تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826155616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوجوانان، مهمانان جشنواره رشد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نوجوانان، مهمانان جشنواره رشد
جشنواره بين‌المللي فيلم رشد
 سي‌ونهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم رشد كار خود را آغاز مي‌كند .امسال بيش از 100 فيلم كوتاه و بلند ايراني و خارجي در رشته‌هاي مختلف جشنواره براي دريافت تنديس‌هاي زرين و سيمين با يكديگر رقابت مي‌كنند. فيلم‌هاي هنرمندان حرفه‌اي و آماتور در گروه فيلم‌هاي علمي، مستند، انيميشن، تربيتي، داستاني و نماهنگ به نمايش درمي‌آيند. در كنار فيلم‌سازان سرشناس، دانش‌آموزان فيلم‌ساز هم با كارهاي خود در جشنواره حضور دارند.به گزارش همشهري ، امسال هشتمين جشنواره بين‌المللي دانش‌آموزان فيلم‌ساز هم همزمان با جشنواره رشد برپا مي‌شود. از مجموع 40 فيلم ايراني رسيده به جشنواره دانش‌آموزي،  14 فيلم موفق شدند به بخش مسابقه راه پيدا كنند. 53 فيلم خارجي هم خواستار شركت در هشتمين جشنواره بين‌المللي دانش‌آموزان فيلم‌ساز بودند كه 17 تاي آنها براي بخش مسابقه انتخاب شدند. به گفته روابط عمومي جشنواره، توليدكنندگان و سازندگان فيلم‌هاي اين بخش، عموماً نوجوانان دوره دبيرستان هستند. فيلم‌هاي اين فيلم‌سازان نوجوان بيشتردرباره مضامين اجتماعي است و آنها فيلم‌هاي خود را تحت عناويني چون مسائل تربيتي، بزهكاري، بيماري‌ها و اعتياد ساخته‌اند.از مجموع 40 فيلم ايراني رسيده به جشنواره دانش‌آموزي،  14 فيلم موفق شدند به بخش مسابقه راه پيدا كنند. 53 فيلم خارجي هم خواستار شركت در هشتمين جشنواره بين‌المللي دانش‌آموزان فيلم‌ساز بودند كه 17 تاي آنها براي بخش مسابقه انتخاب شدند.داوران دانش‌آموزي امسال سه نفر هستند كه شامل يك نفر از كشور ارمنستان و دو داور ايراني مي‌شوند. يكي از اين داوران دانش‌آموزي 11 ساله است. فيلم‌هاي بخش دانش‌آموزي در سينما فلسطين به نمايش در مي‌آيند و نمايش فيلم‌ها براي دانش‌آموزان به صورت رايگان خواهد بود. جشنواره در هر گروه از بخش‌هاي مسابقه‌اي خود جوايز را به صورت تنديس زرين به اثر برگزيده اول و تنديس سيمين به اثر برگزيده دوم اهدا خواهد كرد. اين جوايز همراه با يك جايزه نقدي و يا سكه بهار آزادي خواهد بود. داوران به اثر منتخب سوم هم ديپلم افتخار اهدا مي‌كنند. در عين حال، داوران هشت جايزه ويژه هم به بهترين فيلم‌نامه، كارگرداني، تصويربرداري، تدوين، تهيه‌كنندگي، موسيقي متن، بازيگر نقش اول و بهترين فيلم جشنواره  مي‌دهند.
جشنواره بين‌المللي فيلم رشد
امسال فيلم‌هاي بلند داستاني «خواب‌هاي دنباله‌دار» (پوران درخشنده)، «زماني براي دوست داشتن» (ابراهيم فروزش)، «كودك و فرشته» (مسعود نقاش‌زاده)، «رقص در آتش» (محرم زينال‌زاده)، «وقتي ليموها زرد شدند» (محمدرضا وطن‌دوست) و «پنالتي» (انسيه شاه‌حسيني) در جشنواره رشد حضور دارند. تعدادي از اين فيلم‌ها فصل گذشته در جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودك و نوجوان (همدان) به نمايش در آمدند. جشنواره رشد تا 16 آبان در تهران و 30 شهر كشور ادامه دارد. اين جشنواره سينمايي، آموزشي و تربيتي از سوي دفتر تأمين رسانه‌هاي آموزشي وزارت آموزش و پرورش برپا مي‌شود.گفت و گو با محمدرضا وطن دوست؛ روايتي شاعرانه در دل طبيعت«وقتي ليموها زرد شدند» اولين ساخته بلند سينمايي محمدرضا وطن‌دوست فيلم‌ساز جوان است. وطن‌دوست متولد سال 1357 شهرستان ساري، فارغ‌التحصيل رشته سينما از دانشكده سينما و تئاتر است و در كنار آن در دو رشته فلسفه و پژوهش هنر و جامعه‌شناسي هم تحصيل كرده است. او قبل از اين چند فيلم كوتاه و مستند ساخته، كه اتفاقاً براي آنها جوايزي هم از جشنواره فيلم رشد گرفته است.« وقتي ليموها زرد شدند» چند هفته قبل جايزه بهترين فيلم اول جشنواره بين‌المللي فيلم مونترال را دريافت كرد و همين روزها همزمان با جشنواره رشد، در بخش مسابقه جشنواره سائوپولوي برزيل هم حضور دارد. اين فيلم قصه زندگي زني به نام شهربانو است كه همراه با بقيه آزادگان به كشور برمي‌گردد و در بازگشت متوجه مي‌شود محيط زندگي او تغييرات زيادي كرده است. جشنواره رشد در كنار نمايش فيلم وطن‌پرست، برنامه تجليل از آثار او را نيز دارد.فيلم شما به آن صورت در رده سني كودك و نوجوان قرار نمي‌گيرد. فكر مي‌كنيد چرا در جشنواره رشد حضور دارد؟جشنواره رشد براي خودش برنامه و ضوابطي دارد و همان‌طور كه مي‌دانيد فقط فيلم‌هاي خاص كودكان و نوجوانان را به نمايش نمي‌گذارد. در كنار دانش‌آموزان، جشنواره به اوليا و مربيان هم توجه دارد. از اين نظر، فيلم من را مي‌توان در اين رده قرار داد. در عين حال، با توجه به اينكه قصه در شمال كشور اتفاق مي‌افتد و آداب و رسوم و فرهنگ اين منطقه را به نمايش مي‌گذارد، مي‌توان گفت دانش‌آموزان دوره دبيرستان هم مخاطب آن محسوب مي‌شوند.چرا به دوران نوجواني شخصيت اصلي  فيلم نپرداختيد؟قصه فيلم اين مورد را نمي‌طلبيد. آنچه در قصه زندگي اين زن اهميت داشت بخش دوران دانشگاه و پس از آن بود. مي‌خواستم او را داوطلبانه به جبهه جنگ بفرستم تا بتوانم قصه گم شدن او و انتظار نامزدش براي بازگشت او و مسائل پس از آن را تعريف كنم. اين فيلم اداي احترام به كساني است كه اسير شدند و پس از سال‌ها به عنوان آزاده به ميهن برگشتند. اما واقعيت اين است كه همه آنها يك دوران نوجواني داشتند. مي‌توان اين دوران را در  فيلمي ديگر به تصوير كشيد.انتخاب محل فيلم‌برداري (لوكيشن) شمال به اين دليل بود كه خودتان اهل اين منطقه هستيد؟فقط اين نكته نبود. قصه بسياري از فيلم‌هاي جنگي ما در جنوب و مناطقي در اين محل رخ مي‌دهد. مي‌خواستم برعكس اين قضيه كار كنم. هدفم اين بود كه بگويم جنگ فقط اختصاص به جنوب كشور نداشت و مناطق بسيار دور از اين محل را هم تحت‌تأثير خود قرار داد. برايم خيلي جالب بود كه واقعيت‌هاي سخت و تلخ جنگ را در محيط لطيف و طبيعت بكر شمال به تصوير بكشم و مسائل و مشكلات آدم‌هاي اين منطقه را در پيوند با جنگ به نمايش بگذارم. به دنبال يك پرداخت شاعرانه بودم و به همين دليل دست و پنجه نرم كردن با چنين مسئله‌اي برايم جالب و جذاب بود.
جشنواره بين‌المللي فيلم رشد
فكر مي‌كنيد ارتباط تماشاچي نوجوان با فيلم شما چگونه باشد و انتظار چه نوع واكنشي را داريد؟قصه «وقتي ليموها زرد ‌شدند» مستقيماً وارد فضاي جنگ نمي‌شود و ما در هيچ يك از صحنه‌هاي آن شاهد شليك حتي يك گلوله هم نخواهيم بود. در جريان قصه فيلم و پرداخت آن است كه با گذشته شهربانو آشنا مي‌شويم. اين قصه از آنجا شروع مي‌شود كه او پس از سال‌ها غيبت از خانه، به عنوان يك آزاده برمي‌گردد. بيننده فيلم همراه مرور خاطرات و رؤياهاي شهربانو، با گذشته او آشنا مي‌شود. فكر مي‌كنم مخاطب دبيرستاني فيلم با اين فضا احساس همراهي و همدلي كند. سعي كرده ام فيلم تلفيقي از طبيعت، عشق و جنگ باشد. تعريف اين قصه در يك سير شاعرانه براي مخاطب نوجوان جذاب‌تر خواهد بود. قصه فيلم ،بازگشت به دوران جنگ است و اين چيزي است كه بيننده نوجوان ما هم به كمك آن، با بخشي از تاريخ كشورش آشنا مي‌شود.در فكر آن نيستيد كه براي كودكان و نوجوانان فيلم بسازيد؟اگر موقعيت آن پيش بيايد خيلي دوست دارم چنين كاري بكنم. قصه‌هاي بچه‌ها به فضاهايي كه خودم دوست دارم، نزديك‌تر است. البته همين حالا هم يك جورهايي با آنها در ارتباط هستم. فيلم جديدم «دوبرادر»- كه احتمال دارد اين نام تغيير كند- درباره دو برادر دوقلو است كه شبيه هم فكر نمي‌كنند و همين اختلاف عقيده، باعث بروز اختلافات و مشكلاتي بين آنها مي‌شود. سن اين دو برادر در فيلم بيست سال است.برنامه ديگري هم داريد؟طرحي دارم كه سال آينده فيلم‌برداري‌اش را شروع مي‌كنم. قصه زندگي پيرمردي است كه خاطراتش را مرور مي‌كند. بخشي از اين خاطرات كه حدود يك چهارم قصه فيلم مي‌شود مربوط به دوران كودكي و نوجواني اوست. اين بخش فيلم مستقيماً با بچه‌ها و دنياي آنها سروكار دارد.پاي صحبت محرم زينال زاده؛ فاصله غروب تا سپيده‌دم«رقص در آتش» فيلم جديد محرم زينال‌زاده قصه زندگي يك دختر دانشجو را تعريف مي‌كند كه ناخواسته درگير مسائل مربوط به مواد مخدر مي‌شود. اين نكته شرايط ويژه‌اي را براي او و خانواده‌اش به وجود مي‌آورد. زينال زاده قبل از اين براي گروه سني كودك و نوجوان، فيلم‌هاي «ماه در آينه» (1369) و «پسر زشت» (1386) را كارگرداني كرده، كه اين دومي موفق به دريافت تنديس جشنواره رشد نيز شده است.مخاطب اصلي فيلم دختران نوجوان و جوان هستند؟در وهله اول، بله. ولي قصه و فضاسازي به گونه‌اي است كه خانواده‌ها به صورت كلي مي‌توانند تماشاچي آن باشند. زماني كه فيلم را مي‌ساختم هدفم بيان يك معضل اجتماعي بود و عموم مخاطبان را مدنظر داشتم. قصه فيلم گريزي به مشكلي مي‌زند كه در جامعه ما وجود دارد. سعي كردم از شعارزدگي و پرگويي فاصله بگيرم. حتي به همين دليل، كل قصه فيلم از يك غروب شروع  و تا سپيده صبح روز بعد تمام مي‌شود.چرا زمان قصه را اين‌قدر كوتاه و محدود كرده ايد؟تا آن حس‌گير افتادن در يك موقعيت خاص را بهتر به نمايش بگذارم. برايم اين نكته اهميت داشت كه حس انساني را نشان دهم كه در يك وضعيت ناخواسته قرار مي‌گيرد و چگونه سرنوشت او تغيير مي‌كند. ما آدم‌ها در زندگي روزمره در موقعيت‌هاي مختلفي قرار مي‌گيريم. قصه فيلم به يكي از اين موقعيت‌ها مي پردازد.آيا تماشاچي با يك فيلم تلخ روبه‌رو خواهد شد؟خير. فضاي فيلم گرم و صميمي است و بخش مهمي از آن به روابط گرم خانوادگي اختصاص  دارد. البته هميشه مطرح كردن مسائل اجتماعي در فيلم‌هاي سينمايي باعث مي‌شود تا با قصه‌هايي تلخ و سخت روبه‌رو شويم. ولي در «رقص در آتش» سعي كرده ام بخش‌هاي اميدوار كننده ماجرا را برجسته كنم. با اين حال، در برخي صحنه‌ها شما آن لحن تلخ را خواهيد ديد.فكر مي‌كنيد واكنش تماشاچي نوجوان به قصه فيلم چگونه باشد؟تصورم اين است كه دختران دانش‌آموز دبيرستاني ارتباط خوبي با آن برقرار كنند؛ يك ارتباط گرم و صميمي. يكي از هدف‌هاي اصلي‌ام هنگام ساخت فيلم، دادن آگاهي‌هاي ضروري به مخاطب نوجوان و جوان بوده است.شما كه براي كودكان و نوجوانان چندين فيلم ساخته‌ايد، چرا اين راه را ادامه نداديد؟
جشنواره بين‌المللي فيلم رشد
مثل بعضي از دوستان كه مي‌خواهند در نوع (ژانر)‌هاي مختلف كار كنند، من هم مي‌خواهم در اين مسير حركت كنم و تجربه‌هاي تازه و مختلفي به دست بياورم. تازه‌ترين كارم «تو خورشيد، من ماه» كاري در زمينه  سينماي جنگ است. اما در هر ژانري كه فيلم بسازم چند نكته را رعايت مي‌كنم. اين فيلم‌ها بايد حرف‌هايي براي گفتن داشته باشند و درباره مسائل و مشكلاتي باشند كه همه ما در زندگي روزمره با آنها روبه‌رو هستيم. از سوي ديگر به سينماي شاعرانه علاقه خاصي دارم و دوست دارم فيلم‌هايم چنين حال و هوايي داشته باشند.اين حس و حال شاعرانه در «رقص در آتش» هم هست؟بله. اتفاقاً فكر مي‌كنم با توجه به اينكه  فيلم  يك موضوع واقعي را مطرح مي‌كند، وجود اين حس و حال شاعرانه جلوه ديگري به  آن مي‌دهد.  اميدوارم تماشاچي فيلم اين لحن بياني را بپذيرد.نام فيلم در ارتباط با مضمون قصه آن است؟بله. آتش نماد گرما و سوختن است و اين چيزي است كه در فيلم و ضمن تعريف قصه آدم‌هاي آن، با آن برخورد مي‌كنيم. آتش مي‌تواند خوب و در عين حال ويرانگر باشد و اين همان وضعيتي است كه شخصيت‌هاي فيلم با آن روبه‌رو مي‌شوند.گپي با انسيه شاه حسيني؛ فيلمي براي همه تماشاگران«پنالتي» ساخته انسيه شاه‌حسيني  قصه روزهاي جنگ و بازي فوتبال را با هم تركيب مي‌كند، تا يك درام ورزشي را خلق كند. سومين ساخته سينمايي اين فيلم‌ساز از تعدادي نوجوان به عنوان شخصيت‌هاي مهم قصه فيلم خود بهره گرفته است. دوچرخه همزمان با جشنواره فيلم كودك و نوجوان كه فصل گذشته در همدان برگزار شد، گفت‌وگويي با اين كارگردان داشت. به همين دليل سعي كرديم در اين گفت‌وگوي تازه، سؤال‌هاي متفاوت‌تري را مطرح كنيم.«پنالتي» در جشنواره كودك و نوجوان همدان نمايش داده شد. نسخه‌اي كه در جشنواره رشد به نمايش در مي‌آيد متفاوت از آن نسخه است؟خير. همان فيلم است و هيچ تغييري نكرده است. نه تدوين مجدد شده و نه كم و يا زياد شده است.شما تجربه تماشاي فيلم با بينندگان آن را در جشنواره همدان داريد. حالا كه آن را روي پرده مي‌بينيد، چه حس و حالي نسبت به آن داريد؟نگاهم به آن فرقي نكرده است. اگر منظورتان اين است كه اگر آن را حالا مي‌خواستم بسازم چه تغييري مي‌كرد، بايد بگويم آن را دوباره به همين شكل مي‌ساختم. «پنالتي» همان چيزي است كه مي‌خواستم بسازم و با توجه به شرايط مختلف، از آن احساس رضايت مي‌كنم.خودتان« پنالتي» را كاري نوجوانانه مي‌دانيد؟سعي كردم تفكر حاكم بر فيلم تفكري پويا باشد و هم جوان آن را بپسندد و هم پير. «پنالتي» از آن قصه‌هايي است كه مي‌تواند همه نوع مخاطب داشته باشد، به همين دليل من آن را درجه‌بندي سني نمي‌كنم.كار با بازيگران محلي و نوجوان سخت بود؟به صورت طبيعي هر كاري سختي‌هاي خودش را دارد. كار با بازيگران هم در همين محدوده قرار مي‌گيرد. ولي هنگام فيلم‌برداري فيلم مشكل زيادي با بازيگرانم نداشتم. يك عامل مهم در اين زمينه بومي بودن آنهاست. آنها چون از اهالي محل بودند، خيلي چيزها را خودشان مي‌دانستند و ديگر نيازي نبود كه آن مسائل را دوباره برايشان تكرار كنم. در عين حال، كودكان و نوجوانان ذهن صاف و راحتي دارند و آنچه را كه به آنها گفته مي‌شود، خيلي خوب و زود مي‌گيرند. آنها نقش خود را جلوي دوربين خيلي راحت بازي كردند.كار بعدي‌تان هم درباره جنگ است؟بله. اين روزها مشغول تحقيق براي فيلم‌نامه «زيباتر از زندگي» هستم. خط اصلي قصه فيلم در باره هويزه و هجوم عراقي‌ها به آن است.نوجوانان هم در اين قصه نقشي دارند؟همه در آن حضور دارند. وقتي جنگ شروع شد همه مردم در سن و سال‌هاي مختلف در آن شركت كردند . نوجوانان هم بخشي از اين مردم هستند كه در قصه فيلم به آنها هم پرداخته مي‌شود.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن