تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829342913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طنز، بیان زیرکانه و شیرین تلخی ها


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > زمانیان، علی  - طنز، مقاومت هوشیارانه در برابر گردبادی است که بی رحمانه، کویر روح را در می نوردد. همانند کسانی که به وقت طوفان شن، گوشه ای می نشینند و چیزی بر سر می کشند تا به وقتش بیرون بیایند.                 طنز، طغیان احساسات است آن هنگام که دیگر کاری از دست عقل برنمی آید و گره بر گره انباشت می شود. وقتی عقل از گره گشایی مسئله ها، فرو می ماند و دست هایش ناتوان از باز کردن بن بست ها می شود، طنز، آدمی را وادار می کند تا به آنها بخندد، تا شاید با قدرت تمسخر و پوزخند، آن را از پای درآورد. گاهی خنده، از شمشیر هم تیز تر می شود، برنده تر می گردد و کارکردهایش بسی گسترش می یابد. شورش علیه وضعیتی است که نمی توان آن را عوض کرد.  طنز، لبخند به تلخی و تاریکی است که خود را بر همگان تحمیل می کند. به تمسخر گرفتن واقعیت دردناکی است که جان آدمی را فرسوده می کند. خنده، سلاح برنده ی آدمی است تا در میدان مواجه ی با واقعیت ها کم نیاورد. بی جهت نیست که در زمانه ی استبداد، این همه جوک، میان مردم رواج می یابد. طنز اما، لودگی بیهوده نیست. رواج یافتن ابتذال اخلاقی نیست. واکنش انفعالی بیچارگان نیست.  طنز را نباید با جوک، یکی دانست. جوک، بیان آزادانه و بی مهابا، اما معکوس و پنهان نیازها، عقده های سرکوب شده، نفرت های خاموش، خوشایندها و بدآیندهای درونی شده است. جوک، زبان و موضوع فاخر طنز را ندارد. گاهی به ابتذال زبانی آلوده می شود. فاقد لطافت زیباشناختی طنز است. جوک، برای فراموش کردن مصایب و مشکلات است، اما طنز برای یادآوری مسئله هایی است که باید به آنها فکر کنیم. از این رو هدف جوک، خندیدن برای فراموش کردن است. اما طنز به یاد آوردن مسئله های زمخت، به شیوه ی لطیف و قابل تحمل است. طنز، مقاومت هوشیارانه در برابر گردبادی است که بی رحمانه، کویر روح را در می نوردد. همانند کسانی که به وقت طوفان شن، گوشه ای می نشینند و چیزی بر سر می کشند تا به وقتش بیرون بیایند. طنز، نظم ناشی از ساختارهای مستبدانه را به چالش می خواند، به مبارزه دعوتش می کند و از هر سو بر او می تازد، بی آن که بهانه یی برای سرکوبش به دست دهد.  طنز، اقتدار اجتماعی را در بسته بندی شادمانه به رخ قدرت می کشد. شکستن آرام تابوهایی است که توسط سنت ها پاسداری می شود. در نوردیدن مرزهایی است که نگاهبانان بسیار دارد. طنز، ورود هوشیارانه به سرزمین تابوها، مناطق ممنوعه و شکستن حصارهایی است که گذشتن از آنها، محال می نماید. عبور مخفیانه از سیم خاردارهایی است با نگهبانان همیشه هوشیار. وقتی مسیر استدلال به بن بست می رسد، طنز آغاز می گردد. طنز، زهر شیرین است. زهر است، زیرا سوژه اش را از سریر قدرت به پایین می کشد و می کشد. شیرین است و با استهزا ، آن را هجو می کند و سبب خنده ی دیگران می شود. طنز به واقع، مصداق اصلی بریدن سر با پنبه است. مانند خاراندن زخم کهنه ای است که نه خوب می شود و نه بدتر. لذتی همراه درد. وقتی واقعیت های رنج آور هستند و نمی توان آنها را تغییر داد، اما می توان آنها را که می توان به استهزا کشید.  طنز، مقاومت زیرکانه در برابر واقعیت های تلخ و بر طرف نشدنی است. نادیده انگاشتن کسانی است که می خواهند همواره پیش چشم همگان حضور داشته باشند. طنز، وقتی نیشخند مهلکی بر پیکر اربابان قدرت می زند، پا پس می کشد تا زهر کارساز گردد. دورتر می ایستد و عجز و ناتوانی شان را در این رویارویی به تماشا می نشیند. درست مثل عقرب که زهر کشنده اش را بر تن شکار خویش، وارد می کند و منتظر می ماند تا زهر اثر کند. با این تفاوت که طنز، صحنه ای فراهم می کند تا  پایین و بالا پریدن های اربابان قدرت، خنده بر لبان خسته گان بنشاند. جنگ و گریز غیر جدی با کسانی است که خود را جدی می شمارند. دست انداختن واقعیت های سمج و پرطمطراق است. طنز، زبان ظریف دردهای یک روح رنج کشیده است. بیان خوشایند دردهایی است که " مثل خوره روح را آهسته در انزوا می خورد و می تراشد.این دردها را نمی شود به کسی اظهار کرد".




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن