واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگي ايرنا، اين قصه قدمتي طولاني داشته و از آليس در سرزمين عجايب و گاليور تا عزيزم من بچه ها را كوچك كردم ساخته جو جانستون و ... را شامل شده و تخيل تماشاگر را به چالش فرا مي خواند. در عزيزم من بچه ها را كوچك كردم دانشمندي حواس پرت با استفاده از اشعه اي به گونه اي كاملا تصادفي بچه هاي خود و همسايه اش را كوچك مي كند و مشكلاتي را برايشان به وجود مي آورد. حال نخودي با تلفيقي از اين نمونه خارجي و كاراكتر ايراني نخودي سعي در سرگرم كردن تماشاگر و انتقال پيام خود داشته كه تا حدودي هم در اين زمينه موفق بوده است. فاطمي به عنوان خالق اثر به سراغ يكي از حلقه هاي مفقوده سينماي ايران يعني تخيل رفته و داستان ساده و سرراستش را بدون لكنت تعريف مي كند و به خوبي به پايان مي رساند. فيلم درباره سينا بزرگي كارگردان تئاترهاي عروسكي است كه كارهايش با موفقيت روبه رو نشده و از كارش اخراج مي شود. احساس حقارت ناشي از اين امر وي را كوچك و كوچك تر كرده تا آنجا كه به اندازه عروسك هاي دست سازش مي شود. اين اتفاق، وي را با نخودي و دنياي فانتزي اش آشنا كرده و راه مبارزه با حقارت و بزرگ شدن را به وي نشان مي دهد. كارگردان در روايت داستانش، شيوه روايت كلاسيك را برگزيده و با بهره گرفتن از كاراكتر فوكلور نخودي و تلفيق آن با نمونه هاي غير ايراني كار جذابي را خلق كرده كه بخش عمده اي از جذابيتش را از فيلمنامه آبرومندش وام گرفته است. سينا به عنوان قهرمان داستان پرداخت متقاعدكننده اي داشته و حقارت ناشي از شكست هاي حرفه ايش براي تماشاگر قابل باور از كار درآمده و خبري از اغراق در آن نيست. نويسنده مقدمه چيني مناسبي را تدارك ديده كه رابطه خصمانه اش با مادر زن نيز در همين چارچوب قرار داشته و كارايي خوبي در اين باب دارد. كوچك شدن تدريجي سينا داستان را وارد مرحله جديدي كرده و فانتزي را جايگزين رئال مي كند، با اين تفاوت كه اين چرخش به آرامي و دور از شتابزدگي هاي مرسوم صورت گرفته است، به همين خاطر هم مخاطب كودك و در عين حال بزرگسال را با خود همراه مي سازد. درست از جايي كه نخودي وارد فيلم مي شود و با سينا ارتباط برقرار مي كند، ريتم داستان افت كرده، پيام آن به شكلي كاملا گل درشت به تماشاگر منتقل مي شود. همين امر فيلم را دوپاره كرده و لطمه اي اساسي به كليت اثر وارد كرده است كه پاياني كاملا كليشه اي را رقم مي زند. در فيلم هاي فانتزي كه تخيل حرف اول و آخر را مي زند، تكنيك و جلوه هاي صوتي و بصري نقش مهم و بنياديني در آن داشته و بخش عمده اي از موفقيت هاي تجاري آن را پوشش مي دهد. به عنوان مثال مي توان به آليس در سرزمين عجايب ساخته تيم برتون اشاره كرد كه در سال جاري ميلادي با بهره گيري از تكنيك سه بعدي به فروشي نجومي دست يافت. نخودي با توجه به زيرساخت هاي ضعيف تكنيكي سينماي ايران به خصوص در زمينه جلوه هاي رايانه اي، متوسط از كار درآمده و در قياس با نمونه هاي مشابه وطني توانسته گليمش را از آب بيرون بكشد. با اين حال بخش هاي سفر سينا به دنياي نخودي از لحاظ فني ضعيف بوده و كيفيت تبديل تصاوير گرفته شده به نگاتيو چيزي نزديك به فاجعه بوده و مشاهده نام تورج منصوري به عنوان مدير فيلمبرداري در عنوان بندي فيلم بسيار تعجب آميز است! در اين ميان تنها سكانس رانندگي سينا با ماشين اسباب بازي در خيابان هاي تهران خوب ساخته شده كه متاسفانه جرقه اي بيش نبوده، ادامه پيدا نمي كند. جلال فاطمي در اولين كار سينمايي اش از سال ها تجربه اش در دنياي ويدئو بخوبي بهره گرفته و نشان داده كه دنياي كودكان و نيازشان به فانتزي را بخوبي مي شناسد. بسياري از لحظات نخودي استعدادي درخشان در سينماي متروك كودك و نوجوان را نويد مي دهد به شرط آنكه به فيلمنامه فيلمش توجه بيشتري نشان داده و همچنان تهيه كننده شاخصي همچون فرشته طائرپور با سابقه درخشانش در اين گونه سينمايي را همراه داشته باشد. اميدواريم كه مديران سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از فيلمهايي مانند نخودي كه قابليت كشاندن تماشاگران كودك و والدينشان را به سالن هاي سينما دارد حمايتي جدي تر و سرمايه گذاري بيشتري در اين حوزه بنمايد. از: محمد جليلوند فراهنگ ** 1788 **1549
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]