محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831587642
نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي
خبرگزاري فارس: اين بحث، افزون بر اينكه شناخت ما را به بنيان و اساس انقلاب اسلامي بيشتر و بهتر ميكند، به كارآيي نظام نيز نيمنگاهي داشته و ميكوشد با طرح آسيبها (موانع و خطرات) وضعيّت كنوني را توضيح دهد و آيندهاي روشن فراروي مردم ايران ترسيم نمايد.
طرح مسئله
از موضوعاتي كه همواره داراي اهميّت فراوان بوده، نگاه مجدّد به انقلاب اسلامي است؛ بدين معنا كه انقلاب اسلامي براي رسيدن به چه اهدافي ايجاد شد و آيا پس از پيروزي انقلاب اسلامي، همه اهداف مورد نظر و ايدههاي مطلوب، به دست آمد يا خير؟ اگر پاسخ منفي است، دليل را بايد در چه چيزهايي جست و جو كرد؟ اينجاست كه بحث از موانع و مشكلات انقلاب اسلامي به ميان خواهد آمد. به بيان ديگر، چه آسيبهايي انقلاب اسلامي را از رسيدن به اهداف نهايياش باز ميدارد؟ گفتني است اين بحث، افزون بر اينكه شناخت ما را به بنيان و اساس انقلاب اسلامي بيشتر و بهتر ميكند، به كارآيي نظام نيز نيمنگاهي داشته و ميكوشد با طرح آسيبها (موانع و خطرات) وضعيّت كنوني را توضيح دهد و آيندهاي روشن فراروي مردم ايران ترسيم نمايد.
مقدمه
پيش از وارد شدن به اصل بحث، لازم است به مفاهيم و واژهها اشارهاي كوتاه داشته باشيم.
1ـ آرمانها:
هر انقلابي داراي اهداف و آرمانهايي است. هدف، آن مقصد نهايي است؛ ولي آرمان، آرزوهاي مقدّس و متعالي را گويند. بدين ترتيب، اهداف ممكن است مرحلهاي و يا نهايي باشد، امّا آرمانها مرحلهاي نيستند، بلكه نهايياند. براي نمونه، آرمانهاي انقلاب اسلامي ايران همان اهداف سلبي و ايجابي است كه مردم به همراه رهبران خود براي دستيابي به آنها، بر ضّد نظام سلطنتي پهلوي دست به اعتراض گسترده و همه جانبه زده و تا سقوط كامل آن رژيم از پاي ننشستند.
2ـ دستاوردها:
پس از هر انقلابي، بانگاه به عملكرد آن در مييابيم كه اين انقلاب تا چه حد در رسيدن به اهداف و آرمانهاي خود موّفق بوده است. اكنون با نگاهي به عملكرد و دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران ميتوان دريافت كه با همه موانع و مشكلات داخلي و خارجي كه انقلاب اسلامي با آن روبهرو بوده، تا حّد زيادي توانسته به اهداف و آرمانهاي خود دست يابد. گرچه يادآوري اين نكته نيز لازم است كه واقعيّت اين است كه هيچ انقلابي نميتواند در مدّت كوتاهي به همه اهداف و آرمانهاي خود دست يابد. از اين رو، نبايد انتظار داشت كه انقلاب اسلامي با توّجه به امكانات موجود در كشور به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بتواند به همه خواستههاي خود برسد.
3ـ آسيبها:
به مجموعه آفات و موانعي كه به عنوان سدي در روند رو به گسترش انقلاب اسلامي در حوزه سياسي ايجاد ميشود آسيب گفته ميشود.
از طرفي در باب انقلاب اسلامي نيز به نكتههاي زير بايد توجه نمود:
الف) ضرورت داوري و قضاوت در مورد كاركرد انقلاب اسلامي: چون ما در آستانة ورود به دهة چهارميم و نزديك به سي سال گذشته، معمولاً در يك چنين دوراني نگاه به يك حادثه ـ مثل حادثة عظيم انقلاب ـ يك نگاه همراه با قضاوت و داوري در مورد كاركردهاست. اگرچه انقلاب در سي سالگي، هنوز در عنفوان جواني است؛ در اين شك نيست ـ نيروي انقلاب بحمداللَّه خيلي زياد است، مخصوصاً اين انقلاب ـ ليكن در عين حال در دورة سيساله وقتي انسان نگاه ميكند، يك داورياي نسبت به عملكرد و توفيق و كارآمدي براي انسان پيش ميآيد. ما در اين داوري نبايد اشتباه كنيم؛ و اين جز با يك نگاه كلان امكانپذير نيست.1
ب ) نگاه كلان به انقلاب اسلامي: اگر ما نگاه كلان به انقلاب و حادثة پديد آمدن جمهوري اسلامي بكنيم، جزئينگريها نميتواند ما را گمراه كند. گاهي جزئينگري و نگاه نكردن به مسير مستمرِ از ابتداء تا انتهاء، انسان را گمراه ميكند؛ حتّي گاهي آدم راه را گم ميكند، هدف را گم ميكند. نميخواهيم بگوئيم جزئينگر نباشيم؛ چرا، نگرش به جزئيات، يعني همان برنامهريزي؛ اين را ما منكر نيستيم. برنامهريزي، نگاه به فصول مختلف و بخشهاي مختلف، يعني جزئينگري. ميخواهيم بگوئيم اين نگاه به بخشها و اجزاء و ابعاد موجب نشود كه ما غافل بشويم از نگاه به كل. چون نگاه به كل براي ما درسآموز است.
1ـ آرمانهاي سياسي:
از مهمترين آرمانهاي سياسي انقلاب اسلامي ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.
الف) طرد كامل استعمار و جلوگيري از نفوذ اجانب و تنظيم سياست خارجي كشور بر اساس معيارهاي اسلامي؛ براساس قانون اساسي يكي از آرمانهاي انقلاب اسلامي اين است كه كشور نه قصد استيلا بر مقدرات ساير ملتها را دارد و نه سلطه هيچ قدرتي را برخود تحمل ميكند. لذا انقلاب اسلامي با شعار نه شرقي و نه غربي، جلوهاي از اين اصل را كه طبق آن جمهوري اسلامي ايران براي خود هويتي مستقل از نفوذ قدرتها و ابرقدرتهاي جهان قائل شد و در چارچوپ اين اصل خود را غير متعهد دانست. و از اين طريق سياست خارجي خود را براساس معيارهاي اسلامي بنا نهاد. لذا طبق قانون اساسي، هيچ قانوني نه تنها در سياست خارجي، بلكه در سياستگذاريهاي داخلي، فرهنگي، اقتصادي و... نبايستي با قوانين اسلام مغايرت و تضاد داشته باشد.
ب) يكي ديگر از آرمانهاي انقلاب اسلامي محو هرگونه استبداد و خودكامگي و انحصارطلبي و تأمين آزاديهاي سياسي و اجتماعي درحدود قانون بود؛ بنابراين انقلاب اسلامي توانست با مبنا قراردادن حاكميت قانون خدا بر مردم عملاً واژه استبداد كه 2500 سال درايران قدمت داشت را از بين ببرد و حاكميت خودكامه شاهان بر سرنوشت مردم را موكول به خود مردم نمايد. و اين از طريق بنيان نهادن حكومت اسلامي (جمهوري اسلامي) صورت گرفت. "حكومت اسلامي، استبدادي نيست كه رييس دولت، مستبد و خودرأي باشد و مال و جان مردم را به بازي بگيرد و در آن، به دلخواه دخل و تصرف كند. هركس را ارادهاش تعلق گرفت، بكشد و هركس را خواست انعام كند و هر كه را خواست، تيول بدهد و املاك و اموال ملت را به اين و آن ببخشد!..."2 با از بين رفتن استبداد زمينه سعادت مادي و معنوي و توجه به رشد و بالندگي مردم فراهم ميشود و مردم ميتوانند در جنبههاي مادي و معنوي، روحي و جسمي به رشد اجتماعي نايل آيند. و از اين طريق احيا و اقامه حق و دفع باطل ميگردد. و اين باعث بوجود آمدن و تأمين آزاديهاي سياسي و اجتماعي ميگردد. آزادي كه در زمان شاه به تمام معني درهمة عرصههاي سياسي و اجتماعي و فرهنگي وجود نداشته است؛ زيرا اگر شاخصه عدم آزادي را موارد ذيل بدانيم به جرأت ميتوان گفت كه همه اين موارد در زمان پهلوي مسدود شده بود.
مهمترين شاخصههاي عدم آزادي عبارتنداز:
ـ تعدي به مال و جان وناموس و عرض ديگران؛
ـ تعدي به حقوق ديگران؛
ـ ايجاد مزاحمت براي ديگران؛
ـ تظاهر به منكرات؛
ـ تخلف ازمقررات حكومتي و عدم رعايت مصالح نظام؛
ـ اهانت به مقدسات و ...
كوتاه سخن آنكه، حقيقت آزادي در زمان رژيم گذشته وجود نداشته و مردم شريف ايران اسلامي از طريق تحول انقلابي به اين عنصر مهم دست يافتند.
3ـ الگو بودن ايران براي جامعه اسلامي، يكي ديگر از اهداف انقلاب اسلامي مسئله الگو بودن است. ايران به عنوان يك الگو براي جوامع اسلامي در درجة اول و همة جوامع بشري در درجة بعد، مورد نظر بوده و آن [الگو بودن] را بگذاريم جلوي چشم آحاد بشر و امت اسلامي؛ ميگويند اين است كه هم مطلوب اسلام است، و هم ميسور مردم اين روزگار. 3
4ـ از ديگر اهداف انقلاب اسلامي، عبارتنداز: مستقل، آزاد برخوردار از ثروت و امنيت، متدين و بهرهمند از معنويت و اخلاق، پيشرو در مسابقة جامعة عظيم بشري در علم، كه از اول و ازل بين آحاد بشر يك مسابقه است در دستاوردهاي بشري، در علم و در بقية خواستهها و دستاوردهاي بشري، برخوردار از آزادي با همة معاني آزادي. آزادي فقط آزادي اجتماعي نيست ـ اگرچه آزادي اجتماعي، يكي از مصاديق مهم آزادي است ـ هم آزادي اجتماعي مورد نظر است، هم آزادي به معناي رها بودن و آسوده بودن و آزاد بودن كشور از دستاندازي بيگانگان و استيلاي آنها ـ كه گاهي كشور بظاهر مستقل هم هست، اما زير نفوذ است ـ و هم آزادي معنوي، كه آن رستگاري انسان و تعالي اخلاقي انسان و عروج معنوي انسان است، كه هدف اعلي، اين است. همة كارها مقدمه براي تكامل انسان و عروج انسان است. اين بايد در جامعة اسلامي خود را نشان بدهد. 4
شايد عدهاي بپرسند كه اين اهداف انقلاب اسلامي را از كجا اخذ نموديد. درجواب بايد گفت: از كلمة اسلامي. اسلام اصلاً همينهاست. آن كسي كه غير از اين در مورد اسلام تصور ميكند، اسلام را نشناخته. آن كسي كه تصور ميكند اسلام فقط به جنبههاي معنوي، آن هم با برداشت و تلقي خاص از جنبههاي معنوي ـ عبادت و روزه و زهد و ذكر و امثال اينها ـ ميپردازد، به دنياي مردم، به لذات مردم، به خواستههاي بشري مردم نميپردازد، او اسلام را درست نشناخته؛ اسلام اينجوري نيست. همة اين چيزهايي كه گفتيم، هم آن چيزي كه مربوط به مسائل دنيايي جامعه است ـ مثل عدالت، مثل امنيت، مثل رفاه، برخورداري از ثروت، برخورداري از آزادي و استقلال ـ هم آنچه كه مربوط به مسائل اخروي است؛ مثل رستگاري، تقوا، پرهيزگاري، رشد اخلاقي، تكامل معنوي انسان، در كلمة اسلامي مندرج است. 5
آية قرآن به ما ميفرمايد كه: "وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ؛6 ايمان و تقوا كه باشد، بركات آسمان و زمين جاري خواهد شد. بركات آسمان، همان فتوح معنوي است، همان رحمت الهي است، همان تقرب الياللَّه است، همان استغفار ملائكة آسمان و حمَلة عرش براي بندگان خدا در روي زمين است. بركات ارض، يعني همة آنچه كه به زندگي زميني انسان ارتباط پيدا ميكند؛ يعني آزادي، يعني رفاه، يعني استقلال، يعني امنيت، يعني سعة رزق، سلامت بدن و از اين قبيل. اگر ايمان و تقوا باشد، هم آن بركات و هم اين بركات براي بشر وجود دارد. اين، اسلام است. پس وقتي كه گفتيم انقلاب اسلامي، معنايش اين است كه عرض شد. 7
2ـ دستاوردهاي سياسي
از مهمترين دستاوردهايي كه انقلاب اسلامي موفق به كسب آن شد عبارتنداز:
الف) كسب استقلال سياسي و ايجاد نظام سياسي مستقل (نفي استعماروعوامل خارجي )
استقلال واژهاي گسترده و نسبي است و مراد از استقلال، به معني مطلق آن نيست؛ زيرا استقلال مطلق در دنياي كنوني وجود ندارد و همه ملتها و دولتهاي جهان به يكديگر وابستهاند و محتاج هم هستند. بنابراين وقتي بحث از استقلال ميكنيم مراد آن است كه هر كشوري در تصميمگيري و اجراي تصميمات ملياش مختار باشد و جمهوري اسلامي با از بين بردن نظام استبدادي، طرد كامل استعمار، جلوگيري از نفوذ اجانب، نفي و اجتناب از پيمانهايي كه موجب سلطه بيگانه بر منابع طبيعي و اقتصادي و فرهنگي و عدم تعهد در برابر قدرتهاي سلطهگر توانست به اين مهم دست يابد.
ب) براندازي حكومت شاهنشاهي (طرد استبداد و عوامل ديگر داخلي وابسته) و استقرار نظام جمهوري اسلامي
از ديگر دستاوردها پايان دادن به رژيم ديكتاتور و خودكامه شاه و نفوذ روزافزون و فزاينده عوامل وابسته به رژيم در سرنوشت جامعه ايراني بود. اين براندازي مرهون حضور همزمان و هماهنگ و كاملاً مطلوب سه ركن اصلي و مهم انقلاب بود. مردم، رهبري و ايدئولوژي از اركان اصلي اين حركت بودند كه توانستند با "وحدت كلمه" به اين هدف مهم دست يابند.
ج) ارتقاي آگاهيهاي سياسي و تقويت بينش سياسي مردم و حضور در صحنههاي مختلف سياسي
به دليل فشار استبدادي موجود زمان پهلوي عملاً حضور مردم و جوانان در عرصه جامعه به شدت كاهش پيدا كرده بود و اين به خاطر بسته بودن نظام بود كه كسي جرأت نميكرد؛ حتي در منزل و خانه خود از جامعه و سياست بگويد. اما با وقوع انقلاب اسلامي بينش سياسي مردم جهت حضور در اجتماع بيشتر شد و مردم از باب احساس تكليف و عمل به وظيفه در اين حضور يكپارچه شركت نمودند امروز شركت در انتخابات رياست جمهوري نه فقط يك وظيفه اجتماعي و ملي است، بلكه يك وظيفه شرعي اسلامي و الهي است كه شكست در آن، شكست جمهوري اسلامي است. 8
د) تدوين الگويي جديد پيرامون دين و حكومت (نظام مردم سالاري ديني)
براساس اصل اول قانون اساسي ايران، حكومت ايران "جمهوري اسلامي" است. مقام معظم رهبري در تعبيرات مكرر خود واژه "مردم سالاري ديني" را معادل "جمهوري اسلامي" دانسته است. بنابراين وقتي ميگوييم مردمسالاري ديني يعني:
يكم ـ نقش مردم در مقبوليت نظام و كارآمدي آن
در نظام جمهوري اسلامي، هرچند مشروعيت حكومت از سوي خداي متعال است، اما نقش مردم در مقبوليت نظام مورد تأكيد جدي است. پذيرش مردمي، نقش عظيمي دركارآمدي نظام دارد. مردم با پذيرش حكومت، به حكم الهي، قدرت و بسط يد و نفوذ كلمه ميدهند تا قوانين و احكام الهي را به اجرا بگذارد و اهداف و مقاصد ديني را در جامعه پياده كند.
دوم ـ نقش مردم در تعيين حاكمان و كارگزاران نظام؛
نقش مردم در تعيين حاكمان نظام، يكي ديگر از وجوه مهم"مردم سالار" بودن نظام جمهوري اسلامي است؛ زيرا هر چند در عصر غيبت، همانند عصر حضور، حاكم اسلامي و ولي امر، مشروعيت خود را ازجانب خدا دارد، اما طبيعي است كه تشخيص و تعيين حاكم اسلامي در هر عصر و زماني، به عهده خود مردم است.
سوم ـ نقش مردم درنظارت برحاكمان
يكي ديگر از وجوه "مردم سالاري" اين است كه مردم نه تنها حق نظارت بر تمام كارهاي حاكمان اسلامي را دارند، بلكه اين يك وظيفه شرعي و الهي آنان است. به تعبير ديگر مردم در امر نظارت بر كار حاكمان جامعه، نبايد بيتفاوت باشند و هركس بايد اين مسئوليت را بر دوش خود احساس كند. بنابراين، حاكمان، حق ندارند و مجاز نيستند مردم را از نظارت بر كار خويش، ممنوع و محروم سازند.
چهارم ـ نقش مردم در انتخاب كارشناسان و متخصصان
با اين بيان كه هر چند در حكومت اسلامي، محور همه برنامهها و مقررات، احكام و مقررات اسلامي است و احكام نيز بر عهده فقيه جامع شرايط (ولي امر) است، اما همه اينها به معناي بينيازي از كارشناسي كارشناسان و متخصصان در رشتههاي مختلف براي تشخيص موضوعات و سياستگذاريها و برنامهريزيها نيست. با عنايت به اينكه حاكم غير معصوم، احاطه علمي بر همة موضوعات و سياستگذاريها ندارد و از مصالح و مفاسد همة امور اطلاع همه جانبه ندارد، به ناچار بايد با صاحب نظران و كارشناسان علوم و فنون مختلف، مشاوره و رايزني داشته باشد.
پنجم ـ محوريت خدمت به مردم در نظام جمهوري اسلامي
در اين نظام همة مسئولان خدمتگذار مردمند. در نظام اسلامي، حاكمان براي مردمند نه مردم براي حاكمان، چنان كه امكانات و سرمايههاي كشور براي مردم است نه براي حاكمان. همانگونه كه محور قانونگذاريها و سياستگذاريها، تأمين مصالح و منافع مردم است نه منافع حاكمان. "در نظام اسلام، كشور متعلق به مردم و اصل، مردم است. در نظام مردم سالاري ديني، رسيدگي به امور مردم، تامين رفاه و آسايش و حل مشكلات آنان... يك اصل مهم است."9
ششم ـ رسيدگي به محرومين، دغدغه اصلي نظام جمهوري اسلامي
يك وجه ديگر مردمي بودن نظام جمهوري اسلامي اين است كه مسئولان نظام شرعاً موظفند در برنامهريزيها رسيدگي به محرومين و بيچارگان و مستضعفين را دغدغه اصلي خود قرار دهند. از اين گذشته بايد زندگي خود را با وضعيت اين گروه تنظيم كنند. مسئولان نظام اسلامي حق ندارند زندگي اشرافي را در پيش گيرند و يا در محافل و مجالس اشرافي شركت كنند، بلكه مسئولان اصلي نظام خود بايد از طبقه محروم و متوسط جامعه باشند.
3ـ آسيبهاي احتمالي در عرصه سياسي:
از مهمترين آسيبهايي كه ميتواند انقلاب اسلامي را تهديد كند عبارتند از:
الف) نفوذ بينش غربي درمواجهه با سياست وجايگزيني قدرت طلبي براي خدمت به اسلام درعرصه سياست
اين نفوذ ميتواند ازطريق اشاعه اسلام غيرسياسي، اسلام التقاطي و اسلام ليبراليستي انجام گيرد. بنابراين تنها راه لازم كارآمدي و پويايي نظام است كه ميتواند از آن در مقابل هجوم انديشه و بينشهاي غربي قد علم كند. تا از اين طريق بتوان نسبت به مسائل روز و پديدههاي جديد در دنياي معاصر پاسخگو بود و شرط داشتن اين پويايي برطرف نمودن نزاع جناحهاي سياسي و غيرسياسي است و اگرچه اختلاف سليقهها در ميان گروهها براي دسترسي به اهداف انقلاب امري پسنديده است؛ امّا اگر به حذف ديگري و نزاع و درگيري منتهي شود، آفتي براي جامعه است.
ب) انحراف خواص و بيتفاوتي عوام
مراد از خواص مجموعهاي ازدولتمردان و رجال سياسي و مذهبي است كه در ساختار و بدنه نظام داراي ايفاي وظايف خود هستند. اين گروه تأثير مستقيمي بر كارايي و عمكرد نظام و در عين حال رابطه و اعتماد ميان مردم و مجموعه نظام، خواهد داشت. هرگونه تجملگرايي مديران جامعه، اخذ امتيازات ويژه براي خود و خانواده، فساد اداري، گسترش و تورم ساختار اداري و نهايتاً نفوذ عوامل فرصت طلب و... ميتواند از آسيبهاي احتمالي باشد. از طرفي اگر زماني اين رفتار از دولتمردان رخ دهد اولين اثرآن بيتفاوت شدن مردم است. و از شاخصههاي بيتفاوتي مردم، عدم حضور يكپارچه مردم در صحنههاي انقلاب عليالخصوص در صفهاي نماز جمعه و... ميباشد. به عبارت ديگر اگر هر زماني خواص ما در مقابل تحقق معيارها و سمبلهاي اسلامي بيتفاوت بشوند و رهبران و دولتمردان ما را هواي نفس گرفته و جاهطلبيها و دنياپرستي نمود يابد حضور مردم در صحنه جلوتر خواهد شد.
رهبر معظّم انقلاب در اين باره ميفرمايد: تمام مشكلاتي كه درطول تاريخ دردآور و غمبار اسلامي بروزكرد، ريشه در تركيب دو عامل يعني خيانت برخي از خواص و دنباله روي بسياري از عوام دارد. ازطرفي ايشان ميفرمايد. توسري خوري، شنيدن زور، ديدن فسق در كساني كه از آنها جامعه توقع عدالت و انصاف و طهارت و پاكيزهدامني دارد، عادت شده بود. يعني اگر در دوران پيش از انقلاب ميآمدند به مردم ميگفتند فلان مسئول عالي كشور ـ حالا شخص اول كه خود شاه بود يا وزرا يا مسئولين ـ فلان عياشي را كردند، فلان فسق را كردند، فلان عمل زشت و ناهنجار را انجام دادند، مردم تعجب نميكردند؛ ميگفتند خوب، هست ديگر؛ معلوم است! يعني عادت كرده بودند به اينكه مسئولاني را كه بايد پاك باشند و پاكدامن باشند، آلودهدامن و ناپاك ببينند. 10
ج) بازگشت استعمار به شيوههاي آشكار و نهان و وابستگي نظامي و سياسي به بيگانه
يكي از آسيبهايي كه هرگز نبايد فراموش كرد حضور قدرتهاي بزرگ در دست يافتن به سرزمين ايران است. و اين دست يازيدن به اقسام و اشكال مختلفي انجام ميپذيرد. يك زماني با حضور نظامي و اشغال خاك كشور، در يك زمان ديگر از طريق تهاجم فرهنگي و در زمان ديگر از طريق ايجاد وابستگي اقتصادي انجام ميشود. بنابراين بايد در همه زمانها هشيار بود وگوش به زنگ خطر بست. تا بتوان ازكيان سرزمين اسلامي دفاع به عمل آورد؛ زيرا دشمنان از طريق استحاله معنوي و فرهنگي در جامعه ميتوانند جوانان ما را از راه بدر كنند و اين از طريق ذيل امكان پذيرخواهد بود
بهرهبرداري از نقاط ضعف اشخاص و گروهها، انحراف در برنامههاي اسلامي دانشگاهها، به كارگيري نويسندگان منحرف، يافتن مهرههاي مناسب در ايجاد اختلافات داخلي، سوء استفاده از رقابتهاي سياسي داخلي، انحراف افكار عمومي از طريق توجه دادن به آفات داخلي؛ برنامه ريزي براي نفوذ عوامل نظام برانداز در جبهه داخلي؛ ترويج فساد و اعتياد درجوانان و... همگي ميتواند زمينه وابستگي به جهان امروز علي الخصوص به غرب را براي جامعه ما به ارمغان بياورد. بنابراين بايد هشيار بود و وحدت كلمه را در جامعه به عنوان يك فرهنگ ناب محمدي(ص) ترويج نمود. و سرلوحه زندگي اجتماعي انقلاب اسلامي خود قرار داد.
د) عدم توجه به قدرت لايزال الهي: مقام معظم رهبري دراين باره فرمود: يك عنصر ديگري كه باز با جوانها بايد در ميان گذاشت، مسئلة تدين است. جوانهاي عزيز! تدين، رعايت دين، در حد وسع و امكان، اين ماية توجهات الهي است؛ ماية توفيقات انساني است؛ ماية پيشرفت است؛ اين را دست كم نگيريد. من ميخواهم بگويم شما اگر فلان فرمول رياضي، يا فلان عنصر شيميايي، يا فلان اختراع را به وجود ميآوريد يا كشف ميكنيد و پيدا ميكنيد و حل ميكنيد، در همان حالِ توجهتان خدا، به شما كمك خواهد كرد. اولاً خداي متعال مدد ميكند شما را؛ كارها دست خداست. 11
پينوشتها:
1. بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى شيراز؛ 14/2/1387.
2 . قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، اصل ششم.
3 . بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى شيراز
4 . همان.
5 . همان.
6 ـ اعراف/ 96.
7 -8. بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى شيراز
9 . روزنامه جمهوري اسلامي . 1/9/1379.
10 . بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى شيراز
11 . همان.
.............................................................................................
منبع: ماهنامه آموزشي، اطلاع رساني معارف، شماره 56
چهارشنبه 1 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]
صفحات پیشنهادی
نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در ...
21 مه 2008 – نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي خبرگزاري فارس: اين بحث، افزون بر اينكه شناخت ما را به بنيان ...
21 مه 2008 – نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي خبرگزاري فارس: اين بحث، افزون بر اينكه شناخت ما را به بنيان ...
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي(5)
و مديران اجرايي و مياني نظام بهجاي دنبال كردن برخي كارهاي سياسي در پي انجام وظيفه باشند. ... پيشرفت در امور فرهنگي و اجتماعي و در عرصه بينالمللي احياء تفكر ديني، بيداري اسلامي، .... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب .
و مديران اجرايي و مياني نظام بهجاي دنبال كردن برخي كارهاي سياسي در پي انجام وظيفه باشند. ... پيشرفت در امور فرهنگي و اجتماعي و در عرصه بينالمللي احياء تفكر ديني، بيداري اسلامي، .... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب .
دستاوردهاى انقلاب اسلامى در جهان امروز
دستاوردهاى انقلاب اسلامى در جهان امروز نويسنده:احمد هوبر اشاره: احمد هوبر ... 21 مه 2008 – نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه . ... انقلاب اسلامی ، تفکری جدید در فلسفه سیاسی-رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ...
دستاوردهاى انقلاب اسلامى در جهان امروز نويسنده:احمد هوبر اشاره: احمد هوبر ... 21 مه 2008 – نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه . ... انقلاب اسلامی ، تفکری جدید در فلسفه سیاسی-رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ...
آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (3)
آسيبرساني به ركن مردمي انقلاب و نظام اسلامي نقش مثبت و كارآمد حضور فعال و گسترده مردم در .... و در عرصههاي گوناگون سياسي و فرهنگي و دفاعي از ارزشهاي انقلاب حضور نمييابند. ..... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب .
آسيبرساني به ركن مردمي انقلاب و نظام اسلامي نقش مثبت و كارآمد حضور فعال و گسترده مردم در .... و در عرصههاي گوناگون سياسي و فرهنگي و دفاعي از ارزشهاي انقلاب حضور نمييابند. ..... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب .
مردمي بودن انقلاب خطرها را دفع ميكند
مردمي بودن انقلاب خطرها را دفع ميكند خبرگزاري فارس: سيد حسن خميني گفت: تا زماني ... گروه سياسي: دبير شوراي نگهبان در همايش مسئولان ستادهاي دهه فجر انقلاب اسلامي سراسر ... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب ... 21 مه 2008 – نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه .
مردمي بودن انقلاب خطرها را دفع ميكند خبرگزاري فارس: سيد حسن خميني گفت: تا زماني ... گروه سياسي: دبير شوراي نگهبان در همايش مسئولان ستادهاي دهه فجر انقلاب اسلامي سراسر ... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب ... 21 مه 2008 – نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه .
مشاور رييس جمهور:اداره كشور با فقر امكان ?ذير است اما با بي ...
نجابي در جام تختي وجود دارد... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... نويسنده: سيامكباقري احياء سياست سوخته ترور و ...
نجابي در جام تختي وجود دارد... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... نويسنده: سيامكباقري احياء سياست سوخته ترور و ...
وزير خارجه اسپانيا در گفتگوي تلفني با جليلي: بسته ايران ...
نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... سرمربي تيم كشتي آزاد كرمانشاه :احتمال حضور قنبري و ?نجابي در جام تختي ...
نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... سرمربي تيم كشتي آزاد كرمانشاه :احتمال حضور قنبري و ?نجابي در جام تختي ...
شهردار شيراز: ايجاد اردوگاه دائمي سفر را در دست بررسي داريم
نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... سرمربي تيم كشتي آزاد كرمانشاه :احتمال حضور قنبري و ?نجابي در جام تختي ...
نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... سرمربي تيم كشتي آزاد كرمانشاه :احتمال حضور قنبري و ?نجابي در جام تختي ...
سرمربي تيم كشتي آزاد كرمانشاه :احتمال حضور قنبري و ?نجابي ...
نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... نويسنده: سيامكباقري احياء سياست سوخته ترور و ناامني... نويسنده: عماد صلاح ...
نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... نويسنده: سيامكباقري احياء سياست سوخته ترور و ناامني... نويسنده: عماد صلاح ...
با حضور معاون وزير راه؛باند دوم كمربندي كن?اور افتتاح شد
نجابي در جام تختي وجود دارد... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... نويسنده: سيامكباقري احياء سياست سوخته ترور و ...
نجابي در جام تختي وجود دارد... نويسنده: علي اخترشهر آرمانها، دستاوردها و آسيبشناسي انقلاب اسلامي در عرصه سياسي... نويسنده: سيامكباقري احياء سياست سوخته ترور و ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها