محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803192284
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: گل بد بو + روح خدا =انسان refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
گل بد بو + روح خدا =انسان
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گل بدبو + روح خدا = انسان
![روح خدا در کالبد انسان](http://img.tebyan.net/big/1389/02/24091182729816189234632192166531514438.jpg)
خداوند متعال در بعضی از سوره های قرآن برای نشان دادن اهمیّت موضوع، سوگند یاد می کند و یکی از مهمترین سوگندهای خداوند، سوگند به آفرینش انسان است؛ انسانی که گل سرسبد مخلوقات است و موجودی است که اساس آفرینش، اوست و سایر مخلوقات طفیلی وجود اویند. خداوند می فرماید: (وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا)1؛ سوگند به نَفْس و آن كس كه آن را درست كرد.همان انسانى که عصاره عالم خلقت، و چکیده جهان ملک و ملکوت است این خلقت بدیع که مملو از شگفتی ها و اسرار است آنقدر اهمیت دارد که خداوند به خودش و خالق آن یک جا قسم یاد کرده است!حال این سوال مطرح می شود که در این جا منظور از «نفس»، روح انسان است، یا جسم و یا هر دو؟ «گِل تیره » و «روح خدا»:از این آیات به خوبى استفاده مى شود كه انسان از دو چیز مختلف آفریده شده كه یكى در حد اعلاى عظمت، و دیگرى ظاهرا در حد ادنى از نظر ارزش .جنبه مادى انسان را گل بد بوى تیره رنگ (لجن) تشكیل می دهد، و جنبه معنوى او را چیزى كه به عنوان روح خدا از آن یاد شده است .البته خدا نه جسم دارد و نه روح، و اضافه روح به خدا به اصطلاح اضافه تشریفى است و دلیل بر این است كه روحى بسیار پر عظمت در كالبد انسان دمیده شده، همانگونه كه خانه كعبه را به خاطر عظمتش «بیت الله» مى خوانند.و به همین دلیل قوس صعودى این انسان آنقدر بالا است كه بجایى می رسد كه جز خدا نبیند، و قوس نزولیش آنقدر پائین است كه از چهار پایان هم پائینتر خواهد شد و این فاصله زیاد میان «قوس صعودى» و «نزولى» خود دلیل بر اهمیت فوق العاده این مخلوق است . و نیز این تركیب مخصوص دلیل بر آن است كه عظمت مقام انسان به خاطر جنبه مادى او نیست ، چرا كه اگر به جنبه مادیش باز گردیم لجنى بیش نمى باشد. هدف بیان این حقیقت از سوى خداوند بزرگ این است که من تمام وسائل مادى و معنوى را براى سعادت و خوشبختى شما انسان ها فراهم ساخته ام روح شما را با تمام استعدادهـاى لازم آفـریده ام ، وجدان بیـدار به شما داده ، و حسن و قبح امور را به شما الهام کرده ام ، بنابراین هیچ کمبـودى بـراى پیمـودن راه سعـادت نداریداین روح الهى است كه با استعدادهاى فوق العاده اى كه در آن نهفته است و می تواند تجلیگاه انوار خدا باشد، به او این همه عظمت بخشیده و براى تكامل او تنها راه این است كه آن را تقویت كند و جنبه مادى را كه وسیله اى براى همین هدف است در طریق پیشرفت این مقصود به كار گیرد (چرا كه در رسیدن به آن هدف بزرگ میتواند كمك مؤثرى كند).از آیات خلقت آدم در آغاز سوره بقره نیز استفاده مى شود كه سجده فرشتگان در برابر آدم به خاطر علم خاص الهى او بود2 مراد از «سواها» (از ماده تسویه ) همان تنظیم و تعدیل قواى روحى انسان است، از حواس ظاهر گرفته، تا نیروى ادراک، حافظه، انتقال، تخیل، ابتکار، عشق، اراده و تصمیم، و مانند آن در مباحث علم النفس مطرح شده است.و اگر منظور روح و جسم هر دو باشد تمام شگفتی هاى نظامات بدن و دستگاه هاى مختلف آن را که در علم «تشریح» و (فیزیولوژی)، (وظایف الاعضاء) به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته، شامل مى شود.البته نفس به هر دو معنى در قرآن مجید اطلاق شده است. ولى در اینجا هر دو را شامل شود چرا که شگفتی هاى قدرت خداوند هم در جسم است و هم در جان و اختصاص به یکى از این دو ندارد.
![ارتباط هستی و انسان با خدا](http://img.tebyan.net/big/1389/01/2382141952629152247182161641371481016131179.jpg)
یکى از مهمترین مسائل مربوط به آفرینش انسان پس از تنظیم قوا و جسم و جان آدمى، فجور و تقوا است که به او الهام شده «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا»3 ؛ سپس پلیدكارى و پرهیزگارىاش را به آن الهام كرد.آرى هنگامى که خلقتش تکمیل شد، و «هستى» او تحقق یافت، خداوند بایدها و نبایدها را به او تعلیم داد، و به این ترتیب وجودى شد از نظر آفرینش، مجموعه اى از گِل بدبو و روح الهى و از نظر تعلیمات، آگاه بر فجور و تقوا و در نتیجه وجودى است که مى تواند برتر از فرشتگان گردد، و آنچه اندر وهم ناید آن شود، و در قوس نزولى از حیوانات درنده نیز منحط تر گردد و این منوط به آن است که با اراده و انتخابگرى خویش کدام مسیر را برگزیند.«الهام»در اصل به معنى بلعیدن یا نوشیدن چیزى است، و سپس به معنى القاء مطلبى از سوى پروردگار در روح و جان آدمى آمده است، گویى روح انسان آن مطلب را با تمام وجودش مى نوشد و مى بلعد، و گاه به معنى وحى نیز آمده، ولى بعضى از مفسرین معتقدند که تفاوت «الهام» با وحى در این است که شخصى که به او الهام مى شود نمى فهمد مطلب را از کجا به دست آورده، در حالى که هنگام وحى مى داند از کجا و به چه وسیله به او رسیده است .«فجور» از ماده «فجر» به معنى شکافتن وسیع است، و از آنجا که سپیده صبح پرده شب را مى شکافد به آن فجر گفته شده است. و نیز از آنجا که ارتکاب گناهان پرده دیانت را مى شکافد، به آن فجور اطلاق شده است.و منظور از «تقوى» نگهدارى است ، این است که انسان خود را از زشتی ها و بدی ها و آلودگی ها و گناهان نگه دارد و برکنار کند. خداونـد نعمت هاى فراوانى در اختیار بشر گذارده ، ولى از میان تمام این نعمت ها در اینجا روى مسأله الهام فجور و تقوى و درک حسن و قبح تکیه کرده ، چرا که این مسأله سرنوشت سازترین مسائل زندگى بشر است.البتّه معنى این آیه(فالهمها فجورها و تقواها) این نیست که خداوند عوامل فجور و تقوا را در درون جان آدمى ایجاد کرد؛ عواملى که او را به فجور و آلودگى و دریدن پرده هاى حیا دعوت مى کند، و عواملى که او را به خیرات و نیکی ها مى کشاند، آنچنان که بعضى پنداشته، و آیه را دلیلى بر وجود تضاد در درون وجود انسان دانسته اند. بلکه مى گوید این دو حقیقت را به او الهام و تعلیم کرد، یا به تعبیر ساده تر - راه و چاه را به او نشان داد.و به تعبیر دیگر: خداوند آنچنان قدرت تشخیص و عقل و وجدان بیدار، به او داده که فجور و تقوا را از طریق عقل و فطرت در مى یابد.و لذا بعضى از مفسران گفته اند این آیه در حقیقت اشاره به مسآله «حسن و قبح عقلى» است که خداوند توانایى درک آن را به انسان ها داده است .خداوند نعمت هاى فراوانى در اختیار بشر گذارده، ولى از میان تمام این نعمت ها در اینجا روى مسأله الهام فجور و تقوا و درک حسن و قبح تکیه کرده، چرا که این مسأله سرنوشت سازترین مسائل زندگى بشر است. و سرانجام بعد از تمام این سوگندهاى مهم و پى در پى به نتیجه آنها پرداخته مى فرماید: سوگند به اینها که هر کس نفس خویش را تزکیه کند رستگار است «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا» ؛ كه هر كس آن را پاك گردانید، قطعاً رستگار شد.
![بهشت](http://img.tebyan.net/big/1387/03/11413311020322642213175181719220716460131137.jpg)
و در حقیقت مسأله اصلى زندگى انسان نیز همین تزکیه است، که اگر باشد سعادتمند است و الا بدبخت و بینواست.سپس به سراغ گروه مخالف رفته، مى فرماید: نومید و محروم گشت هر کس نفس خود را با معصیت و گناه آلوده ساخت «َقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» ؛ و هر كس آلودهاش ساخت، قطعاً باخت.گفته اند منظور این است که گنهکاران خود را در لابلاى صالحان پنهان مى کنند. یا اینکه نفس خود یا هویت انسانى خویش را در معاصى و گناه پنهان مى دارند.یا معاصى و گناه را در درون نفس خود مخفى مى کنند. و در هر حال کنایه اى است از آلودگى به گناه و معصیت و خوهاى شیطانى و درست در نقطه مقابل تزکیه است.و به این ترتیب پیروزمندان و شکست خوردگان در صحنه زندگى دنیا مشخص مى شوند، و معیار ارزیابى این دو گروه چیزى جز تزکیه نفس و نمو و رشد روح تقوا و اطاعت خداوند یا آلودگى به انواع معاصى و گناهان نیست.4به نظر مى رسد که هدف بیان این حقیقت از سوى خداوند بزرگ این است که من تمام وسائل مادى و معنوى را براى سعادت و خوشبختى شما انسان ها فراهم ساخته ام روح شما را با تمام استعدادهاى لازم آفریده ام ، وجدان بیدار به شما داده، و حسن و قبح امور را به شما الهام کرده ام، بنابراین هیچ کمبودى براى پیمودن راه سعادت ندارید، با این حال چگونه نفس خویش را تزکیه نمى کنید؟ و تسلیم دسیسه هاى شیطانى مى شوید؟این بحث را با سخنى از سلمان فارسى كه در حقیقت چكیده وحى و سنت است پایان مى دهیم، در این حدیث مى خوانیم: كسى از طریق تحقیر به سلمان گفت: تو كیستى؟ و چیستى؟ ارزشى ندارى. سلمان در پاسخ گفت:«اما اولى و اولك فنطفة قذرة و اما آخرى و آخرك فجیفة منتنة فاذا كان یوم القیامة و نصبت الموازین فمن ثقلت موازینه فهو الكریم و من خفت موازینه فهو اللئیم»؛اما آغاز وجود من و تو نطفه آلوده اى بوده، و پایان من و تو مردارى گندیده بیش نیست، هنگامى كه روز قیامت فرا رسد و ترازوهاى سنجش اعمال نصب گردد، هر كس ترازوى عملش سنگین بود شریف و بزرگوار است ، و هر كس ترازوى عملش سبک بود پست و لئیم است .فاطمه محمدی- گروه دین و اندیشه تبیان1- سوره شمس، آیه 7 .2 - تفسیر نمونه، ج 113- سوره شمس، آیه 8 .4 – تفسیر نمونه، ج 27 .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 522]
صفحات پیشنهادی
گل بد بو + روح خدا =انسان
گل بد بو + روح خدا =انسان-گل بدبو + روح خدا = انسانخداوند متعال در بعضی از سوره های قرآن برای نشان دادن اهمیّت موضوع، سوگند یاد می کند و یکی از مهمترین سوگندهای ...
گل بد بو + روح خدا =انسان-گل بدبو + روح خدا = انسانخداوند متعال در بعضی از سوره های قرآن برای نشان دادن اهمیّت موضوع، سوگند یاد می کند و یکی از مهمترین سوگندهای ...
دامهای شیطان(حتما بخوانید)
وقتی خدا انسان را از خاک آفرید و در آن روح دمید. ... دستور داد که به آدم سجده کنند و همه سجده کردند به غیر از ابلیس که به خدا گفت مرا از آتش آفریدی و او را از گل بد بو.
وقتی خدا انسان را از خاک آفرید و در آن روح دمید. ... دستور داد که به آدم سجده کنند و همه سجده کردند به غیر از ابلیس که به خدا گفت مرا از آتش آفریدی و او را از گل بد بو.
300 جمله گرانبها خواندنی از انسان های بزرگ
300 جمله گرانبها خواندنی از انسان های بزرگ-جملات بزرگان 1- قرآن کريم : اگر تقوي پيشه کنيد خداوند به شما قوه تشخيص خوب از بد مي بخشد و از جايي که گمان نمي بريد روزي مي دهد. ... امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد. ..... را از گل بياموز، زيرا حتي ته كفشي كه لگدمالش ميكند را هم خوش بو ميكند.
300 جمله گرانبها خواندنی از انسان های بزرگ-جملات بزرگان 1- قرآن کريم : اگر تقوي پيشه کنيد خداوند به شما قوه تشخيص خوب از بد مي بخشد و از جايي که گمان نمي بريد روزي مي دهد. ... امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد. ..... را از گل بياموز، زيرا حتي ته كفشي كه لگدمالش ميكند را هم خوش بو ميكند.
آيا زن عنصر گناه و شيطان كوچك است ؟!
زن مورد لعن ابدى خدا قرار گرفته است ، زيرا گناه از زن آغاز شد و به وسيله زن است كه ما مى ميريم ! ... نبوده و نيستند، معتقدند كه اين فقط روح گناهكار است كه به صورت زن متولد مى شود. ... گل بد مگو كه اگر خود را معالجه كنى و با ديده و مشام سالم به گل بنگرى و بو كنى و ... انسان موجودی اجتماعی است و در عرصه حیات خود، بر اساس روابط اجتماعی و ...
زن مورد لعن ابدى خدا قرار گرفته است ، زيرا گناه از زن آغاز شد و به وسيله زن است كه ما مى ميريم ! ... نبوده و نيستند، معتقدند كه اين فقط روح گناهكار است كه به صورت زن متولد مى شود. ... گل بد مگو كه اگر خود را معالجه كنى و با ديده و مشام سالم به گل بنگرى و بو كنى و ... انسان موجودی اجتماعی است و در عرصه حیات خود، بر اساس روابط اجتماعی و ...
بوی گل افشار
بوی گل افشار-وبلاگ > خرازی، سید صادق - شادروان ایرج افشار، بزرگ مرد محقق و دانشی ... صداقت و عظمت روح او فارغ از ریاکاری بود. ... چگونه یک انسان تا این حد، نیک نامی ماندگار از خود باقی گذارد و برشبستان تاریخ ... افشار فارغ از مزد و منت در راه خدا و انسانیت قلم میزد. ... مايكل يورك، ريچارد تايسن، آنا آلوارز و بو درك در آن بازي كردهاند.
بوی گل افشار-وبلاگ > خرازی، سید صادق - شادروان ایرج افشار، بزرگ مرد محقق و دانشی ... صداقت و عظمت روح او فارغ از ریاکاری بود. ... چگونه یک انسان تا این حد، نیک نامی ماندگار از خود باقی گذارد و برشبستان تاریخ ... افشار فارغ از مزد و منت در راه خدا و انسانیت قلم میزد. ... مايكل يورك، ريچارد تايسن، آنا آلوارز و بو درك در آن بازي كردهاند.
مسجدیان
رابطه با مسجد، فرهنگ ساز است و انسان ساز، به شرط آن که مساجد ، کانونِ «یاد خدا» باشد و برپایۀ تقوا بنا نهاده شود. ... از تزئینات اضافی و غیر لازم، مرا پاک و پیراسته کنید، در عوض، مرا خوش بو، معطر، ... به گل دسته های بلند و کاشی کاری های گرانبها؟ .... دوست دارم هم همه و سر و صدا موقع نماز جماعت، حال مردم را نگیرد، بوی بد جوراب ها و عرق پاها ...
رابطه با مسجد، فرهنگ ساز است و انسان ساز، به شرط آن که مساجد ، کانونِ «یاد خدا» باشد و برپایۀ تقوا بنا نهاده شود. ... از تزئینات اضافی و غیر لازم، مرا پاک و پیراسته کنید، در عوض، مرا خوش بو، معطر، ... به گل دسته های بلند و کاشی کاری های گرانبها؟ .... دوست دارم هم همه و سر و صدا موقع نماز جماعت، حال مردم را نگیرد، بوی بد جوراب ها و عرق پاها ...
عيد نوروز وبهار در آيينه پژوه(3)
تويي خوش تر يا گلشن گل در تو يا آن که برآرد گل، صد نرگس تر سازد اي عقل! ... آيه هاي روز قيامت، نثار شد اصحاب کهف باغ، خواب اندر آمدند چون لطف روح بخش خدا يار غار ... خار است، باطن انسان ها نيز در روز رستاخيز بر يکديگر آشکار مي شود وخوب و بد از هم جدا .... تونکهت آن زلف مشک بو داري به يادگار بماني که بوي او داري(64) نويسنده اي ...
تويي خوش تر يا گلشن گل در تو يا آن که برآرد گل، صد نرگس تر سازد اي عقل! ... آيه هاي روز قيامت، نثار شد اصحاب کهف باغ، خواب اندر آمدند چون لطف روح بخش خدا يار غار ... خار است، باطن انسان ها نيز در روز رستاخيز بر يکديگر آشکار مي شود وخوب و بد از هم جدا .... تونکهت آن زلف مشک بو داري به يادگار بماني که بوي او داري(64) نويسنده اي ...
دنیای شگفت انگیزمان را بیشتر بشناسیم((جن.ابلیـس.شیطان))
چنانكه رسول خدا (ص) فرموده است: « خداوند جن را سه قسم آفريد: يك قسم مارها و عقربها و ... سعيدي:مثل انسان اراده و اختیار دارد سعيدي:و نیز به همان علت که خدا انسان را خلق ... وارد شده که طعام اجنه بو کردن استخوانهایی است که دور می ریزند و از بو کردن استخوان ... دار موذی و پر آواز کینه توز بد رفتار که ممکن است از ریختن یک ظرف آب داغ خانه هایی ...
چنانكه رسول خدا (ص) فرموده است: « خداوند جن را سه قسم آفريد: يك قسم مارها و عقربها و ... سعيدي:مثل انسان اراده و اختیار دارد سعيدي:و نیز به همان علت که خدا انسان را خلق ... وارد شده که طعام اجنه بو کردن استخوانهایی است که دور می ریزند و از بو کردن استخوان ... دار موذی و پر آواز کینه توز بد رفتار که ممکن است از ریختن یک ظرف آب داغ خانه هایی ...
مطالبی که ارزش یکبار خواندن را دارند : مطالب جالب و خواندنی
الف: اشتیاق برای رسیدن به نهایت آرزوها / ب: بخشش برای تجلی روح و صیقل جسم ... که خدا از ما بنده هاش داره اینه ولی بعضی وقتها بعضی مسائل باشه میشه انسان از اصل خودش دور بشه . ... بعد از یکی دوساعت می شود رنگ قیر یک مایع سیاه و بد بو که چنان به دیواره فنجان رنگ می دهد ... دوستی با بعضی آدمها مثل نوشیدن چای سر گل لاهیجان است.
الف: اشتیاق برای رسیدن به نهایت آرزوها / ب: بخشش برای تجلی روح و صیقل جسم ... که خدا از ما بنده هاش داره اینه ولی بعضی وقتها بعضی مسائل باشه میشه انسان از اصل خودش دور بشه . ... بعد از یکی دوساعت می شود رنگ قیر یک مایع سیاه و بد بو که چنان به دیواره فنجان رنگ می دهد ... دوستی با بعضی آدمها مثل نوشیدن چای سر گل لاهیجان است.
آیا نسبتی بین آرای الهی افلاطون با آیات قرآن وجود دارد؟
و چون می بیند که مخاطب وی از اینکه افلاطون انسان را چونان عروسک(9) برای خدا معرفی ... (سجده/10-7) که معلوم است دمیدن از روح خدا در وی صراحت و نص بر وجود یک حقیقت .... در اعماق زمین جریان دارد و حاوی آتش و گل و لای و لجن و سایر مواد مذاب و جوشان هستند. ... آنان که نه خوبند و نه بسیار بد به دریای آکروس [که در زیر زمین جای دارد] می روند و در ...
و چون می بیند که مخاطب وی از اینکه افلاطون انسان را چونان عروسک(9) برای خدا معرفی ... (سجده/10-7) که معلوم است دمیدن از روح خدا در وی صراحت و نص بر وجود یک حقیقت .... در اعماق زمین جریان دارد و حاوی آتش و گل و لای و لجن و سایر مواد مذاب و جوشان هستند. ... آنان که نه خوبند و نه بسیار بد به دریای آکروس [که در زیر زمین جای دارد] می روند و در ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها