تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816761019
خنديدن با لبان زخم
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خنديدن با لبان زخم نويسنده:عبدالرضا رضائي نيا پلاكاردها (لافتات) عنواني است كه احمد مطر بر هفت مجموعه شعر خود نهاده است و با تاثيري انفجاري در ممالك عربي، از يك سو آوازه اي در خور براي شاعر به ارمغان آورده و از سوي ديگر صله تبعيد و ممنوعيت نشر در برخي از كشورهاي عربي را نصيب زندگي و شعر احمد مطر ساخته است.شاكر النابلسي - ناقد معاصرـ درباره «پلاكارد» ناميدن شعرهاي احمد مطر مينويسد: «پلاكارد ناميدن اين مجموعه شعرها تاكيدي است بر دو معنا ؛ معناي نخست آن كه اين مجموعه و درونمايه آن از الف تا شعر ناب سياسي است... در جهان عرب هيچ سياستي بدون پلاكارد نيست و هيچ پلاكاردي بدون سياست... احمد مطر با اين شعرها در صدد نفي پلاكاردهاي سياسي عرب است كه هر روز به رنگي نو و اندازه اي نو بالا مي روند. انگار به جهان عرب ميگويد: اين پلاكاردهاي من، آن پلاكاردهاي شما... و انتخاب با خواننده...».وجه تسميه پلاكاردها را احمد مطر ـ خودـ اين گونه توضيح مي دهد: «شعر من پلاكاردي است كه صدايي عصيان زده در خود دارد و موضوع سياسي خود را بي هيچ ملاحظه اي اعلام ميكند... اين ويژگيها كه در شعر من به چشم ميخورد، كم و بيش همان ويژگيهاست كه در پلاكاردهاي تظاهر كنندگان وجود دارد. اين ويژگيها مانند ايجاز، آساني زبان، موضعگيري مشخص و تند به هدف برانگيختگي است كه در شعر من با لباس تكنيك ظاهر ميشود».احمد مطر با چشماني از جنس سياست شعر مي گويد يا بهتر آن است كه بگوييم با چشماني از جنس شعر به خوانش سياست مينشيند. از اين رو، تمام شعر احمد مطر سياسي است و در هفت مجموعه پلاكاردها و سه مجموعه كم حجم ديگر هيچ شعري نميتوان يافت كه با خروج از اين دايره، به مضامين غنايي و تغزلي پرداخته باشد، بلكه در شعرهاي بسياري ميتوان هجوِ شاعراني را ديد كه در وانفساي حرمانها و تلخ كاميها دستي به جام باده و دستي به زلف يار، لب به مغازله گشوده اند؛ هجوي كه از مرزِ طعن ميگذرد و به لعن و تكفير مي رسد.لعن كردمهر شاعري راكه در روزگارِ سگان و گزمگانبه مغازله لب و سينه و گيسو مينشيند...(تكفير و انقلاب)احمد مطر خود را ناگزير از روگرداني از مغازله و تغزل مي داند و اين رويكرد غير تغزلي ـ و بلكه ضد تغزلي ـ را چنين تصوير ميكند: «من از امتي هستم كه به ستوني بسته شده و زير پر پايش آتش زبانه ميكشد... فكر نميكنم در اين ساعت كسي از من توقع نغمات عاشقانه و خواندن براي ليلي را داشته باشد... البته در سايه آرامش زندگي كردن ويژگيهاي شعرم را دگرگون خواهد كرد، ممكن است من در آن زمانه براي نگار شعر بسرايم و دلدادگيهايم را ابراز كنم...» با اين همه، شعر او ـ هرگز ـ پرچم هيچ حزب و قبيله اي را بر دوش نميكشد تا به سوداي هواداري از اين گروه يا آن دسته، كمر به قتل واژه و احساس ببندد. او با تكيه بر صداقت و زلالي فطري اش به زمزمه شعري بي دروغ و بينقاب بر ميخيزد كه با هيچ كس تعارف نميكند و هيچ تيره و طايفه اي را از نقد تند و گزنده اش بي نصيب نميگذارد ؛ نه حاكمان عرب، نه مزدوران، نه انقلابيون قلابي، نه روزنامه نگاران، نه روشنفكران، نه شاعران و نه حتي خودِ او را، در چشم او «شاعر سخنگوي قبيله نيست، سخنگوي تمام امت و انسانيت است... ابر باران زايي است كه تمامِ تشنگان را از هر رنگ و نژاد و مذهبي سيراب ميكند... خورشيدي كه بر تمام جهان، آسمان و خاك و دريا پرتو ميكند».من آن موج رهايمكه از همه سو بر مي آيد و پيوسته عمرش را نثار ميكندتا كرانهها سيراب شوند،من آن ابرماز آنِ همه سرزمينها،من آن آوازماز آنِ همه مردمان،من آن نيستم مشترك ام...(شعر انتخاب)شعر احمد مطر چنان در وادي سياست به پيش ميتازد كه تمام ميراث فرهنگ ملي و عربي را به نفع سياست مصادره ميكند و حتي گاه، واژهها در فضاي شعر در چنگ هجويههايي دشنام گون گرفتار ميشوند، به دست شاعري شورشي كه در دايرههاي وحشت مي رقصد و بر جنازه متلاشي خويشتن ترانه سر مي دهد. نكته اينجاست كه همين دشنامها و ناسزاها نيز با صورت بنديهاي ويژه اي همراه ميشود به اضافه موسيقي پر طنين نشات گرفته از ضرب مناسب اوزان و ترجيعهاي تاثير گذار و همخواني هجاها، كه در مجموع شعر احمد مطر را به سبك و سياقي خاص مي رسانند. انگار به تعبيري پارادوكسيكال ميتوان گفت كه احمد مطر در فحش نيز به رعايت ادب مي انديشد و مؤدبانه فحش مي دهد، هر چند گاه ناگزير ميشود كه خود با سه نقطه(...) بر دهانِ شعرش لجام ببندد.هر شعر احمد مطر نارنجكي است كه جنس واژه و احساس، در دست شاعري از جان گذشته كه چشم در چشم سلاطين و حاكمان عرب مي دوزد و در چشم اندازي از خشم و لبخند - به زيبايي و شاعرانگي - خرمن هستي آنان را به آتش ميكشد. احمد مطر در پاسخ خبرنگاري ـ كه از او ميپرسد: «تو يك رزمنده اي يا يك شهيد زنده؟» - ميگويد: «من رزمنده اي هستم با چندين تُن افكار منفجر شونده، در اعماق وجودم. هر روز با اين افكار خودم را به قصرهاي ستمكاران ميكوبم تا خودم و آنها را يك جا منفجر كنم...».در ژرفاي درونمهمه غمهايم را جمع ميكنم،همه شعلههايم را و همه قافيههايم راـ از باروت ـو چونان ابري تف آلوداز پلههاي ظلم بالا مي رومو هر آن چه را كه در دل دارموا مي دارم تا شعله بگيردو بر مي انگيزم...و منفجر ميشوم(گفتگويي بر دروازه تبعيدگاه)در زمانه مردگان زنده،كفنها دفتر ميشوند،جگرهادوات و شعردروازهها را ميبنددو ديگرجز شهيدان شاعري نيست.(خواب بر چشم بزدلان حرام بادا)با اين وصف، شايد بهتر آن باشد كه چون شاكر النابلسي عنوان«شاعر انتحاري» را برازنده قامت احمد مطر و شاعراني از جنس او بدانيم؛ نارنجكها و بمبهاي احمد مطر ـ البته ـ همين شعرهاي اوست، همين پلاكاردها!شعار زدگي و تلخي دو ضايعه اسفباري هستند كه موجوديت هر شعر سياسي را تهديد ميكنند و به باد مي دهند؛ انگار يارانِغار شعرِ سياسي اند كه در همان آغاز يا نيمههاي راه كمر به قتل شاعرانگي ميبندند تا شعر را به مقاله اي ملال آور و منظوم اندرباب تلخ كاميها بدل كنند، به انضمام چندين و چند خروار نفرين و مرده باد در جغرافياي كبودِ آرمانهاي حرمان زده!احمد مطر با عنايت به اين هر دو تهديد، از يك سو طنزي رندانه و درخشان و آغشته به نيشخند را در جاي جاي شعرش به كار ميگيرد و از ديگر سو ـ هوشمندانه ـ به مجموعه اي از شگردها و تمهيدات زباني و فرمي دست مي زند تا شعريت پلاكاردها از گزند شعار زدگي در امان بماند و غنايي پنهان در اندام سطرهاي به ظاهر ساده روان شود. او در اين مسير، عناصر بسياري از ميراث و تُراثِ فرهنگي اش را به فضايي امروزي احضار ميكند و دست به مكالمه اي زنده ـ و اغلب موفق ـ با سنت ملي و قومي اش مي زند؛ از متون مقدس گرفته تا نظم و نثر و حكايتها و تعابير عاميانه جاري در زبان مردم كوچه و بازار. از باب مثال يكي از شگردهاي شعري او بهرههاي فرمي از فضاي سُوَر قرآني است در كنار بهرههاي زباني و ذهني فراوان از تمثيلها و تعبيرهاي قرآني كه در اشارهها و تلميحها بازتاب مييابد. شعر «يوسف در چاه نفت» با بهره اي پُر رنگ از قصه يوسف (ع) نمونه اي از اين رويكرد شاعر است .هفت خوشه سبز از ساليانمدر دست آرزوي خونريزميخشكند و ميپژمرند،با دست راستمبه دوستم شراب مينوشانمو دست چپمحكم اعدام را دريافت ميكند،گورم را ميبينمچونان شعرهايم ؛ تكه تكه در دست حاكمانو ممنوع در همه سرزمين ها... در قعر چاهم مي آسايمفقرم را مينوشم- گروگان سرما و سياهي ـ و كاروانِ رهگذراز ته مانده پوست و استخوانمآتش گلولههاي نشانده در سينه ام را به رايگان خريداري ميكندو بر سر تخفيف چانه مي زند...(يوسف در چاه نفت)از ديگر نكاتي كه خواننده شعر احمد مطر با گشت و گذاري در پلاكاردها به روشني در خواهد يافت، شكلگيري شعري طنزآميز و سياسي بر زمينه اي از روايتهاي ميني ماليستي است كه به معناي دقيق كلمه در بسياري از شعرها داستانكي منظوم را پديد مي آورد كه به زلالي هر چه تمامتر روايت ميشوند و با مقطعهاي درخشان شان خواننده را غافلگير ميكند.صورت بستن چنين مؤلفههايي در شعر احمد مطر مسبوق به سابقه شاعر در تجربه كردن عرصه اي متفاوتي چون كاريكاتور، روزنامه نگاري و داستان نويسي است كه چون بركههايي پراكنده در هيات شعري جوشان و خروشان با هم پيوند ميخورد.چنين ويژگيهايي شعر احمد مطر را آيينه دار صدايي متفاوت در عرصه شعر سياسي عرب معرفي ميكند. شعري كه در «سيفيات» ابو الطيب متنبي شاعر بزرگ عرب ريشه دارد و قرابتها و پيوندهايش با شعر نزار قباني را ـ به ويژه در فُرم و زبان ـ پنهان نميكند، اما بي هيچ ترديد، ذهنيت و زباني مستقل را به رُخ ميكشد تا تاكيدي نو بر اين امر باشد كه شعر ـ اگر شعر باشد ـ هيچ پسوندي روح رهايش را در بند نميكشد و موجوديت اش را به باد نمي دهد.منبع: پگاه حوزه / شماره 256/خ
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2428]
صفحات پیشنهادی
خنديدن با لبان زخم
خنديدن با لبان زخم نويسنده:عبدالرضا رضائي نيا پلاكاردها (لافتات) عنواني است كه احمد مطر بر هفت مجموعه شعر خود نهاده است و با تاثيري انفجاري در ممالك عربي، از يك ...
خنديدن با لبان زخم نويسنده:عبدالرضا رضائي نيا پلاكاردها (لافتات) عنواني است كه احمد مطر بر هفت مجموعه شعر خود نهاده است و با تاثيري انفجاري در ممالك عربي، از يك ...
زخم تبعید
خنديدن با لبان زخم نويسنده:عبدالرضا رضائي نيا پلاكاردها (لافتات) عنواني است ... در خور براي شاعر به ارمغان آورده و از سوي ديگر صله تبعيد و ممنوعيت نشر در برخي .
خنديدن با لبان زخم نويسنده:عبدالرضا رضائي نيا پلاكاردها (لافتات) عنواني است ... در خور براي شاعر به ارمغان آورده و از سوي ديگر صله تبعيد و ممنوعيت نشر در برخي .
اخراجی ها 3
تاريخچه جهاني هك اينترنت و چالشهاي امنيتي ۹ اصل حياتي در اينترنت وضعيت کاربران اينترنت در ايران اخراجی ها 3 ايستگاه ابري خنديدن با لبان زخم مردم شناسي ...
تاريخچه جهاني هك اينترنت و چالشهاي امنيتي ۹ اصل حياتي در اينترنت وضعيت کاربران اينترنت در ايران اخراجی ها 3 ايستگاه ابري خنديدن با لبان زخم مردم شناسي ...
زهر ، پوز ،نيش خند
كلاً خنديدن حال مي دهد . كساني كه با خنده قهرند، معمولاً آدم هاي نچسبي هستند و نمي توانند ارتباط خوب و موثري با اطرافيان برقرار ... موارد استعمال : اين نوع خنده مي تواند زخم هاي كاري را التيام بخشد . ... در اينجا ناخودآگاه زهر خند تلخي بر لبان شما مي نشيند .
كلاً خنديدن حال مي دهد . كساني كه با خنده قهرند، معمولاً آدم هاي نچسبي هستند و نمي توانند ارتباط خوب و موثري با اطرافيان برقرار ... موارد استعمال : اين نوع خنده مي تواند زخم هاي كاري را التيام بخشد . ... در اينجا ناخودآگاه زهر خند تلخي بر لبان شما مي نشيند .
لبخند ، یک ژست اجتماعی نیست
باعث انبساط عروق شده و از بروز سكتههای قلبی و مغزی و همچنین بیماریهای زخم معده ... خبرنگار میگوید: خندیدن، نوعی نرم دویدن درونی است و انسان با خندیدن، همه اعضای ... همه تلاش ها براي نشاندن لبخند بر لبان رهبري عزيز-در حالي که برخي رسانههاي داخلي .
باعث انبساط عروق شده و از بروز سكتههای قلبی و مغزی و همچنین بیماریهای زخم معده ... خبرنگار میگوید: خندیدن، نوعی نرم دویدن درونی است و انسان با خندیدن، همه اعضای ... همه تلاش ها براي نشاندن لبخند بر لبان رهبري عزيز-در حالي که برخي رسانههاي داخلي .
اتوئو: مورینیو موجود بی ارزشی است
خنده شیطانی بر لبان ستاره کاتالانیاتوئو: مورینیو موجود بی ارزشی است ساموئل اتوئو هنگامی که شنید بارسلونا در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا با چلسی مواجه ... صاعقه گلف باز را کشت · بحران جهانی؛ اپیزود آب · تسکین درد به قیمت زخم معده · اتوئو: ...
خنده شیطانی بر لبان ستاره کاتالانیاتوئو: مورینیو موجود بی ارزشی است ساموئل اتوئو هنگامی که شنید بارسلونا در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا با چلسی مواجه ... صاعقه گلف باز را کشت · بحران جهانی؛ اپیزود آب · تسکین درد به قیمت زخم معده · اتوئو: ...
طنز، بیان زیرکانه و شیرین تلخی ها
خنده، سلاح برنده ی آدمی است تا در میدان مواجه ی با واقعیت ها کم نیاورد. بی جهت ... از این رو هدف جوک، خندیدن برای فراموش کردن است. اما طنز به یاد ... مانند خاراندن زخم کهنه ای است که نه خوب می شود و نه بدتر. لذتی همراه ... با این تفاوت که طنز، صحنه ای فراهم می کند تا پایین و بالا پریدن های اربابان قدرت، خنده بر لبان خسته گان بنشاند. جنگ و ...
خنده، سلاح برنده ی آدمی است تا در میدان مواجه ی با واقعیت ها کم نیاورد. بی جهت ... از این رو هدف جوک، خندیدن برای فراموش کردن است. اما طنز به یاد ... مانند خاراندن زخم کهنه ای است که نه خوب می شود و نه بدتر. لذتی همراه ... با این تفاوت که طنز، صحنه ای فراهم می کند تا پایین و بالا پریدن های اربابان قدرت، خنده بر لبان خسته گان بنشاند. جنگ و ...
چاي ديشلمه با خرج « آر.پي.جي »
كمتر عصباني ميشد و هميشه سعي ميكرد با شوخي و خنده، با نيروها برخورد كند. .... كه با آن گوني را بسته بودم، بر روي زنجير كلفت پلاك باعث شده تا گردنم زخم شود. .... چشمم به يكي از بچهها افتاد كه از تشنگي نقش بر زمين شده بود، و با لبان خشك له له ...
كمتر عصباني ميشد و هميشه سعي ميكرد با شوخي و خنده، با نيروها برخورد كند. .... كه با آن گوني را بسته بودم، بر روي زنجير كلفت پلاك باعث شده تا گردنم زخم شود. .... چشمم به يكي از بچهها افتاد كه از تشنگي نقش بر زمين شده بود، و با لبان خشك له له ...
5 سال جوان تر با 5 دقیقه آرایش به شیوه هالیوودی ؟!
5 سال جوان تر با 5 دقیقه آرایش به شیوه هالیوودی ؟!-این بیشتر شبیه ... لبا ن برجسته : برای داشتن لبان برجسته نیاز به رنگهای متناسب با تنالیته پوستتان و كمی براق دارید . این رنگها به .... پیشگیری معجزهآسا از زخم معده و اثنیعشر! مصرف سوپ ...
5 سال جوان تر با 5 دقیقه آرایش به شیوه هالیوودی ؟!-این بیشتر شبیه ... لبا ن برجسته : برای داشتن لبان برجسته نیاز به رنگهای متناسب با تنالیته پوستتان و كمی براق دارید . این رنگها به .... پیشگیری معجزهآسا از زخم معده و اثنیعشر! مصرف سوپ ...
مهمترین عناوین روزنامه های صبح امروز
... پکن در پرونده هسته ای با دشمنان همکاری نکندتاکید آیت الله مهدوی کنی بر گستر. ... جدل گازی ایران و ترکمنستان، پیامد وابستگی به همسایه خنده بر لبان دیابتی ها؛ ... تهران به پاریسدرمان زخم پای دیابتی با داروی ایرانی جام جم:هشدار تهران به پاریس ...
... پکن در پرونده هسته ای با دشمنان همکاری نکندتاکید آیت الله مهدوی کنی بر گستر. ... جدل گازی ایران و ترکمنستان، پیامد وابستگی به همسایه خنده بر لبان دیابتی ها؛ ... تهران به پاریسدرمان زخم پای دیابتی با داروی ایرانی جام جم:هشدار تهران به پاریس ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها