تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827766367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفت اثر ادبي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هفت اثر ادبي
هفت اثر ادبي نويسنده:پارسا سعيدي خرمگس وزن ستيز: فقط نام کتاب کافي است تا مخاطب در کتاب فروشي، روبه روي کتاب بايستد وبا تامل، آن را بنگرد وبعد که شرح زير عنوان را که گفته :«داستان هاي طنز از نويسندگان جهان »بخواند،از شک بيرون بيايد وپول کتاب رابپردازد وکتاب رابه خانه ببرد.کتاب، مجموعه اي از 25داستان طنز از نويسندگان مختلف مثل :ما يک کرات، تري جونز، يان گرانت، اسکار وايلدا، اُهنري، ،فرناندو سورنتينو و...است.مترجم کتاب، حسين يعقوبي است که مي توانيد يکي از طنزهايش را به علاوه خودش در لابه لاي داستان هاي کتاب بخوانيد. «خرمگس وزن ستيز »را انتشارات مرواريد با قيمت سه هزار وپانصد تومان و تيراژ گريه آور هزار و صد نسخه به چاپ رسانده است. با هم شروع داستان «بارون مي تازد »نوشته آدريان ميچل را مي خوانيم:زماني که تصميم گرفتم خانه را ترک کنم وجهان را بگردم، سنم بيشتر ازآن بود که پسر بچه خطابم کنند وکمتر ازآن که مرد صدايم کنند.با اعلام تصميم در جمع خانواده، پدرم سرم داد کشيد،مادرم نفرينم کرد و48خواهر وبرادر کوچک ترم التماس کردند که خانه وآنها را ترک نکنم ؛اما من بي اعتنا به تهديد ونفرين و التماس اعضاي خانواده، همچون کوه سنگي ـ يا دست کم، دژي سنگي ـ در تصميم خود مصمم واستوار بودم. سرانجام، پدر ومادرم در مقابل اراده آهني من، سر تسليم فرود آوردند وگفتند :«خب اگر فکر مي کني بايد بري، چي کارت کنيم ؟خب برو گورتو گم کن !»48 خواهر وبرادر نازنين کوچک ترم نيز پول جيب هايشان را روي هم گذاشتند تا هديه هايي به عنوان بدرقه راه برايم بخرند. هديه اي که آنها برايم خريدند، در بسته اي بزرگ کادو شده بود. بسته را که باز کردم، از داخل آن، اسبي چابک وسرحال، شيهه کشان بيرون آمد وشروع به جفتک زدن کرد. پدر ومادرم با مشاهده اسب رام نشده، با ناراحتي داد زدند :«ما چي کار کنيم از دست شما بچه ها. ..رفتين براي خان دادشتون اسب وحشي رام نشده خريدين ؟»ديوانه وچاه :محمد رضا شمس، نويسنده کودکان ونوجوانان است.در بعضي کتاب هايش نوآوري هاي قلمي عجيبي به چشم مي خورد ؛اما کتاب ديوانه وچاه کتابي است گه ديگر گونه بودن آن از سوي نويسندگان بسيار تاييد شده.تمام تجربيات نويسندگي شمس را در اين کتاب مي توانيم ببينيم وکارشناسان سازمان (هم حتماًاين را متوجه شده اند که اين کتاب را در سال 2004م،برنده ديپلم افتخار اعلام کرده اند.سه داستان متفاوت را در اين کتاب شاهديم که دو تاي ديگرش «بابا شله زرد »و«من وملک جمشيد وخان فرخ لقا »نام دارند. کتاب با طراحي وگرافيکي چشم نواز و هنرمندانه کار شده. ناشر آن افق است وقيمت آن سه هزار تومان. آغاز کتاب را مي خوانيم: ديوانه، مثل تمام ديوانه ها نبود واين را چاه از همان اول، احساس کرده بود،از همان وقتي که ديوانه، با اولين سنگ بزرگش، صبح خيلي زود، آفتاب نزده از راه رسيده وبا تمام قدرت، سنگ را توي چاه انداخته وخواب چاه را ـ که پر از کبوترهاي چاهي بود،ـ آشفته کرده بود.آن روز،چاه ـ مثل روزهاي بعد ازآن ـ از درد، به خود پيجيده بود وفريادش به آسمان بلند شده بود وديوانه با خوش حالي، بالا وپايين پريده بود ودست ها را به هم زده واز ته دل خنديده بود وچه قدر هم قشنگ خنديده بود.آن روز چاه ـ والبته نه مثل روزهاي بعد از آنـ از دست ديوانه، عصباني شده بود وخيلي هم لجش گرفته بود. با اين حال، وقتي به ديوانه نگاه کرده بود، با خودش گفت :«نه، اين ديوونه، مثل تموم ديوونه ها نيست».پسته لال، سکوت دندان شکن است:اکبر اکسير را خيلي وقت است که مي شناسيم، آن هم با شعرهاي متفاوتش ؛اما ظاهراًدر اين روزها شعرهايش متفاوت تر شده اند ومخاطب هايش بيشتر. اين را کتاب پيشين او يعني «زنبورهاي عسل، ديابت گرفته اند »مي گويد. طنز فوق العاده که در قلم او هست، به اضافه شاعرانگي ذاتي او،شعرهايش را از سرودهاي ديگر شاعران متمايز مي کند.اين کتاب، دومين اثر او درزمينه شعر سپيد طنز است. شعر ها آن قدر روان هستند که گويي او هيچ تلاشي براي سرودن يا طنازي نکرده وهمه آنها همان طور الهام گونه، بر پيشاني برگ هاي کتاب نشسته اند. ناشر، نام اين کتاب ها را شعر «فرانو»گذاشته ودر صفحه اول کتاب نيز آن راآورده است. کتاب، دو هزار وصد تومان قيمت دارد با 1650نسخه شمارگان. ناشرش هم مرواريد است. شاعر در کتاب آورده آب هاي جهان، بوي نفت مي دهندنفت، بوي دلاردلار، بوي خون خون، بوي ايدزايدز،بوي حقارت آدم هاي يک بار مصرف !بچه ها، تو را به خدا مواظب باشيد بني آدم، اعضاي خود مي فروشداز کلاغ تا کبوتر:رضا اسماعيلي، دغدغه هايي را که در مورد شعر معاصر داشته، به نوک قلم سپرده ودر صفحه صفحه اين کتاب ريخته. نام کتاب نيز احتمالاً«از شير مرغ تا جان آدميزاد»بوده وحالا نام فعلي را پيدا کرده است. صميميتي که در نوشته ها جاري است، اين نکته را در ذهن متبادر مي کند که اسماعيلي، احتمالاً هنگام نوشتن اين مطالب، قصد کتاب کردن آنها را نداشته و بعداًبه اين فکر افتاده است.نام هاي گوناگون از شعراي مطرح پس از انقلاب را مي توانيم در نوشته هاي اين کتاب ببينيم. خاطرات شخصي و خلوت نشيني هايي که نويسنده کتاب به بعضي از اين بزرگان داشته، مخاطب را وادار مي کند که کتاب را تاآخر ادامه دهد.درپارگراف زير،ديالوگ اسماعيلي را با زنده ياد قيصر امين پور در گوشه از يکي از پياده روهاي تهران مي شنويم:قيصر، با تبسم مهربان و هميشگي در چشمانم خيره مي شود و مي گويد:«الحمدالله بد نيستم »مي پرسم:قيصر جان ًاين جا چه مي کني ؟مي گويد:«به بيمارستان مي روم. بعد ازآن تصادف، آمد وشد وآزمايشگاه وبيمارستان، يکي از کارهاي روزمره من شده است. در حالي که تا قبل از اين اصلاً نمي دانستم. ..»وناگهان حرفش را مي خورد.احساس مي کنم که نبايد اين بحث را بيشتر از اين دنبال کنم. به همين خاطر، موضوع را عوض مي کنم و مي پرسم :راستي، دعوت نامه جشنواره مهرگان به دستت رسيد؟در مراسم افتتاحيه، برايت سخنراني گذاشته ايم. قيصر سري تکان مي دهد و مي گويد :«شرمنده ام، نمي توانم به شيراز بيايم !حال و روزگارم را که مي بيني فعلاً با اين اوضاع نمي توانم در هيچ برنامه اي حتي در تهران ـ شرکت کنم، چه برسد به شيراز. ان شاءالله وقتي که حالم خوب شد...!»امروز، حال قيصر براي هميشه خوب شده است ! قصد دارم بار ديگر از او براي شرکت در ، جشنواره دلم دعوت کنم. يقين دارم که اين بار، قيصر،دعوتم را قبول مي کند و قبل از هر شاعر ديگري، درسالن حاضر مي شود.کاغذ زر:نام زنده ياد دکترغلامحسين يوسفي مساوي است با چشمه روشن ؛کتابي که ماندگار شد و مورد استفاده پژوهشگران و علاقه مندان ادبيات قرار گرفت ومي گيرد. «کاغذ زر »،با چاپي نفيس وکاغذي زيبا وچشم نواز، از دور هم مخاطب پژوهشگر را جذب مي کند ؛ مجموعه اي از مقالات زنده ياد يوسفي با همان نثر زيبا وجذابي که ويژه قلم اوست. اين مقاله ها به همت نويسنده، از لابه لاي نشريات و برخي کتاب هاي او گردآوري شده اند. «کاغذ زر»355صفحه دارد وبه همت انتشارات سخن، چاپ و منتشر سده است.قسمتي از مقاله «نويسنده کلمات در شعر فارسي »را باهم مي خوانيم :از مقدمه داستان رستم واسفنديار، معلوم مي شود که فردوسي، آن را در روزگار تنگ دستي خود سروده که مصادف بوده است با سالخوردگي وي، بنابراين، ظاهراًاين منظومه، از ثمرات دوران پختگي طبع و ذوق اوست. از قضا، نه تنها از لحاظ موضوع از بهترين داستان هاي شاه نامه است، بلکه از نظر هنر داستان پردازي و جمال اسلوب نيز همين برجستگي را دارد.بديهي است در داستان، وقايع گوناگون روي مي دهد.اشخاص مختلف، با احوال وروحيات متفاوت سخن مي گويند که هر جايي به اقتضاي مقام، مستلزم لحني خاص است. مي دانيم، شاه نامه، بر وزن بحر متفاوت مثمن محذوف يا مقصور سروده شده ؛اما فردوسي، با حسن تاليف اجزاي کلام توانسته است در همين وزن واحد، به تناسب مقام، حالات گوناگوني پديد آورد. ناآشنايان با دقايق وريزه کاري هاي موسيقي کلام شايد گمان کنند که شعر فارسي، همان گونه که در کتابت، مرکب از سطور و مصراع هاي مساوي و مکرر است،آهنگي ثابت ويک نواخت نيز دارد؛ حال آن که چنين نيست وشاعران بزرگي نظير فردوسي وسعدي وحافظ ومولوي، در همين مصراع هاي همانند، آهنگ هايي بسيار متنوع و دلکش آفريده اند که بايد گوشي حساس وآهنگ شناس داشت تا بتوان ارآنها لذت برد. اختيار مصراع هاي کوتاه و بلند در شعر جديد فارسي، مي تواند مجالس وسيع براي الحان گوناگون پديد آورد ومورد ايراد نمي تواند بود.شمس لنگرودي (از مجموعه تاريخ شفاهي ادبيات معاصر ايران )شعر هاي شمس لنگرودي، لطافت خاصي دارد و مخاطبان خاصي. شعر هايش را همه جا در کتاب فروشي ها وکتاب خانه ها مي توانيم بيابيم ؛اما شنيدن داستان زندگي اش با روحيات و دغدغه هاي خاصي که داشت، جالب تر است. با خواندن اين کتاب، چيزهايي از زندگي شمس دستگرمان مي شود که باور آن ـ با توجه به شناختي که اين روزها از شعر او داريم ـ برايمان سخت است. حرف ها و نظراتش هم خواندني است. مجموعه اي از عکس هاي شمس هم از کودکي تا زمان حال ضميمه کتاب است. اين کتاب 202صفحه اي را انتشارات ثالث با قيمت چهار هزار وپانصد تومان، روانه بازار کرده است. در قسمتي از کتاب، مصاحبه کننده از شمس مي پرسد:اساساًلازم است که فاصله بين روشن فکر ومردم، کم شود؟وايشان اين گونه پاسخ مي دهد: بهتر است اين اتفاق بيفتد. منها دست من وشما نيست ؛بلکه مجموعه اي عواملي ، دست به دست هم مي دهند تا اتفاقي بيفتد. جامعه، هر چه بسته تروعقب مانده تر باشد،تفويض مسئوليت ها به روشن فکران، بيشتر مي شود ومسئوليت تفويض شده يعني مسئوليتي که در واقع، مسئوليت او نيست ؛ولي به دلايل عديده، به گردن او مي افتد.يعني چون حزبي وجود ندارد، روزنامه اي منتشر نمي شود ومردم به حقوق حقّه خود نمي توانند برسند؛فکر مي کنند يکي ديگر بايد اين حقوق را برايشان بگيرد که حتماًروشن فکر است. در صورتي که اگر رفاه باشد، احزاب وروزنامه وجود داشته باشد وهر کسي کار خودش را بکند، روشن فکر هم کارخودش را انجام خواهد داد؛ديگر لازم نيست که کار حزب را انجام دهد؛کار تشکيلات را انجام دهد.او کاري را به دست مي گيرد که دوستش دارد وبه ثمر رسيدنش را وظيفه خود مي داند.مرد در بند:کتاب، مجموعه 22داستان از 21نويسنده اروپايي با ترجمه اسد الله امرايي است؛مترجمي که استاد ترجمه در داستان هايي کوتاه است ومي دانيم که وسواس عجيبي در برگداندن جمله هاي آن ورآبي به زبا خودمان دارد.اين مجموعه، مخاطب را تا اندازه اي با داستان کوتاه امروز دراروپا آشنا مي کند.زحمت چاپ کتاب را نشر فراز کشيده باقيمت سه هزار وششصد تومان.قسمتي از داستان «آوريل سرهنگان »را مي خوانيم :زير لب گفت :«آقاي ريکوس!دلم مي خواهد فرارتان بدهم. نه که فکر کنيد از پشت بزنمتان ؛نه. ..قبول داريد. فقط از روي پرچين بپريد وبرويد. خلاص....البته من بايد خانه را بگردم و زنتان را سين جيم کنم. مي دانيد که من هم بايد خودم را تبرئه کنم. معاون، همين دور و بر کشيک مي کشد. من. ..دوسال ديگر مانده تا بازنشست شوم.»شاعر، راست زل زد به او. کميسر مانوليس، پير شده بود. تغيير کرده بود. از اقتدار آن وقت ها خبري نبود. شوخي هم نداشت. بي حساب حرف مي زد.حاضر بود چشمش را هم بگذارد که شاعر در برود!وسوسه اي بود که تاب آوردن در برابر آن دشوار به نظر مي رسيد.شاعر هر چه فکر کرد، چهره اش بيشتر در هم رفت. کميسر دوباره پرسيد :«قبول؟».ريکوس گفت :«شما لطف داريد ؛ولي مي دانيد زندگي مخفي يعني چه ؟خيلي سخت است که آدم تحت تعقيب باشد.همه اش با ترس ودلهره سر کردن، عذاب بزرگي است. معنا ندارد که آدم، همه نزديکان ودوستانش را به خطر بيندازد. هر کسي هم که به آدم پناه بدهد، يقه اش را مي گيرند. من هم پير شده ام. تازه، اگر سياسي کار بودم، موضوع فرق نمي کرد. نمي دانم اين آزادي اي که در اختيارم مي گذاريد، به چه دردم مي خورد ! از خيرش بگذريم. برويم »منبع:حدیث زندگی - شماره45 /خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن