تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833410012
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی نويسنده: محمدحسين درافشان مقدمهبشر با توجه به اهميتی که برای سلامت خود قائل است، به سلامت جامعه هم ارزش مینهد و بيماری جامعه را بيماری خود میداند؛ همچنانکه تلاش میکند برای حفظ و تأمين سلامت خود از بسياری از امور بپرهيزد و يا از واکسنهای پيشگيری و داروهای گوناگون استفاده کند، برای سلامت جامعه هم بايد نهايت سعی و کوشش خود را بهکار گيرد و جامعه را از مبتلا شدن به بيماریهای اخلاقی و روانی پرهيز دهد تا ديگر افراد جامعه به رشد، تعالی و سعادت برسند.بدحجابی از مسائلی است که سلامت فرد و جامعه را تهديد میکند. پوشش نامناسب پیآمدها و آثار جبران ناپذيری در فرهنگ، اخلاق، اعتقاد، اقتصاد وامنيت جامعه دارد که گاه مسيری انحرافی و بازگشت ناپذيری پديد میآورد. اين نگارش آثار و پیآمدهای گسترش بدحجابی را از دو منظر فرهنگی و اجتماعی بررسی میکند.فرهنگ هر جامعهای از جنبههای گوناگونی تشکيل يافته است. جنبهای هنجاری فرهنگ جامعه، از ارزشها و قواعد خاص رفتاری تشکيل میشود. هنجارها نشان میدهند که چه چيزی ارزش و ضد ارزش است؛ مانند شيوههای پوشش برگرفته از فرهنگ آن جامعه. تلقی بد از بدحجابی، باور به ارزشی بودن حجاب و پوشش و قضاوت درست درباره حجاب، در زندگی اجتماعی و فرهنگی تأثير بسزايی میگذارد.قبل از هر چيز بايد فرهنگ را تعريف کنيم تا آثار و پیآمدهای گسترش فرهنگ بدحجابی روشن شود. معروفترين تعريف از فرهنگ از تايلور انسانشناس معروف انگليسی است. او میگويد:فرهنگ، مجموعه پيچيدهای است که دانش، معتقدات، هنر، اخلاقيات، قانون، رسم و هر استعداد و عادت ديگری را که بشر به عنوان عضو جامعه کسب میکند، شامل میگردد.کلارک نيز میگويد:تمامی مظاهر و شئون زندگی يک ملت را فرهنگ آن ملت تشکيل میدهد.بنابراين، رفتارهای اجتماعی معجونی از آنچه جامعه از علم و دانش، باورها و مسائل اخلاقی کسب میکند و قوانينی است که از دين و آيين افراد سرچشمه میگيرد. در کنار اينها، برخی رسوم و عادات اجتماعی، در طول زمان سهم بسياری در شکلگيری فرهنگ آن جامعه دارند که هسته اصلی حيات اجتماعی را به وجود میآورند و در الگوهای رفتاری و هنجارهای فردی و اجتماعی بسيار تأثيرگذارند.آثار و پیآمدهای فرهنگی بدحجابی عبارتند از:الف) وازدگی در برابر فرهنگ بيگانهداد و ستد فرهنگی مفيد است، بلکه برای هر جامعهای لازم به نظر میرسد. تجربه نشان داده که تعامل يا تبادل فرهنگی از عوامل بالندگی و پويايی جوامع است. حضرت آيت الله خامنهای میفرمايد:در تبادل فرهنگی، هدف بارور کردن وکامل کردن فرهنگ ملی است.ولی در تهاجم فرهنگی، هدف ريشه کن کردن و از بين بردن فرهنگ ملی است.اما در دنيای کنونی، فرهنگی که قادر نباشد عناصر فرهنگی مفيد را جذب و عناصر غير مفيد را دفع کند و در الگوهای مختلف اجتماعی از ثبات لازم برخوردار نباشد، فرهنگ مهاجم با الگودهی آن را تخريب میکند؛ ارزشها و هنجارهای آن را ناديده میانگارد و با غلبه و تهاجم، ارزشها و الگوهای مورد نظر خويش را جایگزين میکند تا در اين رهگذر به اهداف خود دست يابد. بنابراين، فرآيند بدحجابی، مقدمه تهاجم گستردهتر به فرهنگ مقابل و شکستن هنجارها و جایگزين ساختن هنجار مورد نظر فرهنگ مهاجم است. چنين جامعهای به نظر اسپنسر، جامعهشناس معروف، قدرت دفاعی خود را از دست میدهد و در مقابل بيماریها، قدرت مقابله و دفاع ندارد و با ورود کوچکترين عامل مخرب، از بين میرود. احساس بيگانگی در برابر فرهنگ خودی و بیهويتی اجتماعی، زمينهساز پذيرش تهاجم فرهنگی است. بنابراين، جامعهای که دچار تهاجم فرهنگی گردد و تغييرات اجتماعی در آن سريع صورت گيرد، ارزش در آن جامعه ناپايدار است و هنجارشکنی در آن مرسوم میشود و در برابر فرهنگ بيگانه هميشه از خود وازدگی نشان میدهد و در نتيجه، بحرانزا میگردد. سوغاتی که بدحجابی به همراه دارد، تنها پوشش نامناسب نيست؛ بلکه ترويج لباسهای نامناسب، بزک کردنها و... را به دنبال دارد. در نتيجه، افراد متحمل بسياری از الگوهای ديگر از فرهنگ بيگانه میشوند.ب) سلطه بيگانگان و تأمين منافع آنانهر جامعهای در پی آن است که به ارزشهای خود پابندد و جامعه خود را از فرهنگهای بيگانه مصون نگه دارد تا افراد از سلامت و ثبات لازم برخوردار باشند. چنين جامعهای سريعتر میتواند به اهداف خود برسد و آرمانهای خود را عملی سازد. بنابراين، استعمارگران در جايی که ببينند جامعهای مطابق با منافع، اهداف و خواستههای آنها پيش نمیرود. برای رسيدن به منافع خود و چپاول آن، غيرمستقيم طرحهايی میريزند تا افراد را مشغول و سرگرم کنند و به اهداف شوم خود برسند. مانند ترويج بدحجابی و بیحجابی است. در طرح استعماری انگلستان به مأموران خود چنين آمده است:بايد به استناد شواهد و دلايل تاريخی، ثابت کنيم که پوشيدگی زن از دوران بنیعباس متداول شده و مطلقا سنت نيست. مردان همسران پيامبر را بدون حجاب میديدهاند و زنان صدر اسلام در تمام شئون زندگی، دوش به دوش مردان فعاليت داشتهاند. پس از آنکه حجاب زن با تبليغات وسيعی از ميان رفت، وظيفه مأموران ما آن است که جوانان را به عشقبازی و روابط جنسی نامشروع با زنان غيرمسلمان کاملاً بدون حجاب ظاهر شوند تا زنان مسلمان از آنان تقليد کنند.»رهبر فرزانه انقلاب میفرمايد:اين چيزهايی که شما میشنويد درباره مبارزه با دختران محجبه در فرانسه، اينها جرقههايی است؛ آتشهای زير خاکستر است و از يک کار عظيم پشت پرده خبر میدهد.به راستی، دشمنان انقلاب اسلامی در تهاجم به ارزشهای مقدس ما میخواهند تقدسزدايی کنند. آنگاه به اهداف شوم خود برسند. ج) گسترش فساد و تباهی«ارزشهای جامعه، آن دسته از عوامل و عناصری هستند که اکثريت يک جامعه به اعتبار و اهميت آنان ايمان دارند و بدانها ارج میگزارند».در جامعهای که حجاب، متانت، عفت و حيا ارزش تلقی میشود، زن پايههای اين ارزش را از رفتار و کردار خود، به بينش و باور خويش سرايت میدهد و از طرفی نهتنها زنان ديگر بلکه مردان را نيز به ارزشهای جامعه متوجه میسازد و جامعه را به سلامت و ارزشهای واقعی سوق میدهد. اما اگر زن،روشها و منشهای خود را تغيير دهد و به خودنمايی و آرايشهای ظاهری بپردازد، ارزشهايی چون حجاب و حيا و وقار را خدشهدار میکند و خود و اجتماع را به تباهی و فساد و بالاخره به ضدارزشها میکشاند.زمانی اين سؤال مطرح بود که بر اساس روايات، در آخرالزمان زنان پوشيده ولی برهنهاند. اين پارادوکس را چگونه میشود حل کرد. اميرالمؤمنين علی(ع) میفرمايد: يَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمانِ وَ هُوَ شَرُّ الاَْزْمَنْةِ نِسْوَةٌ کاشِفاتٌ عارِياتٌ مُتَبَرِّجاتٌ مِنَ الدِّين خارجاتٌ فِی الْفِتَنِ داخِلاتٌ مائِلاتٌ اِلی الشَّهَواتِ وَ مُسْرِعاتٌ و اِلَی اللَّذّاتِ مُسْتَحِلاّتُ المُحَرَّمات وَ فی جَهَنَّمَ خالِداتٌ؛در آخرالزمان که بدترين زمانهاست، زنانی هستند که پوشيده اما برهنهاند و از خانه با خودآرايی بيرون میآيند. اينان از دين بيرون رفتهاند و در فتنهها وارد شده و به شهوات تمايل پيدا کردهاند و به کوی لذات نفسانی در شتابند و حرامها را حلال میدانند و در دوزخ به عذاب ابدی گرفتارند.بنابراين، امروزه پاسخ اين سؤال پاسخ روشن شده است که بعضی زنان پوشش دارند ولی بدحجاب يا بیحجابند، پوشش دارند ولی عريان و برهنهاند. چنين مسائلی آدمی را از ارزشها دور میسازد و در فتنهها وارد مینمايد و از همه بالاتر گاهی از دين خارج میکند.د) افت تحصيلی و آموزشیفرهنگ هر جامعهای، به آموزشهای آن بستگی دارد. هر قدر آموزشها از غنای بيشتری برخوردار باشد، فرهنگ آن جامعه بالاتر خواهد بود. نخبگان و فرهيختگان، در پرتو تحصيلات شناخته میشوند. جامعهای که دانشمندان آن بيشتر باشد، معمولاً از تمدن بالاتری برخوردار است و پويايی در تمامی زمينههای فرهنگی، اقتصادی، سياسی و نظامی کاملاً مشاهده میشود. خلاصه، پيشرفت هر جامعهای در گرو آموزش آن است.دختران و پسران اگر در کنار تحصيل، دل مشغولیهای ديگری داشته باشند، از تحصيل باز میمانند و وقت زيادی از فرصتهای مطالعاتی و تحصيلی آنان به هدر میرود. بسياری از مشاوران از صحبتهای دختران و پسران جوان درباره مدهای روز و آرايشهای جديد گلهمند هستند. نمیخواهيم بگوييم دختران و پسران بايد در دانشگاهها کاملاً از هم جدا باشند و ديواری بين آنها کشيده شود. اگر اينها فضای آموزشی را رعايت کنند و محيط را محيط درس بدانند و از آنچه برازنده فضای آموزشی نيست پرهيز کنند، بسيار تحسين برانگيز خواهد بود. به گفته مربيان تربيتی، در مدارسی که دختر و پسر با هم درس میخوانند، کمکاری، عقبافتادگی و بیمسئوليتی به خوبی مشاهده شده است. زيرا دختران در چنين محيطی، با بدحجابی توجه ديگران را به خود جلب میکنند و تمرکز ذهنی و روحی را از آنان میگيرند و باعث افت تحصيلی آنان میشوند و خود نيز ديگر حوصله درس خواندن ندارند و تمام حواسشان به لباس و نوع پوشش است. روح مطالعه و تحقيق در آنها خاموش میشود و افت تحصيلی پيدا میکنند. ه) تضعيف اعتقادات دينی در جامعهجامعهای که در سطح بالايی از باورهای دينی باشد، در سايه ايمان، در برابر بسياری از آسيبها مصون میماند و دشمنان نمیتوانند در صفوف آن رخنه کنند و نقشههای آنان نقش بر آب میشود. اين جامعه که دل به خدا سپرده و سرانجام زندگی را رسيدن به خالق خود میداند، دل به ديگری نمیسپارد و عقايد خود را متزلزل نمیکند. در اين جامعه، حجاب و پوشش جزء احکام مسلم دين و مذهب به شمار میرود و زنان حاضر نمیشوند خود را به زينتهای زودگذر و دنيايی مزين کنند و در پرتو آن عقايد ديگران را متزلزل نمايند و خود نيز زمينهساز فساد در جامعه شوند.تظاهر به بدحجابی نشانه پایبند نبودن و بیمبالاتی فرد به احکام و اعتقادات اسلامی است؛ زيرا زنان با بدحجابی، چشمهای هوسآلود را متوجه خود میسازند و پايههای ايمانی مردم را سست میکنند و جامعه را به فساد میکشانند. «هيچ راهی برای امريکا و ابرقدرتها بهتر از اين نيست که بدون جنگ و کشتار و بدون اينکه پولی خرج کنند و حساسيتی ايجاد نمايند، ايمان را از دلهای مردم بدزدند و بزدايند. اين کار به سادگی انجام میشود؛ با فيلمها، نمايشنامهها و چيزهايی از اين قبيل به نام پيشرفت علم و... هيچ راهی بهتر و موفقتر از اين وجود ندارد.» و میدانيم که باورها و ايمانهای راسخ نقش بسزايی در بالندگی زندگی جامعه ايفا میکنند و زمانی که ايمان به سستی گرايد، نفوذ دشمن و به انحراف کشيدن آن جامعه به راحتی صورت میپذيرد.بدحجابی پیآمدهای اجتماعی نيز به دنبال دارد، از جمله:الف) ايجاد ناامنی و سلب آرامشآرامش و امنيت والاترين نعمتی است که خداوند به جامعه عنايت میفرمايد و میتوان گفت، اگر جامعهای فاقد آن باشد به يک معنا، هيچ چيز ندارد و با وجود امنيت، همه چيز دارد. سلامت جسمی و روحی ـ روانی جامعه در سايه امنيت حفظ میشود و خلاقيت و نوآوری بروز میکند. زنان بدحجاب نمیدانند که چه ضربههای و جبرانناپذير خانمان براندازی بر پيکره جامعه وارد میسازند.در جامعهای که بدحجابی رواج پيدا کند، چشم و هم چشمیها و ارائه هر چه بهتر زينتآرايی، تمامی نخواهد داشت و زنان سعی میکنند تا چشمان بيشتری را متوجه خود سازند و در معرض ديد همگان قرار گيرند و اين امر تمامی نخواهد داشت تا جايی که تمام افراد جامعه را آلوده سازد. در نتيجه، ناامنی نه تنها دامان خود بدحجاب را میگيرد بلکه خيلی سريع به اجتماع سرايت میکند و جامعه را از فعاليتهای سالم باز میدارد.بسياری از کجرویهای گوناگون اجتماعی مانند مدگرايی، شورشها و درگيریهای خيابانی، ناهمنوايی اجتماعی و آزارهای جنسی، از بدحجابی و بیهويتی اجتماعی سرچشمه میگيرند.زنان بدحجاب که به نمودهای ظاهری و تجمل و تنوع میپردازند و هر روز به سراغ اسباب آرايش و زيورآلات جالبتر و کفش و لباس شيکتر میروند، از سرمايههای معنوی محرومند و جمال معنوی برای آنان نامفهوم است. اينان کمبود خويش را بدينگونه جبران میکنند و عطش شخصيتيابی را از اين طريق فرومینشانند.«آری، بدحجابی، ارزشهای راستين دختران را تحتالشعاع ظواهر جنسیشان قرار میدهد و آنان را فدای هرزگیها و هوسرانیهای شيادان میسازد. بدحجابی ارزش زن را از بين میبرد و او را تا حد يک کالا پست میکند. زنی که تن و اندام خود را در معرض ديد همگان میگذارد و آنچه را که به جنسيت او مربوط میشود، به کوچه و بازار میکشد، در حقيقت میخواهد با تکيه بر زنانگی خويش، جای خود را در جامعه باز کند نه با تکيه بر انسانيت خويش. در واقع او بدين ترتيب اعلام میکند که آنچه برای او اصل است، زن بودن اوست، نه انسان بودن و نه انديشه و لياقت و کارآيی او. چنين زنی قبل از هر چيز اسير خود است. او به مغازهداری شبيه است که دائما در فکر تزيين و تغيير دکوراسيون ويترين مغازه است».ب) ترويج رذايل اخلاقیبدحجابی علاوه بر اينکه خود يک ناهنجار اجتماعی به شمار میآيد و جامعه را به بیبند و باری میکشد، زمينهساز بسياری از زشتیهای اخلاقی است. وقتی به پوشش و متانت بیاعتنايی میشود، مسائل اخلاقی ديگر هم از جامعه رخت بر میبندد. بدلباسی، بداخلاقی به دنبال دارد، چنانکه مدپرستی، هواپرستی میآورد. جامعهای که هر روز مد جديدی را به شکلهای گوناگون بپذيرد، دچار بسياری از بيماریهای اخلاقی چون غرور، تکبر، عصيان، قساوت قلب و فخرفروشی خواهد شد. هرگاه جامعهای به انجام دادن گناه جسارت پيدا کرد و مفاسد و معاصی رواج پيدا کرد، زشتی گناه از بين میرود و اين خود گناه بزرگتری است. يعنی جامعهای که گناه را گناه نداند، به سبب رواج زياد و همگانی شدن آن، سقوط خواهد کرد. بنابراين، بدحجابی قبح و زشتی گناه رااز بين میبرد و باعث رواج گناهان ديگر میشود. امام صادق(ع) میفرمايد:وَ اَمّا اللِّباسُ يَحْمِلُکَ عَلَی الْعُجْبِ وَ الرِّياء وَ التَّزْييِنِ وَ التَّفاخُرِ وَ الْخُيَلاءِ فَاِنَّها مِن آفاتِ الدِّينِ وَ مُورِثُهُ الْقَسْوَةُ فِی الْقَلْبِ؛ لباست، لباسی نباشد که تو را به گناه خودپسندی، ريا، آراسته نشان دادن، مباهات به ديگران، فخرفروشی و تکبر، آلوده کند که تمام اينها از آفات دين و موجب سختی دل است.بدحجابی موجب سوء ظن نيز میگردد. پوشش، نشانه ترس از خدا و آتش جهنم است و زن باحجاب، خود را به احکام الهی پایبند میداند. از آن طرف زنان بدحجاب به راحتی احکام الهی را زير پا میگذارند و بیمبالاتی خود را به موازين اسلامی اعلام میدارند. چنين زنانی در معرض گناه هستند و افراد جامعه به آنها گمان بد میبرند و زمينه اين گناه را تنها زنان بدحجاب به وجود میآورند. پس زنان پاکدامن و با عفاف، بايد کاری کنند که در معرض تهمت قرار نگيرند.ج) کمرنگ شدن حضور مثبت زنان در جامعهزن در بسياری از جوامع در فعاليتهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سياسی و... شرکت میکند و سهم بسزايی در اين زمينهها دارد. بنابراين، حضور زنان در جامعه امری انکارکردنی نيست و روز به روز به اين فعاليتها اضافه میشود و زنان دوش به دوش مردان در تمامی زمينهها به فعاليت میپردازند. حال آيا پوشش میتواند بر حضور زن در جامعه تأثير داشته باشد يا خير؟ پاسخ بسيار روشن است؛ زيرا اسلام همانگونه که به اختلاط مرد و زن نامحرم هشدار داده و آنان را از پیآمدهای بد و زشت آن بازداشته است، به پوشش و حجاب او توجه خاصی داشته تا حضور او را در جامعه حفظ و سلامت نفسانی جامعه را تضمين کند.زنان بدحجاب در محل کار، به دليل خودآرايی و خودنمايی، تمرکز فکری لازم را از دست میدهند؛ در حالی که لازمه کار و تلاش جدی در محل کار، حضور قلب و تمرکز حواس است. زن با بدحجابی و آرايش، نه تنها به کار جدی نمیپردازد، بلکه نيروی کارآمد ديگران را نيز دچار سستی و رکود میسازد. در نتيجه، که چرخه فعاليت کاری جامعه را به کندی رهنمون میسازد.از طرفی خانوادههايی که غيرت دينی بالايی دارند،از حضور دختران و زنان خود در چنين جامعهای نگران هستند و نخواهند گذاشت حضور پرشور آنها در فعاليتهای اجتماعی جلوگيری میکنند. در نتيجه، جامعه ضرر خواهد کرد و بخش بزرگی از نيروهای کاری را از دست خواهد داد.د) برهم زدن تنظيم روابط جنسی و عاطفیپوشش و حجاب، نه تنها باعث سلامت اخلاقی جامعه و پایبندی به هنجارهای دينی میشود، بلکه زمينه بروز و شکلگيری بزهکاریهای جنسی را به حداقل میرساند و اعضای جامعه را نيز به سوی تشکيل خانواده، تنظيم روابط جنسی و عاطفی و قاعدهمند کردن آن سوق میدهد.حجاب باعث میشود فاصلههای اجتماعی محفوظ بماند و رعايت شود، يعنی هر کسی نمیتواند با ديگران هر نوع تعاملی را برقرار سازد. لذا پوشش، تعاملها را الگودار و معنادار میسازد. اين ويژگی مانع نزديک شدن غريبهها و در نهايت ارتباط جنسی میشود. رعايت حجاب و پوشش مناسب، افراد را از بزرگترين نعمت يعنی آزادی برخوردار خواهد ساخت؛ زيرا زنان اجازه نخواهند داد کسی بدون اجازه، به حريم شخصی و خصوصیشان نزديک شويد و در اين زمينه تصميم بگيريم. بنابراين اگر افراد پاک و پاکدامن و جامعه سالم میخواهيم، بايد زنان ما پوشش را کاملاً رعايت کنند؛ چنان که امير مؤمنان در نهجالبلاغه به فرزندش امام حسن(ع) میفرمايد: وَ اکْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ اَبْصارِهِنَّ بِحِجابِکَ اِيّاهُنَّ فَاِنَّ شِدَّةَ الْحِجابِ اَبْقی عَلَيْهِنَّ؛از راه حجاب و پوشش بانوان آنها را بپوشان؛ زيرا رعايت حجاب به طور جدی و محکم، زنان را به طور سالمتر و پاکتر حفظ خواهد کرد.ه) افزايش آزار جنسیزنان و دختران با پوشش نامناسب در فعاليتهای اجتماعی، به جوانان و مردان بزهکار اجازه خواهند داد تا به حريم آنان تجاوز کنند و مورد اذيت و آزار خود قرار دهند. نقطه شروع بسياری از ناهنجاریها، مزاحمتها و بیاحترامیهايی است که افراد جامعه برای يکديگر به وجود میآورند و بدحجابی عامل بسيار مهمی در ايجاد اين مزاحمتها به شمار میآيد، دختران بزرک کرده با پوششهای زننده و گاه بسيار تهييج کنده، در جامعه خود را ارائه مینمايند تا شايد نگاههای آلوده بيشتری را به خود جلب کنند و از اين طريق،حس خودآرايی و خودنمايی را به نحوی ارضا کنند، ولی اين سرابی بيش نيست و عاقبت پشيمان خواهند شد که ديگر راه بازگشت نخواهند داشت. خداوند در قرآن کريم به پيامبرش(ص) میفرمايد:«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ ِلأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُوءْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُوءْذَيْنَ وَ کانَ اللّهُ غَفُورًا رَحيمًا)؛ای پيامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را برخود فروتر گيرند. اين برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.در شأن نزول اين آيه آمده، هنگامی که شبها زنان برای نماز به مسجد میرفتند، بعضی از جوانان هرزه بر سر راه آنها مینشستند و آنان را با مزاح و سخنان ناروا آزار میدادند و مزاحم آنها میشدند. اين آيه به زنان دستور داد حجاب خود را به طور کامل رعايت کنند تا از کنيزان، آلودگان و يهوديان شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند.پس جامعهای که بخواهد ثبات امنيتی بيشتری داشته و از ناهنجاریها به دور باشد، بايد خود را از عواملی که باعث ناهنجاری و بزه میشود، دور نگه دارد و حجاب بهترين وسيلهای است که زنان و دختران را از آزار جنسی محافظت میکند.و) جلب نگاههای چشمچران و هوسبازخداوند به پيامبر اعظم(ص) میفرمايد: «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ؛به مؤمنان بگو چشمهای خود را از نگاه نامحرمان فرو گيرند.»شهوت از غرايزی به شمار میآيد که خداوند در آدمی قرار داده است. شهوتی که باعث بقای نسل و ساماندهی زندگی و حيات میشود، آرامش و آسايش را برای جامعه به ارمغان میآورد و آثار بسيار مطلوبی در جامعه خواهد داشت. اما اگر از مسير اصلی خود منحرف شود و در سمت و سويی ديگر قرار گيرد، آثار بسيار بدی برای فرد و جامعه دارد. بدحجابی از مسائلی است که غريزه شهوت را از سير خود منحرف میسازد. زنان بدحجاب، نگاههای آلوده مردان هوسباز را به خود جلب میکنند و آتش شهوت را در دل آنان شعلهور میسازند. به ويژه در جامعهای که بيشتر افراد آن جوان هستند، نگاههای شيطانی به سوی دختران بزککرده و بدحجاب جامعه را به فساد و تباهی رهنمون میسازند.آری، در جامعهای که چشمچرانی بر اثر بدحجابی رواج پيدا کند، بسياری از گناهان در آن جامعه رواج پيدا میکند و سرانجام، جوانان چشمچران بر اثر اين گناه خانمانسوز، زندگی بسياری از دختران معصوم و سادهلوح را بر باد میدهند و آبروی خانوادهها را به ارزانی میفروشند و زندگیها را سست میکنند و سرمايه عفت و پاکدامنی را از بين میبرند.امام صادق(ع) میفرمايد:النَّظَرُ سَهْمٌ مِن سِهامِ اِبْليسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَةِ اورثَتْ حَسْرَةً طويلةً؛نگاه، تيری از تيرهای زهرآگين شيطان است. چه بسا يک نگاه حسرت طولانی در پی دارد!ز) اختلالات روحی و روانیاختلال روحی و روانی از آثار ناگوار بدحجابی در جامعه است. برخی از دختران و زنان، بر اساس نياز ذاتی خود برای جلب رضايت محيط و توجه بيشتر بينندگان، به خودآرايی و جلوهگری و ارائه پوشش غيرمتعارف میپردازند و افکار خود را در بعد تمايلات و تخيلات موهوم، تقويت میکنند. بنابراين، پوشش و حجاب ناقص فشارهای فراوانی را بر روح و روان افراد وارد میسازد. چنين افرادی هميشه در پی آنند که خود را به گونهای ارائه دهند که افکار و نگاههای آلوده و هوسانگيز را به خود جلب کنند و شخصيت خود را با خواستههای ديگران همگون سازند. اين خواستهها محدود نيست و وقتی دختران نتوانند خود را مطابق خواستها ارائه دهند. افراد جامعه ثبات روحی و روانی خود را از دست میدهند و اميدها و آرزوها به نااميدی میگرايد. شهيد مطهری؛ میفرمايد:روح بشر فوق العاده تحريکپذير است. اشتباه است که گمان میکنيم تحريکپذيری روح بشر، محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام میگيرد. همان طور که بشر در ناحيه ثروت و مقام، از تصاحب ثروت و از تملک جاه و مقام سير نمیشود و اشباع نمیگردد، در امور جنسی نيز چنين است. هيچ مردی از تصاحب زيبارويان و هيچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالاخره هيچ دلی از هوس سير نمیشود. از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنی است و هميشه مقرون است با نوعی احساس محروميت و دست نيافتن به آرزوها که به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بيمارهای روانی میگردد. چرا در دنيای غرب اين همه بيماریهای روانی زياد شده است؟ علتش آزادی اخلاقی جنسی و تحريکات فراوان سکسی است که به وسيله جرايد و مجلات و سينماها و تئاترها و محافل و مجالس رسمی و غير رسمی انجام میشود.اگر بتوان از لحاظ پوشش، الگوی مناسبی به جامعه ارائه داد، سلطهای آگاهانه به افراد جامعه پيدا خواهيم کرد و جامعه را از بیارادگی و بیاختياری نجات خواهيم داد. اما با بدحجابی، به افراد جامعه اجازه دادهايم که هرگونه میخواهند، برای پوشش خود تصميم بگيرند و مدلهای متنوع را جایگزين کنند و دلها را به سمت و سوی انحرافات اجتماعی سوق دهند که در اين صورت، اداره و اختيار از افراد جامعه گرفته میشود و جامعهای که از خود ارادهای نداشته باشد، اختلالات روحی و بيماریهای روانی به سراغ آن خواهد آمد و به منجلاب کشيده خواهد شد. «بدحجابی زن در جامعه، سبب نقش بازی کردن او در اسلوبها و مدلهای گوناگون میشود. اين اعمال او را به صورت موجودی بیاختيار و بیاراده، به هر طرف میکشد و ديگر بر زندگیاش تسلط آگاهانه نخواهد داشت. در زندگی و اعمال خود، نظر ديگران را ترجيح میدهد که برای جلوگيری از اين امور منفی، حجاب بهترين درمان میباشد».ح) تزلزل نهاد خانوادهتشکيل نهاد خانواده، مقدسترين پيوند زناشويی است. برای ثبات اين نهاد، عفت و حجاب خانوادگی مهمترين عامل به شمار میآيد. اگر زن لذتهای جنسی خود را از محيط خانواده بيرون نبرد و دستورهای اسلام را اطاعت کند، محيط خانه سالم و آرامبخش خواهد بود. ولی اگر عفت را رعايت نکند و لذتهای جنسی و خودنمايیها را به بيرون منزل بکشاند، مورد نگاههای هوسآلود نامحرمان قرار خواهد گرفت و ناخواسته عامل پاشيدگی و تيرگی روابط افراد خانواده خواهد شد.وقتی اختلافات زن و شوهر در محکمههای قضايی، را ريشهيابی میکنيم، پی میبريم که بسياری از ناسازگاریها به دليل رعايت نکردن حجاب است. وقتی زن با آرايش و بدحجابی در جامعه ظاهر میشود، چشمها، به سوی او نشانه میروند و او هم دلباخته و فريفته چشمچرانان میشود و کم کم از نگاههای شوهرش لذت نمیبرد و از او سرد میشود و سرانجام باعث جدايی میگردد. گاهی همين امر از طرف شوهر صورت میگيرد. بر اثر چشمچرانی و نگاههای هوسآلود به دختران و زنان بدحجاب، از همسرش دلسرد میگردد و لذاتها و محبتهايش در بيرون از خانه صرف میشود. در نتيجه، بنای ناسازگاری با همسرش شروع میشود و تيرگی بر کانون خانواده سايه میافکند.بنابراين، برای حفظ نظام خانواده و به وجود آوردن محيطی سالم و فرزندان پاک رعايت حجاب ضروری است و بايد بالاترين امنيت، يعنی امنيت ناموسی، در خانه حاکم شود. از طرفی بديهی است، اگر خانواده سالم باشد و پوشش را رعايت کند، جامعه که از اجتماع خانوادهها تشکيل شده، سالم و پايدار خواهد ماند. در جامعهای که بيشتر اعضای آن را جوانان تشکيل میدهند بايد در برابر اين فرآيند حساستر باشند؛ زيرا جوانان در برابر مناظر شهوتانگيز و تهييجکننده، زودتر تحريک میشوند و چنين مناظری عامل مهمی در سوق دادن آنان به فساد خواهد شد. در نتيجه، نيروی فعال اجتماع به راههای فساد و تباهی کشانده میشوند و به جامعه ضربه جبرانناپذيری از جهات اقتصادی مادی، اجتماعی و اخلاقی وارد خواهد شد.«آمارهای قطعی و مستند نشان میدهد که با افزايش بیحجابی و بدحجابی در جهان، طلاق و از همگسيختگی زندگی زناشويی در دنيا به طور مدام بالا رفته است؛ چرا که «هر آنچه ديده بيند دل کند ياد» و هر چه دل در اينجا يعنی هوسهای سرکش، بخواهد، به هر قيمتی باشد به دنبال آن میرود و به اين ترتيب هر روز دل به دلبری میبندد و با ديگری وداع میگويد».به اميد روزی که بتوان جامعه را به زيور عفاف و حجاب مزين کرد و از بدحجابی رهانيد. منبع: پیام زن
#اجتماعی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]
صفحات پیشنهادی
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی نويسنده: محمدحسين درافشان مقدمهبشر با توجه به اهميتی که برای سلامت خود قائل است، به سلامت جامعه هم ارزش مینهد و ...
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی نويسنده: محمدحسين درافشان مقدمهبشر با توجه به اهميتی که برای سلامت خود قائل است، به سلامت جامعه هم ارزش مینهد و ...
مساجد بهترين مكان براي ترويج و گسترش فرهنگ نماز در جامعه است
وي با بيان اينكه فرهنگ نماز بايد بيش از گذشته در بين عموم تر. ... آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی-آثار و پيامدهای فرهنگی ... با توجه به اهميتی که ...
وي با بيان اينكه فرهنگ نماز بايد بيش از گذشته در بين عموم تر. ... آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی-آثار و پيامدهای فرهنگی ... با توجه به اهميتی که ...
چرا بعضی از دختران بدحجاب هستند
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی-آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی ... اين سؤال پاسخ روشن شده است که بعضی زنان پوشش دارند ولی بدحجاب يا ...
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی-آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی ... اين سؤال پاسخ روشن شده است که بعضی زنان پوشش دارند ولی بدحجاب يا ...
حجاب باور اعتقادي و هنجار اجتماعي
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی تلقی بد از بدحجابی، باور به ارزشی بودن حجاب و پوشش و قضاوت درست درباره ... حيات اجتماعی را به وجود میآورند و ...
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی تلقی بد از بدحجابی، باور به ارزشی بودن حجاب و پوشش و قضاوت درست درباره ... حيات اجتماعی را به وجود میآورند و ...
حفظ سلامت جامعه با نگاه فرهنگي تاثيرگذار است
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی بدحجابی از مسائلی است که سلامت فرد و جامعه را تهديد میکند. ... و پوشش و قضاوت درست درباره حجاب، در زندگی ...
آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی بدحجابی از مسائلی است که سلامت فرد و جامعه را تهديد میکند. ... و پوشش و قضاوت درست درباره حجاب، در زندگی ...
فصل آرامش - ویژه نامه روز خانواده
تمام آنچه خانمها باید درباره فصل گرم بدانند آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی رفت و آمد و معاشرت با خانواده های لاابالی نفقه آشنايي با حقوق خانواده در ...
تمام آنچه خانمها باید درباره فصل گرم بدانند آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی رفت و آمد و معاشرت با خانواده های لاابالی نفقه آشنايي با حقوق خانواده در ...
حضور جوانان در جامعه تضمين کننده پايداري انقلاب اسلامي است
رییس دفتر رهبر معظم انقلاب در اجلاسیه جامعه مدرسین حضور یافت ... آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی بدحجابی از مسائلی است که سلامت فرد و جامعه ...
رییس دفتر رهبر معظم انقلاب در اجلاسیه جامعه مدرسین حضور یافت ... آثار و پيامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی بدحجابی از مسائلی است که سلامت فرد و جامعه ...
بد حجابی،ارضای نیاز بدون مسئولیت
بد حجابی،ارضای نیاز بدون مسئولیت-بد حجابی،ارضای نیاز بدون مسئولیت نقش و ... می شود،این به آن علت است که حجاب علاوه بر آثار شخصی دارای آثار اجتماعی نیز هست ... بالا رفته و پیامدهای جسمی زیادی هم چون بیماری ایدز كه همه ساله میلیاردها دلار صرف ... جامعه ای که فساد و تباهی در آن رو به گسترش باشد، محکوم به نابودی و انحطاط است و ...
بد حجابی،ارضای نیاز بدون مسئولیت-بد حجابی،ارضای نیاز بدون مسئولیت نقش و ... می شود،این به آن علت است که حجاب علاوه بر آثار شخصی دارای آثار اجتماعی نیز هست ... بالا رفته و پیامدهای جسمی زیادی هم چون بیماری ایدز كه همه ساله میلیاردها دلار صرف ... جامعه ای که فساد و تباهی در آن رو به گسترش باشد، محکوم به نابودی و انحطاط است و ...
حجاب مايه عزت زن
وي با تاكيد بر ضرورت فرهنگ سازي در رابطه با اهميت رعايت حجاب و عفاف در جامعه افزود: ... وي شكست حريم خصوصي عاطفي زنان و مردان (همسران) را يكي از آثار زيانبار ... بخشي از زنان بدحجاب به حقيقت بركت پوشش و حجاب در نظام فردي ، خانوادگي و اجتماعي ... ها و پيامدهاي عدم رعايت حجاب اظهار داشت: پيامدهاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ...
وي با تاكيد بر ضرورت فرهنگ سازي در رابطه با اهميت رعايت حجاب و عفاف در جامعه افزود: ... وي شكست حريم خصوصي عاطفي زنان و مردان (همسران) را يكي از آثار زيانبار ... بخشي از زنان بدحجاب به حقيقت بركت پوشش و حجاب در نظام فردي ، خانوادگي و اجتماعي ... ها و پيامدهاي عدم رعايت حجاب اظهار داشت: پيامدهاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ...
مبلغان و پدیده کمحجابی
در این نوشتار سعی شده است پیرامون برخی از انگیزهها و عوامل مهمتر بد حجابی ... این عوامل چند گونهاند: فرهنگی، اعتقادی، روانی و اجتماعی. ... و آثار پوشیدگی و پیامدهای ناپوشیدگی، اصلیترین عامل کم حجابی ایشان است; ..... فرهنگی و سیاسی است، سالها است که جامعهشناسی صنعتی غرب برای گسترش آن در جوامع شرق کوشش میکند.
در این نوشتار سعی شده است پیرامون برخی از انگیزهها و عوامل مهمتر بد حجابی ... این عوامل چند گونهاند: فرهنگی، اعتقادی، روانی و اجتماعی. ... و آثار پوشیدگی و پیامدهای ناپوشیدگی، اصلیترین عامل کم حجابی ایشان است; ..... فرهنگی و سیاسی است، سالها است که جامعهشناسی صنعتی غرب برای گسترش آن در جوامع شرق کوشش میکند.
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها