تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805556560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرجام قیاس دو قهرمان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فرجام قياس دو قهرمانمقايسه شخصيت رستم وارجن درشاهنامه و مهابهاراتقسمت اول ، قسمت دوم ، قسمت سوم (پاياني) داروي زندگي بخش
فرجام قياس دو قهرمان
در هر دو داستان دارويي زندگي بخش هست؛ اين دارو در شاهنامه نوشدارو (1) و در مهابهارات سمجيوني نام دارد. اين دارو در مهابهارات در دست ماران قرار دارد و «اين موضوع شايد تاييدي بر پيوستگي مار و دارو باشد» (ر. ک. دوبوکور. 1376: 67). در شاهنامه نيز کاووس نوشدارو را در خزانه خود دارد. «در هر دو داستان دارندگان دارو از دادن آن به غير ابا مي‏کنند و تبديل به شريراني مي‏شوند، با اين تفاوت که شرير داستان مهابهارات چون به سبب القائات وزير خود از دادن دارو خودداري مي‏کند، وقتي پشيمان مي‏شود در کسوت ياري‏گر ظاهر مي‏گردد و با استفاده از افسوني که بايد براي تاثيرگذاري دارو بخواند، ارجن را زنده مي‏کند. به همين دليل به رغم يکساني تام در جملات طرح، داستان ارجن پايان‏بندي ديگري مي‏يابد» (قبادي و صديقي، 1385: 152). کشتن برادرارجن برادر خود کرن را در جنگ هيجده روزه از پا در مي‏آورد. کرن حاصل فراهم آمدن کنتي و سوريا (همان هور فارسي) است. کنتي به سبب جلب رضايت برهمني از او افسوني را مي‏آموزد که با آن مي‏تواند هر يک از خدايان را که بخواهد حاضر کند کنتي با رفتن برهمن در پي آزمايش درستي يا نادرستي ادعاي او بر مي‏آيد و پس از خواندن افسون. سوريا را در کنار خود مي‏يابد حاصل در آميختن سوريا با او به دنيا آمدن کرن است. کنتي از شرم فرزند را از خود دور مي‏کند و از اين رو کرن در دامان ارابه به راني مي‏بالد. بعدها کرن که در قدرت بسيار سرآمد است به سپاه دشمن پاندوان پيوسته و بسيار در حق آنان بدسگالي مي‏کند. رستم نيز شغادي را که دل در گرو شاه کابل دارد و بدخواه اوست پس از در افتادن در چاه پر نيزه و شمشير با تير به درختي مي‏‏دوزد و جانش را مي‏گيرد.در داستان مهابهارات کرن از پدري ديگر و در داستان شاهنامه شغاد از مادري ديگر است. در هر دو داستان فرزندي از کنار خانواده دور مي‏شود. کشندگان کرن و شغاد در کاري که مي‏کنند گناهي ندارند. کرن به سپاه دشمن پيوسته و يکي از مسببان بلاهايي است که در سال‏هاي گذشته بر سر پاندوان آمده است او نيز چون شغاد آب به آسياب دشمن مي‏ريزد و براي نفع دشمن، به برادران پشت مي‏کند. مهابهارات به هر شکلي در پي آن است که پاندوان را حفظ کند. به همين دليل پيش از جنگ تقريباً تمام حريفان قدرتمند آنان را خلع سلاح مي‏کند. کنتي، مادر پاندوان، از کرن مي‏خواهد فرزندانش را نکشد، ايندرا زرهي را که کرن با آن به دنيا آمده و موجبات رويين تني اوست. از وي باز مي‏ستاند، پاندوان چگونگي پيروز شدن خود را از عمو و استاد خود- کساني که در سپاه دشمن جا گرفته‏اند و به رغم آنکه در جنگ عرصه را بر پاندوان تنگ مي‏کنند، دل با آنان دارند- مي‏پرسند، خدايان پيروزي پاندوان را خواهان‏اند. از اين رو برخلاف رستم، ارجن در جنگ با برادر تنها مي‏کشد و کشته نمي‏شود. در داستان مهابهارات کرن از پدري ديگر و در داستان شاهنامه شغاد از مادري ديگر است. در هر دو داستان فرزندي از کنار خانواده دور مي‏شود. کشندگان کرن و شغاد در کاري که مي‏کنند گناهي ندارند.سفرهاي خطرناک
فرجام قياس دو قهرمان
اين سفرها از ويژگي‏هاي همه حماسه‏هاي دنياست. براي تعيين مصداق‏هاي آن در شاهنامه مي‏توان از هفت خان‏ها نام برد. برخي هفت‏خان‏ها را با مراحل آيين‏گذر همسان دانسته‏اند. «آنچه اين خان‏ها را با اين آيين مي‏پيوندد فراخواني، ياري‏هاي فراطبيعي، گذر از راه‏هاي دشوار، و نيز مواجهه با موجودات اساطيري چون ديو، اژدها، سيمرغ و زن جادو است. قهرمان پس از پشت سرگذاشتن دشواري‏ها در آيين گذر به نوعي بلوغ مي‏رسد» (واحد دوست، 1379: 235- 231).هفت خان رستم شبيه سفر يک ساله ارجن براي نگهباني از اسب قرباني و تن دادن به کارهاي سخت از جمله جنگ در اين راه است. هر چند سفر ارجن به معناي رسيدن به بلوغي که مدنظر آيين‏گذر است، نمي‏تواند باشد اما پاندوان با پشت سر نهادن اين سفر به نوعي زندگي تازه و پيراسته از گناه دست مي‏يابند.در هر دو داستان قهرمانان براي کمک به شاه قدم در راه مي‏گذارند. رستم مي‏خواهد کاووس را از چنگ ديوان مازندران برهاند و ارجن نيز مي‏خواهد راجه جدهشتر را از چنگال خارخاري که گريبان او را پس از جنگ هيجده روزه گرفته است، نجات بخشد. جدهشتر دائم از ماجراي جنگ با خانواده و کشتن آنها عذاب مي‏کشد، بنابراين به پيشنهاد کرشن اشميده جنگ را برگزار و ارجن را نيز مامور انجام درست اين مراسم مي‏کند.قهرمانان شاهنامه و مهابهارات در لحظاتي به کمک ديگران نيازمند مي‏شوند، بنابراين امدادهاي غيبي و گاه نيز شخص يا اشخاصي به ياريشان مي‏آيند. قهرمان مهابهارات ناگزير مي‏شود جداي جنگ با انسان‏ها و ديو با جم نيز- که از خدايان است- بجنگد، اگر تلقي نولد که، که «ديو سپيد را يکي از خدايان غيرآريايي مي‏داند، پذيرفتني باشد» (خالقي مطلق، 1372: 412). جنگ رستم با ديو سپيد را نيز جنگ با خدايان مي‏توان دانست.ارجن در اين سفر همراهاني دارد که در انجام ماموريت او را ياري مي‏کنند. اما حماسه ايراني براي برجسته ساختن شخصيت جهان پهلوان خود او را تنها به سوي مواجهه با دشواري‏ها رهسپار مي‏کند و اين هم يکي از تفاوت‏هاي عمده نگرش پردازندگان داستان‏هاي ملي ايران و هندوان است. چنان که آمد سازندگان داستان‏هاي مهابهارات به پرداخت درست شخصيت قهرمان اصلي حماسه خود چندان توجهي ندارند به همين دليل ماجراي شکست ارجن را از زني روايت مي‏کنند، اين شکست جداي ناکامي و شکست او در جنگ با ببرباهن، است.شباهت‏هاي موجود ميان داستان‏هاي مربوط به رستم و ارجن در دو کتاب شاهنامه و مهابهارات حاکي از تاثيرپذيري يکي از اين داستان‏ها از ديگري است. با توجه به مهاجرت‏هاي اقوامي چون سکاها به هند و حتي به دست گرفتن قدرت در آن سامان به نظر مي‏رسد که داستان‏هاي مربوط به رستم بايد از ايران به هند رفته باشد.هفت مرحله سفر ارجن عبارت‏اند از: - چسبيدن اسب قرباني به سنگ و آواز بر آوردن سنگ. - رفتن ارجن به ولايت چنپ کري و جنگ باراجه هنس الدهج. - رفتن به شهر زنان و جنگ با راني پرميلا. - رفتن به شهري که درختانش هر روز آدم و جانور بار مي‏آورند. - رفتن به ولايت من پور و جنگ با ببرباهن فرزند خود. - جنگ با پسر ميورالدهج، نامرالدهج. - جنگ با سپاهيان جم.هفت خان رستم نيز عبارت‏اند از: - جنگ رخش با شير. - گرفتار آمدن در بياباني تفته. - جنگ با اژدها. - از بين بردن زن جادو. - جنگ با اولاد ديو. - جنگ با ارژنگ ديو. - جن با ديو سپيد. نتيجه‏گيري شباهت‏هاي موجود ميان داستان‏هاي مربوط به رستم و ارجن در دو کتاب شاهنامه و مهابهارات حاکي از تاثيرپذيري يکي از اين داستان‏ها از ديگري است. با توجه به مهاجرت‏هاي اقوامي چون سکاها به هند و حتي به دست گرفتن قدرت در آن سامان به نظر مي‏رسد که داستان‏هاي مربوط به رستم بايد از ايران به هند رفته باشد. شباهت‏هاي ميان رستم، جهان پهلوان ايران، و ارجن، قهرمان مهابهارات، و نيز حدس کساني چون دارمستتر درباره تاثر احتمالي داستان پاندوان از داستان ايراني کيخسرو مي‏توان حاکي از تاثيرپذيري احتمالي هندوان از داستان‏هاي حماسي ايران باشد. ارتباط با ايندرا، ازدواج با زنان بيگانه، جنگ با حاصل اين ازدواج، وجود دارويي زندگي بخش در داستان جنگ با فرزند که مي‏تواند مردگان را زنده کند، کشتن برادر ناتني از مواردي است که شباهت‏هاي ميان دو شخصيت رستم و ارجن را نشان مي‏دهد. طبيعي است که داستان با وضعيت جغرافيايي و فرهنگي جديد تفاوت‏هايي نيز با داستان مبدأ پيدا کرده باشد.پي‏نوشت:1-  lnrataدر فرهنگ باستاني هند به معناي آب حيات، ام‏الحيات، مادر زندگي،... به کار رفته است (ر. ک. قرشي، 1380: 327). بنابراين سمجيوني را نوعي آب حيات يا به نوعي در ارتباط با آب حيات به حساب مي‏توان آورد.منابع:اسماعيلي، حسين (1381) داستان زال از ديدگاه قوم‏شناسي، تن پهلوان و روان خردمند، به کوشش شاهرخ مسکوب، چاپ دوم، تهران، طرح نو.بهار، مهرداد، (بي‏تا)، «ورزش باستاني ايران و آيين مهر»، فرهنگ و زندگي. ش 10.بهزادي، رقيه (1382) آرياها و ناآرياها در چشم‏انداز کهن تاريخ ايران، چاپ اول، تهران. انتشارات طهوري.پورداود، ابراهيم (1356) پشت‏ها، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران.جلالي دهکردي، مريم (1369) «همسر گزيني در ايران باستان و شاهنامه». در پيرامون شاهنامه، به کوشش مسعود رضوي، چاپ اول، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران.خالقي مطلق، جلال (1372) سخن‏هاي ديرينه، به کوشش علي دهباشي، چاپ اول، تهران، نشر افکار.دارمستتر، وجوه مشترک ميان مهابهارات و شاهنامه، ترجمه جلال ستاري، هنر و مردم، ش 153/ 154.دوبوکور، مونيک (1376) رمزهاي زنده‏جان، ترجمه جلال ستاري، چاپ دوم، تهران، نشر مرکز رستگار فسايي، منصور (1369) «روايتي ديگر در مرگ رستم». فرهنگ، کتاب هفتم.رضي، هاشم (1380) حکمت خسرواني، چاپ دوم، تهران، بهجت.شايگان، داريوش (1375) اديان و مکتب‏هاي فلسفي هند، جلد اول، چاپ چهارم، تهران، انتشارات اميرکبير.فردوسي، ابوالقاسم (1382) شاهنامه، چاپ ششم، تهران، قطره.قبادي، حسين‏علي و عليرضا صديقي (1385) «مقايسه ساختاري خويشاوند کشي و خويشاوند آزاري در شاهنامه و مهابهارات»، پژوهش‏هاي ادبي، ش 11.قرشي، امان‏الله (1380) آب و کوه در اساطير هندو ايراني، چاپ اول، تهران، هرمس با همکاري مرکز بين‏المللي گفتگوي تمدن‏ها.مهابهارات (1380) ترجمه مير غياث‏الدين علي قزويني، تصحيح محمدرضا جلالي ناييني، چاپ دوم، تهران انتشارات کتابخانه طهوري.واحد دوست، مهوش (1379) نهادينه‏هاي اساطيري در شاهنامه فردوسي، چاپ اول، تهران، سروش.حسينعلي قبادي/عليرضا صديقيتنظيم:بخش ادبيات تبيان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 511]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن