تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834498788




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پنج ویژگی عرفانهای منفی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پنج ویژگی عرفانهای منفی1- طرفداران عرفان منفی معتقدند كه باید "خود" را تحقیر كرد و غرایز طبیعی را از كار انداخت تا یك من روحانی و ملكوتی ساخته شود. مكاتب هندی نظیر آیین بودا، این اعتقاد را بسیار ترویج می كنند. اینان به جای هماهنگ ساختن ابعاد وجودی انسان، به حذف برخی از ابعاد و استعدادهای آن ها می پردازند.
زندگی و آثار علامه جعفری
2- در عرفان منفی، سالك از مشكلات شكنجه زای زندگی فردی و اجتماعی می گریزد. ناگواری ها و گرفتاری های ناشی از عدم وصول به خواسته های خود، گاه موجب می شود كه فرد زندگی طبیعی را منفی تلقی كرده، برای رهایی از آن، به درون خود پناه ببرد.با توجه به راز نهانی روح، در می یابیم كه همان گونه كه ناگواری ها و ناملایمات با روح انسان ناسازگارند و روح انسان را تیره می كنند، شادی ها و خوشی های طبیعی نیز با روح انسان سازگاری ندارند، زیرا راز روح را پوشیده می دارد. بنابر این، عارف باید هم نسبت به رنج ها و ناگواری ها حساس باشد و هم نسبت به شادی ها و خوشی های طبیعی. 3- عرفان منفی نشانه ناتوانی ما نسبت به انسان و طبیعت می باشد. برخی از مدعیان عرفان، كوچك ترین آگاهی از آن چه كه در دو قلمرو انسان و جهان می گذرد، ندارند و در عین حال در حالات عرفانی خود غوطه ورند. آن حالات روانی لذت بخشی كه برمبنای جهالت ها استوار باشد، نشانه عرفان كاذب است نه عرفان حقیقی. مسیر حركت عرفان حقیقی از روشنایی معرفت می گذرد، نه تاریكی جهل. در عرفان منفی، به اندیشه و تعقل بی اعتنایی می شود، ولی در عرفان مثبت، عقل و اندیشه جایگاه خاص خود را دارد.4- در عرفان منفی، به عالم بیرون اعتنایی نمی شود و سالك فقط به "تاریك خانه درون" توجه دارد. گویی برای این افراد، جهان عینی مطرح نیست. در حالی كه برای ورود به منطقه درون، برای دریافت عوالم عرفانی، بدون توجه به جهان بیرونی امكان پذیر نیست.حقیقت این است كه اگر یك انسان از درك و آشنایی با جهان برونی كه مواد موجودیت طبیعی او را آماده كرده و تعبیه نموده است و تا آخرین نقش های زندگیش كه با روان و مغز او در حال تأثیر و تأثر است، سرپیچی كند و ارزش حیاتی این درك و آشنایی را نداند و عالم حس و محسوس را نادیده انگارد - در حقیقت - چنین شخصی درصدد نواختن یك آهنگ موزون و خوشایند بدون داشتن ابزار و وسیله موسیقی برآمده است.وارد شدن به حوزه دریافت عرفانی هستی، بدون قبول نمودن دنیایی كه عارف را به آن حوزه معنوی رهسپار كرده است، ممكن نیست. شیخ بهایی طی سروده ای می گوید: ز حدوث پا كشیدم، به قدم رهم ندادند       ز وجود هم گذشتم، به عدم رهم نداندبه كنشت سجده بردم، به صنم رهم نداند       به طواف خانه رفتم، به حرم رهم ندادندكه تو در برون چه كردی كه درون خانه آیی "از فانی عبور كردم، از باقی محرومم نمودند. از هستی صرف نظر كردم، به نیستی اجازه ندادند وارد شوم. به گرد خانه خدا شتافتم، به بارگاهش نگذاشتند داخل شوم. همه این ها به این جهت بود كه می گفتند: در بیرون بارگاه چه كرده ای كه داخل بارگاه بیایی؟" 5- انگیزه گرایش به عرفان منفی، گاه گریز از هشیاری و آزادی است، زیرا هشیاری عمیق موجب توجه به جهان بینی و ایدئولوژی و احساس التزام به تكالیف و وظایف ناشی از آن ها می شود.چون لازمه تعهد و عمل به تكالیف، دوری از لذایذ و بی اعتنایی به تمایلات و ایجاد هشیاری است، لذا برای فرار از هشیاری، عده ای به درون پناه برده و با احساسات لطیف عرفانی، دل خوش می دارند.علامه جعفریتنظیم برای تبیان: شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن