واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سينماي پليسي ژانر امني براي فيلمسازي
علي ژکان کارگردان فيلم سينمايي "چهره به چهره" معتقد است سينماي پليسي به دليل محدود بودن مميزي در آن ژانر امني براي فيلمسازي است. علي ژکان نويسنده و کارگردان اين فيلم درباره شرايط اکران عمومي "چهره به چهره" به خبرنگار مهر گفت: با توجه به مشکلاتي که در زمان پخش، توزيع آثار و سالنهاي سينمايي وجود دارد، معضل نمايش فيلمها به بحث تاريخي تبديل شده است. البته شرايطي که به تازگي وزارت ارشاد و شوراي صنفي نمايش براي اين گونه فيلمها به وجود آوردهاند راضي کننده است.وي افزود: البته ما هيچ وقت در بحث اکران در شرايط ايده آلي قرار نداريم. اما به هر حال راضي کننده است و فکر ميکنم براي آثار جدي که متعلق به ژانرهاي متنوع سينمايي است شرايطي بهتر از اين در نمايش به وجود نيايد به همين دليل بايد با اين موضوع کنار بياييم. ژکان درباره دغدغه ساخت آثار پليسي، گفت: من دغدغه ساخت فيلم پليسي ندارم ولي فکر ميکنم با توجه به مسائلي که در بحث مميزي وجود دارد و نظارتي که بر روي فيلمها اعمال ميشود، سينماي پليسي ژانر امني براي فيلمسازي است. اين ژانر به لحاظ پيامي که دارد و خصوصا بحث کليشه اي آن که عمدتا در پايان پليس پيروز و خوبي و خير نمايان ميشود، از نظر مسئولان قابل تاييد است. وي ادامه داد: اين موضوع باعث ميشود ما در زمينه ساخت اين فيلمها نيز با حمايتهايي روبرو شويم. شرايط کار در اين ژانر بهتر از ژانرهاي ديگر سينمايي است. به همين دليل اين موضوع به دغدغه من تبديل ميشود. در اين فضا راحت تر کار ميکنم. انتخاب اين ژانر به دليل شرايط موجود است. اين کارگردان سينما در ارتباط با فاصله زماني که بين ساخت فيلمهاي او به وجود مي آيد، گفت: من از جمله افرادي بودم که در همان ابتداي پيروزي انقلاب کار در سينما را شروع کردم. اين فاصله در ابتدا زياد به نظر ميآمد اما بعد از مدتي تکرار به نوعي عادي شد. نوع نگاهي که من در سينما دنبال ميکنم جدي است و رسيدن به شرايط توليد آن کار آساني نيست. گرچه اين فاصلهها غير عادي است اما در شرايط سينما ما عادي به نظر ميرسد. وي با اشاره به ايده اصلي اين فيلم و استفاده از مستندات پروندههاي اينچنيني در جامعه عنوان کرد: هر هنرمندي از اطراف خود تاثيراتي را مي گيرد. مفهوم کليدي "چهره به چهره" زندگي مخفيانه و پنهان آدم ها است. اين موضوع البته از شرايط جامعه مي آيد. من دغدغه ساخت فيلم پليسي ندارم ولي فکر ميکنم با توجه به مسائلي که در بحث مميزي وجود دارد و نظارتي که بر روي فيلمها اعمال ميشود، سينماي پليسي ژانر امني براي فيلمسازي است. اين ژانر به لحاظ پيامي که دارد و خصوصا بحث کليشه اي آن که عمدتا در پايان پليس پيروز و خوبي و خير نمايان ميشود، از نظر مسئولان قابل تاييد است. ژکان افزود: من درباره اين موضوع تحقيقات زيادي انجام دادم و متوجه شدم تعداد پروندههايي که قتل افراد ناشي از زندگي مخفي است، بسيار زياد و اين نوع زندگي پنهاني شايع شده است. ما جزء کشورهايي هستيم که در زندگي مخفي داشتن، رتبه اول را داريم. پرداختن به اين گونه شخصيتها که چهره و زندگي پنهاني دارند، برايم جالب بود. کارگردان "سايه به سايه" درباره پرداختن به ويژگيهاي يک پليس که در برخي شرايط کليشه شده است، گفت: موضوعي که من انتخاب کردم و نوع شخصيت پردازي "چهره به چهره" به گونهاي ضد کليشه است. در اين فيلم پليس موفق نيست. درست است که پليس اين موضوع را کشف ميکند اما اين امر به صورت کاملا ضد کليشه اي است. وي درباره ساختار غير خطي اين فيلم و استفاده از فلاش بک در صحنه هايي از ان، عنوان کرد: من فکر کردم اگر بخواهيم اين فيلم را با ساختار خطي بسازم تازگي خاصي براي مخاطب ندارد. زيرا آثار گوناگوني به اين شکل ساخته شده است. به همين دليل تصميم گرفتم براي ساختار اين داستان به روايت غير خطي برسم. ژکان ادامه داد: سعي کردم همان هيجان و طپشي که در روايتهاي خطي آثار پليسي وجود دارد را در غير خطي به تصوير بکشم. البته اميدوارم به نتيجه خوبي در اکران عمومي برسيم. ما در اين فيلم زمان را شکسته بين حال و گذشته سرگردان هستيم. اين نوع روايتي است که به ساختار فيلم هاي مدرن نزديک است. وي همچنين درباره دوگانگي شخصيت مقتول، در "چهره به چهره" گفت: اين دو گانگي در اکثر شخصيتها ديده ميشود. وقتي فردي دچار دوگانگي ميشود ديگر اين موضوع براي وي قابل کنترل نيست. به همين دليل زماني که در شخصيت ديگري قرار مي گيرد اقدام به رفتارهاي خشونت آميز و ناهنجار مي کند. اين موضوع از تعدد شخصيت ها در فرد ميآيد. اين کارگردان سينما افزود: ما در اين فيلم نيز با تضاد شخصيتي روبرو هستيم. شخصيتي که متعلق به جنوب شهر است دقيقا در برگيرنده گذشته و دوران نوجواني و بلوغ اين شخصيت است. اين دوگانگي در درون اين فرد هنوز فراموش نشده است. وي درباره انتخاب بازيگران براي "چهره به چهره" گفت: جمشيد هاشم پور نقش هاي اينچنيني در سينما زياد بازي کرده است و در اين موضوع تجربه دارد ولي پليس ما در اين فيلم فردي نيست. بلکه آنها امروزي و به صورت گروهي کار خود را دنبال مي کنند. به همين دليل تصميم گرفتم از ترکيب بازيگران حرفه اي و کساني که کمتر شناخته شده اند استفاده کنم. اين تجربه را پيش از اين هم داشتم و از اين موضوع راضي هستم. ژکان در پايان به مخاطب خود توصيه کرد: مخاطبان اين فيلم بايد با کمي صبر و حوصله با آن روبرو شوند و از برخورد عجولانه با آن پرهيز کنند و به نوعي عميقتر فيلم را ببينند. اکران "چهره به چهره" که در جشنواره پ نمايش درآمد، از روز چهارشنبه 27 آبانماه آغاز شده است. اين فيلم داستان قتل مهندس مهران شاهرخي است. پليس در جست وجوي رد قاتل وي با سرنخ هاي تازه اي رو به رو مي شود. در نهايت... جمشيد هاشم پور، علي عمراني، زهرا سعيدي، کاوه کاويان، محسن بهرامي، شيوا خنياگر، فرانک حيدريان و ... از بازيگران اين فيلم هستند. تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]