محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829907533
بر هر چه مردم آزار لعنت!
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بر هر چه مردم آزار لعنت!
آزار رسانی به خود و دیگران، یكی از رذایل اخلاقی و عامل مهم برهم زدن تعادل در زندگی فردی و اجتماعی آحاد بشر است.دهخدا آزار را ایذاء، اذیت و آزار دادن را، رنج و درد و الم دادن و آزردن و اذیت کردن معنی میکند.1در قرآن كریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام این رذیله اخلاقی مورد توجه قرار گرفته و به ریشهیابی آن پرداخته شده است.امام صادق(ع): آیا ندانستهاى كه هر كه چشم براه دولت ما باشد و بر آزار و ترسى كه مىبیند شكیبائى ورزد فرداى قیامت در زمره ما محشور گردد. آزار در قرآنمفهوم اذیت و آزار در قرآن در بیشتر موارد به معنای آزردن و رنجاندن و در قالبهای مختلفی مثل عیب جویی و استهزا، تهمت و تجسس وارد شده است. غیبت در آیات 11 و 12 سوره حجرات به مفهوم استهزاء و مسخره کردن نیز آمده است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ یكُونُوا خَیرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ یكُنَّ خَیرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ»ای کسانی که ایمان آوردهاید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید) «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا»ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است؛ و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند) تحقیر در آیه 18 لقمان «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ ؛ با بیاعتنایی از مردم روی مگردان» به شکل آزارهای روانی است و شكنجه و آزار جسمی در آیاتی مانند 49 سوره بقره «یسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ؛ همواره شما را به بدترین صورت آزار میدادند» یاد شده است. اسباب و عوامل آزار رسانی1- اختلاف عقایداز جمله عواملی كه قرآن برای آزاررسانی بیان میكند ریشههای عقیدتی است. اختلاف عقاید موجب میشود كه فرد و یا جامعه ای نسبت به دیگری موضع خصمانه بگیرد و به صورت آزاررسانی آن را بروز دهد. قرآن با گزارش كاملی از وضعیت پیامبران و رفتارهای مخالفان و دشمنان ایشان بیان میدارد كه علت و ریشه اصلی همه اذیت و آزارهای مخالفان پیامبران، اختلاف عقیده بوده است. به عنوان مثال در آیه 8 سوره بروج میفرماید:«وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمیدِ»آنها هیچ ایرادی بر مؤمنان نداشتند جز اینکه به خداوند عزیز و حمید ایمان آورده بودند. ستیز عقیدتی كافران و مشركان آنان را وامی داشت تا به آزاررسانی به پیامبران بپردازند. 2- محبت به دنیا
از دیگر ریشه های آزاررسانی از دیدگاه قرآن، محبت به دنیاست؛ زیرا از نظر قرآن محبت به دنیا ریشه و عامل همه خطاهاست در آیه 212 سوره بقره میفرماید:«زُینَ لِلَّذِینَ كَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا وَیسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا»زندگی دنیا برای کافران زینت داده شده است، از اینرو افراد با ایمان را (که گاهی دستشان تهی است)، مسخره میکنند.همچنین در آیه 185 و 186 سوره آل عمران میفرماید:«مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ»زندگی دنیا، چیزی جز سرمایه فریب نیست.«وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِیرًا»و از کسانی که پیش از شما به آنها کتاب (آسمانی) داده شده [یهود] و (همچنین) از مشرکان، سخنان آزاردهنده فراوان خواهید شنید. 3- ناشكیبایی و زیاده خواهیناشكیبایی و نوعی زیاده خواهی از عوامل دیگر آزاررسانی یاد میشود؛ چنانكه قرآن در سوره بقره آیه 61 این عامل را علت اصلی آزاررسانی بنی اسرائیل به حضرت موسی(ع) برمیشمارد.«وَإِذْ قُلْتُمْ یا مُوسَى لَنْ نَصْبِرَ عَلَى طَعَامٍ وَاحِدٍ.. ».و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! ... . 4- حسادتحسادت كه خود یکی از رذائل اخلاقی است در بیان قرآنی، عاملی برای آزاررسانی و خودآزاری ذكر شده است. این مسئله را می توان در داستان هابیل و قابیل مشاهده کرد. بطوری كه رنج بردن از نعمتهایی كه در اختیار دیگران است موجب می شود تا زمینه خودآزاری و دیگر آزاری حتی در سطح قتل، در انسان رشد كند. قتل هابیل به دست برادرش (قابیل) و نیز به چاه انداختن یوسف از سوی برادران از این عامل حكایت میكند. آثار آزار رسانیبی گمان هر كاری واكنشی دارد و آثار آن در دنیا و آخرت و نیز در امور مادی و معنوی شخص بروز میكند.در قرآن و روایات ائمه علیهم السلام نیز به مسئله دوری و پرهیز از آزار و اذیت توجه داده شده و حتی برای کسانیکه در برابر آزار و اذیت دیگران تحمل میکنند آثاری را نام میبرند. 1- نشانه شرارت و پستیحضرت علی علیه السلام در ضمن فرمایشاتی آزار دادن دیگران را از عادات افراد شرور، پست و جاهل می داند: «عَادَةُ الْأَشْرَارِ أَذِیةُ الرِّفَاق»2 عادت بدان، آزار كردن رفیقان است. «عَادَةُ اللِّئَامِ وَ الْأَغْمَارِ أَذِیةُ الْكِرَامِ وَ الْأَحْرَار»3 عادت لئیمان و جاهلان آزار كردن كریمان و آزادگان است. مراد از «لئیمان» مردم دنى و پست مرتبه است، و مراد از «كریمان» مردم گرامى بلند مرتبه. 2- دشمنیحضرت علی علیه السلام میفرمایند: «مَنْ كَفَّ أَذَاهُ لَمْ یعَانْدُه [لَمْ یعَادِهِ] أَحَد»4هر کسی كه بازدارد اذیت خود را از دیگران، دشمنى نمیكند با او كسى یعنى كسى كه اذیت خود را بازدارد از همه مردم و آزار او بهیچ كسی نرسد هیچ كس با او دشمنى نمی كند بلكه مشهور است كه اگر كسى با خود قرار بگذارد كه اذیت او به هیچ کسی نرسد اذیت هیچ کسی هم به او نمی رسد. پس کسی که دیگران را اذیت می کند دشمنی آنها را برای خود می خرد. 3- دوری از مروت و انسانیت حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «یسْتَدَلُّ عَلَى الْمُرُوَّةِ بِكَثْرَةِ الْحَیاءِ وَ بَذْلِ النَّدَى وَ كَفِّ الْأَذَى»5 برای مروّت و آدمیت به بسیارى شرم و حیا و بذل احسان و عطا و بازداشتن آزار و ایذاء استدلال شده است. چنانکه از روایت استفاده می شود آزار دادن دیگران، به دور از جوانمردی و انسانیت میباشد. 4- نشانه خیانت و خائن بودنپیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در این مورد میفرمایند: «عَلَامَةُ الْخَائِنِ فَأَرْبَعَةٌ عِصْیانُ الرَّحْمَنِ وَ أَذَى الْجِیرَانِ وَ بُغْضُ الْأَقْرَانِ وَ الْقُرْبُ إِلَى الطُّغْیان»6نشان خائن چهار چیز است: سرپیچى از دستور خداوند رحمان، آزار همسایگان، نفرت از یاران و تمایل به بیدادگرى و ستم. 5 - بد ترین بدیهاپیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:«خَصْلَتَانِ لَیسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَیءٌ الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ اللَّه»7دو خصلت ناپسند است كه بدتر از آنها نیست: شرك به خدا و آزار بندگان خدا. آثار تحمل آزار دیگران1- محشور شدن با ائمه
حضرت امام صادق علیه السلام میفرمایند:«أَ لَا تَعْلَمُ أَنَّ مَنِ انْتَظَرَ أَمْرَنَا وَ صَبَرَ عَلَى مَا یرَى مِنَ الْأَذَى وَ الْخَوْفِ هُوَ غَداً فِی زُمْرَتِنَا»8آیا ندانستهاى كه هر كه چشم براه دولت ما باشد و بر آزار و ترسى كه مىبیند شكیبائى ورزد فرداى قیامت در زمره ما محشور گردد. البته منظور از آزار در این حدیث، آزاری است که در راه امام زمان عجل الله تعالی فرجه، به شخص میرسد. 2- همسایه خوب شدنحضرت موسى بن جعفر علیه السلام فرمود: «لَیسَ حُسْنُ الْجِوَارِ كَفَّ الْأَذَى وَلَكِنَّ حُسْنَ الْجِوَارِ صَبْرُكَ عَلَى الْأَذَى»9خوش همسایگى تنها به این نیست كه از آزار همسایه خوددارى كنى بلكه بر آزار او نیز شكیبائى كنى. 3- راستى پرهیزگارى حضرت علی علیه السلام میفرمایند:«مَنْ صَبَرَ عَلَى مُرِّ الْأَذَى أَبَانَ عَنْ صِدْقِ التَّقْوَى»10هر کسی كه بر آزار تلخ و مكروه صبر كند واقعیت پرهیزگارى را ظاهر میكند. البته مراد، صبر بر آزارها و مكروهاتی است كه از جانب خداوند متعال میباشد مثل بیماریها و فوت فرزند و مانند آن و جزع و فزع نكردن در آنها یا صبر کردن بر آزارهایی كه از مردم به انسان میرسد و انتقام نگرفتن از آنها. از دیگر ریشه های آزاررسانی از دیدگاه قرآن، محبت به دنیاست؛ زیرا از نظر قرآن محبت به دنیا ریشه و عامل همه خطاهاست4- نشانه خوبىحضرت علی علیه السلام میفرمایند: «مِنْ أَمَارَاتِ الْخَیرِ الْكَفُّ عَنِ الْأَذَى»11از نشانههاى خوبى شخص، خودداری از آزار كردن مردم است. 5- از درهای خوبیپیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: «یا عَلِی ثَلَاثٌ مِنْ أَبْوَابِ الْبِرِّ سَخَاءُ النَّفْسِ وَ طِیبُ الْكَلَامِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الْأَذَى»12اى على: سه چیز از درهاى خیر است: بخشش دل، و خوش زبانى، و تحمّل در برابر آزار. نویسنده : علی اكبریان تبریزیشکوری_گروه دین و اندیشه تبیان[1] - دهخدا، علی اكبر؛ لغت نامه دهخدا، تهران، چاپخانه مجلس، سال 1325ش، ج 2، ص87.[2] - عبد الواحد، آمدی؛تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1378،چاپ دوم، ص431.[3] - همان، ص465.[4] - همان، ص465.[5] - همان، ص258.[6] - ابو محمد حرّانی؛ تحف العقول عن آل الرسول، ترجمه صادق حسن زاده، قم، انتشارات آل علی (ع)، 1383، نوبت سوم، ص 40[7] - همان، ص 56[8] - كلینی محمدبن یعقوب؛ فروع الكافی، علی اکبر غفاری،بیروت، ج8، ص 37.[9] - همان، ج2، ص667.[10] - عبد الواحد، آمدی؛تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1378،چاپ دوم ص 285.[11] - همان، ص 465.[12] - ابو محمد حرّانی؛ تحف العقول عن آل الرسول، ترجمه صادق حسن زاده، قم، انتشارات آل علی (ع)، 1383، نوبت سوم، ص14.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]
صفحات پیشنهادی
بر هر چه مردم آزار لعنت!
بر هر چه مردم آزار لعنت!-بر هر چه مردم آزار لعنت!آزار رسانی به خود و دیگران، یكی از رذایل اخلاقی و عامل مهم برهم زدن تعادل در زندگی فردی و اجتماعی آحاد بشر است.دهخدا آزار را ...
بر هر چه مردم آزار لعنت!-بر هر چه مردم آزار لعنت!آزار رسانی به خود و دیگران، یكی از رذایل اخلاقی و عامل مهم برهم زدن تعادل در زندگی فردی و اجتماعی آحاد بشر است.دهخدا آزار را ...
صبر و تحمل مردم از دیدگاه قرآن
بر هر چه مردم آزار لعنت! از دیگر ریشه های آزاررسانی از دیدگاه قرآن، محبت به دنیاست؛ زیرا از نظر قرآن محبت ... و حتی برای کسانیکه در برابر آزار و اذیت دیگران تحمل ...
بر هر چه مردم آزار لعنت! از دیگر ریشه های آزاررسانی از دیدگاه قرآن، محبت به دنیاست؛ زیرا از نظر قرآن محبت ... و حتی برای کسانیکه در برابر آزار و اذیت دیگران تحمل ...
سبّ و لعن در نگاه قرآن و معیار آن
آزار دهندگان رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ;۵. ستمکاران ;۶. فسادگران در زمین ;۷. نسبت دهندگان دروغ به خداوند بزرگ ;۸. رهبرانى که مردم را به سوى آتش فرا مى خوانند ;۹. ... بنابراین هر کسى در شرور و بدى غوطهور شود چهره شیطانى به خود مى گیرد و حکم ...
آزار دهندگان رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ;۵. ستمکاران ;۶. فسادگران در زمین ;۷. نسبت دهندگان دروغ به خداوند بزرگ ;۸. رهبرانى که مردم را به سوى آتش فرا مى خوانند ;۹. ... بنابراین هر کسى در شرور و بدى غوطهور شود چهره شیطانى به خود مى گیرد و حکم ...
شوخي مسخره هكر هاي ايراني -
AliReza 26 06 تير 1383, 13:02بر پدرو مادره مردم آزار لعنت. ... به هر حال ... :roll: amir600 10 تير 1383, 18:28اينكه خوبه.واسه من يه پيغام اومده نوشته يا اينو دانلود ...
AliReza 26 06 تير 1383, 13:02بر پدرو مادره مردم آزار لعنت. ... به هر حال ... :roll: amir600 10 تير 1383, 18:28اينكه خوبه.واسه من يه پيغام اومده نوشته يا اينو دانلود ...
لعنت بر کسی که ...
لعن در لغت به معنى طرد و راندن و دور كردن از جانب خدا است، و دور شدن از مقام قرب و جوار ... گرفتهاند؛ البته آیات نشانگر این هستند که لعن مختص کافران نیست، بلکه هر ... که از روی قدرت شخصی و روحیه استبدادی، بر مردم حکومت کنند و افراد نالایق و پست را ... آزار حضرت على(علیهالسلام) در صحیح بخارى و مسند احمد بن حنبل و سایر منابع ...
لعن در لغت به معنى طرد و راندن و دور كردن از جانب خدا است، و دور شدن از مقام قرب و جوار ... گرفتهاند؛ البته آیات نشانگر این هستند که لعن مختص کافران نیست، بلکه هر ... که از روی قدرت شخصی و روحیه استبدادی، بر مردم حکومت کنند و افراد نالایق و پست را ... آزار حضرت على(علیهالسلام) در صحیح بخارى و مسند احمد بن حنبل و سایر منابع ...
«ده باور غلط عامل اصلی نابهنجاریهای روانی» از دیدگاه آلبرت الیس
۳) وقتی مردم رفتارهای آزار دهنده و ناعادلانهای دارند، باید آنها را سرزنش کرد و به آنها ... ۳) وقتی مردم رفتارهای آزار دهنده و ناعادلانهای دارند، باید آنها را سرزنش کرد و به آنها لعنت ... ۶) باید با هر چیزی که خطرناک و ترسناک به نظر میرسد، مشغولیت ذهنی پیدا کرد و ...
۳) وقتی مردم رفتارهای آزار دهنده و ناعادلانهای دارند، باید آنها را سرزنش کرد و به آنها ... ۳) وقتی مردم رفتارهای آزار دهنده و ناعادلانهای دارند، باید آنها را سرزنش کرد و به آنها لعنت ... ۶) باید با هر چیزی که خطرناک و ترسناک به نظر میرسد، مشغولیت ذهنی پیدا کرد و ...
لعن در زیارت عاشورا چرا؟
همگی می ترسیم نکند به لعنت و نفرین دیگران مبتلا شویم، حت. ... به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر. ... اسراییل مسخ شده، کسانی که عادت بر آزار پیامبر داشتند، یهودیان کتمان کننده حق و کسانی که ... یحبیکم الله و یغفرلکم ذنوبکم »(آیه31،سوره آل عمران)ای پیامبر به مردم بگو، اگر خدا را دوست ...
همگی می ترسیم نکند به لعنت و نفرین دیگران مبتلا شویم، حت. ... به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر. ... اسراییل مسخ شده، کسانی که عادت بر آزار پیامبر داشتند، یهودیان کتمان کننده حق و کسانی که ... یحبیکم الله و یغفرلکم ذنوبکم »(آیه31،سوره آل عمران)ای پیامبر به مردم بگو، اگر خدا را دوست ...
آیا سب و لعن معاویه و یزید جایز است؟
لعنت بر یزید اهل سنت به استناد قولی که از حضرت رسول خدا روایت میکنند که ... مردم هنگامی که لعن و تبّری فرزند معاویه را مشاهده کردند و از طرفی جنایتهای یزید را .... که هر کدام از یکی از اهل بیت پیامبر را دشنام دهد یا آزار برساند ، مرتد است و لعنت ...
لعنت بر یزید اهل سنت به استناد قولی که از حضرت رسول خدا روایت میکنند که ... مردم هنگامی که لعن و تبّری فرزند معاویه را مشاهده کردند و از طرفی جنایتهای یزید را .... که هر کدام از یکی از اهل بیت پیامبر را دشنام دهد یا آزار برساند ، مرتد است و لعنت ...
نظرسنجي تلفني از مردم تهران درباره حسادت
نظرسنجي تلفني از مردم تهران درباره حسادت-نظرسنجي تلفني از مردم تهران درباره حسادت ... انساني تبديل ميشود و البته حسادت احساسي است كه بيش از همه خود شخص را آزار مي دهد. ... 3- اثرات ذهني: حسادت مانند هر احساس نفي ديگري، انرژي از خود ساطع مي كندكه ... و بخل بود كه شيطان در آسمان به آدم عليهالسلام حسد برد و به لعنت خدا گرفتار شد." ...
نظرسنجي تلفني از مردم تهران درباره حسادت-نظرسنجي تلفني از مردم تهران درباره حسادت ... انساني تبديل ميشود و البته حسادت احساسي است كه بيش از همه خود شخص را آزار مي دهد. ... 3- اثرات ذهني: حسادت مانند هر احساس نفي ديگري، انرژي از خود ساطع مي كندكه ... و بخل بود كه شيطان در آسمان به آدم عليهالسلام حسد برد و به لعنت خدا گرفتار شد." ...
شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان؛
[تفسیر المیزان، ج 6، ص 508] پس دریافتیم که اذیت و آزار رسول خدا (ص) موجب آزار و ... خدای ناکرده آزار دهیم، موجب آزار به خداوند شدهایم و آن هم لعنت دنیا و آخرت و عذاب خوار کننده ... [بحارالانوار، ج 91، ص 147] هر چه هست و نیست در اطاعت خدا و عدم نافرمانی اوست امام ... [میزان الحکمه، ج 5، ص 275] حضرت امام رضا (ع) میفرمایند: «اگر خداوند مردم را به ...
[تفسیر المیزان، ج 6، ص 508] پس دریافتیم که اذیت و آزار رسول خدا (ص) موجب آزار و ... خدای ناکرده آزار دهیم، موجب آزار به خداوند شدهایم و آن هم لعنت دنیا و آخرت و عذاب خوار کننده ... [بحارالانوار، ج 91، ص 147] هر چه هست و نیست در اطاعت خدا و عدم نافرمانی اوست امام ... [میزان الحکمه، ج 5، ص 275] حضرت امام رضا (ع) میفرمایند: «اگر خداوند مردم را به ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها