تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826596883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیا فرمان بندگی خدا مخالف آزادی انسانهاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آيا فرمان بندگي مخالفت آزادي انسان‌ها است؟
بندگي
آنکه گريزد ز خراجات شاه                  بار کش غول بيابان شود‏ابتدا ببينيم عبادت هدف است يا وسيله؟عبادت هم هدف است و هم وسيله، به اين معنى که خود عبادت هدف زندگى است «قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُکِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ اَلْعالَمِينَ بگو نماز و عبادات و زندگى و مرگم همه از آن خداى پرورنده جهانيان است»، 1مضمون اين آيه به طور اختصار اين است که تمام «من» از آنِ خداى سبحان است و اين هدف زندگى انسان در دنيا است که خداوند آن را عبادت و بندگى ناميده و فرموده است: «وَ ما خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» 2و از طرفى عبادت وسيله است، وسيله رسيدن به يقين و کمال «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى يَأْتِيَکَ اَلْيَقِينُ» 3  و کمال هر موجود و از جمله انسان در عينيت يافتن و به ظهور رسيدن تمام استعدادهاى نهفته آن موجود است. و بى‏شک در ميان استعداد انسان تحقق يافتن خواست‏هاى مادى و حيوانى را نبايد در شمار کمالهاى انسانى به شمار آورد، زيرا اين خواستها بين انسان و حيوان مشترک است و در اين مرحله انسانيت انسان بالقوه است و حيوانيت او بالفعل شده است، انسانيت انسان زمانى به فعليت مى‏رسد که استعدادهاى جان و روانش شکوفا شود و به کمال و لذت بى‏پايان دست يابد بنابراين مقاصدى را که يک انسان در فرايند زندگى دنبال مي‌کند همه يکسان نيستند، برخى از اين هدفها، مقدماتى و زمينه‏ساز براى نيل به هدفهاى بالاترند و برخى هدف نهايى و اصيل به شمار مى‏روند.اگر آدمى نخواهد بنده کسى باشد تنها از يک راه ممکن است و آن بندگى خداست.آنگاه است که آدمى از قيد همه زنجيرهاى بندگى و بردگى رها شده و با بى‏نهايت هم آوا مى‏شود، ليکن آنکه از بندگى خدا سر برتافت گرفتار بندگى نفس و شيطان و بردگى در برابر دريوزگان مى‏شوددر اين ميان عبادات همان طور که هدف زندگى است، از طرفى هدف مقدماتى است، به تعبير ديگر وسيله است براى رسيدن به هدف برتر و که همان کمال انسان و شکوفا شدن استعدادهاى جان آدمى است که اوج آن رسيدن به قرب پروردگار مى‏باشد و آن مقامى است که انسان به ذات اقدس الهى رهنمون مى‏شود و در جوار رحمت الهى استقرار مى‏يابد. «إِنَّ اَلْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ. فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيکٍ مُقْتَدِرٍ؛ به راستى که پرهيزکاران در باغ‏ها و جويبار در جايگاهى راستين نزد پادشاهى مقتدرند»، 4خلاصه آنکه هدف نهايى انسان کمال است و کمال انسان به شناخت خداست و معرفت هر شخص به ميزان قرب او به خداست و تقرب با سير الى الله ممکن است و عبادت  بندگى و سرسپردگى محض در برابر خدا  طريقه سير الى الله است.عبادت کردن هيچگونه منافاتي با اصل آزادي انسان ندارد زيرا انسانهايي که خداپرستند با اختيار خود آن را انجام مي‌دهند و خداوند در انتظار عبادت کسى نيست و عبادت و طغيان بندگان نفع و ضررى براى خداوند ندارد. قرآن مجيد در اين باره مى‏فرمايد: «وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اَللَّهَ شَيْئاً؛ هر کس به جاهليت و گمراهى پسروى کند هرگز خدا را زيان نمى‏رساند»، 5انسان آزاد يعنى آزاد از بندگى و بردگى خلايق، که آنان نيز مثل او، همه بندگانى تهيدست و فقيران درگاه الهى‏اند، اما اختيار آن گونه که از دايره قدرت خدا نيز رها باشيم نه مطلوب است و نه ممکن.اما عبادت فلسفه‏هاى ديگرى نيز دارد که به اختصار به برخى از فلسفه‏هاى آن اشاره مى‏شود: 1- تربيت و سازندگى؛ عبادت و ارتباط با خدا در رشد کمالات انسانى، پرورش فضائل و مکارم اخلاقى و تنظيم مناسبات انسانى و اجتماعى نقش فوق العاده‏اى دارد.2- آرامش روحى و روانى؛ از ديدگاه روانشناختى ارتباط با خدا، انس با خالق هستى و گفتگو با آفرينشگر عالم و آدم از بهترين عوامل آرامش روانى و مقابله با اضطرابات درونى است.3- ايجاد روح اميد و نشاط؛ يکى از ديگر کارکردهاى روانشناختى عبادت، احساس اميدوارى است، زيرا کسى که با خدا در ارتباط است، خود را در زندگى تنها و بى‏پناه نمى‏يابد. از اين‌رو روانشناسان معتقدند که دين و عقايد و مناسک دينى باعث کاهش رنجهاى انسان و بويژه غم و رنج تنهايى در کوير خشک زندگى و در برخورد با ناملايمات و دشواريها است. آرى عبادت آدمى شور و نشاط، اميد و قدرت بردبارى و مقاومت در برابر سختيها عطا مى‏کند.4- آثار حقيقي؛ اعمال انسان داراى اثر تکوينى و حقيقى در حيات جاودان آدمى است. به عبارت ديگر بهشت و دوزخ يک امر قراردادى و اعتباري نيست، بلکه حضور و تجسم خود عمل انسان است. اگر آدمى نخواهد بنده کسى باشد تنها از يک راه ممکن است و آن بندگى خداست. در اين صورت است که آدمى از قيد همه تعلقات و زنجيرهاى بندگى و بردگى رها شده و با بى‏نهايت هم آوا و هم سخن مى‏شود، ليکن آنکه از طرق بندگى خدا سر برتافت گرفتار بندگى نفس و شيطان و بردگى در برابر دريوزگان مى‏شود: آنکه گريزد ز خراجات شاه                  بار کش غول بيابان شوداين که انسان آزاد و مختار آفريده شده است، يعنى آزاد از بندگى و بردگى خلايق، که آنان نيز مثل ما، همه بندگانى تهيدست و فقيران درگاه الهى‏اند، اما اختيار آن گونه که از دايره قدرت خدا نيز رها باشيم نه مطلوب است و نه ممکن.براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ببينيد: 1- فلسفه و هدف زندگى، استاد محمد تقى جعفرى.2- کلياتى پيرامون عبادات اسلامى، شهيد سيد محمدباقر صدر.3- اسرار عبادات، آيه الله جوادى آملى.تنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه - حسين عسگري1.  انعام، آيه 162                                             2.  الذاريات، آيه 56                                              3.  حجر، آيه 99 4.  قمر، آيه 54 و 55                                         5.  آل عمران 144                                                6.  حج، آيه 37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن