واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگرانی از سیاستهای معاونت سینمایی جدید
تداوم سیاستهای منتهی به رانتخواری و اعمال سلیقه، تولید فیلمهای بازاری نازل یا سفارشی دولتی و نیز فقدان برنامهریزی نمایش، مهمترین نگرانی هایی اظهارشده توسط سینماگران در گردهمایی جامعه اصناف سینمایی كشور بود.دومین گردهمایی جامعه اصناف سینمایی كشور شامگاه چهارشنبه با حضور 196 تن از اعضای شوراهای مركزی اصناف خانه سینما برگزار شد، در حالی كه نگرانیهای سینماگران از برخی سیاستهای تازه معاونت سینمایی، فضای كلی حاكم بر این گردهمایی بود.در این بین، بیش از همه، سیاست افزایش تولیدات سینما و نحوه اكران آن خودنمایی میكرد؛ نكتهای كه حتی عبدالحسن برزیده را وادار به استعفا از شورای پروانه ساخت كرد.مدیرعامل خانه سینما در این باره گفت: چند مسئله مبهم با مدیریت جدید سینما بهوجود آمده كه باید در این زمینهها شفافسازی شود. یكی از این مسائل موضوع مطرح شده در مورد تولید بیش از 200 فیلم در سال و اكران فقط 45 اثر از میان آنهاست كه این سیاست نگرانكننده است.چرا باید بدون برنامهریزی نمایش به سراغ تولید فیلم بدون مجوز نمایش برویم؟ با توجه به سیاستی كه اعلام شده اگر قرار نیست فیلمی اكران شود اصلاً به چه دلیل باید تولید شود؟ به گزارش ایسنا، محمدحسین عسگرپور سپس به مسئله شورای پروانه ساخت اشاره كرد و گفت: نكته دیگر براساس آخرین مصوبه هیأت وزیران، شورای پروانه فیلمسازی مركب از 5 عضو است كه 2 نفر از خانه سینما، 2 نفر به پیشنهاد مدیركل نظارت و یك نفر هم خود مدیركل نظارت و ارزشیابی است.تداوم سیاستهای منتهی به رانتخواری و اعمال سلیقه، تولید فیلمهای بازاری نازل یا سفارشی دولتی و نیز فقدان برنامهریزی نمایش، مهمترین نگرانی هایی اظهارشده توسط سینماگران در گردهمایی جامعه اصناف سینمایی كشور بود.حال با توجه به تغییر اعمال شده در وزارت و افراد نهتنها هیچگونه رایزنی در این باره با خانه سینما صورت نگرفته كه به نامهای هم كه 10 روز پیش ارسال كرده و از این موضوع اظهار نگرانی كردهایم، پاسخی داده نشده است. وی درباره سایر نگرانیهای جامعه سینمایی كشور نیز افزود: مسئله دیگر شفافسازی وامها و كمكهای دولتی و عمومی به سینماست تا به این طریق جلوی رانتخواری و اعمال سلیقه گرفته شود.موضوع بیمه بیكاری كه 3 سال پیش به وزارت ارشاد ارسال شده بود به نتیجه نرسیده است، حال آنكه در برنامه چهارم توسعه دولت مكلف بوده به این مهم عمل كند.سال گذشته در دی ماه هم مجددا خانه سینما طرح صندوق بیمه بیكاری را به ریاستجمهوری داد تا كوتاهی نهادهای مسئول چون وزارت فرهنگ و ارشاد و رفاه را خود با تامین سرمایه اولیه توسط بودجه عمومی جبران كند كه رئیسجمهور به 3 وزارت و معاون راهبردی تحت امر خود دستور پیگیری دادند و اینك كه من گزارش میدهم پس از یكسال، آن هم بینتیجه مانده است. پیش از سخنان عسگرپور، علیرضا رئیسیان، رئیس كانون كارگردانان سینمای ایران نیز درباره فیلمهای تولیدشده و اوضاع كلی سینمای ایران گفت: این روزها با كمدیهای سخیفی روبهرو هستیم كه تنها توجیه تولید آنها بفروش بودن آنها عنوان میشود. در حالی كه نمیتوان تنها با این توجیه هر فیلمی ساخت و سینما را به سطحیترین شكل آن رساند. در حال حاضر ما سینمای دوتكهای داریم، یكی فیلمهای نازل و بازاری و دیگری فیلمهای سفارشی دولتی. همچنین تورج منصوری، عضو هیات رئیسه انجمن فیلمبرداران درباره شرایط فیلمبرداران گفت:20 درصد از اعضای صنف فیلمبرداران سینمای ایران بیكار هستند و از سوی دیگر عده زیادی از افرادی كه به عضویت صنف ما درنیامدهاند و یا سابقه ندارند، با عطشی كه در زمینه رسیدن به جایگاههای بالا در سینما دارند و بدون تجربه و جویای نام وارد عرصه میشوند و به این ترتیب وضعیت كارها در سینما به هم میخورد و امنیت شغلی وجود نخواهد داشت.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینهها نشان داده كه هیچگاه بهدنبال استانداردسازی نبوده و صرفا بهدنبال حواشی كنترلی و نظارتهای سلیقهای مدیران ارشدش دویده است.این عدماستانداردسازی به نبودامنیت شغلی اهالی صنف تبدیل میشود و همین مسئله مشكلاتی را برای اعضای اصناف مختلف بهوجود میآورد.تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]