تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812842004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيم‌نگاهي به مديريت بحران امام و رهبري در جمهوري اسلامي ايران؛ 10 بحراني كه به بركت رهبري انقلاب اسلامي مرتفع شد


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: نيم‌نگاهي به مديريت بحران امام و رهبري در جمهوري اسلامي ايران؛ 10 بحراني كه به بركت رهبري انقلاب اسلامي مرتفع شد
دور انديشي حضرت امام خميني (ره) در افزودن ولايت فقيه به ساختار جمهوري اسلامي امري بود كه اكنون بعد از گذشت 33 سال از انقلاب شكوهمند اسلامي ابعاد جديدي از بركات آن براي مردم آشكار مي شود.


گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»؛ در برخورد با دشمن، هم بايد دشمن را شناخت و هم تاكتيك او را؛ تشخيص چگونگي برخورد در پروسه هاي مختلف يك حكومت و عبور از بحران ها نيازمند به رهبر مقتدر است كه امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري در مراحل مختلف انقلاب اين قابليت بالا را از خود نشان دادند.

در پروسه اي كه كشورهاي جهان براي اعلام موجوديت يا ادامه حياتشان به انتخاب يكي از دو بلوك شرق و غرب محدود بودند، امام خميني (ره) اين معادله جهاني را به هم زده و تعريفي جديد از اهداف و شيوه حكومت ارائه مي دهند.

1- اولين بحران استقرار نظام در دو بعد سخت و نرم: گروهك ها كه خود را در پيروزي انقلاب سهيم مي دانستند، وارد درگيري جدي شدند؛ به اين ترتيب حفظ تماميت ارضي و بازگردان سريع نظم، مديري با توان بسيار بالا مي خواهد. اكنون كشورهايي نظير بحرين، ليبي و مصر كه بيداري اسلامي در آنجا صورت گرفته و ايران را به عنوان الگوي خود انتخاب كرده اند، به موفقيت هاي نسبي دست يافته اند، اما نداشتن يك رهبر مقتدر به دليل نوع تفكر و نوع نگرش به حاكميت، موجب شده انقلابشان مصادره شود و ثبات كمرنگ باشد.

2- انجمن حجتيه: گروه هايي با ظواهر ديني كه ايجاد حكومت ديني در زمان غيبت امام زمان (عج) را نفي مي كردند و در ابتدا نفوذشان در بين نيروهاي مذهبي فراوان بود؛ در كنار اينها گروه هايي نظير سلطنت طلبان و گروه هاي ملي حضور داشتند كه مخالف حكومت ديني بودند و مواضع تندي در قبال آن داشتند كه امام با موفقيت آن را پشت سر گذاشتند.

3- فتنه گروهك ها، جنگ داخلي بني صدر و جنگ تحميلي 10ساله: ماجراي 7 تير و شهادت 72 تن از دولتمردان، ترور شخصيت هاي بي نظيري مانند شهيد رجايي، شهيد بهشتي، شهيد مطهري و غيره هر كدام اين پتانسيل را داشت كه پايه هاي استوار هر مملكتي را حتي با قدمت چند صد ساله درهم بشكند، اما امام خميني (ره) با بينش و هوشياري مثال زدني تمامي بحران ها را مديريت كردند.

4- جريان پيچيده مهدي هاشمي: مهدي هاشمي، داماد آقاي منتظري است؛ نيروهاي مذهبي با توجه به شناختي كه از فعاليت هاي پشت پرده وي پيدا كردند تذكراتي در باب فعاليت گروه وي متذكر شدند، ولي مهدي هاشمي در بخش هاي مختلف نظام شروع به فعاليت كرد و در نهايت كار تا جايي پيش رفت كه آقاي منتظري از باب حمايت تا مرز ايستادگي در مقابل نظام و امام راحل پيش رفت؛ امام نيز براي حفظ نظام هيچ ملاحظه اي نسبت به جريان ها و افراد نداشتند و برخورد قاطع ايشان موجب خاتمه اين بحران شد.

پس از رحلت جانسوز امام خميني (ره) با تصميم گيري مجلس خبرگان رهبري سكان هدايت جامعه در دست امام خامنه اي قرار گرفت. در اين دوره طلحه ها و زبيرهاي زمان، اگر چه بر زبان تبعيت رهبري را اذعان مي داشتند، اما در فعاليت ها و جلسات گروهي خود سير زير سوال بردن رهبري، صلاحيت ايشان، اصل ولايت فقيه و حكومت ديني را در دستوركار خود قرار داده بودند.

شتاب در روند حركت تكنوكرات ها در دولت هاشمي و عدم توجه ايشان به مسائل فرهنگي، توجه صرف به توسعه اقتصادي، بعضي از مفاهيم اوليه مانند عدالت، مستضعف و شعارهايي كه مردم در ابتداي انقلاب سرداده بودند، زير سوال برد.

اين قالب جديد اقتصادي، تغييرات اجتماعي را شامل مي شود كه متناسب با نظام نيست. نوعي اشرافي گري به وجود مي آيد كه امام خامنه اي توسعه بدون عدالت را مورد چالش قرار مي دهند و تذكراتي را براي جلوگيري از بحراني تر شدن آن شرايط يادآور مي شوند.

اين دوره را مي توان بستري براي تحقق واقعه شوم دوم خرداد دانست كه موجب دست اندازي علني آنان به مباني اصولي نظام شد. با شروع توسعه سياسي، استحاله در رفتارها و گفتارها را شاهد هستيم، آنها دموكراسي را تحت عنوان عبور از روايت سنتي اسلام مطرح و در اصول ديني نيز شبه وارد كردند، اما باز هم نقش بي بديل امام خامنه اي در مديريت اين جريان را شاهد هستيم كه با طرح مبحث ناتوي فرهنگي و تهاجم فرهنگي، به پشت پرده اتفاقاتي كه در حال وقوع است، اشاره كردند.

5- آنها در ماجراي 18 تير تز فشار از پايين و چانه زني از بالا را مطرح، و در فتح سنگر به سنگر نهادهاي دولتي و اعتمادسوزي در جامعه نسبت به نهادهاي انقلابي مانند جايگاه رهبري، شوراي نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي دريافت امتيازات بيشتر و تحقق تفكر خودشان كه دنباله رو راه غرب و ليبرال دموكراسي بود، تلاش كردند.

6- شباهت عملكرد امام (ره) و مقام معظم رهبري در نگاه داشتن جايگاه مرجعيت: عكس امام (ره) در سفري كه به قم داشتند توسط تعدادي از طرفداران شريعتمداري پاره شد و عده اي اماكن عمومي را تخريب كردند؛ در آن مقطع زماني پتانسيل بالايي براي درگيري بين طرفداران امام و حاميان شريعتمداري حس مي شد و عملاً بخشي از جامعه ناخواسته وارد درگيري بين هواداران دو مرجع شده بود، اما روشنگري امام (ره) در اين ماجرا و گذر زمان و اصرار آنها به شيطنت باعث روشن شدن مردم شد.

در خصوص برخورد رهبري با منتظري همين روال اصرار ايشان بر رعايت شان مرجع را شاهد هستيم؛ بعد از مدتي حصر برداشته مي شود تا منتظري به فعاليت هاي علمي خود ادامه دهد، اما متاسفانه اين طور نشد؛ چرا كه بيت وي كانون ضد انقلاب بود و شاهد موضع گيري هاي نامناسب از سوي منتظري بوديم.

ماجراي فوت منتظري با پيام رهبري بحران سوز شد؛ در ماجراي فوت وي صادق صبا، مدير خارجي BBCگفت: تمام مرخصي ها را لغو كرده ايم؛ كه اين حرف حكايت از نوعي پيش بيني بحران از سوي اوست. اما تدبير حكيمانه مقام معظم رهبري با نامه اي كه براي فوت منتظري و در جهت تقدير از مقام علمي وي نوشتند و ابتلائات منتظري كه به واسطه رفتار خودش ايجاد شده بود را كفاره گناهان تلقي كردند، ماجرا به صورت حكيمانه حل شد.

7- نامه هاشمي در انتخابات دهم رياست جمهوري: نامه هاشمي در انتخابات دهم رياست جمهوري خود به تنهايي پتانسيل ايجاد يك بحران را داشت؛ چرا كه گروه هاي معاند نظام چه در داخل و چه در خارج از مدت ها قبل برنامه ريزي هاي گسترده اي براي انتخابات كرده بودند و كج فهمان داخلي با اعمال نابخردانه خود شعله اين بحران را بيشتر مي نمودند، بنابراين كوچكترين بهانه موجب بروز يك تشنج گسترده و يك تحول و اغتشاش در سطح كشور مي شد.

اما رهبري بسيار بزرگوارانه با اين مسئله برخورد كردند و نگذاشتند سناريوي آنان تحقق پيدا كند؛ ايشان با پاسخ ندادن، از بسياري بحران ها و وقايع جلوگيري كردند، بويژه زماني كه در نماز جمعه از اختلاف ديدگاهشان با هاشمي در زمينه هاي اقتصادي سخن گفتند و با حفظ شان هاشمي در اين ماجرا، مسئله را شفاف كردند.

8- جذب حداكثري در مسائل بعد از انتخابات و جلسه هاي متعدد با اقشار مختلف، روساي ستادها و برخي از كانديدها براي اين بود كه حداقل دفع هم اتفاق نيفتد؛ احترام به آراي 40 ميليون ايراني، صيانت از اصل انتخابات و قانع كردن گروه هاي مختلف را مي توان به عنوان عامل نتيجه بخش بودن روشنگري مقام معظم رهبري در حوادث پس از انتخابات دانست.

9- نحوه برخورد رهبري با مطالبات و اقدامات غيرقانوني مثل تشكيل كميته صيانت از آرا و مقاومت ايشان بسيار ستودني است تا حدي كه بسياري از اين افراد اذعان داشتند، با وجود مصلحت انديشي هاي غلط برخي افراد، رهبري همچنان از نهادهاي قانوني كشور صيانت مي كنند؛ ايشان مي فرمايند كه من مطالبات شما را پيگيري مي كنم كه نمونه اي از تحقق اين وعده را مي توان در بازشماري تعداد زيادي از صندوق هاي راي مشاهده كرد.

10- واكنش رهبري در قبال مسئله اي مانند كهريزك: منش ايشان در طول دوران رهبري خود قانون مدارانه و حركت در مسير قانون است، البته سيره امام هم همين بود. مقام معظم رهبري در قضيه 18 تير، قضيه كهريزك و كوي دانشگاه با هر حركت خودسرانه مخالفت مي كنند و اصل را بر قانون و تشخيص قضا مي گذارند.

دور انديشي حضرت امام خميني (ره) در افزودن ولايت فقيه به ساختار جمهوري اسلامي امري بود كه اكنون بعد از گذشت 33 سال از انقلاب شكوهمند اسلامي هر روز ابعاد جديدي از بركات آن براي مردم آشكار مي شود و اين عامل حفظ ارزشها در عين تغييرات ساختارها در انقلاب بوده است.

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن