ...
آسيب رساني به رهبري انقلاب اسلامي تلاشهايي كه دشمنان براي رويارويي با اين ركن مهم و تضعيف آن انجام ... نيرنگشناسي و زيركي رهبري انقلاب اسلامي، مهمترين عنصر شخصيتي رهبري انقلاب اسلامي در ناكامي ..... آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (4) ...
آسيب شناسي انقلاب اسلامي از ديدگاه امام خميني(ره)
آسيب شناسي انقلاب اسلامي از ديدگاه امام خميني(ره)-آسيب شناسي انقلاب اسلامي از ... و هر كس يك طبلي مي زند» (4) و در جاي ديگر مي فرمايند:«اگر خداي ناخواسته بين جامعه .... نداشتيم نگراني من از داخل خودمان است اين ناسازگاري ها كه در اركان هاي اسلامي هست ...
آسيب شناسي انقلاب اسلامي از ديدگاه امام خميني(ره)-آسيب شناسي انقلاب اسلامي از ... و هر كس يك طبلي مي زند» (4) و در جاي ديگر مي فرمايند:«اگر خداي ناخواسته بين جامعه .... نداشتيم نگراني من از داخل خودمان است اين ناسازگاري ها كه در اركان هاي اسلامي هست ...
آسيب شناسي انقلاب اسلامي
آسيب شناسي انقلاب اسلامي نویسنده: آيت الله محمدتقي مصباح يزدي(دامت برکاته) ... و در نتيجه، مردم ناراضي و نسبت به نظام انقلابي بدبين شوند و ارکان نظام دچار ... 4. آفات عقيدتي بيگانگان همچنين، ممکن است سعي کنند که يا تعاليم و احکام ديني ...
آسيب شناسي انقلاب اسلامي نویسنده: آيت الله محمدتقي مصباح يزدي(دامت برکاته) ... و در نتيجه، مردم ناراضي و نسبت به نظام انقلابي بدبين شوند و ارکان نظام دچار ... 4. آفات عقيدتي بيگانگان همچنين، ممکن است سعي کنند که يا تعاليم و احکام ديني ...
ارکان انقلاب اسلامي (1) : رهبري
ارکان انقلاب اسلامي (1) : رهبري نویسنده: آيت الله محمدتقي مصباح يزدي(دامت برکاته) اين ... 4. شناخت و تعيين اصول و موازيني که حرکت اجتماعي بايد در چهارچوب آنها صورت پذيرد و عدول و ... از اين رو، شناخت و تعيين اموري که در جريان نهضت نبايد هرگز آسيب ببينند و سير و خط مشي ..... جريان شناسي گروه هاي منحرف فکري انقلاب اسلامي ...
ارکان انقلاب اسلامي (1) : رهبري نویسنده: آيت الله محمدتقي مصباح يزدي(دامت برکاته) اين ... 4. شناخت و تعيين اصول و موازيني که حرکت اجتماعي بايد در چهارچوب آنها صورت پذيرد و عدول و ... از اين رو، شناخت و تعيين اموري که در جريان نهضت نبايد هرگز آسيب ببينند و سير و خط مشي ..... جريان شناسي گروه هاي منحرف فکري انقلاب اسلامي ...
نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب ...
21 مه 2008 – نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه ... 4ـ از ديگر اهداف انقلاب اسلامي، عبارتنداز: مستقل، آزاد برخوردار از ثروت و ... مردم، رهبري و ايدئولوژي از اركان اصلي اين حركت بودند كه توانستند با "وحدت ...
21 مه 2008 – نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه ... 4ـ از ديگر اهداف انقلاب اسلامي، عبارتنداز: مستقل، آزاد برخوردار از ثروت و ... مردم، رهبري و ايدئولوژي از اركان اصلي اين حركت بودند كه توانستند با "وحدت ...
جامعه - آسيبشناسي تربيت ديني
ميشود به ارزيابي نتايج يا آسيبشناسي تربيت ديني در بعد از پيروزي انقلاب پرداخت ... در تربيت اسلامي، اصل اول تزكيه است نه آنكه به نام پرورش، فعاليتهايي را انجام دهيم و ... تزكيه در همه اركان، ابزارها و مولفههاي تربيت، شائبه دوبيني تقويت شده است؟ ... 4- عدم سرمايهگذاري: به اندازهاي كه در مباحث و شعارها براي تربيت ديني حساسيت ...
ميشود به ارزيابي نتايج يا آسيبشناسي تربيت ديني در بعد از پيروزي انقلاب پرداخت ... در تربيت اسلامي، اصل اول تزكيه است نه آنكه به نام پرورش، فعاليتهايي را انجام دهيم و ... تزكيه در همه اركان، ابزارها و مولفههاي تربيت، شائبه دوبيني تقويت شده است؟ ... 4- عدم سرمايهگذاري: به اندازهاي كه در مباحث و شعارها براي تربيت ديني حساسيت ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها