محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828792850
فلسفه و ارزش حجاب ( قسمت دوم و پاياني )
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فلسفه و ارزش حجاب ( قسمت دوم و پاياني ) نويسنده:محمد مهدي بهادروند دلايل وجوب حجاب جوان مسلمان با طرح ضرورت و وجوب حجاب در اولين سؤال خود خواهد پرسيد که براساس چه دليل و استناد ديني مکلف به حجاب هستم؟ اين قسمت به طرح پاسخ هايي در اين زمينه مي پردازد.1- قرآن و سنت تمامي کساني که در وجوب حجاب بحث کرده اند ، اولين و محوري ترين دليل را آيات سوره ي نور و احزاب بيان کرده اند که عبارتند از : « و قل للمؤمنات يغضن من أبصارهن و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها و ليضربن بخمر هن عل جيوبهن و لا يبدين زينتهن الا لبعولتهن أو آبائهن أوأباء بعولتهن أو أبنائهن أو أبناء بعولتهن أو اخوانهن أو بني اخوانهن أو بني أخواتهن أو نسائهن أو ما ملکت أيمانهن أو التابعين غير أولي الاربه من الرجال أو الطفل الذين لم يظهروا علي عورات النساء و لا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن و توبوا الي الله جميعا أيها المؤمنون لعلکم تفلحون؛ (1)( اي پيامبر) به زنان با ايمان بگو : ديده هاي خود را فرو بندند و عورت خود را بپوشانند ( دامن خود را پاک نگاه دارند) و زيور و زينت خويش بر نامحرم آشکار نسازند مگر آنچه پيداست. و سرپوش هاي خود را بر گريبان هاي خويش اندازند و زينت و جمال خود را آشکار نکنند مگر براي شوهران ، يا پدران ، يا پدر شوهران ، يا پسران ، يا پسران شوهر ، يا برداران ، يا برادرزادگان ، يا خواهرزادگان ، يا زنان ، يا کنيزان خود ، يا مرداني که از زن بي نيازند ، يا کودکاني که از عورت زنان آگاه نيستند. و پاي بر زمين نزنند که زيور پاهايشان معلوم گردد. اي مؤمنان همگي به سوي خداوند توبه کنيد باشد که رستگار گرديد.آنچه از اين آيه شريفه استفاده مي شود عبارت است از : 1- بستن چشم از نگاههاي شهوت آلود به مردان ؛2- لزوم پوشش عورت از ديگران ( بر هر مرد و زن مسلمان واجب است عورت خود را به استثناي همسر از هر زن و مرد محرم و نامحرم و اطفال مميز بپوشاند)؛ (2) 3- لزوم پوشش بدن زن و زينت هاي آن ؛ 4- جواز آشکار بودن بدن و زينت ها در برابر محارم.مناسب است در اينجا شأن نزول آيه ي حجاب را بيان کنيم. روزي جواني از انصار در يکي از کوچه هاي مدينه مي گذشت که با زني روبه رو گرديد که مقنه ي خود را پشت گوش ها قرار داده ، در نتيجه گردن و گوش ها و قرص صورت او به طور کامل آشکار بود. جوان چشم به او دوخت چون از کنار يکديگر گذشتندبه دنبالش حرکت کرد و غافل از هر چيز به او خيره شده بود تا در کوچه اي وارد شد و از فرط غفلت صورتش به استخوان يا شيشه اي که در ديوار بود اصابت کرد و خون جاري گرديد. وقتي زن گذشت و ديگر او را نديد متوجه شد که خون بر سر و سينه اش ريخته است. ناراحت شد. نزد خود گفت : به خدا قسم ! نزد پيامبر خدا (ص) مي روم و او را از اين قضيه آگاه مي کنم.وقتي نزد رسول رفت و چشم حضرت به او افتاد پرسيد : چه شده است؟ جوان ماجراي زن بي حجاب را توضيح داد. در اين هنگام جبرئيل (ع) آيه ي فرو بستن چشم از زن نامحرم را نازل کرد ؛ به دنبال آن بستن چشم از مرد نامحرم و همچنين پوشش زنان را نازل کرد و به صراحت بيان نمود که زنان زينت هاي ( طبيعي و مصنوعي ) خود را از نامحرم بپوشانند و مقنعه ي خود را بر سينه اندازند تا گردن و سينه ي آنها پوشيده گردد. » (3)شأن نزول ديگري هم نقل شده است که « اسماء » دختر « مرثد» نخلستاني داشت. روزي عده اي از زنان مدينه در حالي که لباس سراسري به تن نداشتند ، وارد نخلستان شدند. اسماء که ديد چادر ندارد و خلخال و گردن و برآمدگي سينه ي آنها نمايان است ، با ناراحتي گفت : اين چه حرکت زشتي است که مرتکب شده و با اين وضع وارد باغ من شده ايد؟ خبر به رسول خدا رسيد و اين آيه نازل شد: ( اي پيامبر) به زنان با ايمان بگو .... (4) « و قرن في بيوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهليه الأولي ؛ (5) در خانه هاي خود قرار گيريد و همانند دوره ي جاهليت پيشين ، آرايش و خود نمايي نکنيد.» اين آيه خطاب به همسران پيامبر است . اما همان گونه که در معارف فقهي آمده است حکم حجاب همه ي زنان مسلمان را شامل مي شود. از اين آيات قرآن معلوم مي گردد آشکار کردن هر نوع زينت مورد نهي پروردگار عالم ، از جمله گناهان است که خداوند مرتکبان آن را به توبه فرا خوانده و در پايان همين آيه فرموده است : « اي مؤمنان همگي به سوي خداوند توبه کنيد ، باشد که رستگار گرديد.» يکي از چهار پوششي که در حديثي از حضرت رسول (ص) براي زنان در مقابل مردان نامحرم مشخص شده و قرآن کريم نيز به عنوان الگوي پوشش زنان با ايمان به آن تصريح دارد ، جلباب است. بيشتر لغت شناسان ، اين واژه را به پوششي گسترده و فراگير که سر تا پاي زن را مي پوشاند و به تعبير امروزي ، چادر معنا کرده اند. در برخي کتاب هاي لغت ، از جمله لسان التنزيل ( 6) و نثر طوبي (7) کلمه جلباب به چادر معنا شده است. علامه طباطبايي (ره) (8) وشيخ محمد جواد مغنيه (ره) (9) ابتدا جلباب را جامه گسترده اي که تمام بدن زن ، از سر تا قدم را مي پوشاند دانسته ، آنگاه به ديدگاه ديگري اشاره کرده اند که مي گويد : جلباب ، خمار يا روسري مخصوصي است که سر و صورت زن را مي پوشاند.حاج السلطان محمد جنابذي نيز در « بيان السعاده في مقامات العباده» در مورد جلباب مي نويسد : « جلباب براي زنان ، لباس گسترده اي است که آن را بر بالاي لباس هاي مي پوشند و از ملحفه کوتاه تر است يا اينکه همان ملحفه است.»(10)قرطبي پس از اشاره به بعضي گفته درباره اين واژه ، با اشاره به ديدگاه صحيح درباره اين واژه ، با اشاره به ديدگاه صحيح مي گويد : « صحيح اين است که جلباب ، لباسي است که تمام بدن را مي پوشاند.» (11)زمخشري نيز در «کشاف» مي نويسد : « جلباب، جامه فراگيري است گسترده تر از مقنعه و کوتاه تر از رداء» (12) تفسيرهاي الجامع لا حکام القرآن (13) و روح المعاني (14) نيز در کنار نظر خويش ، اين گفته را نقل کرده اند. در تفسير « تبيان» از شيخ طوسي (ره) مي خوانيم : « جلابيب ، جمع جلباب است و آن مقنعه زن و سرپوشي است که پيشاني و سر او را هنگام خروج از منزل مي پوشاند.» (15) روح المعاني (16) نيز همين معنا را از ابن جبير نقل کرده است. مفسران ، شأن نزول آيه را با اندکي تفاوت نقل کرده اند . مرحوم طبرسي (17) و زمخشري (18) ، شأن نزول آيه را تعرض بيمار دلان و مردان فاسد به زنان آزاد ، به عذر اشتباه گرفتن آنها با کنيزان دانسته اند. زمخشري مي نويسد: « زنان در اول اسلام آداب و رسوم جاهلي شان ، پوشش کاملي نداشتند و با پيراهن و روسري ميان مردان ، ظاهر مي شدند و هنگامي که شب از خانه خارج مي گرديدند ، جوانان فاسد و هرزه به زنان آزادتعرض کرده ، مزاحمت ايجاد مي کردند ، آنگاه براي کار خود دليل مي آوردند که گمان کرديم کنيز است . بنابراين ، زنان آزاد به پوشيدن روپوش هاي گسترده و پوشاندن سر و صورت امر شدند تا بدين شيوه ، از کنيزان تشخيص داده شوند وحشمت و وقار آنها ، مانع طمع اهل شهوت بديشان گردد.»(19)به يقين ، کنيز بودن ، نمي توانسته عذر موجهي براي منافقان و بيمار دلان باشد. از اين رو ، اين تفسير قابل قبول نيست و به سراغ شأن نزول و تفسير ديگر مفسران مي رويم. تفسير قمي ذيل آيه 59 سوره احزاب آورده است : شأ ن نزول آيه چنين بود که زنان از خانه بيرون مي شدند تا به مسجد آيند و دنبال رسول خدا (ص) نماز بخوانند. چون شب مي شد و زنان براي نماز مغرب و عشا بيرون مي آمدند ، جوانان سر راه آنان مي نشستند و معترض ايشان مي شدند ، از اين رو ، خداي تعالي اين آيه را نازل کرد.(20)علامه طباطبايي (ره) در مورد عبارت « ذلک ادني يعرفن فلا يؤذين» مي نويسد: پوشاندن همه بدن ، به شناخته شدن به اينکه اهل عفت و حجاب و صلاحند نزديک است. در نتيجه، وقتي به اين عنوان شناخته شدند ، ديگر اذيت نمي شوند؛ يعني اهل فسوق و فجور معترض آنان نمي گردند.(21) مرحوم طبرسي نيز با وجود اينکه دليل نزول آيه را جدا ساختن زنان آزاد از کنيزکان دانسته ، ولي پس از آن ، از حبايي نقل مي کند که در تفسير اين عبارت گفته است: « يعني اين نزديک است به اينکه به حفاظ و پوشش و صلاح شناخته شوند. پس معترض و مزاحم آنها نشوند ، براي آنکه فاسق و زنا کار وقتي زني را به پوشش و عفت شناخت ، ديگر مزاحم او نمي شود.» (22)براساس اين تفسير ، کارکرد جلباب (چادر) ، معرفي زن به دارا بودن عفاف ، پاکي و پاکدامني و جدا کردن زنان عفيف و با حيا ، از زنان آلوده ، جلف و سبک است که همواره مورد طمع جوانان ولگرد و شهوتران قرار مي گيرند.در نتيجه ، جلباب تأمين کننده امنيت و آرامش زن به شمار مي آيد. وقتي زن پوشيده ، سنگين و متين از خانه بيرون رود و با عفت باشد ، افراد فاسد و هرزه جرئت نمي کنند آزارش دهند. چادر يا هر پوشش گسترده اي که زنان روي لباس هاي خود بپوشند و بدن ، زيبايي ها و اندام خويش را بدان وسيله از نگاههاي آلوده محفوظ دارند ، مرزي است که زنان داراي هويت فرهنگي و منزلت انساني و معنوي را از زنان بي هويت ، غربزده ، ناآگاه و اسير بند هوا و هوس جدا مي سازد و امنيت آنان را تضمين مي کند. (23) 2. سيره و عقل يکي ديگر از ادله وجوب حجاب ديني که بعد از کتاب و سنت سومين دليل محسوب مي شود سيره زنان مسلمان از صدر اسلام تا به حال بوده است. آنها همواره در برابر نامحرم بدن و موي سر خود را مي پوشانده اند و اين عمل آنها ناشي از دستور پيامبر اکرم (ص) و ائمه هدي بوده است.عقل نيز يکي ديگر از ادله لزوم پوشيدگي زن است. عقل انسان حکم مي کند که به آنچه منافع سالم و مورد نياز او را تأمين مي کند و يا زياني را از او دور مي سازد مباردت ورزد. پوشيدگي زن همان گونه که در مباحث آثار حجاب و بي حجابي خواهد آمد آثار مثبتي نظير آرامش دروني ، امنيت ، مصونيت زن و جامعه از مفاسد اجتماعي ، رشد و پرورش استعدادهاي زن ، تحکيم خانواده ، سلامت نسل ، صيانت ارزش هاي والاي زن ، موفقيت هاي معنوي و اطاعت از پروردگار را به همراه دارد ، نيز از زيان هايي نظير تزلزل خانواده ، ايجاد جو غفلت ، سقوط ارزش هاي زن ، بلوغ زودرس جنسي جوانان ، اسارت روح و غضبت پروردگار پيشگيري مي کند. بنبراين هر عقلي که اسير زنجير شهوت و اوهام نباشد به لزوم آن حکم خواهد کرد اگر چه به اديان الهي پاي بند نباشد چه اينکه جوانه هاي پذيرش فرهنگ حجاب در بين برخي زنان غربي که خسارت هاي ناشي از برهنگي زن را کاملا احساس مي کنند آشکار شده است. حجاب يک وظيفه اخلاقي براي همه ي زنان عفيف با هر گونه عقيده است. (24)پي نوشتها : 1- سوره نور، آيه 31.2- عروه الوثقي ، ج 1 ، فصل في الستر و الساتر، مسئله 1. 3- وسائل الشيعه ، ج 14 ، ص 138و 139.4- سوره نور ، آيه 31 ؛ نمونه ي بينات در شأن نزول آيات ، ص 568 ، به نقل از تفسير ابن ابي حاتم.5- سوره احزاب ، آيه 33.6- محقق ، مهدي ، لسان التنزيل ، تهران ، مرکز انتشارات علمي و فرهنگي ، 1373، چ 4، لغات سوره احزاب ، ص 103.7- شعراني ، ابوالحسن ، نثر طوبي ، تهران ، کتابفروشي اسلاميه ، ج 1 ، ص 133 ، واژه جلباب.8- ترجمه تفسير الميزان ، ج 16 ، ص 510 و 509.9- کاشف ، ج 6 ، ص 239.10-جنابذي ، محمد بيان السعاده في مقامات العباده، تهران ، دانشگاه تهان ، 1344 ، چ 2؛ج3، ص256.11- الجامع لاحکام القرآن ، ج 14، ص 243.12- تفسير کشاف ، ج 3، ص 559.13- الجامع لاحکام القرآن ، ج 14 ، ص 243.14- روح المعاني ، ج 22 ، ص 88.15- التبيان في تفسير القرآن ، چ 2 ،ص 361.16- روح المعاني ، ج 22 ، ص 88.17- ابوالفضل بن الحسن طبرسي ، ترجمه تفسير مجمع البيان ، مترجم : حاج شيخ محمد رازي ، مؤسسه انتشارات فراهاني ، 1360، چ 1 ، ج20 ، ص 176.18- کشاف، ج 3 ، ص 559.19- همان. 20- علي بن ابراهيم قمي ، تفسير القمي ، نجف ، مکتبه الهدي ، 1387 هـ . ق ، ج 2 ، ص 199.21- ترجمه تفسير الميزان ، ج 16 ، ص 510.22- ترجمه تفسير مجمع البيان ، ج 20 ، ص 177.23- چادر و مقنعه از ديدگاه قرآن ، ص 94.24- حجاب در عصر ما ، ص 44.منبع:ماهنامه ي پيام زن/خ
#اجتماعی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]
صفحات پیشنهادی
فلسفه و ارزش حجاب ( قسمت دوم و پاياني )
فلسفه و ارزش حجاب ( قسمت دوم و پاياني )-فلسفه و ارزش حجاب ( قسمت دوم و پاياني ) نويسنده:محمد مهدي بهادروند دلايل وجوب حجاب جوان مسلمان با طرح ضرورت و وجوب حجاب ...
فلسفه و ارزش حجاب ( قسمت دوم و پاياني )-فلسفه و ارزش حجاب ( قسمت دوم و پاياني ) نويسنده:محمد مهدي بهادروند دلايل وجوب حجاب جوان مسلمان با طرح ضرورت و وجوب حجاب ...
صدفی برای گوهر - ویژه نامه روز عفاف و حجاب
صدفی برای گوهر - ویژه نامه روز عفاف و حجاب-حجاب و عفاف در قرآن کريم حجاب زنان ... حجاب و سلامت فردی و اجتماعی فلسفه و ارزش حجاب ( قسمت دوم و پاياني ) حجاب در آينه ...
صدفی برای گوهر - ویژه نامه روز عفاف و حجاب-حجاب و عفاف در قرآن کريم حجاب زنان ... حجاب و سلامت فردی و اجتماعی فلسفه و ارزش حجاب ( قسمت دوم و پاياني ) حجاب در آينه ...
نويسنده: ابراهيم سجادي قرآن و فلسفه حجاب (قسمت دوم)
نويسنده: ابراهيم سجادي قرآن و فلسفه حجاب (قسمت دوم)-نويسنده: ابراهيم سجادي قرآن ... را پديد آورده و ارزش زن را در چشم مرد بالا برده است" (ويل دورانت، قصة الحضاره،1/84) ...
نويسنده: ابراهيم سجادي قرآن و فلسفه حجاب (قسمت دوم)-نويسنده: ابراهيم سجادي قرآن ... را پديد آورده و ارزش زن را در چشم مرد بالا برده است" (ويل دورانت، قصة الحضاره،1/84) ...
مستوري، مهجوري و مشتاقي
اين دو ويژگي اصلي، «مساله حجاب» را به كتابي مرجع پيرامون اين آموزه ديني مهم تبديل ... قسمت اول مباحث تاريخي، فلسفي و اجتماعي كه ميشود آن را تا حدودي بحث برون .... پاسخ در يك كلام همان تيتر قسمت پاياني بخش دوم است: «بالابردن ارزش زن» كه به ...
اين دو ويژگي اصلي، «مساله حجاب» را به كتابي مرجع پيرامون اين آموزه ديني مهم تبديل ... قسمت اول مباحث تاريخي، فلسفي و اجتماعي كه ميشود آن را تا حدودي بحث برون .... پاسخ در يك كلام همان تيتر قسمت پاياني بخش دوم است: «بالابردن ارزش زن» كه به ...
نويسنده: حسين هاشمي رابطه حجاب و عفاف (قسمت دوم)
نويسنده: حسين هاشمي رابطه حجاب و عفاف (قسمت دوم)-نويسنده: حسين هاشمي رابطه حجاب و ... لذات حسي، مصنوعي و بي ارزش است اگر رستگاري و نجاتي هست در زندگي ساده و زاهدانه ..... راسل، برتراند؛ تاريخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دريابندري، چاپ دوم، تهران، ...
نويسنده: حسين هاشمي رابطه حجاب و عفاف (قسمت دوم)-نويسنده: حسين هاشمي رابطه حجاب و ... لذات حسي، مصنوعي و بي ارزش است اگر رستگاري و نجاتي هست در زندگي ساده و زاهدانه ..... راسل، برتراند؛ تاريخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دريابندري، چاپ دوم، تهران، ...
عبوديت ربوبى پنج وادى خودسازى و سلوك (قسمت دوم و پاياني)
عبوديت ربوبى پنج وادى خودسازى و سلوك (قسمت دوم و پاياني)-عبوديت ربوبى پنج ... به حكم هدف و فلسفه آفرينش مي بايست به عبادت خداوند اشتغال داشته باشد؛ ولي از ..... در چنين حال است كه اگر توجه ذاكر به ذكر مصروف شود، همان ذكر، حجاب جان او مي گردد و ... پروردگار، به اندازه بال پشه اي ارزش ندارد : نمازي كه صرفا بر حسب عادت گزارند، و ...
عبوديت ربوبى پنج وادى خودسازى و سلوك (قسمت دوم و پاياني)-عبوديت ربوبى پنج ... به حكم هدف و فلسفه آفرينش مي بايست به عبادت خداوند اشتغال داشته باشد؛ ولي از ..... در چنين حال است كه اگر توجه ذاكر به ذكر مصروف شود، همان ذكر، حجاب جان او مي گردد و ... پروردگار، به اندازه بال پشه اي ارزش ندارد : نمازي كه صرفا بر حسب عادت گزارند، و ...
حجاب، ارزش يا روش؟
حجاب، ارزش يا روش؟ ... در آية دوم، دست يازي به اموال يتيمان را غير عفيفانه، معرفي ميكند. .... انسان: خصلت انساني "خويشتنداري "، بايد حفاظت شود و اساسيترين فلسفة معنوي "پوشش " در .... حقوق بينالملل و پخش مستقيم برنامههاي ماهوارهاي / قسمت پاياني ...
حجاب، ارزش يا روش؟ ... در آية دوم، دست يازي به اموال يتيمان را غير عفيفانه، معرفي ميكند. .... انسان: خصلت انساني "خويشتنداري "، بايد حفاظت شود و اساسيترين فلسفة معنوي "پوشش " در .... حقوق بينالملل و پخش مستقيم برنامههاي ماهوارهاي / قسمت پاياني ...
درآمدى بر جريانشناسى انديشه اجتماعى - دينى در ايران معاصر//قسمت ...
درآمدى بر جريانشناسى انديشه اجتماعى - دينى در ايران معاصر//قسمت پاياني خبرگزاري ... اين جدال ها كه اوج آن در هفتمين دوره انتخابات رياست جمهورى (دوم خرداد 1376) خود را نمودار ساخت ... انجمن يادشده كه يكى از مهم ترين پايگاه هاى سنّت گرايى در ايران بود پس از پيروزى انقلاب به انجمن حكمت و فلسفه (و هم اكنون به مؤسسه .... حجاب، ارزش يا روش؟
درآمدى بر جريانشناسى انديشه اجتماعى - دينى در ايران معاصر//قسمت پاياني خبرگزاري ... اين جدال ها كه اوج آن در هفتمين دوره انتخابات رياست جمهورى (دوم خرداد 1376) خود را نمودار ساخت ... انجمن يادشده كه يكى از مهم ترين پايگاه هاى سنّت گرايى در ايران بود پس از پيروزى انقلاب به انجمن حكمت و فلسفه (و هم اكنون به مؤسسه .... حجاب، ارزش يا روش؟
تربیت در گلستان زندگی (قسمت دوم)
تربیت در گلستان زندگی (قسمت دوم) نويسنده:مصطفی مرجوی منبع : اختصاصي راسخون ... را بكنيد، هرگز تحقيرش نكنيد، او را به مفاسد اخلاقى مبتلا نكنيد، ارزش را در درون روح ... احساس آزادى در پوشش كرده است ، در سن رشد و درك مى توان او را دستور حجاب داد؟ ..... فلسفه اخلاق و تربيت ، محمد نصر اصفهاني ، انتشارات فرهنگ مردم ، چاپ اول ...
تربیت در گلستان زندگی (قسمت دوم) نويسنده:مصطفی مرجوی منبع : اختصاصي راسخون ... را بكنيد، هرگز تحقيرش نكنيد، او را به مفاسد اخلاقى مبتلا نكنيد، ارزش را در درون روح ... احساس آزادى در پوشش كرده است ، در سن رشد و درك مى توان او را دستور حجاب داد؟ ..... فلسفه اخلاق و تربيت ، محمد نصر اصفهاني ، انتشارات فرهنگ مردم ، چاپ اول ...
فلسفه حجاب از دیدگاه قرآن
فلسفه حجاب از دیدگاه قرآن نويسنده:آیت الله مکارم شیرازی قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ .... كه از آن تعبير به گريبان مىشود و گاه به قسمت بالاى سينه به تناسب مجاورت با آن ... اسلام طرفدار برنامه دوم است و حجاب جزئى از اين برنامه محسوب مىشود، در حالى كه ... زن تا سر حد يك عروسك، يا يك كالاى بى ارزش سقوط مىكند، و ارزشهاى والاى انسانى او به ...
فلسفه حجاب از دیدگاه قرآن نويسنده:آیت الله مکارم شیرازی قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ .... كه از آن تعبير به گريبان مىشود و گاه به قسمت بالاى سينه به تناسب مجاورت با آن ... اسلام طرفدار برنامه دوم است و حجاب جزئى از اين برنامه محسوب مىشود، در حالى كه ... زن تا سر حد يك عروسك، يا يك كالاى بى ارزش سقوط مىكند، و ارزشهاى والاى انسانى او به ...
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها