تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829155229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شبكه پیچیده توطئه و خیانت


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: او در شرح آن از تصویر دلخراش‌ترین صحنه‌ها هم ابایی ندارد؛ صحنه‌هایی مثل كره چشمی كه روی زمین افتاده و موش‌های چاق و چله‌ای كه روی صورت قربانی‌ها راه می‌روند و از... از دخمه‌های مهر و موم شده‌اش بوی خون می‌آید، سرانگشتان توطئه در پس رجزخوانی‌های زود هنگامش خودنمایی می‌كنند تهدیدهایش پشت كلیساهای متروك را می‌لرزانند و هوهوی تندروار عذاب از هزار توی تلاش دیرین انسان برای حاكمیت علم و قدرت، گوش‌های شنوا در واتیكان را كر كرده است! این همه مقدمه خوبی برای تماشای تلاش تازه فیلمسازی زخم خورده از نقدهای تند «رمز داوینچی» است. ران هاوارد در تلاش برای تحقق سینمایی رمان دیگری از دن‌براون، علم ومذهب را در آوردگاه مجلل رم به مصاف هم می‌برد، صف‌آرایی فرشتگان و شیاطین را در مقابل هم تصویر می‌كند، حق را تا پای مسلخ می‌برد، با اعلان آتش‌بس میانشان صلح و سپس آشتی برقرار می‌كند و در نهایت پس از90دقیقه هیجان‌ و دلهره، تعقیب و گریز، ابهام و رازگشایی، ترس و امید و ناكامی و كامیابی پرده از یك راز بزرگ برمی‌دارد؛ كاردینال‌های سرخ‌پوش واتیكان برای جبران واپس‌زدگی چندساله خود، تن به پذیرفتن دانش بشری داده‌اند و آن را به عنوان دستاویزی برای موفقیت به رسمیت شناخته‌اند! «فرشتگان و شیاطین» با مرگ غیرمنتظره پاپ اعظم و تصویر آیین تشریفاتی مراسم تدفین او آغاز می‌شود، با روایتی پیچیده ادامه می‌یابد و تماشاگری كه با  ذهنی مغشوش و مشوش از صحنه‌های دلخراش دقایق نخستین فیلم شوكه شده را به دنبال خود می‌كشاند و درست در جایی كه نفس‌هایش به شماره افتاده با انتخاب پاپ جدید پایان فیلم را اعلام كرده و او را از تماشای یك فاجعه سینمایی دیگر پشیمان می‌كند. رم در سوگ پاپ با تلنگر یك بحران جدی به خود می‌آید؛ 4گزینه مورد تایید شورای انتخاب پاپ جدید ربوده شده‌اند و سارق هوشمند به سنت جیگو درسری فیلم‌های وحشت «اره» در نوار ضبط شده‌ای كلیسا را تهدید می‌كند كه در هر یك ساعت یك نفر از آنها را به قتل می‌رساند و در پایان چهارمین ساعت با یك بمب واتیكان را نابود می‌كند. فرستاده مخفی كلیسا سراسیمه نزد رابرت لنگدون، استاد نمادشناس دانشگاه هوارد می‌رود تا با بررسی سرنخ‌ها و اسناد موجود در آرشیو واتیكان این توطئه بزرگ را خنثی كند. لنگدون پروفسور سكولاری است كه در «رمزداوینچی» ثابت كرده بود نه تنها اعتقادی به مسیحیت ندارد، بلكه كلیسا را نهادی سركوب شده در تاریخ و سیاست و زندگی مردم می‌داند. با این وجود او تنها به بررسی نمادها و نشانه‌های مذهبی در اسناد موجود اكتفا نمی‌كند و مثل یك كارآگاه در سردابه‌های مخوف و راهروهای تاریك كلیسا به دنبال عامل اصلی این دسیسه است.رد همه سرنخ‌ها به ایلومیناتی ختم می‌شوند اما قصه با چرخش‌های مكرر دراماتیك هرگونه پیش‌بینی را درباره هویت مجرمان غیرممكن می‌سازد و او پس از ورود به دستگاه كلیسا طولی نمی‌كشد كه متوجه می‌شود همه سرنخ‌ها انحرافی‌اند و تقریبا همه در دایره سوءظن‌اش قرار می‌گیرند؛ ایلومیناتی یا اشراقیون، گروه روشنفكرنمای زیرزمینی هستند كه سال‌ها پیش به خاطر سیاست‌های غلط و خشونت‌آمیز كلیسا در مقابل آن ایستادند.اشراقیون به اتهام طرفداری از علم و تلاش برای القای اعتقادات عجیب خود به مذهب، طرد و تكفیر شدند و اكنون لبریز از كینه و انتقام درصدد تلافی‌جویی برآمده‌اند... .    بحرانی كه كلیسا با آن روبه‌روست حاصل فساد نهادینه شده در دستگاه داخلی و تضاد میان دو تفكر غالب است كه زمینه‌ساز شكاف عمیق میان خانواده واتیكان شده است؛ عده‌ای چون پدرسیلوانا- روحانی دانشمندی كه در آزمایشگاه ژنو روی پدیده ناشناخته‌ای به نام آنتی‌متر كار می‌كند-بر این باورند كه علم می‌تواند سبب تحكیم پیوند انسان و خداوند شود و گروهی چون پاتریك علم را تهدیدی بزرگ و جدی برای كلیسا می‌دانند و می‌كوشند به هر طریق ممكن با ایجاد فتنه مانع ادامه كار كاردینال‌های شیفته علم شوند. باوجود آن كه اتفاقات «فرشتگان و شیاطین» پیش از قصه «رمزداوینچی» روی می‌دهند، این فیلم  دنباله‌ای برای ورسیون سینمایی نه چندان موفق ران‌هاوارد در سال2006 محسوب می‌شود. هر دو كتاب از پرفروش‌ترین رمان‌های چند سال اخیر آمریكا هستند اما داوینچی در این رقابت نیز بر فرشتگان پیشی گرفت. بیش از 60میلیون نسخه از این كتاب به 40زبان زنده دنیا فروخته شده و 144هفته یعنی نزدیك به 3سال در فهرست پرفروش‌ترین كتاب نیویورك تایمز قرار داشت.هاوارد و آكیوا گلدزمن برای حفظ جذابیت‌های رمان و البته وفاداری به آن ناگزیر بودند چاشنی اسرارمذهبی را هم به سناریو بیفزایند و البته آن را با ابزار سینما صیقل دهند و این مورد نكوهش سرسخت كلیسای رم قرار گرفت تا جایی كه فعالیت هاوارد را محدود كردند و به او اجازه فیلمبرداری در كلیسا را ندادند. اما  معیار توفیق آنها در سینما كفه‌های ترازوی منتقدان است؛ صاحب‌نظرانی كه رمزداوینچی را به باد انتقاد گرفتند! و حال به نظر می‌رسد كه هاوارد برای گرفتن انتقام از آنها به قصه‌ای دیگر از همان جنس روی آورد.   با این همه هیچ‌كس انتظار جهشی بزرگ در «فرشتگان و شیاطین» را نداشت: همان ستاره (تام هنكس)، همان كارگردان، همان رویكرد،‌همان سناریست(گلدزمن البته با همكاری دیویدكوئپ)، همان تهیه‌كننده(برایان گریزر) و البته همان نوع نگاه به سوژه‌ای از همان جنس، اثری بهره‌مند از همان میزان توجه و كامیابی را پیش‌رویمان قرار می‌دهد؛  نه خلاقیتی در آن دیده می‌شود و نه تلاشی برای خلاقیت به خرج دادن شخصیت اصلی  كه همان لنگدون داوینچی است.تنها تفاوت این كاراكتر با شخصیت 2006اش تحمیل نوعی شتابزدگی متكلف و تصنعی است كه برای پوشاندن ماهیت ایستای «رمزداوینچی» و پاسخ به انتقادهای متوجه آن به كاراكتر او تحمیل شده است. چرخش‌های 360درجه‌ای دوربین را نیز باید در همین راستا و در جهت جبران سرگشتگی‌ها و كمبودها ارزیابی كرد. با این تفاسیر اصرار كارگردان برتوجه به فوریت‌های زمانی و رعایت توالی منطقی رویدادهای قصه تنها گام مثبت در جهت ارتقای سطح فیلمنامه و منطق‌بخشی به آن محسوب می‌شود. از سوی دیگر هاوارد كوشیده تا از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین عناصر ژانرهای مختلف بهره‌بگیرد و در یك تركیب جادویی از آنها تماشاگر را از همه آنچه كه هیجان در سینما می‌داند محفوظ كند. از این رو در راستای تحقق یك تریلر نفس‌گیر، جنجال قتل‌های زنجیره‌ای كاردینال‌ها را به راه می‌اندازد و از حجم انبوه خشونت و خونریزی‌هایی كه در داستان‌های مذهبی وجود دارد استفاده می‌كند. او در شرح آن از تصویر دلخراش‌ترین صحنه‌ها هم ابایی ندارد؛ صحنه‌هایی مثل كره چشمی كه روی زمین افتاده و موش‌های چاق و چله‌ای كه روی صورت قربانی‌ها راه می‌روند و از اجسادشان تغذیه می‌كنند! با این ترفند برای آنكه خود را از ورطه حزن و كرختی «رمزداوینچی» بیرون بكشد و البته به رقابت با سری «اره» متهم نشود، رشته خشونت‌ را به دست‌های پشت پرده جنایات زنجیره‌ای می‌سپارد. كارگردان برای حفظ وجه مرموز درامش، به نقشه دسیسه‌آمیزی از جنس تریلر معمایی «كاندیدای منچوری» متوسل می‌شود. از این منظر فیلم برای كاتولیك‌ها جست‌وجوی دستان‌خون آلود در پشت پرده فعالیت‌های سیاسی واتیكان است اما در ادامه آنان را به این باور می‌رساند كه رهبرانشان از صحنه‌های اصلی كنار گذاشته شده‌اند و نقش آنها در تصمیم‌گیری از دیوان عالی آمریكا هم كمرنگ‌تر است!   فیلم حتی گاهی به بهانه ایجاد تعلیق آنقدر در روایت مبهم و پیچیده است كه بیننده را گیج می‌كند. اگر با اغماض به تماشای «فرشتگان و شیاطین» بنشینید مواجهه با صحنه‌های اكشن، موش و گربه‌بازی‌های پلیسی و افشای آنچه تا امروز در پستوی حجره‌های كلیسا مخفی نگه داشته شده بود، سرگرم‌تان خواهد كرد اما تلاش نكنید سر كلاف سردرگم قصه را در میان جنجال كاردینال‌ها و اتفاقات بی‌دلیل و غیرمنتظره بیابید.با وجود آنكه هاوارد می‌كوشد در «فرشتگان و شیاطین» ملودرامی به مراتب هوشمندانه‌تر از «رمز داوینچی» را ترسیم كند، با یك شروع پوچ و كلیشه‌ای همه‌چیز را خراب می‌كند و با این شاخه به آن شاخه‌پریدن‌های مداوم و دیالوگ‌های نپخته تماشاگر را سرگردان می‌كند. با وجود آنكه نسبت به «رمز داوینچی» از درجه تظاهر و اغراق فیلم به مراتب كاسته‌شده، پیچیدگی داستان ثقیل براون و تلاش بی‌روح كارگردان در تصویر سیمای جدال خصمانه علم و كلیسا سبب شده كه مصادیق این تنش‌ها هم در شرح جزئیات لنگ بزنند و تقلای عجیب‌وغریب هاوارد را برای تجسم دلمشغولی بزرگ دنیای غرب به اقدامی سراسیمه بدل كنند. هاوارد به همراه فیلمبردارش سالوایی‌توره توتینو ایستایی و حرافی داوینچی را بزرگ‌ترین نقطه ضعف فیلم ارزیابی كرده‌اند و به همین خاطر برای جبران مافات بر دوربین تازیانه می‌زنند تا در میان خیل جمعیت گرد آمده در میدان سنت پیترز بتازد و با تصاویری بی‌مقدمه و بدون مبنا «فرشتگان و شیاطین» را از ورطه ایستایی نجات دهد.   آنها لنگدون را مرتبا در حركت رفت‌وآمد نگه می‌دارند و موسیقی تاثیرگذار هانس زیمر با نت‌های قوی تصاویر را همراهی می‌كند اما این كار به زحمت می‌تواند پوچی و كم‌رمقی فیلم را پنهان كند و تنها فیلم را به لحاظ حسی دچار نوسان می‌كند. این نوسان در بازی‌های فیلم نیز به چشم می‌خورد،  به طوری كه این فقدان یكدستی بازی‌ها را می‌توان یكی از ضعف‌های جدی «فرشتگان و شیاطین» قلمداد كرد. مك گریگور در ارائه تصویری از كشیش جوان موجه و متعهدی به نام كامرلنگو كه در جریان انتقال قدرت كلیسا موثر است، موفق عمل می‌كند و نگران‌ترین چهره میان مذهبیونی است كه تنها راه مقابله با بحران پیش‌رو را توكل و دست به دعا برداشتن می‌دانند! او به شدت نگران از دست رفتن اعتبار كلیسا و شكاف بین علم و مذهب است اما در پایان فیلم با افشای ماهیت اصلی خود تماشاگر را از اعتمادش به او شوكه می‌كند! اسكارس گارد و موئلر استهل از زیر سگرمه‌های تلخ و نگاه جدی‌شان نگاهی دزدكی هم به انسانیت دارند و سعی می‌كنند كه مثل یك بازیكن پوكر دست كاراكترهایشان را در اتفاقات، مخفی نگه دارند. زورر( Zurer) ستاره درخشان «مونیخ» اسپیلبرگ معقول‌ترین و مقبول‌ترین بازیگر فیلم است.   هرچند مدتی طول می‌كشد تا در فیلم جا بیفتد اما زیركی و هوشمندی او خیلی زود او را به یكی از ثاثیرگذارترین چهره‌های فیلم تبدیل می‌كند. مهم‌ترین اشتباه كارگردان در انتخاب دوباره تام هنكس برای نقش اصلی است. چون او شخصیتی برای بازی كردن ندارد، یعنی اساسا فیلمنامه فرصتی را به شخصیت‌پردازی كاراكتر او اختصاص نداده و حتی ویژگی‌های سرگرم‌كننده لنگدون او را هم حذف كرده است. او عملا نقش راهنمای توری را بازی می‌كند كه تماشاگر را به كلیساهای متروك رومن، مقبره‌های تاربسته خطرناك و پناهگاه‌های فراموش‌شده اشراقیون می‌برد. با وجود بیشتر نقدهایی كه به شخصیت هنكس در «رمزداوینچی» وارد بود، در آنجا او حداقل بی‌تابی و بی‌قراری یك كارشناس را داشت كه می‌توانست به اعمال قهرمانانه و شجاعانه بینجامد اما شخصیتش در «فرشتگان و شیاطین» تنها بازگشت به كاراكتری منسوخ است كه نه‌تنها حرف تازه‌ای ندارد بلكه همان دستاویز برای جذب كوتاه‌مدت بیننده را هم از دست داده و تكرار او مثل انعكاس صدای وودی در فرانكشتاین، «اسباب‌بازی» ذهن تماشاگر را می‌آزارد.   در حالی كه بیشتر مطبوعات سینمایی در مقابل این فیلم موضع گرفتند، تنها Losservatore Romano روزنامه رسمی واتیكان برخلاف جبهه‌گیری سختش مقابل «رمز داوینچی» تعبیر «تلاش ناشیانه، متظاهرانه و سرهم‌بندی شده براون» را بی‌انصافی خواند و این فیلم را دو ساعت نمایش سرگرم‌كننده و آموزنده دانست كه بر نوابغ مدعی و قلب‌های بی‌ایمان تاثیر نخواهد داشت و در تعبیری جالب‌تر آن را بازی ویدئویی سرگرم‌كننده‌ای می‌داند كه در نخستین صحنه‌ها جرقه كنجكاوی را می‌زند و تا آخرین لحظات هیجان‌انگیز و پر از ابهام است! اما جانبداری واتیكان از فیلمی كه رهبران كاتولیك را قربانی می‌داند نه عاملان دسیسه‌پروری، نتوانست افكار عمومی كه به دنبال افشای توطئه‌های نامقدس پشت پرده بودند را متقاعد كند. تدبائر در نشست دو هفته یك‌بار كمیسیون فیلم و تلویزیون مسیحی درمووی گاید با اطمینان اعلام كرد كه بخش عمده‌ای از درآمد گیشه این فیلم به خزانه حزب دمكرات روانه خواهد شد، چون از نظر این كارشناس مذهبی فیلم بیشتر جنبه سیاسی دارد. هاوارد و هنكس از بازوهای سیاسی قوی در هالیوود هستند.   او معتقد است كه «اگر فروش «رمز داوینچی» را در كشورهای بی‌دین و مذهبی نظیر چین و ژاپن  از درآمد كل كم كنیم فروشی معادل 666میلیون دلار، یعنی فروش متوسط یك فیلم معمولی آمریكایی خواهد بود!». به نظر می‌رسد كه هاوارد قصد دارد با زور راهش را در سینما میان توده‌های معترض به سیاست‌های كلیسای كاتولیك باز كند. از این روست كه فضایی را ترسیم می‌كند از آنچه افراط‌گرایان مذهبی بهشت می‌دانند و نتیجه سیاست‌های غلط آن را خیابان‌های آشفته‌ای می‌داند كه شهر رم از زمان تفتیش عقاید تا آن روز به خود ندیده بود. اما نتیجه افزودن عنصر آشوب و فتنه و تصادم این دو نگاه بازهم به نفع كلیسا در چشم‌انداز آینده مدرن بشری است. در حقیقت این فیلم نه در مقابل مذهب كه در خدمت كلیساست و آن را از هرگونه فساد درونی، زد و بند سیاسی و مالی و اخلاقی تبرئه می‌كند. جدی‌ترین مشكل تماشاگر با فیلم ارتباط برقرار كردن با 40دقیقه پایانی آن و سرگردانی برای یافتن نقطه پایان است؛ چون درست درجایی كه فكر می‌كنید قصه تمام شده، فیلم ادامه می‌یابد و در عین ناباوری داستان جدیدی را آغاز می‌كند! هاوارد بی‌اعتنا به كوله‌بار سه دهه تجربه سینمایی‌اش، در مواجهه با داستان دن براون چنان عنان از كف داده كه گویی قواعد داستان گویی را هم فراموش كرده است. «فرشتگان و شیاطین» نسبت به «رمز داوینچی» كه خود فیلم ضعیفی بود گامی به پس است و به نظر می‌رسد ادامه مسیر «فراست – نیكسون» فیلم قبلی هاوارد، دستاوردهای به مراتب قابل تامل‌تری را برایش به ارمغان بیاورد. هرچه باشد این شبكه پیچیده توطئه و خیانت جز سردرگم‌كردن تماشاگر كاركرد دیگری ندارد.       




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 721]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن