تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804452031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا جوان امروز سرگردان است؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا جوان امروز سرگردان است؟
جوان
هر آنچه بوی سنت و قدمت بدهد ، جوان امروز رد می كند . انگار دست و پاگیر است اصالتی كه از آن برخاسته . انگار بوی كهنگی می دهد ، هرآنچه میراث گذشتگان است ، ریشه ی رفتارهای پدربزرگ ها و مادربزرگ هاست . جوان امروز از سنت بریده است ، از اصل و نسب خود دور است ، اما به قافله ی تجدد هم نرسیده . برای همین است كه می گوئیم سرگردان است ، از این ور جا مانده است و از آن ور وامانده است ، برای همین می گوئیم  خسته شده از این هروله ی طولانی بین  این و آن . از سنت بریده ، اما گاهی در ته كوچه ی شك ، هیچ جا جز خانه ی قدیمی مادربزرگ آرامش نمی كند . در سر ، هوای تجدد و مدرن شدن دارد ، اما گاهی در ته كوچه ی تشنگی ، خسته و دلمرده ، تكیه می زند به دیوار بن بست كوچه و انگار ،خانه ای ندارد در این شهر بی سرانجام .بهتر است برای بررسی این مقال از تاریخ شروع كنیم . تاریخی كه در سرگشتگی امروز ما بی تقصیر نیست :ایران – عهد قجر :پس از سقوط صفویه ، سیر انحطاط و هرج و مرج در ایران آغاز شد . دیگر خبری از اقتدار ، حمیت ملی و شكوفایی اقتصادی عصر صفوی نبود . در دوره ی قاجار و سلطنت فتحعلی شاه ، جنگ اول و دوم ایران و روس رخ داد و معاهده های ننگین "گلستان " و " تركمنچای " بر ایران تحمیل شد . این قراردادها عاملی شد جهت درهم شكسته شدن روحیه ی اعتماد به نفس و اقتدار سیاسی ایران . بعد از آن ،برخی وابستگان و سیاستمداران متجدد غرب گرا ، از این ضعف نفس و فقدان بینش سیاسی پادشاهانی چون ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه استفاده كردند و تحت لوای شعارهایی چون "حركت به سوی ترقی و پیشرفت " و " ورود سرمایه های خارجی جهت ایجاد رونق اقتصادی " ، منابع و امكانات مالی و حتی حق حاكمیت سیاسی دولت را به استعمارگران واگذار كردند .در این زمان است كه ایران قدم به قدم ،  از آن همه اقتدار و حمیت فاصله میگیرد و تبدیل می شود به یك كشور نیمه مستعمره كه كانون كشمكش های منفعت جویانه ی دول استعماری روسیه و انگلیس  است . در این زمان است كه ملا عبدالرسول كاشانی در رساله " اصنافیه " خود درباره اوضاع اقتصادی دوره قاجار می نویسد :" تمام سرای ها و خانه های ایران یك دكان شد از اجناس بی اصل و دوام دولت های خارجه . بلكه بالمره چشم از اولین مایه ثروت خود كه غله جات و پنبه و اجناس دیگر است پوشیده ، به حمالی دیگران كوشیدم . ما به حمالی و دست فروشی قناعت كردیم ." (1) آنچه مورد توجه ما در این مقاله است ، نمایانی احساس ضعف و مرعوبیت ایران در آن دوره از تاریخ است . آنچه مورد توجه ماست ، آن دوره از تاریخ است كه پله پله پائین می آمدیم و ضعیف تر می شدیم و ترسوتر می شدیم و پشتمان را خالی می دیدیم . گویی هیچ فرهنگ و تمدنی جز غرب خوش آب و رنگ آن روزها و این روزها نبوده و نخواهد بود . گویی هیچ پشتوانه ای پشت سر ایران آن روزها نبوده و نیست . گویی همه چیز و همه چیز ، خلاصه می شود در غربی شدن و غربی فكر كردن و غربی لباس پوشیدن و غربی راه رفتن . اما آنچه جای تامل دارد این است كه آیا ما می توانیم غربی شویم ؟ اصلا مگر غرب بد است ؟ چه ایرادی دارد ما هم مثل آنها پیشرفت كنیم و راحت تر از اینها زندگی كنیم ؟غرب مدرن – قرن هجدهم زمانی كه غرب رویكرد سازمان یافته و تهاجمی خود را نسبت به تمدن های دارای میراث اسطوره ای و غیر غربی آغاز كرد ، ایران از سنت های اصیل خود دور شده بود و در اوج وابستگی به سر می برد .   تمدن غرب در این مسیر ، نه تنها منابع مالی ،بلكه ساختار های فرهنگی – اجتماعی شرق را نیز به گونه ای برهم می زد تا مردم این سرزمین ها مجبور به گسست از میراث پیشین خود شوند . از یك طرف غرب سیاستمدار مهاجم ، و از طرف دیگر شرق منفعل وابسته . نتیجه چه می شود ؟ تنها تقلید ظاهری ، بدون داشتن حافظه ی تاریخی و سهیم شدن در علم و تكنولوژی ."وقتی پس از قرن هجدهم ، غرب مدرن به عنوان یك مجموعه تاریخی – فرهنگی بر بسیط زمین پهن گردید ، ملت ها و اقوام غیر غربی ، دو رویكرد كلی در مقابل آن از خود نشان دادند :1- مثل ژاپن مدرنیته را درونی كردند و غربی شدند .2- همچون اكثریت ملل آسیایی و آفریقایی كه روزگار پریشانی و انحطاط تاریخی خود را طی می كردند ، قدرت مقابله با هجوم سلطه گرانه ی فرهنگی – سیاسی – اقتصادی غرب را نیافتند و دچار خودباختگی و انفعال فرهنگی شدند و تنها به تقلید ظاهری از غرب پرداختند و قادر به درونی كردن مدرنیته و سهیم شدن در تاریخ آن نشدند و "غرب زده " شدند ، بی آنكه در ذات آن شریك باشند." (2) وضعیت سرگردانی مردم این نوع جوامع ، تلخ و دردناك است . زیرا با بی سرانجامی و ناامیدی همراه است . زیرا با مذهبی رو به سكولاریته و بی دینی همراه است . زیرا با تعطیلی فكر و خلاقیت و كارآفرنی همراه است . 
دستگاه کاهنده سردردهای میگرنی توسط یک مبتکر جوان اراکی ساخته شد
برزخ سرگردانی كشورهایی كه به هر دلیل نتوانستند مدرنیته را در خود حل كنند و مثل ژاپن غربی شوند ، چون از هویت پیشین خود نیز بریده بودند ، دچار حالتی آشفته و برزخی شده و مورد چپاول كشورهای مدرن قرار گرفتند .وضعیت سرگردانی مردم این نوع جوامع ، تلخ و دردناك است . زیرا با بی سرانجامی و ناامیدی همراه است . زیرا با مذهبی رو به سكولاریته و بی دینی همراه است . زیرا با تعطیلی فكر و خلاقیت و كارآفرنی همراه است . زیرا با بی نظمی و كاغذ بازی اداری و بی هویتی همراه است .  زیرا با اقتصادی غیر مولد و وابسته و تماما مصرفی همراه است . زیرا سراسر با جمله ی " ما نمی توانیم "  و عقده ی حقارت همراه است . چون آدمهایش مجذوب و مرعوب تكنولوژی غرب هستند . مسئولیت پذیر نیستند . چون آدمهایش جمله ی " مشكل خودتان است " را از غرب گرفته اند و خودخواه شده اند . چون همه به فكر خویشند و درآوردن گلیم خویش . هیچ كس صدای گرسنگی همسایه اش را در آپارتمان های مدل غربی نمی شنود . همه یاد گرفته اند سر به لاك خود فرو برند و كمتر فضولی كنند . یادش به خیر قدیم تر ها ، در كوچه پس كوچه های روستا كه قدم می زدیم ، روستائی های باصفا به هركس  می رسیدند ، غریبه یا آشنا ، "سلام" می كردند ، نام خدا را می بردند ، این روزها انگار غربِ سر به لاكِ سر به زیر ، به كوچه پس كوچه های روستا هم سرك كشیده و سعی می كند آدمها را از اصل خود دور كند.  وضعیت سرگردانی مردم این نوع جوامع ، تلخ و دردناك است.شاید بتوان گفت :رنج آورتر از پوچی و نیهیلیست غربی ها . راه چاره چیست ؟تنها راه حل ، این است : لحظه ای توقف . نگاهی یه گذشته  . نگاهی به اصل و نسب و ریشه . شناخت غرب و تاریخ غرب . بازگشت به موازین اسلامی و شیعی  . باور نمودن خود و توانائی های خود .حركتی پر قدرت و پر توان .انقلاب اسلامی ایران ، كوششی بود جهت عبور از این حالت برزخی ، بی هویتی ، سكولاریسم و ازخود بیگانگی . انقلاب ایران سعی كرد با احیاء معارف اصیل اسلامی و تامین استقلال و عزت ملی راه جدیدی را بگشاید در اوج وابستگی و ناتوانی . اما هنوز فاصله هاست تا تدوین یك مدل تئوریك منسجم دینی - سیاسی – اجتماعی،  و نظام برنامه ای مشخص و همه جانبه . هرچند در بازسازی هویت تاریخی و دینی تا حدی موفق بوده است اما هنوز فاصله هاست تا روزی كه سرگردانی و پریشانی رخت بندد و آزادی و استقلال واقعی جایگزین آن شود . به امید آن روز به دست من و شما . پی نوشت ها : 1- رافائل ، د ، آدام اسمیت ، ص 72- زرشناس ، ش ، روشنفكری در ایران ، ص 104 نویسنده : سرور حاجی سعید تنظیم :داوودی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 348]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن