تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827745776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوش كمدي و نيش تكرار


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نوش كمدي و نيش تكرار
نيش زنبور
گويي ساخت فيلم‌هاي طنز در سينماي ايران به ابزار و امكاني تبديل شده است تا كارگرداناني كه آثار ناموفقي ساخته‌اند، شانس خود را در گيشه با ساخت فيلم‌هاي طنز امتحان كنند و از گرايش مخاطبان ايراني به اين ژانر براي فروش يا ديده شدن بيشتر آثارشان بهره ببرند. به گزارش جام جم ، حميدرضا صلاحمند پس از فيلم ناموفق «زمانه» كه مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و در گيشه نيز شكست خورد، اينك به سراغ ژانر طنز رفته است تا با «نيش زنبور» شهد شيرين‌ فروش و رونق گيشه را نوش كند. او براي موفقيت از رضا كيانيان هم استفاده مي‌كند تا در كنار رضا عطاران، ويترين فيلمش را جذاب بچيند و توجه مخاطبان بيشتري را به خود جلب كند. حضور مريلا زارعي به عنوان يك بازيگر جدي در اين فيلم، طنز را هم نبايد دست‌كم گرفت.او پس از «خروس جنگي»، دومين حضور خود را در يك فيلم كمدي تجربه مي‌كند؛ هرچند نقش او در نيش زنبور بسيار جدي و غيركميك است.نيش زنبور قصه 2 دوست خلافكار به نام رضا و اسد است كه با ركب‌زني و فريب پيرزنان به سركيسه كردن از آنها دست زده و كلاهبرداري مي‌كنند تا اين‌كه در يكي از صحنه‌سازي‌ها، سروكله يكي از پيرزنان فريب‌خورده به طور اتفاقي در رستوران پيدا مي‌شود و رضا در دام مي‌افتد و اسد از اين مخمصه نجات پيدا مي‌كند. رضا كه پس از سال‌ها از زندان آزاد مي‌شود، به دنبال اسد مي‌گردد كه انتقام خود را از او بگيرد؛ اما باز هم اسد او را در دام جديدتري انداخته و با خود همدست مي‌كند تا اين‌كه در نهايت هر دو اين بار از يك جوان رندتر از خود رودست مي‌خورند و سرشان كلاه بزرگي مي‌رود.تهيه‌كننده و كارگردان نيش زنبور، اين فيلم را متفاوت‌ترين فيلم كمدي سال مي‌دانند كه به طنز موقعيت پرداخته و جاي خالي اين‌گونه طنز را در سينماي ايران پر كرده است! در حالي كه بار اصلي كميك قصه بر دوش خلاقيت‌هاي فردي رضا عطاران و رضا كيانيان نهفته است. عطاران در چهره و بازي هميشگي خودش ظاهر مي‌شود. او مثل هميشه يك آدم آويزان و بي‌خيال است كه سعي مي‌كند از موقعيت‌هاي موجود به نفع خود امتياز بگيرد؛ هرچند سويه كميك بازي او در اين فيلم بيشتر مبتني بر همان تيپولوژي هميشگي است، نه موقعيت داستان.عطاران در چهره و بازي هميشگي خودش ظاهر مي‌شود. او مثل هميشه يك آدم آويزان و بي‌خيال است كه سعي مي‌كند از موقعيت‌هاي موجود به نفع خود امتياز بگيرد؛ هرچند سويه كميك بازي او در اين فيلم بيشتر مبتني بر همان تيپولوژي هميشگي است، نه موقعيت داستان.اساسا طنز فيلم بيش از آن كه موقعيت‌محور باشد، طنز عامليت و فانتزي است كه در جاهايي از طنز كلامي و گفتاري هم استفاده مي‌شود و عجيب است كه برخي اين فيلم را يك طنز موقعيت ناب توصيف كرده‌اند. حتي اگر بپذيريم كه طنز موقعيت در اين اثر برجستگي بيشتري دارد و پررنگ‌تر از وجوه ديگر آن است؛ اما اين موقعيت در يك‌سوم پاياني داستان در سراشيبي نزول مي‌افتد و به يك دوپارگي دچار مي‌شود. در واقع اين موقعيت‌ها آنقدر در فيلم تكرار مي‌شوند كه نوش طنز را به نيش تكرار خنثي مي‌كند و حتي مخاطب به برخي از اين موقعيت‌هاي طنز هم نمي‌خندد.همه اين ضعف‌ها به يك كنار، حضور بازيگر توانا و صاحب سبكي مثل كيانيان در اين فيلم خيلي عجيب است. حتي طرح داستان هم از اوست، البته بايد اين طرح اوليه را خواند تا متوجه شد كه كارگردان تا چه اندازه توانسته است اين طرح را در اجرا به نمايش بگذارد و به آن وفادار بماند؛ اما با اين حال حضور كيانيان در اين فيلم مايه شگفتي علاقه‌مندان او شده و بايد پذيرفت اين فيلم در حد و اندازه‌هاي بازيگر توانايي مثل او نيست، بويژه اين‌ كه كيانيان در فيلم، حضور دائمي دارد و نقشي بلند را بازي مي‌كند. اين به معني حضور نيافتن بازيگران بزرگ در فيلم‌ها يا نقش‌هاي كمدي نيست؛ بلكه فيلم كمدي بايد متناسب با شأن حرفه‌اي بازيگر باشد، مثل «ليلي با من است» در نسبت با پرويز پرستويي كه هم‌وزني متناسبي را رقم زده است.نيش زنبور از موقعيت دراماتيكي همه بازيگران بدرستي استفاده نمي‌كند و مثلا معلوم نيست جايگاه دختر اسد در اين داستان چيست و اگر او را از كل قصه حذف كنيم، چه نقصاني در روايت قصه رخ مي‌دهد. از يك سو، او دختري مدرن و تحصيلكرده به تصوير كشيده مي‌شود؛ اما عجيب است كه خيلي از رفتارهاي غيرعادي و مشكوك پدرش براي او سوال‌برانگيز نيست و حتي در جاهايي مخاطب احساس مي‌كند او با پدرش همدست است؛ اما از سوي ديگر مي‌بينيم او نسبت به حرف‌هاي رضا درباره حرف‌هاي پدرش حساسيت نشان مي‌دهد و ناراحت مي‌شود؛ ولي بسرعت از دفاع پدرش مجاب مي‌شود و در نهايت موقعيت او در قصه به حال خود رها شده و تبيين نمي‌شود. همچنين در فيلم مشخص نمي‌شود كه اين تعداد پيرزن چگونه به آساني فريب اسد را مي‌خورند و شگرد او در اين كار چيست. درواقع كيفيت و چگونگي اين فريب‌خوردگي بازنمايي نمي‌شود و يك تصوير ساده‌انگارانه و هالوگونه‌اي از پيرزن‌ها در اين فيلم مشاهده مي‌كنيم كه برخاسته از نگاهي تحقيرآميز به آنهاست. اساسا نيش زنبور تصوير سياهي از زنان ترسيم مي‌كنند؛ پيرزناني كه براحتي فريب چرب‌زباني يك مرد ميانسال را مي‌خورند، دختر جواني كه رفتار خنثي در مقابل عملكرد پدرش دارد و در نهايت زن جواني كه كلاهبردار بزرگي از آب درمي‌آيد كه اسد و رضا را جوجه كلاهبردار مي‌داند.با تمام فراز و نشيب‌هايي كه قصه دنبال مي‌كند؛ اما پايان‌بندي سرد داستان، داغي آن را از او مي‌گيرد و مخاطب با رضايت دروني، سالن را ترك نمي‌كند. نيش زنبور شايد لودگي و سخيف بودن فيلم‌هاي مشابه خود را نداشته باشد؛ اما يك طنز عامه‌پسند و سطحي است كه قطعا به فيلمي ماندگار در سينماي طنز ايران بدل نخواهد شد.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن