تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850197681




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قلمرو فقه در حوزه شریعت و دین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قلمرو فقه در حوزه شریعت و دین 
قلمرو شريعت
     فقه، تابعى است از شریعت، بنا بر این، قلمرو فقه، قلمرو شریعت است. به همان اندازه كه شریعت در زندگى انسان دخالت كرده و به مرزبندى و قانونگذارى پرداخته، فقه نیز ناچار از دخالت و اظهار نظر است. پس براى تعیین قلمرو فقه، نخست باید قلمرو شریعت مشخص گردد. باید بدانیم كه حدود شریعت تا كجاست و در چه حوزه هایى از زندگى بشر دخالت كرده و در چه حوزه هایى دخالت نكرده است؟ براى تعیین قلمرو شریعت، ابتدا باید دو نكته را روشن ساخت:هدف دین چیست؟ و بشر در چه حوزه هایى از زندگى خود به هدایت دینى نیاز دارد؟ 1. هدف اساسى دین، مومن ساختن انسانهاست به دو اصل مبدا و معاد. زندگى بر پایه این ایمان، جهت مشخصى دارد و شكل و شیوه ویژه اى را مى طلبد و آكنده است از بایدها و نبایدها. تمام احكام و قانونهاى دینى پیرامون این هسته مركزى ایمان وضع شده اند، تا انسان با راهنمایى آنها بتواند گذرگاه زندگى این جهانى را به سلامت بگذراند و در لغزشگاههاى مهیب این راه هولناك نیفتد. امنیت این راه از دو ناحیه در معرض خطر است، یكى از سوى وسوسه هاى درونى و كششهاى نفسانى انسان و دیگرى از سوى روابط و مناسبات ظالمانه اجتماعى كه جامعه را به فساد مى كشاند. تعالیم دینى به هر دو سوى نطر دارد، هم راهِ نجات از مهلكه هاى درونى را به انسان نشان مى دهد و هم مى خواهد زندگى اجتماعى انسان را بر اساس روابط عادلانه اى استوار كند تا زمینه فساد به وجود نیاید.2. هر رفتارى كه از انسان سر مى زند براى رفع یك نیاز است. انسان در مسیر زندگى خود نیازهاى گونه گونى دارد. قهراً براى پاسخ گویى به آن نیازها رفتارهاى متفاوتى نیز خواهد داشت. به طور كلى، اهمّ نیازهاى انسان را در سه نوع متمایز مى توان قرار داد: نیازهاى نوع اول مربوط است به جنبه بیولوژیك حیات انسان كه گاهى به آنها نیازهاى اولیه نیز گفته مى شود، مانند نیاز به تغذیه، مسكن، دفاع از خود، نقل و انتقال از نقطه اى به نقطه دیگر و غیره. فعالیتهایى كه انسان براى رفع این نوع نیازها انجام مى دهد، روى هم حوزه طبیعى زندگى او را تشكیل مى دهند. نیازهاى نوع دوم مربوط است به استعدادهاى روحى ویژه اى كه انسان دارد و ربطى به جنبه زیستى حیات او ندارد. این نوع نیازها، منشاء گرایشهاى خیرخواهانه یا شرطلبانه در وجود انسان است و موجب صدور رفتارهاى ارزشى و ضد ارزشى از انسان مى شود. رفتارهایى را كه انسان در پاسخ به این نوع نیازها انجام مى دهد، روى هم حوزه روانى یا معنوى زندگى او را تشكیل مى دهند. نیازهاى نوع سوم مربوط است به جنبه اجتماعى حیات انسان و روابطى كه در جریان زندگى اجتماعى خود با دیگران دارد. این نوع نیازها، نه منشاء طبیعى و زیستى دارند و نه منشاء روحى، بلكه ضرورتهاى زندگى در كنار دیگران آنها را آفریده است. رفتارهایى كه انسان براى رفع این نوع نیازها انجام مى دهد مثل همكارى با دیگران (مسئولیت پذیرى) تقسیم كار و. .. روى هم حوزه اجتماعى زندگى او را تشكیل مى دهند. تمام زندگى انسان تلاشى است براى پاسخ گویى به انواع سه گانه این نیازها و بر این اساس، مجموع رفتارها و فعالیتهایى كه زندگى انسان را تشكیل مى دهند نیز، درسه حوزه جداگانه متمركز مى شوند كه آنها را به ترتیب حوزه طبیعى، حوزه روانى و حوزه اجتماعى زندگى انسان نامگذارى مى كنیم: 1. حوزه طبیعى زندگى: انسان از لحظه اى كه به «بودن» خود پى مى برد، اولین احساس او حفظ هستى و بقا خویش است و تمام تلاشش در وهله اول حفظ و بقاى خود به كار گرفته مى شود. او به زودى مى یابد كه هم آنچه كه موجب دوام وبقاست و هم آنچه كه بقاى او را تهدید مى كند، هر دو، در محیط طبیعى اطراف او وجود دارند. با این شناخت از طبیعت، او مى كوشد تا عناصر حیات بخش طبیعت را در اختیار گیرد و به خدمت درآورد و با عناصرى كه حیات او را تهدید مى كنند، به مبارزه برخیزد و آنها را مهار كند. و از آن جا كه كمال خواهى و افزون طلبى در سرشت انسان نهفته است، او، همیشه به وضع موجود قانع نیست و پس از آنكه اصل «بودن» خویش را تثبیت كرد،مى كوشد تا كیفیت بودنِ خود را بهبود بخشد. تلاش مستمر انسان براى پیروزى بر مشكلات طبیعى و تسخیر طبیعت به منظور ادامه حیات و ایجاد رفاه نسبى، بُعد مادى تمدنهاى بشرى را به وجود آورده است. به عنوان مثال به یك مورد اشاره مى شود:نقل و انتقال از جایى به جاى دیگر،یك نیاز طبیعى براى انسان است، در ابتدا، تنها ابزارى كه او براى رفع این نیاز در اختیار داشت، پاهایش بودند. نقل و انتقال با پا، سخت و پر زحمت بود. انسان براى حل این مشكل خود، بخشى از نیروهاى طبیعت را تسخیركرد و به اهلى كردن حیوانات پرداخت تا از وجود آنها، نقل و انتقال سریع تر و راحت ترى داشته باشد. روند تصرف انسان در طبیعت به منظور تهیه وسائل نیرومندتر، سریع تر و راحت ترى براى نقل و انتقال، همچنان ادامه داشته تا امروز كه از وسائل پیشرفته موتور مثل قطار و هواپیما براى این كار استفاده مى كند و تا بشر امكان زیستن بر روى زمین را دارد، این روند ادامه خواهد داشت و همواره مى كوشد تا وسائل و ابزارهاى بهترى را جایگزین وسایل و ابزارهاى پیش كند و بر همین قیاس است تلاش انسان براى حل مشكلات طبیعى خود در دیگر زمینه ها. 2. حوزه روانى زندگى: در این حوزه از زندگى، انسان به نیازهاى روحى خود (نیازهاى نوع دوم) مانند نیاز به آرامش روح و پرستش، نیاز به آگاه شدن از راز هستى خود و جهان، نیاز به محبّت و احسان و. .. پاسخ مى گوید. حل معضلات روحى انسان، مساله اساسى این حوزه زندگى است. هر انسانى با خود مى اندیشد كه او در این نظام هستى چه كاره است؟ براى چه هدفى آفریده شده؟ چه سرانجامى خواهد داشت؟ در مسیر زندگى برابر چه معیارهایى باید حركت كند؟ پاسخ درست یا نادرست به این پرسشهاست كه انسان را به انتخاب ایمان یا كفر، عدل یا ظلم، محبت یا نفرت و. .. وا مى دارد. مجموع آن پرسشها و پاسخهایى كه انسان به آنها مى دهد و این گزینشهایى كه بر اساس آن پاسخها مى كند، حوزه روانى زندگى انسان را به وجود مى آورند. 3. حوزه اجتماعى زندگى: انسان، چه از روى طبع و چه از روى نیاز، ناچار از زندگى اجتماعى است. زندگى اجتماعى، قانونهاى ویژه اى دارد، از این روى، براى تنظیم روابط اجتماعى انسانها، نهادهاى اجتماعى متنوعى به وجود آمدند كه در مسیر تكاملى بشر، سیرى از ساده به پیچیده داشته اند. نظامهاى: خانواده، مالكیت و اقتصاد، سیاست و حكومت از جمله مهم ترین نهادهاى اجتماعى هستند كه سامان زندگى اجتماعى انسان بدانها وابسته است. این نهادها همه محصول رفتارهاى انسان در حوزه اجتماعى زندگى است. اكنون با توجه به دو نكته یاد شده (هدف دین - تمایز حوزه هاى زندگى) مى توان قلمرو شریعت و دخالت آن در زندگى انسان را مشخص كرد: درادامه بحث قلمرو شریعت خواهد آمد  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن