واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حجت الاسلام سعيد اصفهانيان پژوهشگر مسائل ديني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اگر نتوانيم دين را به شكل جامع و كاربردي ارائه كنيم ، ممكن است انسان ها به خاطر فطرت كمال طلب خود ، دين حق را نپذيرد و در معادلات اجتماعي نتواند با دين الهي حل مساله كند و به سمت موضوعات دم دستي و پش پا افتاده مانند عرفان هاي ساختگي رو بياورد. وي نوع ارائه دينداري توسط دينداران را از دلايل گرايش به عرفان هاي نوظهور دانست و افزود: در اين عرفان ها خبري از مسالك و آداب شرعي نيست لذا در نگاه عوام ، آسان تر كاربردي تر و به نتيجه نزديك تر است. اين محقق گفت : زماني كه توليد فكر و انديشه در يك جامعه شدت بگيرد و مسير آن هموار شود و فطرت هاي تشنه و طالب سوالات خود را بي پاسخ نبينند، عرفان هاي ساختگي به تدريج كم فروغ شده و رخت بر مي بندند. وي آزادي در بيان مطالب مكاتب مختلف و نيز پاسخگويي به آنها را از جمله عوامل رشد جامعه دانست و افزود : زماني عرفان هاي دروغين رخت بر مي بندد كه جامعه امكان توليد فكر و اجازه بررسي و مطالعه داشته باشد. اصفهانيان گفت: اگر عالمان ديني با جسارت و قوت به مصاف شبهات بروند و آزادانه به بحث با شبهه افكنان بپردازند ، عرفان هاي دروغين رسوا شده و مردم از آنها رويگردان مي شوند. وي با بيان اينكه شبهه، جهات علمي ، اجتماعي و سياسي دارد؛ افزود: اگر فضاي بروز علمي شبهه باز شود اما دانشمندان ديني روشنگري كنند ، مسير جامعه به سمت تعالي پيش خواهد رفت و گروه هاي فكري مختلف نخواهند توانست به اسم دين ، خودنمايي كنند و ساخته هاي خود را به نام دين به جوانان معرفي كنند. اين پژوهشگر در بيان علت رواج نسبي عرفان هاي ظاهري در ايران گفت : جامعه ما پس از دوره دفاع مقدس كه از دوره شور فرهنگي شمرده مي شد ، وارد دوره غفلت فرهنگي شد كه در اين دوره فرهنگ تحت الشعاع اقتصاد و سياست قرار گرفت. وي با بيان اينكه داريم به يك بيداري فرهنگي مي رسيم افزود : زماني كه جامعه بخواهد بيدار شود و حقايق و آرمان هاي اصلي خود را مطالبه كند و دوباره در مسيري كه برايش جان و مال داده است بايستد ، در ابتداي بيداري فرهنگي با سوالات مختلفي مواجه است و در معرض گروه هاي نا مناسبي قرار مي گيرد كه اگر قبلا توليد فكر انجام شده باشد كه به سرعت به سمت آن فكر درست رو مي كند اما در صورتي كه برايش توليد فكر نشده باشد ،در اولين قدم ها در چاله عرفان هاي دروغين مي افتد. اصفهانيان گفت : در آستانه يك تحول فرهنگي در جامعه ايران هستيم و با پشت سر گذاشتن تجربه ها و ركود هاي مختلف ، نسل جديد به بررسي آرمان هاي انقلابي پرداخته و مجموعا آنچه در كشور در حال شكل گيري است حاكي از يك درد و يك بيداري فرهنگي است كه در اين اثنا طبيعي است كه گروه هاي مختلف در معرض سوالات مختلف فرهنگي قرار گيرند. وي افزود : راهكار صحيح اين است كه از نظر فرهنگي ، تكليف خود را مشخص كنيم اما متاسفانه هنوز در حوزه مسائل كلان فرهنگي و تعاريف به نتيجه نرسيده ايم . اين كارشناس گفت : براي عبور از عرفان هاي كاذب بايد فرهنگ در خور انقلاب اسلامي را آماده و جامعه را به آن دعوت كنيم چرا كه اگر اين كار انجام نشود ، روز به روز شاهد تشكيل قارچ گونه عرفان هاي ساختگي و گروه هاي فكري ديگر خواهيم بود. وي با بيان اينكه برخي عملكردهاي متوليان دينداري موجب دين گريزي جوانان شده است افزود : اگر تعريف مشخصي از دين ، شاخص هاي آن ، آرمان ها و ارزش ها به صورتي آشكار و صحيح به جامعه عرضه كنيم و تبيين هاي ديني را به زبان قابل فهم براي مردم مطرح كنيم ، افراد نيز با اين ملاك ها ارزيابي خواهند شد و كسي نماد مطلق دين شمرده نخواهد شد. اصفهانيان گفت : نبايد پنداشت كه تنها عده خاصي متولي دين هستند لذا لازم است همه افراد تلاش كنند تا فضاي جامعه را به سمت اخلاق ، بصيرت ، محبت و دينداري بكشانند اما در اين ميان بار اصلي بر دوش كساني است كه در حوزه دين تخصص دارند. وي با تاكيد بر نقش ساختارهاي كلان فرهنگي كشور در سامان دهي فضاي فرهنگي جامعه افزود:اگر وزارت ارشاد ، وزارت علوم ، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و حوزه علميه در سطح كلان، تصميمات راهبردي مناسب اتخاذ كنند و اين تصميمات را به گونه اي كاربردي سامان دهند، جامعه از آب زلال معرفت سيراب خواهد شد اما اگر سازمان هاي كلان فرهنگي به روز يا كارآمد نباشند و به عنوان ديدبان فرهنگي از انجام رصد فرهنگي ناتوان باشند ، از فضاي فرهنگي جامعه و اثر گذاري بر آن عقب خواهند ماند. اين پژوهشگر گفت : يكي از آفات دستگاه هاي فرهنگي ما اين است كه ابتدا يك معضل فرهنگي شكل مي گيرد و گروهي از مجموعه كشور را با خود همراه مي سازد و پس از مدت ها دستگاه هاي فرهنگي ما به بررسي اين معضل مي پردازند. وي افزود : اگر بتوايم در حوزه هاي فرهنگي ديدبانان زبده اي داشته باشيم كه پيش از هجمه دشمن ، برنامه و فكر او را تشخيص داده و براي آن راهكار ارائه كنند ، مي توانيم از ساختار فرهنگي خود دفاع كنيم و الا در موضوعات فرهنگي نظير عرفان هاي ساختگي و ساير معضلات فرهنگي هميشه منفعل خواهيم بود. فراهنگ**2006**1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 533]