محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803888108
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: امام علی(ع) و تلقی همه معارف قرآن از رسول خدا(ص) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
امام علی(ع) و تلقی همه معارف قرآن از رسول خدا(ص)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امام علی(ع) و تلقی همه معارف قرآن از رسول خدا(ص)روایات بسیاری در کتب شیعه و سنّی دلالت دارد که رسول خدا(ص) همه معانی و معارف قرآن را به حضرت علی (ع) تعلیم داده است و آن حضرت نیز بدون کمترین خطا و اشتباه همه آن معانی و معارف را تلقّی نموده و حتی یک حرف از آن را فراموش نکرده است. چون در این مقاله مجال ذکر همه آنها نیست، به ذکر برخی از آنها اکتفا می کنیم.
![امام علی علیه السلام](http://img.tebyan.net/big/1388/06/33203224481871251911225017434827832216.jpg)
در نهج البلاغه آمده است:جایگاه مرا نزد رسول خدا(ص) به سبب خویشاوندی نزدیک و منزلت مخصوص می دانید. مرا در حالی که کودک بودم در دامانش می نهاد، به سینه اش می فشرد، در بسترش کنار خود می خواباند و تنش را به تن من می سود و بوی خوشش را به من می بویاند. غذا را می جوید و آن را در دهان من می نهاد. هیچ دروغی در گفتار و خطایی در کردار از من نیافت... . من آن سان که بچه شتر دنبال مادرش می رود، در پی او بودم. در هر روز از اخلاق خود پرچمی را برای من بر می افراشت (نکته تازه ای را برای من آشکار می کرد) و مرا به پیروی از آن وا می داشت. هر سال در حِراء (کوهی در مکه) مجاور می شد و من او را می دیدم و غیر من او را نمی دید. در آن روز غیر از رسول خدا(ص) و خدیجه(س) و من که سومی آن دو بودم هیچ خانه ای در اسلام به وجود نیامده بود. نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبوت را استشمام می کردم. هنگامی که وحی بر او نازل شد ناله شیطان را شنیدم و گفتم: ای رسول خدا! این ناله، چیست؟ فرمود این شیطان است که از عبادت خویش مأیوس گردیده است. به راستی تو آن چه را که می شنوم، می شنوی و آنچه را که می بینم، می بینی جز اینکه تو پیامبر نیستی و تو وزیری و به راه خیر می روی... .7از این روایت شدّت مصاحبت و ملازمت علی(ع) با رسول خدا(ص) و موقعیت ویژه وی برای تلقی معارف وحیانی از آن حضرت به خوبی نمایان است. این بخش از خطبه نهج البلاغه نشان می دهد که تا چه اندازه رسول گرامی اسلام(ص) به آن حضرت علاقه مند بوده و در پرورش وی سعی وافر داشته و نیز اینکه آن حضرت تا چه اندازه از استعداد تلقی معارف وحیانی برخوردار بوده است.علاوه بر آن، این روایت نیز نشان دهنده آن است که زمینه تلقیِ همه معانی قرآن از رسول خدا(ص) برای آن حضرت کاملاً فراهم بوده است.هیچ آیه ای در قرآن نیست مگر اینکه آن را بر رسول خدا(ص) قرائت کردم و معنای آن را به من تعلیم دادکلینی در کافی در پایان روایتی طولانی از امیرالمؤمنین(ع) در این خصوص چنین روایت کرده است:من پیوسته هر روز یک بار و هر شب یک بار خدمت رسول خدا(ص) وارد می شدم. پس در هر بار با من خلوت می کرد و هر جا می رفت، من هم با او می رفتم. اصحاب رسول خدا(ص) می دانند که با هیچ کس جز من این کار را انجام نمی داد. بسا بود رسول خدا(ص) در خانه من به نزدم می آمد و این همنشینی بیشتر در خانه من واقع می شد. هرگاه خدمت آن حضرت در بعضی از منزلهایش وارد می شدم با من خلوت می کرد و زنانش را از آنجا بیرون می نمود. پس جز من کسی در نزد او باقی نمی ماند و هر گاه برای خلوت با من به منزل من می آمد، فاطمه و هیچ یک از پسرانم بیرون نمی رفتند. هرگاه از او سؤال می کردم، پاسخ مرا می داد و هرگاه پرسشهایم تمام می شد و سکوت می کردم با من سخن آغاز می کرد. هیچ آیه ای از قرآن بر پیامبر(ص) نازل نشد مگر این که قرائت آن را به من آموخت و آن را بر من املا کرد و من آن را با خط خودم نوشتم و تأویل و تفسیر، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و خاص و عام آن را به من تعلیم داد و از خدا خواست که فهم و حفظ آن را به من عطا فرماید. از زمانی که آن دعا را درباره من کرد هیچ آیه ای از کتاب خدا و هیچ علمی را که بر من املا کرد و آن را نوشتم، فراموش نکردم و هرچه را که خدا به او تعلیم داد از حلال و حرام و امر و نهی، گذشته و آینده و هر نوشته ای که پیش از وی بر هر کسی نازل شده بود، از طاعت و معصیت، همه را به من تعلیم فرمود و آن را حفظ کردم و حتی یک حرف از آن را فراموش نکردم. سپس دستش را بر سینه ام نهاد و از خدا خواست دلم را از علم و فهم و حکمت و نور پر کند. گفتم: ای پیامبر خدا! پدر و مادرم به فدایت از آن زمانی که آن دعا را برای من کردی چیزی را فراموش نکردم و آن چه را ننوشتم نیز از من فوت نشد. آیا هنوز بر من بیم فراموشی داری؟ فرمود: نه، بر تو بیم فراموشی و نادانی ندارم.8
![امام علی علیه السلام](http://img.tebyan.net/big/1387/09/11919621060149129233910711222233401061842.jpg)
همچنین کلینی با سند معتبر از ابوالصباح کنانی چنین روایت کرده است:واللّه لَقَدْ قَالَ لِی جَعْفَرُ بن مُحَمد علیهماالسلام: اِنَّ اللَّهَ عَلَّمَ نَبِیَّه صَلّی اللّهُ عَلَیه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ التَّنْزِیلَ وَ التَّأوِیلَ فَعَلَّمَهُ رَسوُلُ اللّهِ صَلّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَلِیا عَلیهِ السَّلام ثُمَّ قَال: وَ عَلَّمَنَا وَاللّهِ... .9به خدا سوگند جعفر بن محمد علیهماالسلام به من فرمودند: همانا خدا تنزیل و تأویل را به پیامبرش تعلیم داد و رسول الله(ص) آن را به علی(ع) آموخت. سپس فرمود: به خدا سوگند به ما (نیز) تعلیم داده است.در این روایت که شیخ طوسی نیز آن را با سند صحیح در تهذیب آورده است،10 تصریح شده که تنزیل و تأویلی را که خدا به پیامبرش تعلیم داده است، رسول خدا(ص) به علی(ع) آموخته است.محمد بن حسن صفار(ره) در بصائر الدرجات تنها در ضمن دو باب درباره این که رسول خدا(ص) همه علمش را به امیرالمؤمنین(ع) یاد داده و آن حضرت در علم با رسول خدا(ص) مشارکت داشته و در نبوّت مشارکت نداشته است بیست و سه حدیث ذکر کرده است11 و در باب دیگر نیز روایاتی صریح در خصوص این مدعا آورده است.12ابوجعفر اسکافی از دانشمندان معتزله نیز مضمون روایت کلینی(ره) را با اندکی تفاوت در الفاظ در ضمن جوابهای علی(ع) به سؤالهای ابن الکوّا آورده است.13حاکم حسکانی از دانشمندان اهل تسنن نیز با سند متصل از حضرت علی(ع) روایت کرده است:مَا فِی الْقُرآنِ آیَةٌ اِلاَّ وَ قَدْ قَرَأتُهَا عَلَی رَسُولِ اللّهِ صَلّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلهِ وَ سلَّمَ وَ عَلَّمَنِی مَعْنَاهَا.14هیچ آیه ای در قرآن نیست مگر اینکه آن را بر رسول خدا(ص) قرائت کردم و معنای آن را به من تعلیم داد.در حدیث دیگر نیز از آن حضرت چنین روایت کرده است:مَا نَزَلَتْ عَلَی رَسوُلِ اللّهِ صَلّی اللّهُ عَلَیه وَآلِهِ و سَلَّمَ آیَةٌ مِنَ الْقُرآنِ اِلّا اَقْرَأْنِیهَا اَوْ اَمْلأَهَا عَلَیَّ فَاکْتُبَهَا بِخَطِّی وَعَلَّمَنِی تَأوِیلَهَا وَ تَفْسِیرَهَا وَ نَاسِخَهَا وَ مَنْسُوخَهَا وَ مُحْکَمَهَا وَ مُتَشَابِهَهَا وَ دَعَااللّهَ لِی اَنْ یُعَلِّمَنِی فَهْمَهَا وَحِفْظَهَا فَلَمْ اَنْسَی مِنْهُ حَرْفا وَاحِدا.15هر آیه ای که بر رسول خدا(ص) نازل شد، قرائت آن را به من یاد داد و آن را بر من املا کرد و من آن را با خط خود نوشتم و تأویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه آن را به من تعلیم داد و از خدا خواست فهم و حفظ آن را به من یاد دهد، پس حتی یک حرف از آن را فراموش نکردم.ابن عساکر دانشمند معروف اهل تسنن نیز نظیر این روایت را با سندی دیگر در تاریخ مدینه دمشق آورده است.16روایاتی از قبیل «عَلیّ خازِنُ عِلْمِی»،17 «عَلَیٌّ عَیْبَةُ عِلْمِی»،18 «اَنَا مَدِینَةُ العِلمِ وَ عَلِیٌ بَابُهَا»،19 «اَنَا مَدِینَةُ الحِکْمَةِ وَعَلیٌّ بَابُها»20 که در کتب فریقین با سندهای متعدد از رسول خدا(ص) نقل شده است نیز مؤید بلکه مؤکد این مدّعا است، زیرا از این گونه روایات به خوبی استفاده می شود که علی(ع) فردی بوده است که پیامبر خدا(ص) علم و حکمت خود را به او تعلیم داده و آن حضرت هم بدون کم و کاست و سهو و خطا آن را تلقی و ضبط کرده است، به صورتی که هرکس در هر موضوعی بخواهد از علم و حکمت رسول خدا(ص) استفاده کند، می تواند از طریق علی(ع) به آن نائل شود و تردیدی نیست که علم به معانی و معارف و تنزیل و تأویل قرآن کریم از عمده ترین و قدر متیقن علم و حکمت آن بزرگوار است.ابوذر رضاسلطانی/گروه دین و اندیشه تبیانتنظیم:س.آقازاده
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]
صفحات پیشنهادی
امام علی(ع) و تلقی همه معارف قرآن از رسول خدا(ص)
امام علی(ع) و تلقی همه معارف قرآن از رسول خدا(ص)-امام علی(ع) و تلقی همه معارف قرآن از رسول خدا(ص)روایات بسیاری در کتب شیعه و سنّی دلالت دارد که رسول خدا(ص) همه معانی ...
امام علی(ع) و تلقی همه معارف قرآن از رسول خدا(ص)-امام علی(ع) و تلقی همه معارف قرآن از رسول خدا(ص)روایات بسیاری در کتب شیعه و سنّی دلالت دارد که رسول خدا(ص) همه معانی ...
ابعاد مهجوريت قرآن كريم (1)
ابعاد مهجوريت قرآن كريم (1)-ابعاد مهجوریت قرآن كریم مفهوم مهجوریتپیامی كه در طول قرون ... شده است، بیان «نكوهش از مهجوركردن قرآن» است، كه به عنوان شكایت رسول خدا(ص) در. ... قرآنی بوی توجه و استفاده به مشام می رسد ولی حقیقت مطلب این است كه در همه این .... و حوصله به خرج داد) سرانجام امام علی«ع» سوره را تمام كرده و به ادامه نماز پرداختند.
ابعاد مهجوريت قرآن كريم (1)-ابعاد مهجوریت قرآن كریم مفهوم مهجوریتپیامی كه در طول قرون ... شده است، بیان «نكوهش از مهجوركردن قرآن» است، كه به عنوان شكایت رسول خدا(ص) در. ... قرآنی بوی توجه و استفاده به مشام می رسد ولی حقیقت مطلب این است كه در همه این .... و حوصله به خرج داد) سرانجام امام علی«ع» سوره را تمام كرده و به ادامه نماز پرداختند.
مهرورزی در سیره رفتاری پیامبر اعظم (ص)
مهرورزی در سیره رفتاری پیامبر اعظم (ص)-مهرورزی در سیره رفتاری پیامبر اعظم ... به همین جهت خداوند متعال رسول گرامی اش را در قرآن تحسین نموده و میفرماید: «انّک لعلی خلقٍ ... در حدیثی از حضرت امام حسین(ع) به نقل از پدر بزرگوارش حضرت علی(ع) چنین آمده ... بد زبانی برخی از همسران خویش را تحمل میکرد تا آن جا که دیگران از این همه تحمل ...
مهرورزی در سیره رفتاری پیامبر اعظم (ص)-مهرورزی در سیره رفتاری پیامبر اعظم ... به همین جهت خداوند متعال رسول گرامی اش را در قرآن تحسین نموده و میفرماید: «انّک لعلی خلقٍ ... در حدیثی از حضرت امام حسین(ع) به نقل از پدر بزرگوارش حضرت علی(ع) چنین آمده ... بد زبانی برخی از همسران خویش را تحمل میکرد تا آن جا که دیگران از این همه تحمل ...
غالیان و اندیشه تحریف قرآن(3)
احادیث و روایات: امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر. ... اين موضوع به استثناي موارد 4 و 9، در همه موارد قابل مشاهده است. ... که از عامه و خاصه درباره تدوين قرآن پس از وفات پيامبر(ص) نقل شده مجعول است. ..... در روايات تحريف تلقي مي گردد و تحقيق حاضر نيز با همين انگيزه تدوين يافته ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر. ... اين موضوع به استثناي موارد 4 و 9، در همه موارد قابل مشاهده است. ... که از عامه و خاصه درباره تدوين قرآن پس از وفات پيامبر(ص) نقل شده مجعول است. ..... در روايات تحريف تلقي مي گردد و تحقيق حاضر نيز با همين انگيزه تدوين يافته ...
استراتژی امام سجاد(ع)
امام سجاد(ع)، مسجد پیامبر(ص) را به مدرسه خویش ساخت و مباحث علمی و حوزهى درسی در ... می باشد که همان قرآن صاعد، و مجموعهى ادعیه ای است که همه معارف الهی و آنچه مورد نیاز .... به معنای به رسمیت نشناختن حکومت تلقی می شد، اما امام در آن شرکت می کرد؛ زیرا خطر .... زندگانی علی بن الحسین(ع)، ص 113؛ امام سجاد(ع) جمال نیایشگران، ص 83.19- ر.
امام سجاد(ع)، مسجد پیامبر(ص) را به مدرسه خویش ساخت و مباحث علمی و حوزهى درسی در ... می باشد که همان قرآن صاعد، و مجموعهى ادعیه ای است که همه معارف الهی و آنچه مورد نیاز .... به معنای به رسمیت نشناختن حکومت تلقی می شد، اما امام در آن شرکت می کرد؛ زیرا خطر .... زندگانی علی بن الحسین(ع)، ص 113؛ امام سجاد(ع) جمال نیایشگران، ص 83.19- ر.
احیای مکتب اهل بیت(ع)
احیای مکتب اهل بیت(ع)-تهران- خبرگزاری ایسکانیوز : آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی ... کرد و افزود : احیای مکتب اهل بیت(ع) از عبادات بزرگ و از وظایف همه شیعیان است. ... غیبت آشنا سازند/110 خبرنگار: 412 ر پايه وحي الهي و بر پيامبر واحد بودند. ... بازدید از نمایشگاه حدیث غربت که در آن مسجد پیامبراکرم(ص)، بیت امام علی (ع) و .
احیای مکتب اهل بیت(ع)-تهران- خبرگزاری ایسکانیوز : آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی ... کرد و افزود : احیای مکتب اهل بیت(ع) از عبادات بزرگ و از وظایف همه شیعیان است. ... غیبت آشنا سازند/110 خبرنگار: 412 ر پايه وحي الهي و بر پيامبر واحد بودند. ... بازدید از نمایشگاه حدیث غربت که در آن مسجد پیامبراکرم(ص)، بیت امام علی (ع) و .
«علی» آمد تا خورشید عدالت بدرخشد
(7) روح قرآن و روح پیامبر کاملا با جان علی آمیخته شده بود و از امتزاج این دو ... مجموعهای از علوم مانند فقه، کلام، تفسیر، بلاغت، نحو، خط، و معارف عالی عرفانی و نیز علوم ... نبوی کردند، هم مبین نسبت و رابطه پیامبر(ص) با امام علی (ع) در زمان رسول اکرم است ... وی جسما در سایه پیامبر میزیست و همه آنچه را که از وجود مقدس نبی اکرم میتراوید از ...
(7) روح قرآن و روح پیامبر کاملا با جان علی آمیخته شده بود و از امتزاج این دو ... مجموعهای از علوم مانند فقه، کلام، تفسیر، بلاغت، نحو، خط، و معارف عالی عرفانی و نیز علوم ... نبوی کردند، هم مبین نسبت و رابطه پیامبر(ص) با امام علی (ع) در زمان رسول اکرم است ... وی جسما در سایه پیامبر میزیست و همه آنچه را که از وجود مقدس نبی اکرم میتراوید از ...
معنا و ضرورت تبلیغ از دیدگاه پیامبر(ص)
معنا و ضرورت تبلیغ از دیدگاه پیامبر(ص)-معنا و ضرورت تبلیغ از دیدگاه ... دعوت و تبلیغ را طلب میکند، زیرا معارف و تعالیم زنده و والای این آیین جاودان اگر ..... که فاذا فرغت فانصب ناظر به مقام خلافت امیرالمؤمنین علی(ع) است، خیلی خوب به دل ... ممکن است افرادی بپرسند: چرا قرآن این همه امر دعوت و تبلیغ را کار دشواری تلقی کرده است؟
معنا و ضرورت تبلیغ از دیدگاه پیامبر(ص)-معنا و ضرورت تبلیغ از دیدگاه ... دعوت و تبلیغ را طلب میکند، زیرا معارف و تعالیم زنده و والای این آیین جاودان اگر ..... که فاذا فرغت فانصب ناظر به مقام خلافت امیرالمؤمنین علی(ع) است، خیلی خوب به دل ... ممکن است افرادی بپرسند: چرا قرآن این همه امر دعوت و تبلیغ را کار دشواری تلقی کرده است؟
متعالي بودن زبان قرآن
احادیث و روایات: امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است. ... بنابراين زبان قرآن، زباني فراتر از همه اين زبان هاست. ... به پندار ميافكند ، مثل ناپيوسته بودن ظاهري آيات قرآن در بعضي سور، آياتي كه اموري را مناسب پيامبر .... آن به كار ميرود، اعتماد از قرآن سلب ميشود و نميتواند برهاني از جانب پروردگار تلقي شود[نساء/174].
احادیث و روایات: امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است. ... بنابراين زبان قرآن، زباني فراتر از همه اين زبان هاست. ... به پندار ميافكند ، مثل ناپيوسته بودن ظاهري آيات قرآن در بعضي سور، آياتي كه اموري را مناسب پيامبر .... آن به كار ميرود، اعتماد از قرآن سلب ميشود و نميتواند برهاني از جانب پروردگار تلقي شود[نساء/174].
اهمیت و لزوم شناخت از دیدگاه قرآن و روایات (1)
اهمیت و لزوم شناخت از دیدگاه قرآن و روایات (1)-اهمیت و لزوم شناخت از دیدگاه قرآن و روایات (1) ... یابی کنیم خواهیم دید که تمام معارف ما یا از طریق حواس حاصل می شود یا از طریق عقل و یا از طریق قلب . ... افلاطون معتقد بود که نه تنها انسان قبل از تولد ادراک و شناخت دارد ،بلکه همه شناختهای ..... امام علي(ع) فرمود از رسول خدا پرسيدم اين ناله چيست؟
اهمیت و لزوم شناخت از دیدگاه قرآن و روایات (1)-اهمیت و لزوم شناخت از دیدگاه قرآن و روایات (1) ... یابی کنیم خواهیم دید که تمام معارف ما یا از طریق حواس حاصل می شود یا از طریق عقل و یا از طریق قلب . ... افلاطون معتقد بود که نه تنها انسان قبل از تولد ادراک و شناخت دارد ،بلکه همه شناختهای ..... امام علي(ع) فرمود از رسول خدا پرسيدم اين ناله چيست؟
-
گوناگون
پربازدیدترینها