تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831336095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارتباط انساني از راه اينترنت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ارتباط انساني از راه اينترنت
ارتباط انساني از راه اينترنت نويسنده:دكتر جرمي استنگروم (Jeremy Stangroom, Ph.D) بسياري از فيلسوفاني كه درباره اينترنت نوشته اند اين بحث را به ميان كشيده اند كه ارتباط افراد از طريق اينترنت به شيوه هاي مختلف نسبت به انواع معمول و روزمره ي ارتباط كه باحضورجسمي افرادهمراه است،حالتي تقليل يافته دارد.Human Relationship By Internet بسياري از فيلسوفاني كه درباره اينترنت نوشته اند اين بحث را به ميان كشيده اند كه ارتباط افراد از طريق اينترنت به شيوه هاي مختلف نسبت به انواع معمول و روزمره ي ارتباط كه باحضورجسمي افرادهمراه است،حالتي تقليل يافته دارد.براي مثال «هيوبرت دريفوس» دركتاب خود با نام (درباب اينترنت) استدلال مي كند كه:(درك ما از واقعيت،اشياء،افراد وتوانايي ما در برقراري ارتباط موثر با آنها به شيوه اي كه بدن ما به نحوي بي سروصدا در پس زمينه عمل مي كند ارتباط دارد). توانايي بدن ما در دستيابي به چيزها(اشياء)،فراهم آورنده درك ما از واقعيت كاري است كه انجام مي دهيم وآماده ايم كه انجام دهيم.همه اين امور را بدن ما آنقدر بي دردسر، فراگيرو موفق انجام مي دهدكه ما ندرتاً متوجه آن مي شويم،و اين بدان علت است كه بدين سادگي به اين نتيجه گيري مي رسيم كه در فضاي سيبرنتيكي(مجازي) مي توان بدون حضور جسمي ارتباط برقرارنمود چراكه امكان ارتباطي كامل از اين نوع [درفضاي مجازي اينترنت] ناممكن است.درك كردن اينكه چرا فيلسوفان اين گونه مباحث را مطرح مي كنند آسان است.به نظرمي رسد كه بسياري از جنبه هاي ارتباط شخصي ما به تماس چهره به چهره و مستقيم نياز داشته باشد. براي مثال دريفوس استدلال مي كند كه اعتماد به اشخاص ديگر تا حدي براساس اين تجربه است كه آنها از آسيب پذيري ما در يك موقعيت رودرر و هنگامي كه فرصت استفاده از آن وجود دارد بهره نمي برند. حتي اگر اين استدلال را نپذيريم،به نظر مي آيد كه حقيقتي در اين امر وجود دارد كه ما مي توانيم به حد معيني از اطمينان به افراد هنگام ديدار مستقيم و شخصي با آنها دست يابيم كه درروابط آن لاين(بر روي شبكه) [حتي به صورت ديداري و شنيداري] در دسترس نيست.به خصوص امكان فريبكاري آشكار در يك موقعيت مستقيم و رودررو به حداقل مي رسد. همانطوركه گوردون گراهام و بسياري ديگر اشاره كرده اند برروي اينترنت بسيار آسان است كه افراد را با اختراع كردن شخصيت هايي كاملاً تخيلي فريب داد،امري كه در دنياي غيرمجازي امكان آن بسيار مشكلتر است.بنابراين به اين دليل و دلايل مشابه عقيده بر اينست كه روابط از اينترنتي در مقايسه با روابط «واقعي» و همراه با حضورجسمي،روابطي ضعيف هستند. اما پيش از نتيجه گيري نهايي بايد اندكي دقت به خرج داد.يك دليل براي احتياط به خرج دادن در اين نتيجه گيري نهايي اينست كه روابط غيرمجازي و واقعي در معرض انواعي ازتحريف قراردارند كه عمدتاً در روابط اينترنتي وجود ندارد.يكي از اين تحريف ها به مسئله جذابيت جسمي مربوط مي شود.نكته مهم ديگر اين است كه ما براساس ادراكمان از جذابيت جسمي افراد استنباط هاي ناموجهي درباره افراد انجام مي دهيم.براي مثال درپيامد آنچه روانشناسان «اثر مثبت هاله اي» مي نامند،افراد جذابتر از لحاظ جسمي باهوشتر،اخلاقي تر، سازگارتر،بهتر و كارآمدتر شمرده مي شوند و البته تنها جذابيت جسمي نيست كه بر قضاوت هاي ما درباره افراد تاثير مي گذارد. ما همچنين درقضاوت درباره ديگران برنشانه هايي بسيار ازجمله سن،جنس،خصوصيات نژادي،سبك لباس پوشيدن،لهجه و طبقه اجتماعي متكي هستيم.دليل اينكه اين نوع نشانه ها اغلب باعث قضاوت هاي تحريف شده درباره افراد مي شود اينست كه ما از«نظريه هاي تلويحي شخصيت» استفاده مي كنيم كه بركليشه پردازي تكيه دارند.ميراندا فريكر، فيلسوف معاصر به نمونه تخيلي جالب توجهي از اين نوع فرآيند اشاره كرده است. در رمان «كشتن مرغ مقلد» كه ماجراي آن در آلاباماي آمريكا دردهه 1930 رخ مي دهد،محاكمه مرد سياه پوستي را به تصوير مي كشد.هيأت منصفه اي تماماً سفيدپوست،حتي با وجودآنكه روشنست كه وي حقيقت را مي گويد،با اعتقاد كامل شهادت او را قبول نمي كنند.نكته مهم اينست كه در آن فرهنگ و در آن زمان سياه پوست بودن به نحوي كاملاً اشتباه، بيانگر فقدان اعتبار بود.يافتن مثالهاي مشابه از زندگي واقعي در مورد كليشه پردازي آسان است.امرقابل توجه درارتباط از طريق اينترنت اينست كه خصوصياتي كه معيار قضاوت ما درباره افراد در دنياي غيرمجازي است، در دنياي مجازي اينترنت عمدتاً مشاهده ناپذير هستند.طنز قضيه دراينست كه مشخصه ارتباطات از طريق اينترنت يعني فقدان رابطه چهره به چهره،نبود حضورجسمي-كه فريبكاري و جعل هويت آشكار را ممكن مي كند-درعين حال مانع گرايش به كليشه پردازي و هويت سازي مي شود.البته نبايد در مورد اين نتيجه گيري مبالغه كرد.حتي در روابطي كه كاملاً به واسطه كلمات نوشته شده است،مثلاً درگپ هاي اينترنتي،ما هنوز درباره افراد به داوري هايي دست مي زنيم كه فراتر از شواهد موجود است.اما به هرحال اين احتمال وجود دارد كه در اين نوع ارتباط هاي اينترنتي عمدتاً براساس محتواي واقعي ارتباط با يك شخص داوري كنيم،كه با احتمال بيشتري بيانگر جنبه هايي از شخصيت افراد است كه خودشان آنها را مهم مي شمرند.پيامد اين نكته اين است كه ما در ارتباط هاي اينترنتي نسبت به ارتباط هاي معمول روزمره كنترل بيشتري بر آن جنبه هايي از شخصيت مان كه به ديگران عرضه مي كنيم اعمال مي ذاريم.از اينروست كه در مورد فريبكاري در رابطه اينترنتي نگراني وجود دارد.اگر با كنترل كردن جنبه هايي ازشخصيت امان در ارتباط هاي آن لاين(بر روي شبكه) بتوانيم از اثرات بدتر گرايشمان به داوري كردن براساس كليشه هاي توجيه ناپذير و بي دليل اجتناب كنيم،آنگاه امكان دارد ارتباط هايي ازطريق اينترنت،دست كم در برخي جنبه ها،نسبت به اغلب ارتباط هاي روزمره همراه با حضور جسمي،كمتر تحريف شده و بيشتر «واقعي» باشد.برگرفته از : www.philosophers.co.ukمنبع: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 568]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن