تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802711071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شیخ مفید و پژوهش های تاریخی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  شیخ مفید و پژوهش های تاریخی
نسخ
شيخ مفيد براى عقل در معرفت آدمى و برداشت از آثار و اخبار و گزينش آن‏ها نقش بسيار زيادى در نظر گرفته است. اساساً بسيارى از نظرات ايشان بر پايه پذيرش عقل و عدم آن استوار است. یرای خواندن قسمت اول اینجا کلیک کنید3- تفاوت در نقل روايت «هماهنگى» روايات و «عدم تفاوت نقل» آنان در نظر شيخ مفيد از اهميت بسيارى برخوردار است. متفاوت بودن روايات در الفاظ و كلمات و نيز ارقام و اعداد و هم‏چنين تفاوت در معنا و مضمون رواياتى كه از يك واقعه يا جريان سخن مى‏گويند، از مهم‏ترين ملاك‏هاى مورد نظر شيخ براى سنجش گزارش‏هاى تاريخى و پذيرش يا ردّ آن‏ها است. به عنوان مثال، وى در باره تعداد كشته‏هاى جنگ جمل و ترجيح قول ابن‏زبير در اين مورد مى‏گويد: «اما عدم پذيرش نظر ابن زبير به سبب تفاوت و فاصله زياد آن با نظر راويان ديگر است».8 در زمينه اختلاف در متن روايت نيز، مى‏توان به نمازى كه ادعا شده است رسول خدا(ص) در آن سهو كرده‏اند اشاره كرد. شيخ مفيد در اين باره مى‏گويد: «علاوه بر اشكالات ديگر، در نمازى كه گمان كرده‏اند رسول خدا(ص) در آن سهو كرده است اختلاف است. برخى مى‏گويند نماز ظهر و برخى مى‏گويند نماز عشاء بوده است. اختلاف راويان در اين نماز و وقت آن دليل بر سستى اين حديث و بى اعتبار بودن آن است».9 مطلب ديگرى كه باعث شده شيخ مفيد با استناد به آن، حديث مربوط به سهو رسول خدا(ص) در نماز را باطل بداند، اختلاف در چگونگى جبران اين سهو از ناحيه پيامبر(ص) است. وى پس از اشاره به روايات مختلف در اين باره(كه گروهى اعاده نماز و عده‏اى سجده سهو رامطرح كرده‏اند) مى‏گويد: «اختلافى كه در اين حديث بيان كرديم بهترين دليل بر باطل بودن اين حديث و روشن‏ترين دليل براى ساختگى بودن آن است».10 در برخى گزارش‏هاى تاريخى آمده است كه رسول خدا(ص) در پايان عمر، هنگامى كه در بيمارى به سر مى‏برد ابوبكر را مأمور كرد تا به عنوان امام جماعت با مردم نماز گزارد. شيخ مفيد نه تنها اين روايت و نظاير آن را نمى‏پذيرد، بلكه به عكس بر اين باور است كه هنگامى كه آن حضرت از اقدام ابوبكر براى امامت جماعت با خبر شد، با آن كه بيمار بود، با عجله حركت كرد و آمد و او را از اين كار باز داشت. وى پس از بيان نظر خود، با دلايل متعددى روايات مربوط به گزارش ياد شده را نادرست دانسته است كه يكى از اين دلايل اختلاف در نقل اين روايات است. به ويژه آن كه اختلاف در همه جوانب اين روايات وجود دارد. از اين‏رو مى‏گويد: «اين روايات هم از نظر لفظو هم ازنظر معنا اختلاف دارند و داراى تناقض‏اند، در حالى كه داستان يكى است».11 4- عقل گرايى اگرچه عقل به عنوان دليل و حجت باطنى انسان معرفى شده است، اما عالمان دينى به كاربرد آن به شكل واحد نظر ندارند. به همين دليل، ميزان بهره‏مندى ايشان از عقل و دخالت دادن آن در حل مشكلات و تحليل حوادث نيز به يك اندازه نبوده است. شيخ مفيد براى عقل در معرفت آدمى و برداشت از آثار و اخبار و گزينش آن‏ها نقش بسيار زيادى در نظر گرفته است. اساساً بسيارى از نظرات ايشان بر پايه پذيرش عقل و عدم آن استوار است. از اين رو، به عدم تعقل و تدبر اهل حديث در روايات به شدت پرخاش نموده، حتى استادش شيخ صدوق را به خاطر پيروى از اين روش مورد انتقاد قرار داده است. البته ممكن است در بسيارى از موارد، حديث و خبرى به جز نامعقول بودن، مشكل رجالى، سندى و مانند آن نيز داشته باشد،اما شيخ مفيد پيش از پرداختن به هر ملاك ديگرى، احاديث را از نظر عقل مى‏سنجد و در صورت سازگار بودن با اصول عقلانى، به دنبال بررسى حديث از زواياى ديگر مى‏رود واز اين رو است كه با قاطعيت اعلام مى‏كند:«اگر ما حديثى را مخالف احكام عقول يافتيم رهايش مى‏كنيم».13 وى چنان به قضاوت عقل اعتماد دارد كه آن را در كنار قرآن، معيار تشخيص و درستى و نادرستى احاديث بر مى‏شمارد،14 چرا كه مى‏بينيم ايشان براى تخصيص زدن به عمومات - در ادله استنباط احكام شرعى - هم‏چنان كه قرآن را مُخَصّص مى‏داند، عقل را نيز در كنار قرآن به عنوان مُخَصّص عمومات معرفى مى‏نمايد.15 البته وى اگر دليل عقل را مى‏پذيرد، بدان دليل است كه علم‏آور است؛ هم‏چنان كه حجيت خبر واحد را به آن دليل كه از نظر ايشان علم‏آور نيست نمى‏پذيرد.16 جالب اين‏جا است كه با آن همه مخالفتى كه شيخ مفيد با خبر واحد دارد - و به خاطر آن حتى از انتقاد به استادش شيخ صدوق نمى‏گذرد - در صورتى كه عقل آن را تأييد كند مى‏پذيرد.17 ما در اين‏جا فقط به ذكر چند نمونه از كاربرد عقل و نقش آن در تحليل مباحث تاريخى كه مورد توجه ايشان بوده بسنده مى‏كنيم: رسول خدا(ص) در فتح مكه پرچم را به «سعد بن عباده» سپرد تا پيشاپيش ديگران وارد شهر شود.پس از حادثه‏اى كه رخ داد، آن حضرت پرچم را از سعد گرفته امام على(ع) را مأمور اين كار نمود. شيخ مفيد پس از نقل اين واقعه با يك استدلال عقلانى مى‏گويد: «اگر در اين حادثه كسى جز امام على(ع) شايستگى اين مأموريت را داشت، حتماً رسول خدا(ص) اين كار را به او مى‏سپرد».18 در مباحث مربوط به شورش مسلمانان عليه عثمان نيز، شيخ پس از آن كه دلايل متعددى براى اثبات عدم نقش امام على(ع) در اين حوادث بيان مى‏كند، با اشاره به اهميت داورى عقل راجع به گزارش‏هاى مختلف سخن مى‏گويد: «آيا فرد خردمند، امام على(ع) را از آن‏چه پيمان شكنان بدو نسبت داده‏اند مبرّا نمى‏داند ؟».19 هم‏چنين در ادامه همين جريان در مورد حركتى كه طلحه و زبير انجام دادند و منجر به كشته شدن عثمان و حوادث پس از آن شد، مى‏گويد: «طلحه و زبير محاصره عثمان را به عهده گرفتند تا آن كه وى كشته شد. سپس آن دو امام على(ع) را در اين كار متّهم نمودند و خود را از آن‏چه انجام داده بودند مبرّا دانستند! آيا هيچ عاقلى در عملى كه آنان انجام دادند ترديد دارد؟».20 نقش عقل از ديدگاه ايشان چندان اهميت داشت كه به اشاره‏هاى پراكنده‏اش درباره عقل در نوشته‏هاى خويش اكتفا نكرده و كتابى مستقل با عنوان قضية العقل على الأفعال تأليف نمود.21 ادامه دارد...

نویستده:قاسم خانجانی                             تنظیم:نقدی-حوه علمیه تبیان پی نوشت ها:8. مصنّفات الشيخ المفيد، ، ج‏1، الجمل، ص 419. 9. همان، ج 5، عدم سهو النبى، ص 22. 10. همان، ص 24. 11. همان، ج 6، المسائل العكبرية، ص 52؛ و ج‏8، الافصاح فى الامامه، ص 201 - 205. 12. همان، ج‏7، المسائل السروية، ص 88. 13.همان، تصحيح الاعتقاد، ص 149. 14. همان، ص 146. 15. كراجكى، محمد بن على، كنزالفوائد، ج 2، ص 23. 16. همان. 17. همان، ص 29. 18. الارشاد، ج 1، ص 61. 19.مصنفات، ج‏1، الجمل، ص 142. 20. همان. 21. نجاشى، رجال، ص 401 ؛ طهرانى، آقابزرگ، الذريعة، ج 17، ص 155.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن