تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848290638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از نقطه صفر تا يك روز قشنگ برفي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: از نقطه صفر تا یك روز قشنگ برفی
یک روز برفی
نگاهی به چند فیلم به نمایش درآمده در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهرانسینما فلسطین در 2 ماه اخیر بیش از آن‌كه میزبان مردم عادی برای تماشای فیلم‌های روز باشد، به مكانی دائمی برای جشنواره‌های مختلف تبدیل شده است. در همین مدت كوتاه جشنواره‌های سینما حقیقت، فیلم رضوی، فیلم‌های تربیتی رشد، كوثر و جشنواره فیلم كوتاه برگزار شد. به گزارش جام جم ، بنابه گفته مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم كوتاه، پارسال 3000 اثر و امسال بیش از 4000 عنوان فیلم كوتاه از فیلمسازان ایران و جهان به دبیرخانه این جشنواره رسیده كه از این تعداد 362 فیلم به مرحله نهایی راه یافته است. در این مجال به بررسی چند فیلم از این مجموعه می‌پردازیم.نقطه صفر: شاید جالب باشد كه اولین فیلم كوتاه را با «نقطه صفر» سهراب خسروی آغاز كنیم تا تناسبی معنادار میان این گزارش و عنوان فیلم برقرار شود. اتفاقا همین تناسب‌های نمادین و نشانه‌شناختی در فیلم‌های كوتاه بشدت مورد توجه قرار می‌گیرد و سویه روشنفكرانه و خاص بودگی این آثار در پس همین نشانه‌ها بازنمایی شده و خود را به نمایش می‌گذارد؛ البته نقطه صفر، فارغ از این جریان به زندگی پیرمردی تنها در بیابانی در قشم می‌پردازد كه سال‌های سال آنجا به تنهایی زندگی می‌كند و رجوع او به طبیعت البته دلایل اجتماعی و غیرطبیعی دارد. بدین معنی كه او ظاهرا به دلیل سرخوردگی از اطرافیانش از شهر و آدم‌های آن به این نقطه پناه آورده است كه در قیاس با زندگی مدرن شهری، نقطه صفر به حساب می‌آید. در واقع فیلم دارای سویه انسان‌شناختی است كه پیچیدگی كنش‌های انسانی را نسبت با جامعه مدرن بازنمایی می‌كند و به نوعی اثر مردم‌نگارانه محسوب می‌شود. همین توضیح كافی است تا حدس بزنیم ژانر این فیلم مستند است كه به صورت پرتره و شخصیت‌محورانه به تصویر كشیده می‌شود. هر چند قهرمان اصلی آن شخصیت مشهوری نیست، اما مورد عجیبی است كه تماشای آن بویژه برای مخاطبان گرفتار در مناسبت‌های پیچیده شهری جذاب است. خله» در زبان تالشی به معنی فراخوان و پیام دادن است و مستندی كوتاه و 12دقیقه‌ای از نادر شیخ‌الاسلامی كه چشم‌انداز زیبای تالش را با دوربین به تصویر می‌كشد. در واقع خله را می‌توان جزو مستندهای روستایی طبقه‌بندی كرد كه به گزارش جغرافیایی و مردم‌شناختی درباره یك منطقه خاص می‌پردازد و وجوه داستانی و دراماتیكی ندارد.یكی از جذابیت‌های این فیلم به شخصیت خود این پیرمرد برمی‌گردد كه بسیار خوش‌بیان و شیرین است و برای شیوه منحصر به فرد زیست خود، فلسفه و خودآگاهی دارد، البته فیلم می‌توانست ابعاد بیشتری از شخصیت و زندگی این پیرمرد را به تصویر بكشد. در ضمن تیتراژ پایانی فیلم به 2 دلیل تعجب مخاطبان را برمی‌انگیزد، یكی كه چرا ساخت این مستند 17 دقیقه‌ای 5 سال طول كشیده است و دوم این‌كه نام سینماگرانی مشهور همچون كیارستمی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌كیا و چند نفر دیگر كه از آنها تقدیر شده چه پشتوانه‌ای برای این مستند 17 دقیقه‌ای بوده است! زندگی این پیرمرد تنها در بیابانی كه به دریا نیز ختم می‌شود بی‌درنگ مرا به یاد داستان «پیرمرد و دریا» نوشته همینگوی انداخت.خلهلطفا این كلمه را با كسره بخوانید تا به گویش و زبان تالشی آن را تلفظ كرده باشید. «خله» در زبان تالشی به معنی فراخوان و پیام دادن است و مستندی كوتاه و 12دقیقه‌ای از نادر شیخ‌الاسلامی كه چشم‌انداز زیبای تالش را با دوربین به تصویر می‌كشد. در واقع خله را می‌توان جزو مستندهای روستایی طبقه‌بندی كرد كه به گزارش جغرافیایی و مردم‌شناختی درباره یك منطقه خاص می‌پردازد و وجوه داستانی و دراماتیكی ندارد. خله در گزارش خود از تالش به شكل گذرا و فشرده به ابعاد مختلف تاریخی، آداب و رسوم، موسیقی، زبان و گویش و طبیعت منطقه می‌پردازد و اطلاعات لازم را به مخاطب می‌دهد. 2 عنصر مهم در این اثر برجسته شده است. یكی طبیعت زیبا و سرسبز منطقه كه در تصاویری چشم‌نواز، زیبایی‌شناسی فرم اثر را پررنگ می‌كند و دوم یك نغمه تالشی كه گویی در این منطقه دارای شهرت و محبوبیت است. فیلم در عین توجه به ابعاد طبیعی و تاریخی، به ویژگی‌ها و خصلت‌های فرهنگی منطقه نیز توجه می‌كند و با اطلاعاتی كه از زبان گوینده متن (مهران دوستی) ارائه می‌شود مخاطب شناخت نسبی به سرزمین سرسبز و زیبایی تالش پیدا می‌كند.این گونه آثار بیشتر یك مستند گزارشی هستند كه كمتر می‌توان تمهیدات هنری و مهارت‌های سینمایی كارگردان را در آن دید و كاركرد آموزشی، خبری و اطلاع‌رسانی بالایی دارند.یك نفسیكی از جذاب‌ترین فیلم‌های كوتاه داستانی «یك نفس» ساخته عبدالرحیم صاحب‌الفصول از بوشهر بود كه خیلی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و آن را می‌توان در رده مستندهای آموزشی به منظور فرهنگ‌سازی و تغییر رفتارهای اجتماعی توصیف كرد. یك نفس البته دارای سویه هستی‌شناختی و فلسفه جبر و اختیار نیز است كه البته توجه آن به ضرر دخانیات و سیگار نمود بیرونی بیشتری دارد. مردی كه برای خریدن و كشیدن سیگار به دكه كنار جاده رجوع می‌كند هنگام آتش زدن سیگار پیرمردی را كنار جاده می‌بیند كه منتظر ماشین است، اما كسی برای او نگه نمی‌دارد، پس او تصمیم می‌گیرد وی را سوار كند ولی كمی جلوتر پیرمرد در خودرو فوت می‌كند و او تصمیم می‌گیرد برای این‌كه مرگ پیرمرد برایش دردسرساز نشود، او را در بیابان كنار جاده بیندازد. پیش از این نیز بر اثر تصادف ناگهانی سر پیرمرد به داشبورد ماشین می‌خورد و زخمی و خونین می‌شود، بنابراین احتمال سوءظن به او نیز افزایش می‌یابد... «یك نفس» بدون این‌كه دیالوگی داشته باشد یا نصیحت و پیامی را به مخاطب تحمیل كند، صرفا به طرح قصه خود می‌پردازد و پیام خود را در متن ساختار دراماتیكی اثر به مخاطب انتقال می‌دهد.فیلم به عمق رودخانه می‌رود تا زندگی آبزیان كه مهم‌ترین آن ماهی‌ها هستند را روایت كند؛ روایتی هرچند تلخ اما به لحاظ سینمایی شیرین. شاید در كارتون‌ها و انیمیشن‌ها ما با زبان حیوانات آشنا شده بودیم، اما وقتی به دنیای واقعی آنها پا می‌گذاری و بلا و مصیبتی كه آدم‌ها بر سر طبیعت و موجودات زنده می‌آورند را از چشم خود این موجودات می‌بینی و توصیفش را می‌شنوی، جذابیت دیگری دارد.پژواك یك شهرعاطفه خادم‌الرضا برای بسیاری از علاقه‌مندان فیلم كوتاه نام آشنایی است و چند سال پیش نیز جایزه بهترین فیلم كوتاه را از جشن خانه سینما دریافت كرد. او در فیلم «پژواك یك شهر» با تركیب تصاویری از نقاط مختلف شهر تهران و صداهایی كه در فضای آن منعكس است، به تاثیر صداهای مردم و شعارهای آنان در دوران انقلاب می‌پردازد و انعكاس و پژواك آن را در سطح شهر به تصویر می‌كشد. تصویری كه در یك ساختار گرافیكی و جلوه‌های ویژه به شكل انتزاعی به ترسیم این صداها در ذهن مخاطب منجر می‌شود و خاطرات و احساسات آنها را درباره وقایع سیاسی در ذهن مخاطبان تداعی می‌كند. فیلم نه داستانی است و نه مستند، بلكه تجربه انتزاعی كارگردان را از این وقایع و حوادث بازنمایی می‌كند و قدرت خود را در ساختار روایی مضمون بازتاب می‌دهد. در واقع فیلم به لحاظ درونمایه و محتوا، چیزی جز تامل و بازاندیشی درباره انعكاس صداها و شعارها و ترانه‌های سیاسی و انقلابی نیست، ولی كارگردان می‌كوشد پژواك این صداها را به جای طرح داستان یا بیان تصویری آن با انعكاس صداها در پس‌زمینه عكس‌هایی كه از شهر نشان می‌دهد، روایت كند. صداهایی مثل شعارهای معروف انقلاب، الله اكبر، صدای تیراندازی و تصاویری از شهر مثل خیابان 17 شهریور، میدان شهدا و... عناصر سمعی و بصری پژواك یك شهر را تشكیل می‌دهند تا مخاطب به مدت 10 دقیقه، همه خاطره و احساس خود را درباره تاریخ یك شهر تداعی كند.بارون میاد جرجرمهین جواهریان در «بارون میاد جرجر» كه به شكل پویانمایی ساخته شده است به بازنمایی فولكلوریك فرهنگ ایرانی می‌پردازد و عروسی هاجر و مناسبت‌ها و آداب و رسوم ایرانیان را در برپایی مراسم عروسی به تصویر می‌كشد. فیلم در واقع به زبان كودكانه روایت می‌شود و با شعر و آهنگ همراه است. همین موزیكال‌بودن و فضای شادی كه بر اثر حاكم است باعث جذابیت آن شده و البته بهره‌گیری از رنگ‌های متنوع و شاد در ترسیم و تصویر كارتونی آن نیز به زیبایی بصری فیلم كمك می‌كند.«بارون میاد جرجر» با همكاری مركز سینمای مستند و تجربه تولید شده و در رده چشم‌انداز سرزمین زیبای ما ارائه شده است تا معرف گوشه‌ای از فرهنگ خودی در قالب یك انیمیشن شاد باشد. این اثر نشان می‌دهد كه اگر صنعت پویانمایی ما بسیاری از حكایت‌ها و قصه‌های قدیمی یا آداب و رسوم تاریخی و ریشه‌دار این سرزمین كهن را با زبانی شاد و كودكانه به تصویر بكشد، چقدر می‌تواند مورد توجه كودكان ایرانی قرار بگیرد، هرچند كه این فیلم با استقبال زیادی از مخاطبان بزرگسال نیز روبه‌رو شد.فیش آیاگرچه مستندهای طبیعت‌گرا و تجربی در سینمای مستند مورد استقبال واقع می‌شود، اما در فیلم كوتاه هم اگر ایده بكر و تازه‌ای پشت آن باشد، جذاب و دیدنی خواهد شد. «فیش آی» از جمله این آثار است كه زندگی و انسان‌ها را از چشم و زبان ماهی‌ها می‌بیند. فیلم به عمق رودخانه می‌رود تا زندگی آبزیان كه مهم‌ترین آن ماهی‌ها هستند را روایت كند؛ روایتی هرچند تلخ اما به لحاظ سینمایی شیرین. شاید در كارتون‌ها و انیمیشن‌ها ما با زبان حیوانات آشنا شده بودیم، اما وقتی به دنیای واقعی آنها پا می‌گذاری و بلا و مصیبتی كه آدم‌ها بر سر طبیعت و موجودات زنده می‌آورند را از چشم خود این موجودات می‌بینی و توصیفش را می‌شنوی، جذابیت دیگری دارد.«یك روز قشنگ برفی» فیلمی 30 دقیقه‌ای از ماهایا پطروسیان بود كه خودش نیز نقش اصلی آن را به عهده داشت و از بازیگرانی چون آتیلا پسیانی و مائده طهماسبی نیز در روایت قصه استفاده كرده بود. البته یك روز قشنگ برفی داستان تازه‌ای نداشت و مشكل یك زن بیوه را با همسر جدیدش بر سر فرزندی كه این زن از شوهر قبلی‌اش داشت، روایت می‌كرد كه همسر جدیدش حاضر به نگهداری آن نبود و در نهایت با فشارهایی كه از سوی او بر زن وارد می‌شد یك روز این مادر تصمیم می‌گیرد پسر كوچكش را بر سر راه بگذارد.محمود شهبازی كه این اثر را به شكل تجربی ارائه كرده است علاوه بر تصویربرداری زیبا و قابل اعتنا از زیر آب و زیست آبزیان، گوشه‌ای از وحشت این زیست را به واسطه صید ماهی‌ها توسط انسان بازنمایی می‌كند و درددل ماهی‌ها را از طریق زیرنویس به گوش مخاطب می‌رساند.فیش آی، یك فیلم تجربی محیط زیستی است كه دارای زیبایی بصری و تلخی محتوایی است.یك روز قشنگ برفیفیلم كوتاه صرفا برای جوانان و مبتدیان سینما نیست و بسیاری از بازیگران و كارگردان‌های مشهور سینما نیز این شكل از فیلمسازی را تجربه كرده‌اند و حتی بعد از تجربه فیلم‌های بلند سینمایی باز هم به سراغ فیلم كوتاه رفته‌اند.«یك روز قشنگ برفی» فیلمی 30 دقیقه‌ای از ماهایا پطروسیان بود كه خودش نیز نقش اصلی آن را به عهده داشت و از بازیگرانی چون آتیلا پسیانی و مائده طهماسبی نیز در روایت قصه استفاده كرده بود. البته یك روز قشنگ برفی داستان تازه‌ای نداشت و مشكل یك زن بیوه را با همسر جدیدش بر سر فرزندی كه این زن از شوهر قبلی‌اش داشت، روایت می‌كرد كه همسر جدیدش حاضر به نگهداری آن نبود و در نهایت با فشارهایی كه از سوی او بر زن وارد می‌شد یك روز این مادر تصمیم می‌گیرد پسر كوچكش را بر سر راه بگذارد.یك روز قشنگ برفی، بر اساس داستانی از جلال آل‌احمد به نام «بچه مردم» بازسازی شده و كارگردان كوشیده است تا با تكیه بر فضای سرد و برفی و رنگ‌آمیزی قهوه‌ای فیلم، تجربه تلخ این مادر را در فرم و صورت بصری فیلم نیز بازنمایی كند. پطروسیان این فیلم را با همكاری امیر توده روستا ساخته و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان نیز در ساخت آن مشاركت داشته است.فیلم كوتاه در انتظار اكران آنچه كه برای نگارنده در این جشنواره جدای از تماشای برخی فیلم‌ها جالب و دیدنی بود، حضور تعداد زیادی از جوانان و علاقه‌مندان به سینما و فیلم كوتاه بود و استقبال از این جشنواره نسبت به جشنواره‌های سینما حقیقت، جشنواره رضوی و... بسیار بیشتر و پرشورتر بود. این علاقه به فیلم‌های كوتاه و مستند نشان می‌دهد كه اگر به این گونه سینمایی توجه بیشتری شود، با استقبال خوبی مواجه شده و چه بسا مخاطب بیشتری نسبت به سینمای داستانی و بلند داشته باشد. اگر تصمیم‌گیرندگان تنها مسوولان و مدیران سینمایی باشند كه فرصت اكران و نمایش عمومی فیلم‌های كوتاه را در سینما‌های كشور فراهم كنند شاید علاقه‌مندان بیشتری را به سینماها بكشانند. یك بار تجربه چنین كاری در سینمای مستند نشان داد كه چقدر اكران این آثار در سینما‌ها موفق بوده و با استقبال مخاطبان همراه می‌شود. شاید نمایش فیلم‌های كوتاه بتواند بار‌دیگر صف‌های بلندی را در جلوی سینماها ایجاد كند.تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4077]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن