تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
تیوی وال: ایدهای نوین برای دکوراسیون داخلی
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1807520646
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: امام طرفدار «دموکراسی اقتصادی» بودند refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
امام طرفدار «دموکراسی اقتصادی» بودند
واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: امام طرفدار «دموکراسی اقتصادی» بودند سید حمید حسینی اقتصاد و امام خمینی در گفتگو با سید حمید حسینی عضو هیات نمایندگان اتاق تهرانسید حمید حسینی فرزند مرحوم «سید علی حسینی »از مبارزان پیش از انقلاب است. او تاجری از خانواده ای مذهبی است. او درباره خانواده اش اینطور می گوید: «مرحوم پدرم از خانوادهای مذهبی بود که در رفسنجان کسب و کار تجاری داشت و مادرم هم از خانوادههای متمول و اصیل رفسنجان. ما چهار برادرو پنج خواهر هستیم که من فرزند سوم خانوداه و سید محمد وزیر ارشاد فعلی هم برادر آخر خانواده است .» حسینی چند سالی است که به عضویت هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درآمده است.او دیدگاه امام خمینی (س)نسبت به بخش خصوصی را سلبی نمی داند ومعتقد است :امام خمینی طرفدار «دموکراسی اقتصادی » بودند.به اعتقاد او حضرت امام هیچ گاه میان بخش خصوصی و دولتی خط کشی نمی کردند و احترام زیادی برای «مالکیت »قائل بودند.***همانطور که اطلاع دارید در اوایل انقلاب تفکرات متعددی در رابطه با اصناف و بخش خصوصی شکل گرفت .شما به عنوان فعال اقتصادی نگاه امام(س) به بخش خصوصی و اقتصاد را در آن دوران چطور ارزیابی می کنید ؟اندیشه های اقتصادی امام(س)و نگاهی که امام(س)به بخش خصوصی داشت فکر می کنم کمتر مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته است .اولا امام(س)بیشتر از اینکه رهبر باشند مجتهد جامع الشرایط بودند . اصطلاح مشهوری که برای علما وجود دارد این است که آنان بیشتر فتوا می دهند و وارد مصادیق نمی شوند .رویکر امام(س)در اداره کشور نیز همینطور بود .ایشان ترجیح می دادند مسائل را به صورت کلی بیان کنند و وارد مصادیق نشوند . مثلا حضرت امام(س)در آن دوران این موضوع را تکرار می کردند که در صنعت ، تجارت وکشاورزی اگر کاری مردم می توانند انجام دهند خودشان انجام دهند واگر کاری باقی ماند دولت انجام دهد.این حکم کلی بود که به راحتی دولت ومجلس می توانست خط کشی میان مردم و دولت را مشخص کند. مسئولین معمولا مصادیق را بسته به شرایط تعیین می کردند و حضرت امام(س)هم خیلی به خاطر اعتمادی که به شورای انقلاب و دولت داشتند وارد مصادیق نمی شدند . به عبارت دیگر نوع نگاه امام(س)و وجهه ای که ایشان داشتند به گونه ای بود که وارد جزییات نمی شدند . پس اگر بخواهیم دیدگاه امام(س)را باز کنیم به این می رسیم نگاه ایشان بیشتر به انسان سازی بود .نگاهشان به ساختن جامعه بود و بحث های اقتصادی را زیر مجموعه ای از بسترهای ایجاد انسان متکامل وجامعه سالم می دیدند.عده ای در ان شرایط معتقد بودند امام(س)نگاهی ایجابی به بخش خصوصی نداشته اند .شما دیدگاه ایشان را با توجه به فضای حاکم بر جامعه ان دوران چطور ارزیابی می کنید؟حضرت امام(س)برای مالکیت و بخش خصوصی خیلی ارزش قائل می شدند . شاید یکی از انتقادهایی که به آن دوران مطرح شود بحث مصادره ها بود . حضرت امام(س)هیچ گاه این موضوع راجز از طریق روال شرعی و قانونی تایید نمی کردند .حتی ایشان فرمان هشت ماده ای را صادر کردند که درآن به صراحت آمده اموال هیچ کسی را برجزاساس موازین شرعی نمی توانید توقیف کنید یا در بخش دیگری از این فرمان هشت ماده ای امده که حق ندارید در اموال مردم چه منقول ویا غیر منقول تصرف کنید .یعنی به خاطر هر چیز ی حق ندارید وارد خانه مردم شوید .حضرت امام(س) به قدری برای «مالکیت خصوصی» احترام قائل بودند که در این فرمان به صراحت تا کید کرده اند که هیچ کس حق ندارد بدون اذن صاحب خانه یا مغازه وارد آن مکان شود .بنابراین فرمان هشت ماده ای حضرت گویای نگاه ایشان به «مالکیت خصوصی »است .نگاه حضرت امام(س)به مردم هم قابل تامل است . ایشان معتقد بودند که مشارکت مردم فقط برای الله اکبر گفتن نیستند .بلکه مردم باید در کسب و کار اقتصادی شریک باشند ودولت را از خودشان بدانند .ولی اینکه چرا مصادره ها در آن زمان اتفاق افتاد باید این موضوع را باز کرد .چون تفکر امام(س) از فرمان هشت ماده ای و احترامی که برای مالکیت خصوصی قائلند پیدا است . حضرت امام(س)با کسانیکه تسلط غیر شرعی بر اموال مردم داشتند خیلی مخالف بود.ایشان معتقد بود که آزادی بخش خصوصی باید به نفع مردم باشد نه مسلط برامور تجاری - مالی مردم. البته امام(س)ضمن اینکه صراحتا بر احترام به مالکیت خصوصی تاکید دارد با اموال نامشروع هم مخالف بودند . امام(س)براینکه اقلیتی با رانت و اصطلاحا با زد و بندهای سیاسی و اقتصادی امتیازاتی بدست بیاورند و بر اموال مردم مسلط شوند شدیدا مخالف بودند.به خاطر همین بسیاری از اموالی که قبل از انقلاب بدست آمده بود و می دانست همه ان ها ناشی از زد و بندهای سیاسی و تسلط بر اموال مردم است را غیر مشروع می دانست .در رابطه با مصادره ها هم امام(س) تشخیص را به عهده مسئولین گذاشته بود و به طور کلی اموالی راکه از طریق تسلط غیر قانونی بر اموال مردم بدست آمده است را نامشروع می دانست.حضرت امام(س)به طو رقطع مصادره اموال بخش خصوصی را تایید نمی کردند . .در زمان مبارزات انقلاب امام(س)اگرچه منتقد حکومت پهلوی بودند اما برای مالکیت احترام قائل بودند . همچنین ما وقتی بدیدن اقای رفسنجانی رفتیم بحث «مصادره ها» را با ایشان مطرح کردیم . آقای رفسنجانی گفت : وقتی این اتفاق افتاد که بنده تیر خورده بودم و خانه نشین شده بودم .اقای بهشتی هم نبودند .عمدتا نیروهای ملی - مذهبی و کسانیکه به عنوان جریان روشنفکری می شناختیم دست به این کار زدند. یعنی شورای انقلاب وقتی تصمیمات تند ورادیکال را برای مصادره اموال گرفتند که مرحوم طالقانی ،شهید بهشتی و آقای رفسنجانی در جلسه حاضر نبودند و فضای جلسه هم به گونه ای بود که مخالفان «مصادره »در اقلیت بودند. به همین دلیل یک عده ای که خیلی هم نزدیک به امام(س)نبودند توانستند این موضوع را تصویب کنند و امام(س)هم هیچ وقت از آن ها طرفداری نکردند.حضرت امام خمینی (س) معتقد بودند که مشارکت مردم فقط برای الله اکبر گفتن نیستند .بلکه مردم باید در کسب و کار اقتصادی شریک باشند ودولت را از خودشان بدانندبه عنوان یک فعال اقتصادی و عضو اتاق بازر گانی ، تصمیم امام(س)در رابطه بااتاق بازرگانی را چطور ارزیابی می کنید؟شاید برای برخی افراد نظریه های امام(س)در حیطه اقتصاد خیلی محسوس نباشد اما با نگاهی به مجموعه نظریات ایشان وتاکید بر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی و احترام به مالکیت فردی در می یابیم که ایشان همانقدر که به دموکراسی سیاسی اعتقاد داشتند به دموکراسی اقتصادی هم اعتقاد داشتند . هیچ انقلابی در دنیا نبود که بلافاصله بعد از پیروزی ،قانون اساسی بنویسد یا بلافاصله انتخابات بر گزارکند . این سیاست ها نشان می دهد که حضرت امام(س)پایه انقلاب را در مشارکت مردم می دید . خودشان هم بیان می کردند که مردم صرفا گروهی نیستند که در تظاهرات ها« الله اکبر» می گویند .این مردم باید در صنعت ،تجارت ،کشاورزی حضور داشته باشند .بعد از اینکه دو ،سه سالی از انقلاب گذشت ،(س)احساس کردند برخی از مسئولین در اجرای برخی مصادیق افراط و تفریط می کنند .اتفاقاتی که در برخی از مصادره ها اتفاق افتا د و برخی سخت گیری هایی که انجام شد همه این ها باعث شد که امام(س)شخصا درباره اتاق بازر گانی تصمیم گیری کنند که بعد از انقلاب اتاق های بازرگانی وسط زمین و هوا رها شده بود ویک عده معتقد بودند که نیازی نیست اتاق های بازر گانی به فعالیت خود ادامه دهند. امام(س)دراین فضا اتاق بازر گانی را نه به دولت داد و نه به شورای انقلاب .بلکه معتمدینش در بازار را انتخاب کرد و آن ها را به اتاق بازر گانی فرستاد تا وضعیت اتاق ها را سر وسامان دهند . این حرکت امام(س)در ان شرایط بسیار تامل بر انگیز است . امامی که نهاد ها راخیلی نمی شناسد و در جزییات وارد نمی شود می داند که اتاق بازر گانی نهادی متعلق به بخش خصوصی و بازاراست و باید توسط بازاری ها سر وسامان پیدا کند . علاوه بر این تشکیل کمیته های محلی هم نشان از اعتماد امام(س)به فعالین در کسب کار داشت .در ان دوران کمیته های محلی در هر محل تشکیل شده بود که اعضا آن عمدتا کسبه های امین و تجار شناخته شده محل بودند .اگرچه یک روحانی هم در کمیته عضو بود .اما حضور کسبه در کنار روحانیت نشان از اهمیت این قشر دارد.نقش اصناف در تصمیم گیری های امام(س)را چطور می بینید ؟امام(س)هیچ وقت بین دولت و بخش خصوصی خط کشی نمی کردند. به طور مثال وقتی نگاه می کنید می بینید در کمیته استقبال از امام(س)« اصناف» حضور دارند .شهید حاج مهدی عراقی یکی از تاجران برجسته بازار عضو این کمیته و در کنار امام(س)است.ایشان هیچ وقت فرقی بین دولت و اصناف قائل نبود و اینکه چون این فرد بازاری یا بخش خصوصی است .نباید در کمیته استقبال حضور داشته باشد . ملاک امام(س)هیچ وقت خصوصی ودولتی نبود و اینکه بخش خصوصی غیر ارزشی است .نگاه ایشان به همه جامع بود.اگر بخواهیم به صورت کلی درباره اندیشه های امام(س)صحبت کنیم .به نظر شما ، امام (س) طرفدار چه نوع اقتصادی بودند؟بنده مطمئنم ایشان طرفدار اقتصاد دولتی نبودند . وقتی حضرت امام(س)برخی از افراط و تفریط ها را دیدند فرمان هشت ماده ای صادر کردند و از قوه قضاییه خواستند که بر عملکرد مسئولین نظارت کنند ایشان همان موقع اعلام کردند عملکرد ما نباید به گونه ای باشد که مردم احساس کنند آقا بالاسر دارند. از طرفی امام(س)هیچ وقت ادعایی در زمینه اقتصاد نداشتند و هیچ کس هم نمی تواند ایشان رابه عنوان یک تئوریسین اقتصادی در نظر بگیرد اما در مجموع ایشان طرفدار اقتصاد مردمی بودند.امام(س)جامعه را جامعه ساده ای می دید و معتقد بودند فضا را باید برای حضور مردم در اقتصاد ، سیاست و صحنه تصمیم گیری ها گسترش داد.به همین دلیل احساس کردند با توسعه مجلس و افزایش تعداد نمایندگان مردم در مجلس می توان حضور مردم در اقتصاد را افزایش داد.چراکه به این شکل مردم در همه تصمیمات سیاسی و اقتصادی حضور دارند .بنابراین اگر بخواهم جمع بندی از ازاین بحث داشته باشم این است که امام(س)خمینی بخش خصوصی و دولت را یکی می دانستند ومعتقد بودند دولت بدون مردم به توسعه اقتصادی نمی رسد .منبع: سایت جماران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]
صفحات پیشنهادی
امام طرفدار «دموکراسی اقتصادی» بودند
امام طرفدار «دموکراسی اقتصادی» بودند سید حمید حسینی اقتصاد و امام خمینی در گفتگو با سید حمید حسینی عضو هیات نمایندگان اتاق تهرانسید حمید حسینی فرزند ...
امام طرفدار «دموکراسی اقتصادی» بودند سید حمید حسینی اقتصاد و امام خمینی در گفتگو با سید حمید حسینی عضو هیات نمایندگان اتاق تهرانسید حمید حسینی فرزند ...
دموكراسي با پول ديكتاتوري
دموكراسي با پول ديكتاتوري خبرگزاري فارس: اهداف عربستان مانند هميشه دور كردن ... احادیث و روایات: امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و ... كساني هستند كه به واقع طرفدار دموكراسي و اصلاحات سياسي و اقتصادي ميباشند؛ ... شورشيان ليبي مجهز به تسليحات پيچيدهاي بودند كه ارتش ليبي را كه سه دهه با ...
دموكراسي با پول ديكتاتوري خبرگزاري فارس: اهداف عربستان مانند هميشه دور كردن ... احادیث و روایات: امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و ... كساني هستند كه به واقع طرفدار دموكراسي و اصلاحات سياسي و اقتصادي ميباشند؛ ... شورشيان ليبي مجهز به تسليحات پيچيدهاي بودند كه ارتش ليبي را كه سه دهه با ...
تايمز :جشن دموكراتها در انتخابات هنگ كنگ
به نوشته شماره امروز روزنامه تايمز در اينترنت: احزاب طرفدار دموكراسي در جناح مخالف ... احادیث و روایات: امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير ... جمله سياستمداران از طيفي از احزاب بودند كه اردوي پان دموكراتيك را تشكيل دادند و به ... درباره كندي روند اقتصاد و تورم فزاينده نگران باشند تا پيشرفت دموكراتيك.
به نوشته شماره امروز روزنامه تايمز در اينترنت: احزاب طرفدار دموكراسي در جناح مخالف ... احادیث و روایات: امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير ... جمله سياستمداران از طيفي از احزاب بودند كه اردوي پان دموكراتيك را تشكيل دادند و به ... درباره كندي روند اقتصاد و تورم فزاينده نگران باشند تا پيشرفت دموكراتيك.
نيمنگاهي به مديريت بحران امام و رهبري در جمهوري اسلامي ايران؛ 10 - واضح
احادیث و روایات: امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دلها، روشن كننده ديدگان كور و .... دولت هاشمي و عدم توجه ايشان به مسائل فرهنگي، توجه صرف به توسعه اقتصادي، بعضي ... و تحقق تفكر خودشان كه دنباله رو راه غرب و ليبرال دموكراسي بود، تلاش كردند. ... زماني پتانسيل بالايي براي درگيري بين طرفداران امام و حاميان شريعتمداري حس ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دلها، روشن كننده ديدگان كور و .... دولت هاشمي و عدم توجه ايشان به مسائل فرهنگي، توجه صرف به توسعه اقتصادي، بعضي ... و تحقق تفكر خودشان كه دنباله رو راه غرب و ليبرال دموكراسي بود، تلاش كردند. ... زماني پتانسيل بالايي براي درگيري بين طرفداران امام و حاميان شريعتمداري حس ...
پاورقي آشتي اسلام ، دموكراسي و غرب
احادیث و روایات: امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بىبهره از ادب بيشتر طمع مىكند تا عالِمِ ... نظام دموكراتيك نوپا دراندونزي هنوز به مرحلهاي نرسيده است كه بتوان مطمئن بود تجربة ... در جزاير هند شرقي هلند، اقتصاد و حاكميت رابطهاي بسيار نزديك با يكديگر داشتند. ... در سپتامبر همان سال، طرفداران و اعضاي حزب كمونيستاندونزي (PKI) 6 ژنرال ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بىبهره از ادب بيشتر طمع مىكند تا عالِمِ ... نظام دموكراتيك نوپا دراندونزي هنوز به مرحلهاي نرسيده است كه بتوان مطمئن بود تجربة ... در جزاير هند شرقي هلند، اقتصاد و حاكميت رابطهاي بسيار نزديك با يكديگر داشتند. ... در سپتامبر همان سال، طرفداران و اعضاي حزب كمونيستاندونزي (PKI) 6 ژنرال ...
الله کرم: 14 خرداد امسال محاكمه خائنين به راه امام بود
الله کرم: 14 خرداد امسال محاكمه خائنين به راه امام بود آقای خاتمی چرا از روزنامه ... اما دموکراسی دوم دموکراسی نخبه گرا بود، کسانی در سقیفه نشستند، گقتند ما رهبر ... سران فتنه طرفدار دیدگاه نخبه گرایی هستند. ... شبانه روز در خیابان باشند، امکاناتشان از دست برود، مردم در طول این هشت ماه ضربه های اقتصادی بخورند، آبروی نظام اسلامی در جهان ...
الله کرم: 14 خرداد امسال محاكمه خائنين به راه امام بود آقای خاتمی چرا از روزنامه ... اما دموکراسی دوم دموکراسی نخبه گرا بود، کسانی در سقیفه نشستند، گقتند ما رهبر ... سران فتنه طرفدار دیدگاه نخبه گرایی هستند. ... شبانه روز در خیابان باشند، امکاناتشان از دست برود، مردم در طول این هشت ماه ضربه های اقتصادی بخورند، آبروی نظام اسلامی در جهان ...
زمینه های اقتصادی سیاست میلتیاریسم امریکا
زمینه های اقتصادی سیاست میلتیاریسم امریکا سال های دهه ی 1990 برای اقتصاد آمریکا دوره ای کم نظیر و از لحاظ جهانی استثنائی بود . ... احادیث و روایات: امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود ... و ادامه ی نظام سرمایه داری لیبرالی و دموکراتیک و « جهانی شدن » آن را به رهبر ی بلامنازع آمریکا نوین می داد.5.
زمینه های اقتصادی سیاست میلتیاریسم امریکا سال های دهه ی 1990 برای اقتصاد آمریکا دوره ای کم نظیر و از لحاظ جهانی استثنائی بود . ... احادیث و روایات: امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود ... و ادامه ی نظام سرمایه داری لیبرالی و دموکراتیک و « جهانی شدن » آن را به رهبر ی بلامنازع آمریکا نوین می داد.5.
اسد جوان،خود دموکراسی خواه است
اسد جوان،خود دموکراسی خواه است-بین الملل > خاورمیانه - تحولات سوریه را در گفتگو با محمد شریعتی ... احادیث و روایات: امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است. .... مردم خواهان اصلاحات و تغییرات سیاسی و اقتصادی هستند. ... بشار اسد جوان است و به لحاظ شخصیتی تاکنون خود را طرفدار دمکراسی و آزادی معرفی کرده است.
اسد جوان،خود دموکراسی خواه است-بین الملل > خاورمیانه - تحولات سوریه را در گفتگو با محمد شریعتی ... احادیث و روایات: امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است. .... مردم خواهان اصلاحات و تغییرات سیاسی و اقتصادی هستند. ... بشار اسد جوان است و به لحاظ شخصیتی تاکنون خود را طرفدار دمکراسی و آزادی معرفی کرده است.
اقتصاد - 250 ميليارد دلار درآمد چه شد؟
گروه اقتصاد:شايد اگر طرفداران دولت احمدينژاد ميدانستند موجآفريني بر سر ايجاد ... احادیث و روایات: امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت ... كه همايش نفت، توسعه و دموكراسي را همايش خاليكنندگان قلك حساب ذخيره خوانده بودند ...
گروه اقتصاد:شايد اگر طرفداران دولت احمدينژاد ميدانستند موجآفريني بر سر ايجاد ... احادیث و روایات: امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت ... كه همايش نفت، توسعه و دموكراسي را همايش خاليكنندگان قلك حساب ذخيره خوانده بودند ...
دموکراسی چیست
احادیث و روایات: امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ... پیچیده ای چون دموکراسی ناگزیر مبنایی فرهنگی دارد؛ بدیهی است که نگرش یک طرفدار اتحادیه ... دموکراسی را نمیتوان جدا از شرایط اقتصادی و اجتماعی زندگی بررسی کرد،باید ... زار شده بودند و نتوانسته اند در انتخابات برنده شوند ؛ در حکومت حضور ندارند.
احادیث و روایات: امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ... پیچیده ای چون دموکراسی ناگزیر مبنایی فرهنگی دارد؛ بدیهی است که نگرش یک طرفدار اتحادیه ... دموکراسی را نمیتوان جدا از شرایط اقتصادی و اجتماعی زندگی بررسی کرد،باید ... زار شده بودند و نتوانسته اند در انتخابات برنده شوند ؛ در حکومت حضور ندارند.
-
گوناگون
پربازدیدترینها