تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830513363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسانه ها هم دین دارند!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رسانه ها هم دین دارند!
تلویزیون
بخش ارتباطات- امروز رسانه ها به خصوص تلویزیون این جعبه جادویی بیش از پیش در مرکز توجهات قرار گرفته چه در دید متخصصان که  آن را به مثابه یک وسیله ابزار گونه می نگرند که به طور مستقیم در فرهنگ، اعتقادات و شیوه زندگی مردم و باورهای آنان تاثیر دارد و از آن می توان هم به عنوان نقش آگاه کننده استفاده کرد و هم وسیله ای برای اغوا و استثمار و هدایت افکار عمومی . و چه در دید مخاطبان آن که وسایل ارتباط جمعی عضوی ثابت در زندگی روزمره شان شده و بدون آن احساس خلایی در زندگی می کنند. به طور مثال به تلویزیون نگاه کنید که عضوی جدید از اعضای خانواده ما شده و وقت ما بیشتر از شب نشینی های خانوادگی در پای این رسانه  می گذرد. با گسترش و نفوذ این رسانه ها و پیشرفت تکنولوزی مربوط به آنان در عصر کنونی موجب شده است که این وسایل در صدر امور این عصر قرار گیرند و توجه هر فرد در مقام و جایگاهی را به خود جلب کنند و عده ای هم این عصر را عصر ارتباطات نامیدند. امروزه ما شاهد تحقق پیش بینی و نظریه مارشال مک لوهان دانشمند امریکایی هستیم. مک‌لوهان تا پایان حیاتش یعنی 15 سال بعد همواره به دهکده‌ی جهانی اشاره می‌کرد و می‌گفت «اکنون دیگر کره‌ی زمین، به‌وسیله‌ی‌ رسانه‌های جدید، آن‌قدر کوچک شده که ابعاد یک دهکده را یافته است»حال می بینیم که با گسترش علم ارتباطات و فناوری های مربوط به آن این پیش بینی تا حدودی تحقق یافته و جهان با وسایل ارتباطاتی به خصوص رسانه ها همچنان دهکده ای کوچک شده که زمان و مکان در آن توسط این وسایل درنوردیده شده است.در واقع پیام هایی را که رسانه ها می فرستند نباید به شکل خنثی دید که توسط تلویزیون به شما می رسد بلکه هویتی در پشت آن است که به چگونگی آن پیام و نحوه انتقال آن به شما شکل می دهددیدگاه ها و بحث های متفاوتی پیرامون رسانه و ویژگی های پیرامون آن و قابلیت ها و.... این  رسانه ها وجود دارد از جمله این بحث ها بحث پیرامون ابزار بودن یا نبودن تلویزیون است که البته می توان این بحث را به کلیه رسانه ها نیز تعمیم داد.در میان دانشمندان یک تقسیم بندی را ملاحظه می کنیم عده ای از آنان که به  رسانه چون یک ابزار می نگرند و  این جنبه از رسانه را در تحول زندگی بشری مهم می دانند و عده ای دیگر از دانشمندان نیز به پیام در رسانه توجه دارند و نقش آن را مهم تر از جنبه فناوری آنها و ابزارگونه بودنشان می دانند.گروه اول به مکتب تحول برانگیزی ارتباطات شهرت دارند و مک لوهان سردسته افرادی ست که در این گروه وسایل ارتباطات را مبنای تحول جوامع می شناسنداما گروه دوم که به تاثیر پیام های ارتباطی  در جوامع توجه دارند به مکتب جامعه شناسی ارتباطات معروف هستند که به وسیله  دانشمند آمریکایی هارولد لاسول پایه گذاری شده است.
تلویزیون
اماکدام یک از این نظرها درست است؟ آیا واقعا رسانه مانند یک ابزار عمل می کند که هر استفاده ای می توان از آن کرد یعنی مانند یک چاقو که می توان از آن استفاده درست و عقلانی کرد و هم مرتکب قتل شد. آیا رسانه واقعا این قابلیت را دارد؟ یا اینکه باید ما متوجه پیام های آن باشیم و این پیام ها است که به رسانه هویت می بخشد؟  در میان تقابل پیام و ابزار تلویزیون آنچه همیشه مهمتر بوده و بر سر آن بحث ماهوی پیش آمده است پیام، نوع آن و چگونگی انتقالش به مخاطب بوده است و تکنولوژی تلویزیون همیشه توان خود را برای بهتر رساندن پیام  مصرف می کرده و تغییرات آن هم برای ارائه بهتر آن بوده است. ولی باز اینجا نباید این شائبه پیش بیاید که پس تلویزیون ابزاری است که وظیفه انتقال پیام را دارد و مانند ظرفی عمل می کند که هر مظروفی را می پذیرد و ما می توانیم هر پیامی را از طریق این ابزار برسانیم. شواهدی بسیاری بر این امر هست از جمله این جمله از شهید آوینی،  وی در مقاله جادوی پنهان و خلسه نارسیسی بعد از اشتباه خواندن ابزار دانستن رسانه اینچنین می گوید  "... اگر اینچنین بود، چرا ما بعد از یازده سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هنوز نتوانسته ایم از تلویزیون سینما آنچنان که شایسته است استفاده کنیم" و حال ما هم می توانیم این جمله را بعد از سی و یکسال از گذشت انقلاب اسلامی تکرار کنیم و این پارادوکس را میان انقلاب و فرهنگ سینما بیش از پیش به نظاره بنشینیم.اکنون که معلوم گشت نگاه ابزاری به رسانه نگاهی سطحی و غیر کارشناسانه است باید به دنبال این مسئله برویم که چه چیزی باعث شده رسانه یک ابزار صرف نباشد؟ رسانه ها هیچگاه بسان فردی بی هدف و ارزش نیستند بلکه دارای ارزش ها و آیین مخصوص به خود هستند که این آیین چیزی نیست جز فرهنگ حاکم بر دهکده جهانی. همان ارزش های امپریالیستی که به چیزی جز سلطه بر سایر فرهنگ ها و  ایجاد رابطه این همانی با آنان، در سر نداردیک رسانه بسته به تعلقات سیاسی ،منافع تجاری و اغراض شخصی دچار سوگیری ها و رویکرد مخصوص به خود است. به همین جهت به پیام نیز نباید به مثابه یک کالای یکسان در ویترین رسانه نگریست. اما تناقضی که در این میان پیش می آید این است که اگر پیام ها یکسان نیست و متفاوت است و تلویزیون پیام های غیر یکسان را که با توجه به فرهنگ ها و تعلقات شکل گرفته را به مخاطب می رساند. همان استفاده ابزارگونه از رسانه می باشد .
تلویزیون
اما این اشکال نیز از نگاه خرد به جریان اطلاعات در جهان و مجاری نشر آن منشعب می شود. در قرن 15 با اختراع چاپ و رونق کتب و آثار چاپی بحثی پیش آمد که قائل بر این بود که کتاب فردگرایی را گسترش داده است و این را هم به سایر وسایل ارتباط جمعی نیز تعمیم دادند که هم اکنون هم فرد در مقابل رسانه در جمع خانواده مثال بارز این ضرب المثل ایرانی است که می گوید من در میان جمع  دلم جای دیگر است؛ ولی اینطور به نظر می رسد که فرد در گروه کوچک خود منزوی شده و از جمع فاصله گرفته و در اصل در جمعی چون همگان واقع شده و در حال زیست در میان فرهنگ عظیمی است که همگان در حال زیست در آن می باشد. در واقع فرد نه درگیر یک خرده فرهنگ بلکه در مقابل یک خط کلان فرهنگی واقع شده است. خرده فرهنگ های حاکم بر وسایل ارتباط جمعی اکنون تحت سیطره فرهنگ نظام امپریالیستی می باشند و از آن تاثیر می پذیرند و این همان دلیلی است تا باعث می شود ما به رسانه به دیده یک ظرف ننگریم بلکه برای او یک فرهنگ واحد در نظر بگریم که در بطن او دمیده شده و  هویتی یکسان را در مقابل فردیت منطقه ای او به وجود آورده است.در واقع پیام هایی را که رسانه ها می فرستند نباید به شکل خنثی دید که توسط تلویزیون به شما می رسد بلکه هویتی در پشت آن است که به چگونگی آن پیام و نحوه انتقال آن به شما شکل می دهد. رسانه ها هیچگاه بسان فردی بی هدف و ارزش نیستند بلکه دارای ارزش ها و آیین و دین مخصوص به خود هستند که این دین چیزی نیست جز فرهنگ حاکم بر دهکده جهانی. همان ارزش های امپریالیستی که به چیزی جز سلطه بر سایر فرهنگ ها و  ایجاد رابطه این همانی با آنان در سر ندارد. و آن چیزی که اکنون ما در ساختار رسانه ای جهان مشاهده می کنیم الگو برداری از همین ارزش ها می باشد و  تا ملاک ارزیابی ما این فرهنگ باشد نباید توقع داشت که بتوانیم فرهنگ انقلاب را به جهانیان عرضه کنیم. مگر اینکه بتوانیم فرهنگ صحیح استفاده از وسایل ارتباط جمعی را تولید کنیم و آنرا برای خود و سایر ملت های حقیقت جو نهادینه کنیم. عطاالله باباپورگروه جامعه و ارتباطات





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن