تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816774162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طلبه ها چکاره می شوند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: طلبه ها چکاره می شوند؟
حالا که طلبه شدی...؟
نقش اصلى و فعاليت علمى واجرايى و عملكرد ملموس اجتماعى حوزه و روحانيت براى بيشترافراد نامشخص و مجهول است .تعيين جايگاه اجتماعى نظام حوزه آنچه مسلم است حوزه و جامعه در گذشته  با هم مرتبط بوده اند. گر چه اين ارتباط در دوران هاى مختلف و نسبت به افراد با بينشهاى گوناگون داراى شدت و ضعف و نوسان بوده است . حتى كسانى كه عملا خود را از جامعه و مشكلات و مسايل آن كنار مى كشيده اند به ناچار در حد گفتن مساله و اقامه نماز جماعت و كارهايى ازاين قبيل با مردم ارتباط برقرار مى كرده اند. و آنچه در حقيقت ناشناخته بوده و هست و بسيارى از مشكلات و ناهنجارى هاى سازمان روحانيت در گذشته و حال معلول آن مى باشد عبارتست از ناشناخته بودن و ناشناخته ماندن جايگاه واقعى حوزه در نظام سياسى فرهنگى اقتصادى حقوقى قضايى ... جامعه اسلامى . جايگاه حوزه از دو ناحيه بايد مورد شناسايى قرار گيرد:1 جايگاه حوزه در نظام علمى و فرهنگى جامعه و رابطه و تناسب آن با نظام دانشگاهى كشور و نيز تعيين وجوه تمايز حوزه و دانشگاه در علوم انسانى مشترك مانند رشته معارف اسلامى و فلسفه و همچنين مشخص شدن وظيفه و مسووليت و كارآيى هر يك .2 تعيين جايگاه حوزه در نظام اجرايى و سياسى و قضايى و ... كشور بايد معلوم شود كه حوزه و روحانيت در مشاغل و كارها و مسووليتهاى علمى و مملكت چه مسووليتى را بر عهده دارد؟اين موضوع ارتباط مستقيمى با نوع بازدهى و فعاليت و كارآيى و عملكرد واجتماعى حوزه ها دارد. و موضوعى است بسيار حساس و تعيين كننده . زيرا نامشخص بودن كار و نقش اجتماعى روحانيت و ناشناخته بودن مشاغل و بازدهى روحانيت مشكلات بزرگى را در گذشته و حال به وجوه آورده و مى آورد.مفهوم جايگاه اجتماعىوقتى مى گوييم جايگاه اجتماعى حوزه ناشناخته است و بايد آن را تبيين كرد و شناساند.ابتدا بايد ديد منظوراز[ جايگاه اجتماعى] چيست ؟اصولا جامعه مجموعه اى است تشكيل شده ازاصناف واقشار گوناگون مردم و سازمانها وارگانهاى مختلف كه هر كدام از آنها خدمتى را به جامعه عرضه مى دارد و در مقابل از خدمات ارائه شده ديگران بهره مى گيرد. همه مى دانند نقش يك معلم كه در دبستان ابتدايى تدريس مى كند در جامعه چيست ؟ به تفصيل مى توانند در رابطه با آن توضيح دهند و با شناخت روشنى كه از زحمات معلم دارند به حكم وجدان ازاو قدردانى و سپاسگزارى هم مى كنند و نه تنها خودشان را طلبكار او نمى دانند كه خويش را مديون مى شناسند.و همينطور مردم نقش و فعاليت و تاثير يك دبير يا استاد دانشگاه و ... را در نظام و سيستم ملموس اجتماعى مى دانند و مى فهمند و در صورتى هم كه نوعى ابهام داشته باشند ابهام خويش را ناشى از جهل خود مى دانند و بدگمان نمى شوند و آنان را به چشم يك عضو بيكار نمى نگرند. در صورتى كه نقش اصلى و فعاليت علمى واجرايى و عملكرد ملموس اجتماعى حوزه و روحانيت براى بيشترافراد نامشخص و مجهول است . واگر از آنها پرسيده شود كه روحانيت در جامعه چه كار محسوس و ملموسى را ارائه مى كند يا در پاسخ در مى مانند و يا مطالب متفاوت و گاهى متناقضى را بيان مى دارند و بهمين جهت است كه يك روحانى بارها و بارها از سوى افراد تحصيل كرده و غير تحصيل كرده بااين گونه سوالات روبرو مى شود شما چه مى خوانديد وقتى اين را خوانديد چكاره مى شويد شما چند سال درس مى خوانيد مثل اين كه درس طلبگى تمام نمى شود؟! شما در آمدتان از كجاست ؟ فايده اين مطالبى كه مى خوانيد چيست ؟ آيا شما هم امتحان داريد؟ معيار شناخت پايه علمى شما چيست ؟ چگونه مى توان يك روحانى متعهد و فاضل و دانشمند رااز يك روحانى نماى جاهل تشخيص داد و ...؟؟ممكن است گمان شود كه اين ابهامها در ذهن مردم جامعه - مردمى كه حوزه با آنها سر و كار دارد اهميت چندانى ندارد! ولى واقعيت جزاين است ! ادامه دارد...

منبع:فصلنامه حوزه                                     تنظیم:نقدی-حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن