تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837841551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنگار جاهلیت بر چهره حقیقت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
زنگار جاهلیت بر چهره حقیقت
زنگار جاهلیت بر چهره حقیقت نويسنده: مصباح عاملی دفاع از كیان حوزه و مرجعیت حوزه های مباركه علوم دینی از جمله دیر پا ترین نهادهایی هستند كه در آن علم و علم آموزی رونقی فراگیر و عمیق دارد و روحانیت شیعه و نهاد مرجعیت در طول تاریخ نظرا و عملا در عرصه تعلیم و تعلم در گستره های وسیع و مختلف علمی پیشتاز و پیشگام بوده و هست . اندك نگاهی به تاریخ گران سنگ شیعه روشن می سازد كه روحانیت و خصوصاً نهاد نورانی و مقدس مرجعیت نه تنها در عرصه علوم دینی بلكه در گستره های تخصصی سایر علوم اعم از عقلی ، نقلی و تجربی نیز جامعه دینی را بهره مند می ساخته است . امروزه با هزاران افسوس شاهد حمله به مقام مقدس و منیع مرجعیت و روحانیت پیشرو و مترقی شیعه هستیم ، لذا بر هر دیندار مومن و مخلص است كه در هر حد از توان برای صیانت ، حفاظت و حمایت از مرجعیت حوزه تلاش نماید . مجله اندیشه نیز كه تمام هم و غم خویش را صرف نشر اندیشه های ناب اسلامی ( پیام حوزه ، روحانیت و مرجعیت ) و پاسخ به شبهات و مسایل جدید مربوط به دین ( اصلی ترین رسالت حوزه ) نموده است ، در چنین مقطعی با قلبی آكنده از درد اما پر امید بر خود فرض می داند كه با تمام تلاش در حفظ و حمایت از این اصل هر آنچه در توان دارد به جامعه دینی تقدیم نماید . اولین كار و حداقل كار ممكن روبیدن غبار شبهه از آینه مرجعیت است . این روزها كه برخی از روشنفكر نمایان با شعار عقلگرایی اصل تقلید در فقه شیعه را غیر عقلانی معرفی می كنند و با توهین به تمامی پیروان دین حنیف اسلام اعمال ایشان را به سخره می گیرند ، باید توجه مخاطبان فهیم خود را به چند مورد كوتاه جلب نمائیم : 1ـ همانطور كه مراجعه یك بیمار به متخصص در طب تا حد سپردن جان خود به تیغ جراحی وی معقول و پسندیده است وخلاف آن عمل كردن نا معقول و ناپسند ، رجوع یك دیندار برای اطلاع از تكالیف و حقوق دینی خود به متخصص در این امور ( فقیه ) معقول و ممدوه است و عمل به آن نامعقول و مذموم . اصل تقلید در فقه شیعه نیز رجوع به متخصص برای شناخت حقوق و حدود دینی فردی و اجتماعی است ، بنابراین اصلی است مبتنی بر پیش فرضهای كاملا عقلانی . 2ـ مقایسه اصل تقلید در فقه شیعه با موضع كلیسای قرون وسطی نسبت به عقل ، قیا سی مع الفارق است . اولا ً آنچنان كه برخی روشنفكر نمایان اخیراً بیان داشته اند چنین نیست كه بر سر در كلیساهای قرون وسطی نوشته باشند “ هر كس عقل دارد وارد نشود ” ؛ این خلاف واقع است و برای فهم و نیز نقد سخن كسانی چون “ آنسلم قدیس ” كه گفت : “ ایمان بیاور تا بفهمی ” ، باید دقتی تاریخی و فلسفی داشت . ثانیا: در قرن بیستم هم برخی از بزرگترین فلاسفه غرب همچون ویتگنشتاین و یا پیش از او بنیانگذار اگزیستانسیالیسم ، كركه گور به نوعی طرفدار تفكر ایمان گروانه ( یا به اصطلاح خود غربی ها فیدئیستی ) بوده اند و ضد عقل گرایی ( یا به تعبیر خود غربی ها irationalism ) در اواخر قرن بیستم و هم اكنون در قرن بیست و یكم بعد از ناامیدی و افول جریانهای پوزیتیویستی و پس از آن ، در میان فلاسفه غرب بیش از قرون وسطی رواج دارد . اما با تاسف باید ابراز داشت برخی از روشنفكر نمایان كه امروزه از تریبونهای مختلف و در مجامع گوناگون سنگ غرب را به سینه می زنند و منادیان راستین اسلام و روحانیت را تخطئه می كنند ، از تاریخ و فلسفه غرب به درستی چیزی نمی دانند . ثالثاً : آنچه در فقه شیعه به عنوان تقلید مطرح است ماهیتا با آنچه در كلیسای قرون وسطی و نیز با آنچه در قرن بیستم و اكنون در قرن بیست و یكم در میان فلاسفه غرب نسبت به عقل ، جایگاه آن و نسبتش با ایمان مطرح است تفاوت دارد و مبنای آن صد در صد عقلانی است كه در بند یك همین نوشتار گفته شد . 3ـ وجود روحانیت و مرجعیت و در یك كلام حوزه های مباركه علمیه شیعه هیچ یك به معنای اثبات یك واسطه اجباری بین انسان و خدا نبوده است . برخی از روشنفكر نمایان ، امروزه مسایل را وارونه مطرح می كنند . حوزه نهادی نیست كه مانند كلیسا ( در برخی مقاطع تاریخی ) مردم را مجبور به پیروی از خود كند بلكه مرجعیت حوزه با رجوع خود مردم معنا پیدا می كند . این خود دینداران فهیم و عقل مدار هستند كه با رجوع به روحانیت ، آگاهی خود را از حقوق و حدود در جامعه دینی افزایش می دهند . در طول تاریخ علم ، تقوا ، پارسایی و معنویت روحانیان و عالمان دینی بوده است كه مردم را به سوی خود جلب و جذب می كرده و مرجعیت را همچون كانونی گرم برای رفع مشكلات و گرفتاریهای نظری و عملی مردم می نموده است . هیچگاه به زور سر نیزه یا به حكم حكومت مردم مجبور به اطاعت و تبعیت از مرجعیت و روحانیت نبوده اند بلكه به حكم عقل و با نیروی جاذب علمی و معنوی ، عاملی از درون دل هر مسلمان او را به سوی حوزه و روحانیت سوق داده است . هر گاه در هر مقطع از تاریخ افرادی پیدا شده اند كه از این عوامل جاذب ( علم ، عمل صالح و معنویت ) تهی بوده اما به سلك روحانیت در آمده اند ، خود مردم آنها را شناخته و جذب ایشان نشده اند . یا حتی اگر در طول تاریخ اسلام در علم ، عمل صالح یا معنویت یك عالم دینی خللی وارد شده است خود به خود مردم از گرد او پراكنده شده اند . نمونه بارز این مسئله در عصر خود ما كسانی هستند كه ابتدا یار و همراه امام (ره ) بودند اما در میان راه در عوامل اصلی شخصیتی شان اختلال ایجاد شد تا جائیكه قلب امام امت را رنجانیده و مطرود ایشان واقع گشتند و مردم نیز خود به خود از گرد ایشان پراكنده شدند . امروزه نیز بر تمامی حوزویان است كه عناصر علم ، عمل صالح و معنویت را در خود حفظ كرده و رشد دهند كه همینها عوامل جاذبی هستند كه بین نهاد حوزه و توده دینداران ارتباطی ناگسستنی ایجاد می كند . 4ـ زمزمه دیگر برخی از روشنفكر نمایان امروزی “ پروتستانتیزم اسلامی ” است . واقعا با صد تاسف باید گفت كه اطلاع برخی از ایشان از نهضت پروتستانتیزم در مسیحیت و عقاید منادیان آن لوتروكالون نیز بسیار اندك و همان اندك نیز مغشوش و مشوش است . اینها حتی سخنان اسلاف خویش را نیز بدرستی نخوانده اند . اینكه كسی بگوید “ فهم هر كس از دین همان دین اوست ” بدترین برداشت از آنچه در نهضت پروتستانتیزم و در گفته های روشنفكران 150 سال اخیر كشور خودمام و در نوشته ها و گفته های مترجمان امروزی هرمنوتیك آمده است می باشد . این روشنفكرنمایانی كه امروزه مجالی برای سخن گفتن پیدا كرده اند و از شدت هیجان هیچ دقتی در اعلام نظریات خود ندارند ، كافی است به ادبیات فلسفی روشنفكران و اساتید سلف خویش بنگرند تا ببینند منظور از “ فهم هر كس ” ، “ فهم روشمند و مضبوط ” است نه “ هر فهمی از سوی هر كسی ” . تاكنون هیچ كس منادی “ آنارشیسم معرفتی ” نبوده است اما گویا امروز كسانی پیدا شده اند كه علاقه مند چنین تفكری هستند . 5ـ امروزه متاسفانه در جامعه روشنفكری شاهد گفته ها و نوشته هایی هستیم كه غیر روشمند بوده ، چارچوب منطقی بر آنها حاكم نیست و حاكی از اذهانی مشوش و غیر علمی است . نقد علمی و منطقی یك نوشته یا خطابه مطلوب است كه گوینده یا نویسنده از مبانی و مبادی روشنی استفاده كند و به طور روشمند ساختار بحث خود را ارائه نماید و سپس نتایج و پیامدهای آن مقدمات را بر شمارد ، اما جامعه روشنفكری دهه سوم انقلاب حتی نسبت به دهه دوم آن به شدت افول كرده و ادبیاتی شبیه به ادبیات جامعه روشنفكری در اوایل دهه اول انقلاب پیدا كرده است ؛ ادبیاتی شعاری ناشی از تفكری التقاطی . نسل جدید روشنفكران گویا حتی از سخنان روشنفكران پیش از خود نیز اطلاعاتی بسیط ، اندك ، مشوش و مغشوش دارند . لذا بر دانشجویان و فرهنگیان فرهیخته جامعه ماست كه سخنانی كه مبادی روشنی ندارند و مضبوط و روشمند نیستند را باز شناسی كنند و چهره مشوش و مغشوش و التقاطی آنها را از زیر نقاب علمی شان تشخیص دهند . والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته منبع: رسانهمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن