واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خدایا توفیق فرمانبریات را نصیبم کن در این روز رسیدن به موجبات خشنودی خداوند و پرهیز از آنچه که او را میآزارد و همچنین توفیق فرمانبرداری و سلب نافرمانىاش را بندگان از حقتعالی خواستارند.شبکه ایران:در شرح دعای بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان میخوانیم: آنچه در شرح این فقره دعا مهم است، آن است که بدانیم خداوند آزار و اذیت نمیبیند، چون اینها از لوازم نقص است، یعنی اگر خدا آزار و اذیت نمیبیند، چون اینها از لوازم نقص است و اگر خدا آزار و اذیت ببیند، دیگر کامل نیست و از شرایط خدایی ساقط میشود. پس باید ببینیم منظور از اذیت خداوند چیست؟ دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان: بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ إنّی أسْألُک فیه ما یُرْضیک وأعوذُ بِک ممّا یؤذیک وأسألُک التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَک ولا أعْصیک یا جَوادَ السّائلین . خدایا امروز از تو میخواهم آن چه را که خوشنودت سازد و به تو پناه مى برم از آن چه تو را بیازارد و در این روز از تو میخواهم که توفیق فرمانبرداری و سلب نافرمانیت را به من عطا کنی اى بخشنده سائلان آزار دادن خدا یعنی چه؟ قرآن کریم در آیهای به این موضوع اشاره کرده است: «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُاللَّهُ فِیالدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّلَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا: آنان که خدا و رسول را آزار و اذیت میکنند، خدا آنها را در دنیا و آخرت لعن کرده و بر آنان عذابی با ذلت و خواری مهیا ساخته است». [سوره مبارک احزاب، آیه 57] علامه طباطبایی (ره) میگوید: «خدای تعالی منزه است از اینکه کسی او را بیازارد و یا هر چیزی که بویی از نقص و خواری داشته باشد، به ساحت او راه یابد، پس اگر در این آیه میبینیم که خدا را در اذیت شدن با رسولش شریک کرده، میفهمیم که خواسته است رسولش را احترام کند و نیز اشاره کند که هرکس قصد سویی نسبت به رسول اکرم (ص) کند در حقیقت به خدا هم کرده است». [تفسیر المیزان، ج 6، ص 508] پس دریافتیم که اذیت و آزار رسول خدا (ص) موجب آزار و اذیت خدای تعالی میشود. ضمنا در روایتی از وجود نورانی پیامبر اکرم (ص) آنچه موجب ناراحتی ایشان میشود، نیز بیان شده است. ایشان فرمودند: «فاطمه» (س)پاره تن من است، هرکه او را بیازارد، مرا آزار داده است و هرکه او را شاد کند، مرا مسرور کرده است». [بحارالانوار، ج 27، ص 62] پس هرکس حضرت زهرا (س) را اذیت کند رسولخدا (ص) را اذیت کرده است و هرکه پیامبر (ص) را اذیت کند، در حقیقت خدا را اذیت کرده است. البته اذیت حضرت زهرا (س) مهمترین مصداق اذیت پیامبر اکرم (ص) در روایات مصادیق دیگری نیز ذکر شده است. مثلا رسول گرامی اسلام (ص)فرمودهاند: «هرکه مؤمنی را بیازارد، مرا آزرده است». [میزان الحکمه، ج 1، ص 124] و در حقیقت درمییابیم که اگر مؤمنی را خدای ناکرده آزار دهیم، موجب آزار به خداوند شدهایم و آن هم لعنت دنیا و آخرت و عذاب خوار کننده را دربردارد. در قسمت اول دعای امروز از خدا میخواهیم که ما را از این که او را آزار دهیم، نجات دهد. از دعاهایی که باید همواره به آن مشغول باشیم، همین دعا است که: خدایا! توفیق اطاعت کردن و عصیان نکردن حضرتت را به ما مرحمت بفرما. حضرت امام سجاد (ع) نیز دعای هفتم خمس عشر که دعای مطیعین نام دارد را با همین مضمون آغاز میکنند که «اِلهی اَلْهِمْنا طاعَتَکَ و جَنِّبْنا مَعْصِیَتَکَ: خدای من! اطاعتت را به من الهام کن و ما را از نافرمانیت دور بدار». [بحارالانوار، ج 91، ص 147] هر چه هست و نیست در اطاعت خدا و عدم نافرمانی اوست امام علی (ع) فرمودند: «خداوند سبحان برای اطاعت از خود پاداش در نظر گرفت و برای نافرمانیاش کیفر، تا بندگان خود را از خشم و عذاب خویش دور بدارد و به سوی بهشت خود براند. [میزان الحکمه، ج 2، ص 145] امام باقر (ع) نیز فرمودند: «در تورات آمده است: ای موسی! من تو را آفریدم و برگزیدم و نیرویت بخشیدم و به فرمانبری از خود فرمانت دادم و از نافرمانی خود بازداشتمت. پس اگر از من اطاعت کنی تو را در راه طاعت خود یاری میرسانم و اگر نافرمانیام کنی تو را بر معصیت خویش یاری نمیرسانم. در طاعتی که میکنی بر تو منت دارم و در نافرمانی که میکنی، بر تو حجت دارم». [بحارالانوار، ج 5، ص 9] امام علی (ع) فرمودند: «اطاعت از خداوند، محکمترین ریسمان است». [غررالحکم، حدیث 1401] امیر مؤمنان در جای دیگری فرمودهاند: «شادی مؤمن آن گاه است که پروردگارش را اطاعت کند و اندوهش آنگاه که معصیت کند». [میزان الحکمه، ج 5، ص 275] حضرت امام رضا (ع) میفرمایند: «اگر خداوند مردم را به بهشت و دورخ هم وعده نمیداد، باز لازم بود که از او اطاعت کنند و نافرمانیش نکنند؛ زیرا به آنان تفضل و نیکی فرموده و نعمتهایش را در اختیارشان گذاشته است؛ بی آن که به سبب انجام عملی استحقاق آن را داشته باشند». [میزان الحکمه، ج 70، ص 19] /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]