تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826823075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فضای جشنواره‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فضاي جشنواره‌اي
برج ميلاد
با نزديك شدن به روزهاي برگزاري جشنواره فيلم فجر، هر روز بيش از پيش اخبار مربوط به آن، روي خروجي خبرگزاري‌ها و صفحات نشريات قرار گرفته و حجم بيشتري را به‌خود اختصاص مي‌دهندبه گزارش همشهري ، اخباري كه هرچند برخي از آنها هنوز در حد حرف و شايد شايعه به‎حساب مي‎آيند اما به هرحال كم و بيش حكايت از برگزاري جشنواره‎اي متفاوت با گذشته داشته و لااقل مي‌توانند نويد‌دهنده تحولاتي در زمينه برگزاري و اجراي جشنواره باشند. در اين ميان، رفع توقيف و نمايش فيلم‎هايي كه در چند سال گذشته با مشكل مميزي روبه‎رو بوده‎اند و همچنين برخورداري جشنواره فيلم فجر از محلي دائمي و آبرومندانه كه لااقل ميهمانان جشنواره، برخي از اهالي سينما و اصحاب رسانه بتوانند به‌صورت متمركز گردهم آمده و به تماشاي فيلم‎هاي بخش مسابقه پرداخته و از برنامه‎هاي جنبي آن نيز استفاده كنند‌ ( فضايي  كه مي‎تواند به نوعي يك كاخ جشنواره موقت براي سينماي ايران به حساب آيد) دو خبري هستند كه بيش از بقيه قابل توجه به‌نظر مي‎رسند؛ هرچند كه هر دوي اينها فعلا در حد اخباري هستند كه تا به مرحله اجرا گذاشته نشوند، احتمال تغيير يا منتفي شدن آنها كم و بيش وجود دارد.اما به هرحال شنيدن چنين اخباري را حتي اگر در حد ايده و طرح باشند و تنها بخشي از آنها هم اجرايي شود، بايد به فال نيك گرفت؛ اخباري كه مي‎تواند ما را به كم و كيف جشنواره در آينده اميدوار كند؛ مخصوصا بخش مربوط به برخورداري جشنواره از محلي دائمي كه با توجه به ويژگي‎هاي برشمرده ‎شده براي آن مي‎تواند تحولي در زمينه برگزاري جشنواره به حساب آيد. اهميت مسئله بيش از هرچيز به اين دليل است كه جشنواره فيلم فجر در سال‎هاي دور و نزديك دچار نوعي ركود و درجازدن به‎ويژه از نظر كيفيت و نحوه برگزاري بوده است، بنابراين دست‌كم همين كه فكر مرتفع‌كردن آن به ذهن متوليان امر خطور كرده‎، جاي خوشحالي و اميدواري‎ دارد.جشنواره فيلم فجر در سال‎هاي گذشته همواره با چند چالش جدي در نحوه برگزاري روبه‎رو بوده كه مهم‌ترين آنها با يدك‌كشيدن صفت «بين‎المللي» براي جشنواره شكل‎گرفته است، درحالي‌كه برآيند آنچه در طول اين 27 دوره گذشته در بخش‎هاي بين‌المللي جشنواره شاهد بوده‎ايم، هيچ‎گاه نشان از نزديك شدن به افق‎هاي يك جشنواره بين‎المللي در حد استاندارد نداشته است. جشنواره فيلم فجر در سال‎هاي گذشته همواره با چند چالش جدي در نحوه برگزاري روبه‎رو بوده كه مهم‌ترين آنها با يدك‌كشيدن صفت «بين‎المللي» براي جشنواره شكل‎گرفته است، درحالي‌كه برآيند آنچه در طول اين 27 دوره گذشته در بخش‎هاي بين‌المللي جشنواره شاهد بوده‎ايم، هيچ‎گاه نشان از نزديك شدن به افق‎هاي يك جشنواره بين‎المللي در حد استاندارد نداشته است. در اين زمينه مهم‌ترين مانع همان تفاوت‎هاي اجتناب‌ناپذير فرهنگي كشور ما با ديگر كشورهاي دنياست كه باعث مي‎شود حضور فيلم‎ها در بخش مسابقه بين‎الملل با مشكل روبه‌رو شود؛ مخصوصا وقتي ناچار به اعمال جرح و تعديل‎هايي در فيلم‌ها مي‎شويم كه در هيچ جشنواره‌اي رايج نيست. مرتفع كردن اين مشكل، به‌نظر راه‎حل مشخصي ندارد مگر انتخاب فيلم‎هايي كه با كمترين مسئله در اين زمينه روبه‎رو بوده و احتياج به مميزي‌هاي مخرب نداشته باشند با اين اوصاف بايد به همين مقدار بين‎المللي بودن قانع باشيم اما در ديگر زمينه‎ها كه مسائل و مشكلات لاينحلي از اين دست وجود نداشته باشد، نزديك كردن جشنواره به استانداردهاي دست‎كم منطقه‎اي، كار ناممكني به‌نظر نمي‎رسد كه در اين راستا برخورداري از يك محل دائمي براي برگزاري جشنواره يا به عبارتي كاخ جشنواره از نخستين ملزومات به حساب مي‎آيد. عدم‌برخورداري از  فضايي فاخر جشنواره شايد در نگاه نخست چندان جدي به‌نظر نرسد. به هرحال 27 دوره از جشنواره در سينماهايي پراكنده در سطح شهر (‌اهالي‎سينما در يك جا، مطبوعاتي‎ها در جايي ديگر، ميهمانان هم پراكنده در جاهاي مختلف و...) برگزار شده و با اين فرض، دوره‎هاي بعدي هم مي‎تواند برگزار شود. سينمايي كه در هر دوره به رسانه‎هاي گروهي اختصاص يافته به‌عنوان مركز اصلي توليد اخبار و نوشته‎هاي سينمايي بيش از ديگر سينماها مورد توجه قرار داشته، بنابراين علاوه بر مشكل ظرفيت محدود سالن‎هايي كه اصولا براي اين كاربري تعريف نشده‎اند، حضور برخي از اهالي سينما و... نيز مشكل كمبود جا ايجاد كرده و در نهايت هم آن سرويس‌دهي لازم هيچ‌گاه محقق نشده‎است. عدم‌برخورداري از مكاني كه برنامه‎هاي اصلي جشنواره در آن به اجرا گذاشته شود (جايي كه سينماگران داخلي و خارجي در كنار اصحاب مطبوعات به تعامل با يكديگر بپردازند. سينماي رسانه‎هاي گروهي) محل را به جايي بدل كرده براي تازه شدن ديدارها تا به اين ترتيب دوستاني كه گاه مدتي طولاني از يكديگر بي‎خبر بوده‌اند در روزهاي جشنواره ساعت‎هاي خوبي را در گپ و گفت با يكديگر سپري كنند و يا در بهترين حالت اين عده به تماشاي فيلم‎ها و احيانا شركت در برخي از جلسات مطبوعاتي فيلم‎ها بپردازند. اما به‌نظر اهداف مسئله بايد چيزي فراتر از اين باشد. در چنين شرايطي «بازار فيلم» به‌عنوان يكي از بخش‎هاي جنبي اما مهم جشنواره به‌دليل اينكه در جاي ديگري قرار دارد، اغلب فراموش شده و به ندرت گذر خبرنگاران به آنجا افتاده و به همين تناسب اخبار آن نيز انعكاسي پيدا نمي‎كند و به واقع اصلا معلوم نيست اين بخش از جشنواره آيا از كاركردي كه بايد، برخوردار است يا نه. ميهمانان ويژه و خارجي جشنواره كه مي‎توانند جلسات مطبوعاتي داشته باشند تا ديالوگي در اين ميان شكل بگيرد، اغلب براي خبرنگاران قابل رويت نيستند؛ اهالي سينما هم براي خود سالن جداگانه‎اي دارند و... . به اين ترتيب اين پراكندگي كه مهم‌ترين عامل آن احتمالا عدم‌وجود مكاني است كه ظرفيت كافي را داشته باشد، مانع از شكل‎گيري يك تعامل سازنده و در عين حال رسانه‎اي مي‌شود؛ به هرحال خبرنگاران كه خبرها را در مورد خودشان نمي‎توانند بنويسند و در شكل فعلي هم جنبه رسانه‎اي جشنواره محدود شده به گزارش جلسات پرسش و پاسخي كه در همه نشريات به شكل تكراري و كليشه‌شده‎اي انعكاس مي‎يابد. اين مسئله همچنين مانع از تمركز و برخورداري از جلوه‎اي چشمگير براي جشنواره در قالب مكاني شده كه مي‎تواند به‌عنوان يكي از نمادهاي آن محسوب شده و جايي باشد كه همه برنامه‎هاي پيش‌بيني شده جشنواره در آن جريان يابند، نه اينكه همچون قطعه‎هاي يك پازل در سراسر شهر پراكنده شوند. اما ظاهرا امسال ارشاد قصد دارد گام‌هايي در جهت ارتقاي كيفي برگزاري جشنواره بردارد  و مي‎توان اميدوار بود كه از پاره‎اي جهات (به‌ويژه در نحوه برگزاري) بيست‌و‌هشتمين جشنواره فيلم فجر يكي از بهترين دوره‎هاي برگزاري آن باشد. مهم‌ترين بخش ماجرا برمي‎گردد به انتخاب محلي براي برگزاري متمركز بخش‌هاي اصلي جشنواره؛ جايي كه مي‌تواند به نوعي حكم كاخ جشنواره را داشته باشد. هرچند كه هنوز راه زيادي مانده كه جشنواره فيلم فجر از فضايي اختصاصي براي خود برخوردار باشد اما گام‎هايي اين‌چنين را مي‎توان به‌عنوان مقدمه‎اي براي آن اميدوار‌كننده به حساب آورد. برج ميلاد به‌عنوان نماد تهران نوين كه سرانجام به همت شهرداري تهران به بهره‎برداري رسيد، تنها محدود نمي‎شود به نماي همان برجي كه اغلب از دور ديده‎ايم بلكه برخوردار از امكانات تفريحي و فرهنگي است كه نه‎تنها در خود برج بلكه در بنا‎هاي اطراف آن نيز تدارك ديده شده‎اند.يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي اين مجموعه سالني است با گنجايش نزديك به 1500 نفر كه طراحي حساب‎شده و البته زيباي آن به‌گونه‎اي ‌است كه امكان بهره‌گرفتن از آن را در كاربري‌هاي مختلف به‌وجود آورده‎ است؛ سالني چندمنظوره كه مي‎تواند امسال به‌عنوان سالن نمايش فيلم در اختيار اصحاب رسانه قرار گيرد و كيفيت آن نيز آن‌قدر مدرن و آبرومندانه هست كه بتوان ميهمانان خارجي را هم براي تماشاي فيلم به اين سالن فرستاد؛ سالني كه شايد قابل رقابت با نمونه‎هاي استاندارد (لااقل در كشورهاي منطقه) باشد.نكته قابل توجه اين است كه در كنار اين سالن، مجموعه فرهنگي و تفريحي فوق از چند سالن با ظرفيت‌هاي صد تا صدو‌پنجاه‌نفره برخوردار است كه مي‎تواند براي نمايش فيلم‌هاي بخش‌هاي جنبي جشنواره كه مخاطبان كمتري دارند، مورد استفاده قرار گيرد و علاقه‌مندان مي‌توانند درصورت تمايل امكان استفاده از ديگر فيلم‎ها را نيز داشته باشند.در اين مجموعه همچنين سالن‎هايي وجود دارد براي برگزاري جلسات مطبوعاتي يا مكان‌هايي براي را‌ه‌اندازي سايتي با امكانات رايانه‎اي براي دسترسي آن‌لاين به ‎ اينترنت به‌منظور ارسال يا دستيابي به اخبار و همچنين سالني كه مي‎تواند براي برگزاري بازار فيلم كاربري داشته باشد. از سوي ديگر بزرگ بودن فضاي كل مجموعه، يكي از مشكلات مهم سال‌هاي گذشته يعني مانع تراكم و ازدحامي كه همواره حاضران در سالن رسانه‎هاي گروهي با آن دست به گريبان بودند را مرتفع ساخته و امكان سرويس‌دهي مناسب به آنها را فراهم مي‎سازد.اما با اين وصف شايد در نگاه نخست، برگزاري جشنواره در مجموعه فرهنگي برج ميلاد به‌دليل شرايط خاص جغرافيايي آن، براي گروهي از شركت‌كنندگان به‎ويژه كساني كه از وسيله شخصي رفت‌وآمد برخوردار نيستند، مشكلاتي را به همراه داشته باشد اما از سوي ديگر دور بودن اين مجموعه از محدوده طرح ترافيك و همچنين مركز شهر تهران كه هميشه به‌دليل ترافيك اين مناطق، رفت‌وآمد به آنها دشوار بوده اين حسن را دارد كه رفت‌وآمد لااقل بخشي از مراجعه‌كنندگان كه از وسيله شخصي برخوردارند به راحتي صورت گيرد؛ به‌ويژه اينكه اين مجموعه از پاركينگي با ظرفيت بالا برخوردار است.از سوي ديگر تمركز بخش‎هاي مختلف جشنواره در يك مكان عملا پاره‎اي از رفت‌وآمد‎هايي را كه برخي از خبرنگاران ناگزير به انجام آن بودند مرتفع مي‎سازد. در واقع وقتي همه چيز يك‌جا جمع مي‎شود خبرنگاران و نمايندگان مطبوعات با حضور در محل برگزاري جشنواره تا پايان برنامه‌هاي روز احتياجي به جابه‌جايي پيدا نمي‎كنند و اگر برگزاركنندگان جشنواره وسيله‎هايي براي اياب و ذهاب مراجعه‌كنندگان لااقل به چند ميدان اصلي شهر براي اين چند روز تدارك ببينند مشكل تا حد زيادي مرتفع خواهد شد.به‌ اين ترتيب محسنات اين طرح تا اندازه‎اي هست كه به‌سادگي بتوان از نقاط ضعف آن صرف‌نظر كرد. درصورت اجرايي‌شدن اين طرح، جشنواره فيلم فجر پس از نزديك به 3دهه مي‌رود تا نخستين گام‎ها را براي برخورداري از كاخ جشنواره بردارد و مجموعه فرهنگي برج ميلاد به‌عنوان يك مكان موقت مي‌تواند تا زماني كه بالاخره خود جشنواره صاحب فضايي خاص خود شود نياز‌ها را برآورده كند. با تمام اين احوال اين انديشه‌اي است كه مسئولان برگزاري جشنواره فجر به آن مي‌انديشند و هنوز مديران شهري تصميمي براي اين اتفاق ندارند.  غير از اين،‌اگر بر فرض هم اين اتفاق رخ دهد،‌ برخورداري از فضايي خاص خود از اين‌رو حائز اهميت مي‎نمايد كه اختلاف سليقه‎هاي ميان مديران بعيد نيست در سال‌هاي بعد مانع ادامه همكاري شود؛ خصوصا اگر برخلاف شهردار فعلي، مدير بعدي كلانشهر تهران براي فعاليت‎هاي فرهنگي اولويت بالايي قائل نباشد. علاوه بر آن برخورداري از يك فضايي اختصاصي مي‎تواند به جشنواره تشخصي داده و به‌عنوان يكي از نماد‎هاي آن شناخته شود.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن