محبوبترینها
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1840697414
قديم ترين وقف نامه در شيراز
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قديم ترين وقف نامه در شيراز نويسنده: محمد برکت مقدمهيکي از بقاع متبرکه ي شيراز بقعه ي امامزاده سيد محمد بن موسي الکاظم (عليهما السلام) است. درحال حاضر مرقد ايشان نزديک مرقد برادر بزرگترشان حضرت سيد ميراحمد بن موسي الکاظم شاهچراغ (عليهما السلام) است و داراي صحن مشترک و باشکوهي است که بزرگترين ومهم ترين زيارتگاه شهر شيراز است. تاريخ دقيق وروشني از چگونگي کشف قبر اين بزرگواران وهمچنين کيفيت ساختمان بقعه هاي آنها در دست نيست. (1)آنچه مسلم است، حضرت سيد ميراحمد بن موسي (عليهما السلام) حدود سال 203 هجري قمري (سال وفات حضرت امام رضا (عليه السلام)) همراه با تعداد زيادي از برادران و برادرزادگان ودوستان، راهي خراسان شده و در فارس با سپاه فرماندار مأمون عباسي درگير شده وهمراه با برادرشان شهيد شده اند.وقف نامه اي دردست است که مي تواند گوشه اي از تاريخ ساختمان بقعه ي حضرت سيد ميرمحمد بن موسي الکاظم (عليهما السلام) را روشن سازد. اين وقف نامه که درسال 725 هجري قمري تنظيم و نوشته شده هنگام تعمير خانه اي درکنارمسجد جامع عتيق شيراز درميان يک جعبه همراه با مدارک ديگري پيدا شده است.(2)از آنجا که واقف از خاندان دستغيب است وهمچنين مقداري از درآمد موقوفات وقف بر اولاد ذکور وي بوده، وقف نامه به مرحوم سيد محمد رضا دستغيب. متوفاي 1369 هجري قمري وبزرگ خاندان دستغيب درآن ايام. داده مي شود.نسخه اصل اين وقف نامه. به ابعاد 208ضربدر31 سانتيمتر. اکنون نزد حجت السلام حاج سيد بدرالدين دستغيب، نوه ي مرحوم سيد محمد رضا دستغيب است. همچنين رونوشتي پر غلط از آن دراداره ي اوقاف شيراز موجود است.وقف نامه دودسته سجلات دارد:1. اسنادي که در زمان تنظيم ونوشتن وقف نامه ثبت شده است.2. اسنادي که هنگام پيداشدن وقف نامه نوشته شده است.ميرزا ابوالحسن حسيني دست غيب (متولد 1262 قمري) که خود وپدرش متولي بقعه ي مبارکه ي سيد ميرمحمد (عليه السلام) بوده اند، درمقدمه ي کتاب درسفرنامه ي عتبات (3) به وقف هايي که از سوي اجدادش براين بقعه مبارکه واقع شده اشاره کرده. که به احتمال قوي يکي از آنها همين وقف نامه اي است که پيش روي خوانندگان گرامي است. ومي گويد:آباء واجداد گرام اين حقير واسطه ي خيرات جاريات بر سر مزار کثير الانوار سيد مير محمد (عليه السلام) بناي بقعه ي رفيعه ي عالي نموده واملاک خود را وقف بر آنها نموده که از پنجاه ملک متجاوز است و... (4) ازاجداد حقير برآنجا وقف فرموده يکي ميرزاعنايت الله يکي شاه منصور يکي ميرزا هدايت الله که مدرسه ي دارالهدايه عقب سر بقعه ازبناهاي آن است معروف به مدرسه حکيم ويدأ به يد توليت آنها با آباء واجداد حقير بوده تا به حقيررسيده، آنچه از اجداد خود مي دانم اين است:احمد بن مهدي بن عبدالحسين بن اسماعيل بن ابوالحسين بن جعفر بن محمد زمان بن هدايت الله. واسناد و وقف نامجات هنوز دردست حقير باقي است وجميع اين املاک را به تدريج ايام غاصبين خدانشناس به ملکيت متصرف گرديده تا آنکه والد حقير که روحش درعليين با جدش احمد مرسل خاتم النبيين محشور باد پاره اي از آنها را پس از زحمات زياد درعرض سي سال واثبات وقفيت هريک ومخارج گزاف و پاره اي از آنها را به مصالحه ي ثانويه و وجه نقد دادن تصرف کرده وتتمه در دست اهل ظلم و ستم باقي مانده و پاره اي ازآنها را هم حقير به زحمت زياد به تصرف وقف درآورده...متن وقف نامهبسم الله الرحمن الرحيمسيد اميرمحمد بن موسي الکاظم عليهما من الصلوات أشرفها وأنهاها.هوالواقف اللنيات ومفيض الخيرات تعالي شأن العزير.يا واقف السرائر بالفضل والکمال يا عالم ضمائر بلمجد والجمال.سلطان بي زوال جهاندار بي شريکحي خطا پذير خداوند ذوالجلالبي حمد برکمال تو بنياد کار سستبي شکر بر نوال تو در دين صد اختلاللعناية امرمنه لديه و کل شيء يعود اليه، وله الحمد وهوالملک القديم، من افتتح کتابه الکريم(5)ببسم الله الرحمن الرحيم، الذي وفق الا خيار من عباد بالاقامة علي موقف الخيرات وايد الابرار من رغبة بالا تيان علي وظائف الطاعات واشاعه المبرات، وشفي مذنب العباد عن سقم امراض الخطايا والمعاصي بدواء قبول التوبة عن الزلات والخطيئات، فهو يقبل التوبة عن عباده ويأخذ الصدقات.والصلاة و السلام علي من بعثه للهداية من عين عنايته الي کافة الامم والبريات أعني طبيب أسقام العثرات، و أحدق الانبياء واصدق الرسل لهداية الخلق علي طريق النجاة، وآله وعترته الشفعاء للمذنبين في العرصات، سيما أخيه وأحبه و وصيه وخليفته من بعده اميرالمؤمنين و منجي الهالکين في الورطات، صلاة وسلامأ يدومان بدوام الارضين والسموات.حمد نامحدود وثناء غيرمعدود حکيمي را جله شأنه لايق که از دارالشفاء لطف ومرحمتش به بيماران اين زاويه ضلالت بي نوا، شربت عرفان هدايت آماده ومصفا، وسپاس بي حد وقياس طبيبي را عم برهانه درخور که از شفاخانه ي غيب به دستياري مسيح عنايتش به نفس روح پرور روح اثر واحيي الموتي (6) مرده دلان باديه ي غوايت را حيات اهتداء وهدايت موجود ومهيا، عليمي که ساکنان محافل ملکوت وحاضران مجلس جبروت را که دم از مدعاي نحن نسبح بحمدک ونقدس لک (7) مي زنند طبق سبق لا علم لنا الا ما علمتنا (8) پيش نهاد وتدريس مدارس مکمن ايجاد را به فعل کل، که منشاء سعادات است تفويض داد وابواب حقايق اسامي موجودات ودقايق ذرات کائنات به حکم وعلم آدم الا سماء کلها (9) به دل پاک وباطن صفاناک ابوالبشرخليفة الله في عرضه البسط الا غبر بگشاد ولاجرم منشورتعظيم وتکريم ولقد کرمنا (10)عنوان صحيفه ي کارنامه ي بني آدم آمد و تاج وهاج وفضلناهم علي کثير ممن خلقنا تفضيلا نصب تارک مبارک وقامت با استقامت ايشان شد تا چون نوبت خلعت به وجود پر وجود در صدف وجود وصدف بحر کرم وجود حضرت خاتم النبياء. عليه وآله من الصلوات افضلها ومن التحيات أکملها. رسند، کتب کمال او را به ديباچه وما ارسلناک الا رحمة للعالمين(11)مقدمه لولاک کما خلقت الا فلاک (12) موشح ساخت وذات مبارک و وجود متبرکش را با وجود اميت ولا تخطه بيمينک (13) به شرف رتبت و يعلمکم الکتاب والحکمة (14) بنواخت.وبعد برمرآت ضمير واقفان مواقف فضل وکمال، وعارفان حقائق و معارف دانش وبينش وحال، ومسند نشينان محافل عزت واقبال، صورت اين معني ظاهر وهويدا ومعني اين صورت مبين و جلوه نماست که نشئه ي فانيه ي دنيويه محل مخاطر وآفات ومنزل کوادر و مخافات است، شراب راحتش مستبيع خمار ملال و بهارعيش و فراغتش پژمردگي وکلال، معجون وادويه ي حاصل روزگار غدار بي اعتبار با جزاي کدورت آميخته وصورت اين ترکيب مجتمع ازارکان متضاده درقالب انفکاک وتفرقه برريخته عذبش کسراب بقيعة يحسبه الظلمآن ماء نشوري (15) ممزوج وملوس از اختلاط اخلاط فاسده به تخلي مختلط، چندان سعادتمندي که نداي بشارت انتماي يا ايها الذين آمنوا انفقوا مما رزقناکم من قبل أن يأتي أحدکم الموت (16)قرين لبيک سمعا وطاعة اصغا واجابت و به مقتضاي کريمه ي مثل الذين ينفقون أموالهم في سبيل الله کمثل حبة انبتت سبع سنابل في کل سنبلة مائة حبة (17) درمزرعه و باغ آمال واماني خود، اشجار واثمار رحمت بي منتهي يزداني غرس نموده.بنابراين مقدمات ميمنت آيات و مؤداي حديث صحيح سيد السادات. عليه وآله افضل الصلوات. که " ما (18) لک من مالک الا ما أکلت فأفنيت، أو لبست فأبليت، أو تصدقت فأبقيت؛" (19) توفيقات رباني وتأييدات سبحاني که از مبادي احوال پيوسته قرين اماني وآمال بندگان عالي حضرت متعالي منزلت رفيع مرتبت قدسي فطرت قدوسي صحبت، سيادت ونجابت و(20)نقابت منقبت، و افادت و افاضت و عنايت و هدايت موهبت، حکمت و حذاقت و مناعت زينت، مهبط فيوضات صمداني و مظهر عنايات يزداني، موفق به توفيقات ابدي و مؤيد به تأييدات سرمدي، مؤسس مباني خيرات و مشيد قواعد مبرات، حاوي فنون و فضايل و کمالات، جامع شؤون استعدادات، مقرب اعظم سلاطين، معتمد افخم خواقين، نقاوه اجلت السادات العظام الکرام، سلاله النجباء بين الانام، ميرزا عنايت الله الحسني الحسيني دست غيب، ابقاه الله سبحانه و تعالي، توفيق رفيق حال و مال گشت تا به ديده تحقيق و نظر تدقيق مشاهده و ملاحظه فرموده که دولت و اقبال جهاني بر شرف و عرصه ي انتقال است، مگر آنچه وسيله ي تقرب سازند و به حضرت مهيمن علي الا طلاق کما قال عز و علا ما عندکم ينفد و ما عندالله باق (21) و مقرر است که افضل صدقات که به مرور ايام و شهور و به کرور سني اعوام و دهور بر صفائح اوراق ليل و نهار باقي و برقرار ماند، بنا نهادن بقاع خيرات و وقف کردن رقبات است بر بقاع خيرات و تعيين مصارف محصولات آن بر ابواب ميراب، و شهرت اخبار و کثرت آثار در فضيلت اوقات از قاف است تا قاف.لهذا حضرت سيادت و نقابت پناه معظم اليه از اطيب اموال و مکاسب خود، در عرصه ي زمين معينه ي معلومه، که مزار فيض آثار کثيرالانوار امامزاده ولايت پناه و مخدوم زاده ي حقايق و معارف آگاه ثمرة شجرة الامامة و شجرة ثمرة الشهامة، نجم برج هدايت و در درج ولايت، الذي عجز عن وصف کماله الناظم، عليه و آبائه المعصومين الصلاه والسلام و التحية من الله الملک الدائم، که از امهات بقاع الخير دارالملک شيراز است و موقع آن محله از محلات مالاکت که متصل به مسجد عتيق شيراز و از غايت اشتهار آن مزار فيض آثار کثيرالانوار چون قبله اقبال مقبلان از ذکر حدود و شرح اوصاف و نعوت مستغني است، که قبل از اين آبا و اجداد عالي حضرت معظم اليه در پناه مزار فيض آثار کثيرالانوار عليه التحيه و السلام ساکن بودند و عالي حضرت معظم اليه توفيق اين سعادت و فيض ابدي يافت که بقعه ي رفيعه بر روي مزار فيض آثار کثيرالانوار بنا کند.دو باب خانه ي معينه ي معلومه ي متصله ي بقعه ي رفيعه که مي بود از مالکين و متصرفين. که به ارث به ايشان انتقال يافته بود. عالي حضرت معظم اليه از مالکين و متصرفين بالطوع و الرغبه و به تصديق ارباب خبره، دو باب خانه ي معينه ي معلومه ي مشهوره را مبايعه ي صريحه ي صحيحه شرعيه نمود، ملک تلق شرعي معظم اليه گرديد و مزيد بر بقعه ي رفيعه نمود.و بر روي مزار فيض آثار کثيرالانوار عليه التحيه و السلام بقعه ي رفيعه که مشتمل بر شش تاق و رواق و قهوه خانه و چراغ خانه و فراش خانه و چهار باب فوقاني و درب و دربگاه در نهايت استحکام بنا نهاد.و تاق روي ضريح مقدس را با رواق وصل به آن را مسجد گردانيد و وقف بر کافه ي اهل ايمان واسلام ساخت که در آنجا به عبادت قيام نمايند.و تاق قبله ي ضريح مقدس را[بر]مجلس حفاظ و ذاکران جناب سيدالشهدا عليه السلام وقف نمودند، که در آنجا تلاوت کلام الله و تعزيه داري جناب ابا عبدالله عليه التحيه والثناء نمايند و ثواب آن را به روح ائمه ي معصومين عليهم السلام و امامزاده ي واجب التعظيم والتکريم نمايند، و واقف را ياد و شاد نمايند.و شرط ديگر آنکه بقيه ي تاق ها و فضاي رواق ها[ي]بقعه ي رفيعه با فضاي جنبين که از قبله و(22)شمال و صباح بوده باشد، وقف بر مدفن کافه ي ايمان و اسلام نمود، که به اذن متولي شرعي در آنجا دفن نمايد.و چهار باب اتاق فوقاني را از براي طلاب علوم دينيه و متولي شرعي معين، که در آنجا سکني نمايد.لهذا حضرت سيادت و نجابت و نقابت پناه معظم اليه، همت عالي همت را بر افاضه ي صدقات جاريه و اشاعه ي مثوبات مستمره مصروف داشته، رقبات تملکه ي متصرفه ي خود را، که به وجود شرعيه و اساليب معتبره در قيد تملک و حوزه ي تصرف شرعي خود در آورده بود و سني اعوام عديده به ملکيت شرعي متصرف ملي حضرت معظم اليه بود جارية في تحت يد تصرف خود بلا منازعة منازعي و مخاصمة مخاصمي وقف شرعي و حبس ملي نمود، خالصا لو جه الله تعالي و طلبا لمرضاته و هربا من اليم عقابه يوم لا ينفع مال ولا بنون الا من أتي بقلب سليم و مسجد و مزار فيض آثار کثيرالانوار عليه التحية و الثناء و بقعه ي مز بورتين نمود.و اما آنچه واقع است در بلده ي دارالعلم شيراز، موازي ده باب حوانيت متعدده ي متصله به يکديگر وصل به طرف جنوبي بقعه ي منوره مي باشد، که تمامي و همگي و جملگي حوانيت مزبور حال داير و آباد و معمور و بالفعل مسکون است.و اما آنچه واقع است در حومه ي شيراز جنت طراز، تمامي و همگي و جملگي شش دانگ مزرعه ي مشهوره به سخطويه متصله به دايکان و برناباد و رحمت آباد و محدود به حدود اربعه، که غني از ذکر و اوصاف است، به انضمام يک رشته قنات مختصه و شرب مرتبه ي بر آن حسب الاستمرار بدون وضع استثناء شيئي از آن، و تمامي و جملگي يکصد و هفتاد و شش سهم از اصل دويست و شانزده سهم سهام کل مزرعه ي معينه ي معلومه ي مشهوره به استوران سفلي واقعات در قري الا سافل حومه شيراز با مجاري شرب مرتبه بر هر يک از قنوات منسوبه به آنها.و اما آنچه واقع است در بلوک کوارمن اعمال فارس، تمامي و همگي و جملگي موازي چهل و سه سهم از جمله پنجاه و يک سهم سهام از کل شش دانگه مزرعه ي مرسومه به شکنج وصل به مزارعات کدو و خرمايي وصل به رود خانه ي کفر و پير که لغاية الشهرة و نهاية المعرفة مي باشد، مع شرب تابعه ي مرتبه بر آن از چشمه ي برم پير حسب الاستمرار بدون وضع شيئي از آن.و اما آنچه واقع است در بلوک را مجرد من اعمال فارس، تمامي و جملگي موازي يک صد و بيست و پنج سهم از کل يکصد و چهل و يک سهم از سهام کل شش دانگه مزرعه ي مشهوره ي برزگران وصل و به زرروان مع شرب مرتبه ي بر آن حسب الاستمرار بدون استثناء شيئي از آن.و اما آنچه واقع است در بلوک براج من اعمال فارس تمامي و جملگي نصف شائع کامل از کل شش دانگه مزرعه ي مشهوره به سهم الديني با مجاري شرب مرتبه بر آن از چشمه ي قدمگاه.و اما آنچه واقع است در بلوک فسا من اعمال فارس، تمامي و همگي شش دانگه مزرعه ي موسومه ي مشهوره به جليان واقعه در نوبندگان فسا مع شرب تابعه ي مرتبه بر آن حسب الاستمرار، بدون وضع استثناء شيئي از آن.که کلا مزارعات مزبور و مفصله ي فوق، مشتمله بر آلات و ادوات و مصالح الا ملاک و گاو و گاوبند و مؤون زراعت و خويد موجوده شتوي، کلا طراّ معمور و آباد، داراي رعيت و مسکون مي باشد، منظم و منسق است و در هيچ شي ء آن را استثناءات، اعم از ده و رعيت و اموري که متعلق به زراعت نسق قراء مزبور است، خللي واقع نيست، ابتياعي و موروثي و متصرفي(23)واقف خير مواقف معظم اليه با جميع لواحق و توابع صحيحه ي صريحه ي شرعيه ي مليه و کافه ي ضمايم و عامه ي جرائم و ملحقات و مضافات و منضمات سمي أو لم يسم، ذکر أو لم يذکر لغاية الشهرة و نهاية المعرفة است وقفا نافذا مؤبدا شرعيا و حبسا دائما ملّيا صحيحا، لا يباع و لا يرهن و لا يملک و لا يورث ولا يمهر،[الي]أن يرث الله الارض و من عليها و هو خير الوارثين.و واقف خير المواقف معظم اليه. کما قررها الشارع الصادع. صيغه ي املاکات موقوفات مزبوره را جاري و واقع ساخت و املاکات و مزارعات و حوانيت مزبورتين موقوفتين را از يد تملک خود اخراج و از اله حقيت و ملکيت نمود و در ثاني به عنوان توليت تصرف نمود وقف مزبور و به قبض و اقباض و ساير مسمات مقرون گرديده تماميت و لزوم شرعي پذيرفت.و اما بيان شرائط و اموري که واقف خير مواقف تصريح به آن نموده و در متن توضيح شده و عمل بر آن لازم و متحتم است:اولا: آنکه توليت املاکات و رقابت و حوانيت و موقوفات و بقعه ي رفيعه را اولا به نفس نفيس خود مادام حيا باقيا و بعده به اسن اصلح ارشد اولاد ذکور خود ما تعاقبوا و تناسلوا نسلا بعد نسل و عقبا عقيب، و ما انقرض اولاد ذکور نسلا بعد نسل به اولاد ارشد ذکور اناث مفوض ساخت، و بر تقدير فقدان ايشان به اصلح و اعلم و اتقاي اهل بلد که بوده باشد، و در کل طبقات توليت تقدم بطن اعلا بر افسل مشروط است.و ثانيا: آنکه هر ساله آنچه از املاکات و رقبات و موقوفات مزبور مداخل و منافع به هم رسد، چه از حاصل شتوي و چه محصولات صيفي و چه از ساير موقوفات به عمل آيد، بعد از وضع اخراجات از قبيل مؤون زراعت و مصالح الا ملاک او غير ذلک مما لزم اخراج کرده وآنچه موجب کثرت و ازياد ريع حاصل و رقبات مزبوره گردد و بقيه را به موازي پنجاه سهم سهام منسهم و منقسم مي گردد.از آن جمله، به جهت تعميرا ت بقعه ي رفيعه ي چهارده سهم اخراجات شود.و از بابت تعزيه ي جناب سيدالشهدا ء عليه السلام هفت سهم در ايام تعزيه اخراجات سفره به مصرف امورات متعلقه به تعزيه ي جناب اباعبدالله الحسين عليه السلام مصروف دارند.و عالي حضرت معظم اليه از بابت حق التوليه خود دوازده سهم تصرف نمايد.و چهارده سهم از بابت حق الارتزاق در وجه ساير وراث واقف. ذکورا. منقسم سازند.وسه سهم ديگر از بقيه ي پنجاه سهم را به انضمام دو سهم از تعميرات که کلا پنج سهم شود در وجه ناظر و قراء و ذاکر و فراش و چراغچي و کفشدار و مؤذن و سقا بقدر شأنهم و مراتبهم، قسمتي متولي معين نموده برسانند.و اشخاص خدام بايد متعدد باشد در شغل و منصب مزبور واحد باشند و بايد خدام همگي ايشان به زيور صلاح و سداد و ديانت آراسته و صاحب تقوي و امانت باشند و از اشرار بلد نبوده باشند.و اختيار عزل و نصب خدام و رتق و فتق امورات و مهمات کليا و جزئيا با عالي حضرت متولي است و احدي از آحاد ناس را سواي متولي در هر طبقه دخل و تصرف در امورات بقعه ي رفيعه ننمايند، و اگر العياذ بالله احدي بدون اذن متولي دخل و تصرف در امورات رقبات و املاکات و حوا نيت و موقو فات و خدمات بقعه ي رفيعه عليه التحيه و الثناء نمايد، ضالّ و مضلّ و کافر و معلون است.(24)و از جمله شرائط وقف آن است که:متولي در هر طبقه اعيان موقوفه ي مزبور ي فوق را به اجاره ي حکام جور و سلاطين و جمعي که انتزاع از يد ايشان معسر بوده باشد ندهند.و مدت اجاره از سه سال زياده ننمايد.و تا مدت اجاره ي اول منقضي نشود، مورد اجاره ي ثانيه نسازند.و از جمله شرائط ديگر آن است که:در هيچ زمان از ازمنه، علماي اهل اسلام و فقهاي ذوي الاحترام، که اعلميت و افضلّيت دارند و حکام شرع و عرف و غير هم و مباشرين شرعيه و عرفيه، حساب از متولي نخواهند و دخل و تصرف در بقعه رفيعه و املاکات و حوانيت مذکوره و موقوفات معينه ننمايند و ناظر بر او نگمارند.و در همه ي اوقات حمايت و امداد متولي هر طبقه نمايند که متولي معظم اليه از عهده ي موقوفات موقوف عليه بر آيد.و متولي هر طبقه از قرار شروط وقف نامچه عمل نمايند. و هر يک از قراء و ذاکر و فراش و چراغچي و کفشدار و سقا و مؤذن، که در خدمات بقعه ي رفيعه کوتاهي و سهل انگاري و مخالفت رأي متولي هر طبقه نمايند، اخراج ايشان بر متولي هر طبقه لازم و واجب است. و حيث تمت و لزمت هذه الورقة الوقف علي الوجه المشروح في هذه المجلة، فلا محلّ لا حد مؤمن بالله و اليوم الآخر أن يغيّرها، و لا يبدّ ل منها شيئاً، فمن غيّرها فعليه لعنة الله و الملائکة والناس أجمعين، لا يقبل الله تعالي منه صرفاً و لا عدلاً، و جري ذلک في الخميس يوم الرابع عشر من شهر ذي قعدة الحرام سنة خامس و العشرون و سبعمائة من الهجرة النبويّة المقدّسة.مهر دايره اي: عنايت الله الحسيني الحسني دست غيبسجلاتنوع 11. بسم الله الرحمن الرحيم، قد صدر الوقف المؤبّد الشرعي من عالي حضرت السيد السند الا يد السعود الجليل النبيل الواقف دامت متعالية و قربت بالعزّ و ايّامه و لياليه علي النهج المبين في هذه الورقة مقراًّ بجميع ما تعتبر في صحّته و لزومه، تماميته، العبد المعترف بذنوبه.مهر: العبد محمد صادق بن محمد جعفر الرضوي2. قد صدر الاعتراف من عالي حضرت السيد السند الجليل المؤيد بالهدايات الرباني ادام الله تعالي عزه و معاليه بما نسب لحضرته في هذه الصحيفة الصحيحة الشرعية علي قانون الشريعة المقدّسة، کتبه الفقير.مهر: العبد محمد باقربن محمد تقي الحسيني.3. و بعد، فقد سمعت الاقرار و الاعتراف من عالي حضرت السيد السند الجليل النبيل ذي القدر الرفيع و الجاه المنيع الهاوي بفنون فضائل الدنيوية، الحائز لصنوف الذخائر الاخرويّة، دامت ايّام توفيقاته و بسطت أزمنة برکاته و سعاداته بما نسب الي حضرته الشريفة في هذه الصحيفة الصحيحة علي قانون الشرع المستطاب و منهاج السداد و الصواب.مهر: العبد عمادالدين الحسني الحسيني ابن أبوالحسن دست غيب4. اعتراف السيد الواقف زيد توفيقه بما نسب اليه في هذه الصحيفة المبارکة بتمامه بمشهد مني و کتب العبد الفقيرمهر: محمد ابن عبدالرضا الطباطبائي5. قد تشرّفت بسماع الاعتراف من عالي حضرت سيد السند الجليل النبيل المستغيني اسمه الشريف عن الاطراء و التوصيف دام بين العلوم عزّه و توفيقاته و کثر في البريّة برّه و برکاته بجميع ما نسب الي جناب المستطاب في هذه الصحيفة الصحيحة الشرعيّة و أنا الفقر نظام الدين.مهر: نظام الدين...6. قد أقرّ المخدوم الجليل و الصاحب النبيل ادام الله تعالي ايام توفيقاته بما کتب و زبر في بين الصحيفة لدي و انا العبد المذنبمهر: اليس الله بکاف عبده، مجدالدين الحسني الحسيني دست غيب7. واقف عارف به اهوال روز مواقف، که به مؤداي الاسماء ينزل من السماء به عنايت ملقب و به آداب عنايت مؤدب، أنّه بجميع قيود محرر متن اقرار و اعتراف نمود. حررّه العبد المذنب الي رحمة الله الصمد.مهر: منصور الحسني الدست غيب...8. ممّن تشرّف بسماع الاقرار من السيد الاوحد و القرير الامجد، الفائز بين قداح المجد و العلي بالقدح المعلّي، الحائز قصبات السبق بين أهل التقي و الهدي، الذي يباهي بالا نتساب الي جنابه العالي و المفاخر و المعاني، و يفتخر بالا نتماء الي حضرته الرفيعة المکارم و العوالي، زبدة الاعاظم و الاکابر، وارث المجد کابراً عن کابر، برمّة ما عزي اليه ادام الله توفيقه و تأييداته في اجراء الخيرات المبرّات في تلک المحلة الملية العبد المسي ء الجاني الفاني.مهر: الواثق بالملک المبين عبده محمد بن فياض الدين9. بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لواهب الدراية و الشکر لصاحب العناية و الصلاة علي سيد الانبياء و آله الطاهرين؛ و بعد، فقد اعترف و اقرّ عالي السيّد الجليل الرفيع المنيع الواقف المواقف بيوم المواقف ادام الله تعالي توفيقاته جميع ما زبر في هذه الصحيفة الشرعية لدي کتب العبد المذنبمهر: العبد المذنب الفقير عبدالنبي10. بسم الله الرحمن الرحيم، تشرّفت بسماع الاعتراف من عالي حضرت الواقف المعارف بالمواقف السيد الحسيب الموفق المؤيد غرّه جبهه الشرف و السعاده افتخار النجباء و الساده قدوة الا عالي و المفاخر و المعالي بجميع ما اسند اليه في هذه الصحيفة الصحيحة الوثيقة الانيقة من المبدء الي المقطع و اشهدني علي مد لو لاتها بأسرها عطر بسائم رياض الفضل و المعالي بوجوده؛ و کتب العبد المذنب الفقير الضعيف حسن الحسيني دست غيب.مهر: لا اله الا الله الملک الحق المبين عبده صدرالدين الحسني الحسيني دست غيب11. قد سمعت الاقرار و الاعتراف من السيد النجيب الجليل ذي الشرف الرفيع و الحسيب المنيع الموفق بالتوفيقات الربانيّة و نيل السعادات و الهاديات الرحمانية ادام الله تعالي عزه و معاليه بوقوع جميع ما نسب اليه في هذه الصحيفة الوثيقة وصحّتها من البدايه الي النهاية. کتبه اقّل عبادالله و احوجهم الي رحمتهمهر: لا اله الا الله الملک الحق المبين عبده زين العابدين بن محمد صادق12. اعترف الواقف السيد السند العارف الموفق المؤيد المقرب الحضرت العلية العالية(25)الخاقانية خلّد الله تعالي ملکه و سلطانه و ايّد ظلال جلاله المفارق الانام الي يوم القيام بتمام ما رقم و زبر و أنا العبد الاثممهر: شاه جلال الدين الحسيني13. به اقرار عاليحضرت السيد الواقف الموفق المؤيد زادالله تعالي تأييده برّمه ما عزي و نسب الي ذاته الشريف في هذه الکتاب المستطاب من المبدء الي المنتهي، صرت شاهداً و انا الداعي لدوام الدولة القاهرة الباهرة.مهر: عبده شاه کمال الدين حسينينوع 21. بسم الله الرحمن الرحيم، اين نسخه ي وقف نامچه صحيح و معتبر است حررّ في 23 شهر رجب سنه ي 1355 الاحقر محمد جعفر. مهر بيضي کوچک: محمد جعفر2. بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله الواقف علي السرائر و العالم بما في القلوب و الضمائر، معطر الخيرات و مفيض البرکات و منمي الصدقات، الفيّاض الجواد الکريم الواحد الحکيم القديم، والصلاة علي واسطه الفيض و الهادي الي الحق و الصدق محمد المصطفي و آله مصابيح الدجي، و لعنه الله علي اعدائهم الي يوم القيامة الکبري، و بعد؛ قد وفقّت لمطالعه هذا الکتاب متناً و سجلاً، و أمعنت النظر فيه و تفکّر ت في معانيه و تأملت في عباراته و تدبرّت في کلماته، فوجدته کتاباً قديماً و حجه قويماً و شيئاً عجيباً قايلاً بلسان الحال، هذا کتاباً ينطق بالحق و يهدي بالرشد، تلوح آثار الصدق عن وجوه معانيه و تظهر أمارات الحق عن عباراته و مبانيه، فهو عندي في غاية المتانة و حري بالعمل و العناية، رحم الله واقفه العظيم الشأن و کاتبه و سجّله و العامل به و من أعان علي البرّ و التقوي بجاه محمد و آله، في يوم الاثنين الرابع و العشرين من شهر صفر المظفر 1357 من الهجرة المبارکة، حررّه الا حقر جمال الدين الشريف المحلاتي.3. بسمه تعالي، اين وقف نامه در کمال اعتبار است. انوار 22 / 10 / 1315 شمسي4. بسمه تعالي، اين وقف نامه در نهايت اعتبار است. في 18 شهر شوال 1378 بهاءالدين محلاتي5. بسم الله الرحمن الرحيم، هذا الکتاب لا ريب فيه، و قد تشرّفت بزيارته و قراءته في اليوم الحادي و العشرين من شهر شعبان 1384، الا حقر عبدالحسين بن محمد تقي دست غيب الحسيني.پي نوشت : 1- درباره زندگاني حضرت سيد مير احمد بن موسي الکاظم عليهما السلام و تاريخ بقعه ي ايشان کتاب هاي متفاوتي نوشته شده که آخرين آنها زندگي و قيام احمد بن موسي عليهما السلام نوشته ي آقاي جليل عرفان منش است. .2- صفحه =43 3- نسخه اصل اين سفرنامه به خط مؤلف در کتابخانه ي مدرسه ي علميه ي امام عصر(عج) شيراز موجود است. 4- يک کلمه قابل خواندن نيست. 5- صفحه =44 6- آل عمران: 49. 7- البقره: 30. 8- البقره 32. 9- البقره: 31. 10- الاسرا: 70. 11- همان. .12- بحارا لا نوار، ج 15، ص 28. 13- عنکبوت: 28. 14- البقره: 151. 15- النور: 39. 16- المنافقون: 10. 17- البقره: 261. 18- در بحارالانوار: " هل " به جاي " ما ". 19- بحارالانوار: ج 73، ص 138. 20- صفحه =45 21- النحل: 96. 22- صفحه =46 23- صفحه =47 24- صفحه =48 25- صفحه =50 منبع: ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 586]
صفحات پیشنهادی
قديم ترين وقف نامه در شيراز
قديم ترين وقف نامه در شيراز نويسنده: محمد برکت مقدمهيکي از بقاع متبرکه ي شيراز بقعه ي امامزاده سيد محمد بن موسي الکاظم (عليهما السلام) است. درحال حاضر مرقد ايشان ...
قديم ترين وقف نامه در شيراز نويسنده: محمد برکت مقدمهيکي از بقاع متبرکه ي شيراز بقعه ي امامزاده سيد محمد بن موسي الکاظم (عليهما السلام) است. درحال حاضر مرقد ايشان ...
وقف نامهها و تاريخ کتابخانه و کتابداري
در اين بررسي تعداد چهل وقفنامه مورد استفاده قرار گرفته (5) که قديمترين وقفنامه .... ري (30)، و قرآن شمارهي 159 موزهي شيراز (31) هر دو وقف به آستانهي قم بوده است.
در اين بررسي تعداد چهل وقفنامه مورد استفاده قرار گرفته (5) که قديمترين وقفنامه .... ري (30)، و قرآن شمارهي 159 موزهي شيراز (31) هر دو وقف به آستانهي قم بوده است.
ارتباط وقف و تاريخ
خودشان باقي نماندند و حتي وقفنامههاي ايشان هم باقي نمانده است. ... همين وقفنامهي ربع رشيدي که به صورت تصادفي پيدا شد از قديميترين وقفنامههاي موجود مملکت است. .... به عنوان مثال، تا ديروز «ابرقو» جزء شيراز بود الان ابرقو جزء يزد است، جز آن ...
خودشان باقي نماندند و حتي وقفنامههاي ايشان هم باقي نمانده است. ... همين وقفنامهي ربع رشيدي که به صورت تصادفي پيدا شد از قديميترين وقفنامههاي موجود مملکت است. .... به عنوان مثال، تا ديروز «ابرقو» جزء شيراز بود الان ابرقو جزء يزد است، جز آن ...
وقف نامههاي موجود در کتابخانهي مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه تهران
وقف نامههاي موجود در کتابخانهي مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه تهران نويسنده: ... سواد وقفنامهها و قبالهها و اسناد املاک آستان قدس رضوي در مشهد، قديميترين آنها .... چگونگي وقف روستاي کجي شيراز را بر حرمين آورده و سامان اين ديه را هم در آن نوشته است.
وقف نامههاي موجود در کتابخانهي مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه تهران نويسنده: ... سواد وقفنامهها و قبالهها و اسناد املاک آستان قدس رضوي در مشهد، قديميترين آنها .... چگونگي وقف روستاي کجي شيراز را بر حرمين آورده و سامان اين ديه را هم در آن نوشته است.
موقوفهي محمد نمازي در شيراز
وقف به عنوان يک سنت حسنه، در تلفيق با علم و نيازهاي اجتماعي روز ميتواند کار سازتر ... در بخشي از وقفنامه چنين آمده است: «چون شهر قديم شيراز کوچههاي معوج و کم عرض و .... مراجعه مينمايند از تازهترين و مجربترين اکتشافات پزشکي بهرهمند سازد».
وقف به عنوان يک سنت حسنه، در تلفيق با علم و نيازهاي اجتماعي روز ميتواند کار سازتر ... در بخشي از وقفنامه چنين آمده است: «چون شهر قديم شيراز کوچههاي معوج و کم عرض و .... مراجعه مينمايند از تازهترين و مجربترين اکتشافات پزشکي بهرهمند سازد».
شهرستانهای دیدنی استان یزد
قدیمی ترین و پائین ترین بخش بنا، فضاهایی هستند كه در دل زمین كنده شده اند و در گویش .... است كه از حیث اسلوب كاملا با نقاشی های عمارت نارنجستان شیراز همسان است. ... باز میشود، سنگی نصب گردیده که بر آن متن وقفنامهای به خط نسخ نقر شده است.
قدیمی ترین و پائین ترین بخش بنا، فضاهایی هستند كه در دل زمین كنده شده اند و در گویش .... است كه از حیث اسلوب كاملا با نقاشی های عمارت نارنجستان شیراز همسان است. ... باز میشود، سنگی نصب گردیده که بر آن متن وقفنامهای به خط نسخ نقر شده است.
مثنوي معنوي مولوي، زبان مشترك مردم ايران وبوسني
7 دسامبر 2008 – واقف شهر موستار، كه در بوسني در چند قرن اخير مثل شيراز از زمان حافظ و سعدي در .... در قديمي ترين "وقفنامه سارايوو" (Sarajevo) (پايتخت بوسني و ...
7 دسامبر 2008 – واقف شهر موستار، كه در بوسني در چند قرن اخير مثل شيراز از زمان حافظ و سعدي در .... در قديمي ترين "وقفنامه سارايوو" (Sarajevo) (پايتخت بوسني و ...
دو وقف نامه از بازار تهران
دو وقف نامه از بازار تهران نويسنده: علي فرحاني مقدمه در بازار تهران و در محدودهي ... ترکيب سردر شمالي مسجد قابل مقايسه با مسجد وکيل شيراز متعلق به دوران ... و مجتهد الشعراست (6) قديميترين کتيبهي بنا در ايوان جنوبي با تاريخ 1224 ه ق ميباشد.
دو وقف نامه از بازار تهران نويسنده: علي فرحاني مقدمه در بازار تهران و در محدودهي ... ترکيب سردر شمالي مسجد قابل مقايسه با مسجد وکيل شيراز متعلق به دوران ... و مجتهد الشعراست (6) قديميترين کتيبهي بنا در ايوان جنوبي با تاريخ 1224 ه ق ميباشد.
وقف در فقه و حقوق
وقف در فقه و حقوق نويسنده: محمد رضا عطائي (بررسي مقايسه اي و تطبيقي آرا و نظريات مذاهب اسلامي) تاريخ وقف در جوامع اسلامي وقف سنت ... قديم ترين وقف نامه در شيراز ...
وقف در فقه و حقوق نويسنده: محمد رضا عطائي (بررسي مقايسه اي و تطبيقي آرا و نظريات مذاهب اسلامي) تاريخ وقف در جوامع اسلامي وقف سنت ... قديم ترين وقف نامه در شيراز ...
تاريخچهي وقف کتاب و کتابخانه بر مساجد
تاريخچهي وقف کتاب و کتابخانه بر مساجد-تاريخچهي وقف کتاب و کتابخانه بر ... عبادات شمرده ميشود، لذا قديميترين کتبي که بر مساجد وقف شدند، قرآنها بودند. ..... خراسان مخفيانه به صاحب بن عباد نامه نوشت و او را به همکاري با خود فراخواند و قول داد او ... در آنجا وقف کرد، يکي از شهرهاي کوچک استان فارس در نزديکي شيراز است و اين امر ...
تاريخچهي وقف کتاب و کتابخانه بر مساجد-تاريخچهي وقف کتاب و کتابخانه بر ... عبادات شمرده ميشود، لذا قديميترين کتبي که بر مساجد وقف شدند، قرآنها بودند. ..... خراسان مخفيانه به صاحب بن عباد نامه نوشت و او را به همکاري با خود فراخواند و قول داد او ... در آنجا وقف کرد، يکي از شهرهاي کوچک استان فارس در نزديکي شيراز است و اين امر ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها