تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798394138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

18 شهریور 1388 / 19 رمضان 1430 / 9 سپتامبر 2009


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
18 شهریور 1388 / 19 رمضان 1430 / 9 سپتامبر 2009
18 شهریور 1388 / 19 رمضان 1430 / 9 سپتامبر 2009

1) درگذشت نويسنده متعهد "جلال آل احمد" (1348ش): جلال آل احمد 11 آذر در سال 1302 در تهران متولد شد. وي در سال 1322 رسماً عضو حزب توده شد و در كنار فعاليت‏هاي سياسي، در رشته ادبيات فارسي، موفق به اخذ دانشنامه ليسانس گرديد. در سال 1326 به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. جلال، نويسندگي را از 16 سالگي آغاز كرده بود و پس از اين كه جذب حزب توده شد با آثار "كسروي" آشنا گرديد. در مبارزه حزبي آل احمد جز شكست و سرخوردگي چيزي وجود ندارد، اما نهضتي كه عميق‏ترين تأثير را بر روحيه او گذارد قيام 15 خرداد 1342 مي‏باشد. جلال آل‏احمد در اين هنگام به اين حقيقت رسيد كه هر چه مكتب غيرخودي هست، جز فريب و استثمار و استعمار، چيزي ندارند. وي به اين نتيجه رسيد كه تنها اميد رهايي بسيج توده‏ها در دست روحانيت آگاه است نه روشنفكران غرب و شرق‏زده. بعد از اين كه جلال نسبت به روحانيت و به ويژه امام خميني (ره) اظهار علاقه نمود، ساواك او را مورد تهديد قرار داد و سعي كرد كه جلال را از روحانيت جدا كند. در سال 1347، جلال تهديد به مرگ شد. ساواك مي‏خواست كه وي را بدون سر و صدا از ميان بردارد. سرانجام در يك صحنه ساختگي و مشكوك در اين روز، بدون هيچ گونه سابقه بيماري در 46 سالگي دارفاني را وداع گفت. پيكر جلال آل احمد در مسجد فيروزآبادي در ري به خاك سپرده شد.

2) درگذشت استاد "علي نقي وزيري" موسيقي‏دان و پايه‏گذار موسيقي جديد ايران (1358 ش): علي نقي وزيري در سال 1266 به دنيا آمد و از چهارده سالگي با موسيقي آشنا شد. وي در 31 سالگي به مدت 5 سال در پاريس و برلين به تحصيل و تجربه در علوم متعارف موسيقي غرب پرداخت. وزيري در 1302 كه به ايران بازگشت، مدرسه عالي موسيقي را تأسيس كرد و به چاپ كتاب‏هاي متعدد و كنسرت‏ها و ضبط صفحات گرامافون اقدام نمود. وزيري از سال 1314 كه حاضر نشد اركستر مدرسه را براي نوازندگي در يك ميهماني درباري شركت دهد، از كار بركنار شد و به خانه‏نشيني روي آورد. با استفاده از اين فرصت، به تحقيق در زمينه موسيقي پرداخت و هيئت علمي دانشگاه تهران پس از مدتي وي را به عنوان استاد كرسي هنر و زيباشناسي به تدريس در دانشگاه مأمور كرد. وزيري پس از شهريور 1320 به رياست اداره موسيقي كشور و مجله موسيقي و اداره راديو مشغول شد، اما چون با كارشكني‏ها مواجه گرديد به دانشگاه برگشت و تا پايان زندگي به تدريس پرداخت. او اولين پايه‏گذار و پدر موسيقي جديد ايران پس از انقلاب مشروطه است و بايد او را پايه‏گذار موسيقي جديد ايران دانست. وزيري در ساختن و پرداختن نخستين سرود ملي جمهوري اسلامي ايران نيز فعاليت كرد و قطعاتي مانند اي وطن، خاك ايران و نيز مارشِ ظَفَر را ساخت. استاد وزيري همچنين اولين كتاب در رشته موسيقي ايراني به شيوه علمي را با نام "شيوه‏نامه" تار نگاشته است. استاد علي نقي وزيري سرانجام در 92 سالگي در گذشت. 3) عمليات كوچك قادر در اشنويه توسط ارتش (1364 ش) 4) درگذشت فقيه جليل آيت‏اللَّه "مهدي مدرس يزدي" (1371 ش): آيت‏اللَّه مهدي مدرس يزدي در سال 1287 ش (1326 ق) در يزد به دنيا آمد و پس از گذراندن دروس مقدماتي، در سيزده سالگي وارد حوزه علميه قم شد. سپس راهي نجف گرديد و از محضر درس عالمان نامداري همچون سيد ابوالحسن اصفهاني و آقاضياء الدين عراقي به مدارج والاي علمي رسيد. وي همچنين از آيات عظام شيخ عبدالكريم حائري يزدي، سيد حسين بروجردي، سيد محمدتقي خوانساري، سيد ابوالحسن اصفهاني و آقا ضياء الدين عراقي گواهي اجتهاد دريافت كرد و مورد وثوق آنان قرار گرفت. اين فقيه جليل پس از مدتي به اصرار جمعي از مؤمنين تهران به اين شهر عزيمت نمود و به مدت بيش از پنجاه سال در محله امامزاده يحيي، به تدريس خارج فقه و اصول، ارشاد مردم و تأليف كتب پرداخت. همچنين حواشي بر كتب عروةُالوثقي، رسايل و مكاسب و نيز ديوان اشعار از جمله آثار اوست. آيت‏اللَّه مهدي مدرس يزدي سرانجام در 18 شهريور 1371 برابر با 11 ربيع الاول 1413 ق در 83 سالگي به جوار رحمت حق تعالي شتافت. 5) آغاز فعاليت خبرگزاري زنان جمهوري اسلامي (1380 ش): در روز 18 شهريور 1380، مصادف با ميلاد با سعادت حضرت زهرا(س) خبرگزاري زنان جمهوري اسلامي فعاليت خود را آغاز كرد. مهم‏ترين هدف از راه اين خبرگزاري، توجه همه جانبه به موضوعات مربوط به زنان است تا مشكلات و مسائل آنان را به صورت گسترده منعكس كند. نكته ديگر، بُعد بين‏المللي آن است، چرا كه اخبار و گزارش‏هايي كه از زنان ايراني در خارج از كشور منعكس مي‏شود، وضعيت زنان را به شكل واقعي بيان نمي‏كند. به اين ترتيب، اطلاع رساني درست مي‏تواند زن را در بهترين جايگاه انساني و اجتماعي خود قرار دهد. حوزه‏هاي فعّاليت اين خبرگزاري در زمينه‏هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي، هنري، ورزشي، سياسي و ادبي است.

6) 19رمضان سال40هجري قمري: «حضرت علي (علیه السلام)» نخستين امام و پيشواي مسلمانان جهان با شمشير زهرآلود ابن ملجم مرادي ملعون به شدت مجروح شدند. مولا علي(علیه السلام) درمحراب نماز مشغول عبادت بودند كه ابن ملجم ملعون ازمتعصب ترين افراد خوارج شمشيرزهرآلودش را برسرمبارك امام علي(علیه السلام) فرود آوردند. ابن ملجم( لعنة الله عليه) و دو تن ازخوارج به توافق رسيده بودند كه حضرت امام علي (علیه السلام) را به شهادت و عمروعاص و معاويه را نابود سازند اما فقط ابن ملجم عمل ننگين خود را انجام داد. حضرت علي (علیه السلام) سه روز بعد ازاين ضربه زهرآلود شهيد شدند و جهان اسلام را ازداشتن اين موجود الهي كه تجسم حق و عدالت مطلق بودند محروم ساختند.

7) وفات "غياث‏الدين جمشيد كاشاني" منجم و رياضي‏دان(832 ق): غياث‏الدين جمشيد پسر مسعودبن محمودبن محمد طبيب در حدود سال 790 ق به دنيا آمد. وي طلبه‏ي رصدخانه مراغه به شمار مي‏رفت كه به دست خواجه نصيرالدين طوسي داير شده بود. غياث الدين كاشاني در كاشان نيز سه خسوف رصد كرد. سپس به خاطر توجه شاهان مغول كه به نجوم علاقه داشتند ترك ديار نمود و نزد آلغ‏بيك مغول به سمرقند رفت. وي در سال 818 ق ابزار رصد تازه‏اي به نام "طبق المناطق" اختراع كرد و كتابي به نام نزهةالحدائق نوشت و آن را جام جم ناميد. در سمرقند طرح و نقشه‏ي رصدخانه‏ي سمرقند را فراهم آورد. غياث‏الدين از دست همكاران حسد پيشه، خون دل‏ها خورد تا مرگش رسيد. "زيج خاقاني"، "زيج تسهيلات"، "سُلَمُّ السَّماء" (در حل اشكالي كه براي پيشينيان در ابعاد و اجرام رخ داده است)، "مُحيطيّه" در باب استخراج نسبت مابين محيط دايره و قطر كه امروزه آن را با "پي" يوناني مي‏نويسند. رساله "وَتر و جيب"، هم‏چنين تفسير القرآن و كتب ديگر، از جمله تاليفات اين رياضي‏دان ايراني مي‏باشند. او اولين رياضي‏داني است كه كسرهاي اعشاري را وضع كرد.

8) 9سپتامبرسال1944ميلادي : بلغارستان پس از خروج نيروهاي آلمان نازي مجددا استقلال خود را باز يافت . بلغارستان پس از آنكه به اشغال آلمان درآمد ، در زمان جنگ جهاني دوم با آلمان هيتلري بر ضد متفقين در جنگ شركت كرد اما خيلي زود از متفقين شكست خورد و از پاي درآمد. بعد از اين شكست ؛ ارتش سرخ شوروي وارد اين كشور شد و بلغارستان در اين روز با ورود ارتش شوروي، استقلال خود را اعلام كرد. پس از آن رژيم كمونيستي به رياست« ديميتروف» در بلغارستان برقرار شد واو 2سال بعد دراين كشور« جمهوري» اعلام كرد. 9) آغاز جنگ‏هاي "هفت ساله" ميان امپراتوري ايران و روم (572م) (ر.ك: 24 ژوئيه)

10) تولد "لئون تولْستويْ" نويسنده بلند آوازه روسي (1828م): كُنت لي‏يِف نيكُلاويچ تُولْسْتوي معروف به لئون تولستوي نويسنده شهير روسي در 9 سپتامبر سال 1828م در روستايى در 250 كيلومتري مسكو به دنيا آمد و در كودكي پدر و مادر را از دست داد. از نوجواني، استعداد درخشان و هوش سرشارش، معلمان را به تعجب وا مي‏داشت. با اين حال مدت زيادي در دانشگاه ماندگار نشد و پس از چهارسال خدمت در ارتش، به قصد پرداختن به نگارش، از نظام خارج شد. وي از آن پس به خلق آثار ادبي روي آورد و رمان‏هاي متعددي نگاشت. لئون تولستوي عالي‏ترين نمايش‏گر روح ملت روس و از بزرگترين نويسندگان جهان است. او مانند يك دانشمند الهيات و معتقد به اصول اخلاقي در جستجوي مرامِ دوستي پاك و بي‏آلايشي بود كه در مسيحيت اوليه وجود داشت و همين امرْ آثار او را مشحون از بشردوستي و احترام به وجود انسان كرده است. تولستوي در مجسم كردن اخلاق و روح مردم روس مقامي ارجمند داشت و معتقد بود كه تنها محبت است كه بايد بر مردم حكومت كند. اين عقايد باعث شد كه كليسا، تولستوي را در 72 سالگي تكفير نمايد. با اين حال در اواخر عمر چنان مشهور شد كه تقريباً همه دنيا او را مي‏شناختند. با اين كه فلسفه، مشغله تولستوي نبود، اما انديشه‏هايش در افكار فلسفي قرن نوزدهم تأثير فراوان نهاد. تولستوي با هر مكتب فلسفي يا فرقه مذهبي كه حقيقت را در انحصار خود تصور مي‏كرد مخالف بود و با هر كليسايى كه معتقد بود تنها يك راه و آن هم راه كليسا به سوي خدا وجود دارد، مي‏جنگيد. اعتقاد خود وي اين بود كه همه اديان بزرگ، بالذات هدايتگر به سوي خداوند هستند. تولستوي مطابق تعليمات خود، خويشتن را از قيد و بند مال و دارايى‏اش رها ساخت و همانند روستائيان به زندگي پرداخت. تولستوي انديشه‏هاي اخلاقي، اجتماعي و مذهبي خود را در رمان‏هاي بزرگ، داستان‏هاي كوتاه و مقالات متعددي مطرح ساخته كه جنگ و صلح، اعترافات و رستاخيز از آن جمله‏اند. هم‏چنين آثار ديگر او از جمله قزاق‏ها، هنر چيست و حاجي مراد، همه در حد شاه‏كارهاي ادبي روس است. لئون تولستوي در اواخر عمر خانه را ترك كرد تا اين كه سرانجام در 20 نوامبر سال 1910م مانند بي‏نواترين افراد در بي‏خانماني و سرگرداني در 82 سالگي درگذشت.

11) مرگ "آلفرد ويني" شاعر و نويسنده برجسته فرانسوي (1863م): آلفرد ويكتور كُنْت دو ويني، شاعر و نويسنده فرانسوي، در 24 ژانويه 1797م در تورن فرانسه به دنيا آمد و در جواني وارد ارتش شد. وي در ميانه راه، توجه خويش را به ادبيات معطوف كرد و پس از چندي مجموعه اشعار خود را منتشر نمود. ويني در سال 1845م به عضويت فرهنگستان فرانسه درآمد، هرچند مدتي نيز به فعاليت‏هاي سياسي پرداخت. او برخلاف بيشترشاعران رمانتيك فرانسوي، انديشمندي عميق و نوآور است، با اين حال داراي حالتي از بدبيني و انزوا جويى نيز مي‏باشد. خود او عنوان مي‏دارد كه به آرامي بر خشت غم، زاده شده است. ويني آرمان‏گرايى سرخورده است كه دنيا را آميزه‏اي از نيكي و شر مي‏پندارد كه شر همواره برنيكي غالب است. در واقع، در اين بدترين جهان ممكن، همه چيز به بدي گرايش دارد. شعر ويني فاقد شور و شوق يك رمانتيك تمام عيار است. او پرگويى و تظاهر معمول در بين رمانتيك‏ها را كنار گذاشت و با اين‏كه در فضايى افسرده مي‏زيست، افسردگي او كمتر جنبه فردي و شخصي داشت. دلسوزي او نه تنها براي خودش كه براي نوع بشر بود. ويني در مقايسه با بيشتر شاعران رمانتيك و خيال‏پرداز و احساساتي، شاعري كم كار است و تنها سه دفتر شعر منتشر كرد. او در سال 1826م نخستين رمان تاريخي فرانسوي را نوشت و هم‏چنين سه نمايش‏نامه اصيل هم نگاشت كه نمايش‏نامه تراژدي شاترتون بهترين نمايش‏نامه اوست. ويني در مقام رمان‏نويس داستان‏گو و نمايش‏نامه‏نويس، كمتر محبوبيت دارد و اشعارش نيز هيچ‏گاه، آنچنان كه بايد، مقبوليت عام نيافته است. با اين حال، خوانندگاني كه از سادگي و ترشرويى و بدبيني او آزرده خاطر نيستند، همواره او را ارج مي‏نهند. تنهايى و انزوايى كه ويني در آن در برابر رنج‏هاي زندگي و نوميدي، شكيبايى و آرامش نشان مي‏داد، در آثارش به اعتلايى استثنايى از نظر اخلاقي و فلسفي مي‏رسد. افتخار و شهرت ويني از نظر شاعري، پس از مرگش روز افزون شد و مقبوليت عام يافت. وسعت انديشه، تشويش‏هاي روحي و زيبايى پُر قدرت و موثر بعضي از اشعار، به او خصوصيتي تازه بخشيد كه در بسياري از مشهورترين آثار معاصرانش نيز يافت نمي‏شد. بدبيني او در حدّي والا بود و از اصالت و نجابت كامل برخوردار، كه اين شاعر متفكر را سرمشق ديگر ادبا قرار داد. آلفرد دو ويني سرانجام در نهم سپتامبر 1863م در 66 سالگي درگذشت. 12) درگذشت "اِستِفان مالارْمِه" اديب معروف فرانسوي (1898م): اِسْتِفان مالارْمِهْ اديب فرانسوي، در 18 مارس 1842م در پاريس به دنيا آمد. وي پس ازگذراندن تحصيلات خود و فراگيري زبان انگليسي، به تدريس اين زبان و نيز ترجمه برخي اشعار شاعران انگلستان پرداخت. مالارمه مدت‏هاي طولاني، محفلي با نام "سه شنبه" در خانه‏اش تشكيل مي‏داد كه در آن، هواخواهان مكتب سمبوليسم يا نمادگرايى به گفتگو مي‏نشستند. بر اساس اين مكتب، احساسات و حالات روحي به طور غيرمستقيم از راه نمادها به خواننده يا شنونده القا مي‏شود. شخصيت گيرا و حُسن بيان مالارمه، بسياري را به محفلِ سه‏شنبه‏هاي او كشاند و خودِ وي مقام رهبري نمادگرايان را به عهده گرفت. مالارمه با تاثير از برخي از ادباي گذشته، نه تنها در به كار بردن كلمات، امساك مي‏كرد، بلكه ابهام در نوشتن را تشويق مي‏نمود و عملاً توجهي به ساختمان دستوري زبان نداشت. از نظر وي، شعر براي عوام بايد معما گونه باشد و براي اهل فن و محرمان راز، چون موسيقيِ مجلسي. مالارمه در پي آن بود تا شعر را از هر چه مادي و محسوس است برهنه سازد و احساسات و انديشه‏هاي ناخودآگاه را با اشارات غيرمستقيم، با به كار بستن اصوات و تصاويرْ بيان كند كه اين خودْ مايه ابهام شعر و نثر او شده است. تقريباً هر شعر مالارمه بر محور يك تصوير يا استعاره سروده مي‏شود و دسته‏اي از تصاوير تَبَعي، در اطراف آن ايجاد مي‏گردد تا انديشه اصلي را قوام بخشد. از مالارمه آثاري از نظم و نثر شامل مجموعه‏اي از اشعار جواني شاعر و نيز پريشان‏گويي درباره نظريات زيبايي‏شناسي او بر جاي مانده است. استفان مالارمه سرانجام در نهم سپتامبر 1897م در 55 سالگي درگذشت. 13) امضاي قرارداد تسليم نيروهاي ژاپني به چين، پس از پايان جنگ جهاني دوم (1945م): به موجب قرارداد تسليم ژاپن به چين كه در نهم سپتامبر 1945م، يك هفته پس از پايان كامل جنگ جهاني دوم در جنوب شرقي آسيا به امضا رسيد، نيروهاي ژاپني كه چين را اشغال كرده بودند، به دستور هيرو هيتو امپراتور وقت ژاپن، اسلحه خود را بر زمين گذاشتند و بدين ترتيب جنگ تاريخي چين و ژاپن پايان يافت. اين مسئله حاصل اتحاد نيروهاي مسلح كمونيست و ارتش دولتي چين بود. با اين حال، پس از شكست ژاپن، جنگ داخلي ميان كمونيست‏ها و حكومت مركزي چين آغاز شد و پس از مدتي نبرد، كمونيست‏ها بر سراسر خاكِ چين تسلط يافتند و نظام كمونيستي را بر اين كشور حاكم كردند.

14) روز ملي و استقلال "كره شمالي" و تأسيس اين كشور (روز جمهوري) (1948م): جمهوري دموكراتيك كره يا كره شمالي كشوري است در شرق آسيا كه قسمت شمالي شبه جزيره كره را به خود اختصاص داده است. كره شمالي با مساحت 122/762 كيلومتر مربع و جمعيت 24 ميليون نفر در همسايگي چين و كره جنوبي قرار دارد. پايتخت كره شمالي، "پيونگ يانگ" و واحد پول آن وون مي‏باشد. اكثريت مردم اين كشور فاقد دين بوده و فقط درصد كمي پيرو مذاهب بودايى و كنفوسيوسي هستند. مراسم و تبليغات مذهبي در اين كشور از تاريخ استقرار نظام كمونيستي منسوخ شده است. نژاد و زبان رسمي اين كشور آسيايى، كره‏اي است و نظام سياسي حاكم بر كره شمالي جمهوري تك حزبي است. پيش‏بيني جمعيت آن تا سال 2025 بيش از 29 ميليون نفر خواهد بود. تاريخ گذشته كره و چين تقريباً يكسان است. مردم كره در طول تاريخ همواره كوشيده‏اند استقلال خود را در برابر چيني‏ها حفظ كنند. كره در طول تاريخ همواره تابع يا متحد فرمان‏روايان چين بوده و براي دفع تهاجمات مكرر ژاپني‏ها به خاك كره از حمايت چينيها برخوردار شده است. در سال 1894م جنگي بين ژاپن و چين بر سر كره رخ داد و با پيروزي ژاپني‏ها كره رسماً ضميمه قلمرو امپراتوري ژاپن گرديد. با ورود نيروهاي شوروي به خاك كره و تصرف نيمه شمالي آن، كره به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم شد و كمونيست‏هاي شوروي اداره مناطق شمالي را به دست گرفتند. تا اينكه در نهم سپتامبر 1948 "جمهوري دموكراتيك" خلق كره اعلام موجوديت كرد. 15) مرگ "ازار لوميس پاوْنْد" اديب و نويسنده مشهور امريكايي (1972م) (ر.ك: 8 آوريل)

16) روز ملي و استقلال "تاجيكستان" از اتحاد جماهير شوروي سابق (1991م): كشور تاجيكستان در قرن ششم قبل از ميلاد، بخشي از قلمرو حكومت سلسله هخامنشيانِ ايران بود و در قرن نهم ميلادي، توسط مسلمانان فتح شد. نفوذ روسيه تزاري در اين سرزمين از قرن نوزدهم آغاز گرديد و به تدريج تمام اين منطقه به اشغال روسيه درآمد. پس از انقلاب شوروي در سال 1917، تاجيكستان علي‏رغم مقاومت مردم آن، به شوروي ضميمه شد. و به تصرف ارتش سرخ شوروي درآمد. در سال 1924 به عنوان بخشي از جمهوري ازبكستان قلمداد گرديد اما پنج سال بعد، به يك جمهوري خودمختار تبديل گشت. اين كشور، به ويژه در دهه 1970م شاهد اوج‏گيري گرايشات اسلامي و اعتراضات ضد روسي بود. در طول حاكميت شوروي بر تاجيكستان، اين كشور از نظر اقتصادي يكي از عقب مانده‏ترين جمهوري‏هاي شوروي بود. درپي تحولات سياسي اواخر دهه 1980م در بلوك شرق، تاجيكستان نيز در نهم سپتامبر 1991م استقلال خود را به دست آورد. هم‏زمانْ اختلافات سياسي و ديني نيز در اين كشور شدت يافت و به جنگ داخلي منجر شد. سرانجام در پي ميانجي‏گري سازمان ملل متحد و برخي كشورهاي منطقه به ويژه ايران و روسيه، توافقنامه صلح تاجيكستان درسال 1997م ميان گروه‏هاي متخاصم و دولت امضا شد. كشور تاجيكستان واقع در آسياي مركزي است كه بيش از 143 هزار كيلومتر مربع مساحت دارد و با كشورهاي چين، قرقيزستان، ازبكستان و افغانستان همسايه است. جمعيت تاجيكستان بيش از 6 ميليون نفر است و پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت آن تا سال 2025م نزديك به 9 ميليون نفر گردد. پايتخت تاجيكستان "دوشنبه" و واحد پول آن ساماني است. از شهرهاي مهم تاجيكستان، خُجند، كولاب و قَرغان تپه مي‏باشد. اكثريت مردم تاجيكستان مليت تاجيك داشته و ساير تيره‏هاي نژادي، ازبك، روس و تاتار در اقليتند. زبان رسمي اين كشور، فارسي و خط رايجْ لاتين و سيريلي است. بيش از 80% مردم تاجيكستان مسلمان‏اند. نظام سياسي حاكم بر تاجيكستان جمهوري مي‏باشد. /خ
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن