تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801312958




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جایگزینی برای نماز


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جایگزینی برای نماز
جایگزینی برای نماز منبع:مجله پرسمان اگر برای نماز همین عبارات محدود و زمان مشخص و ترتیب ویژه نبود، بهتر نبود؟ مثلا هر كس با خدای خودش با زبان خودش و راحت‏بدون هیچ آداب محدود كننده‏ای نیایش می‏كرد بیشتر قربت نصیبمان نمی‏شد؟ R.A فلسفه نماز فقط شكرگزاری نیست و آثار مهم دیگری نیز دارد . افزون بر این، شكر خداوند وقتی عملی خواهد شد كه آنچه او خواسته است انجام دهیم نه آنچه دلمان می‏خواهد; چه این كه روح عبادت عبودیت و بندگی است; یعنی تسلیم فرمان بودن . طبیعتا باید انضباط و مقرراتی باشد تا بنده را به آن امتحان كنند و روح بندگی را در او پرورش دهند . در پاسخ این پرسش كه «چرا نمی‏توان به جای نماز و روزه هرگونه دلمان خواست‏خدا را شكر گزاری كنیم‏» باید گفت: 1 . عبادات تنها جنبه شكرگزاری ندارد و از فلسفه‏های دیگری نیز برخوردار است . 2 . انسان باید دقیقا جایگاه خود را در هستی، به ویژه در برابر خداوند، بازشناسد و متناسب با آن تصمیم بگیرد و عمل كند; به عبارت دیگر، ابتدا باید جهان‏بینی خود را درست كرد و موضع خویش را در برابر خدای هستی روشن ساخت . در این جا، دو رویكرد وجود دارد: الف) موضع اومانیستی این نگرش در سده‏های اخیر در اروپا رونق گرفت و به دیگر نقاط جهان نیز سرایت كرد به گونه‏ای كه بسیاری نادانسته و حتی بدون آشنایی با نام و مفهومش شدیدا تحت تاثیر آن قرار گرفته‏اند . بر اساس این بینش، انسان به جای خدا می‏نشیند . هرگونه برنامه و دستورالعمل آسمانی و خدایی را واپس می‏زند و هرگونه بخواهد تصمیم می‏گیرد و عمل می‏كند . طبق این بینش، اگر انسان بخواهد خداپرستی هم بكند، به دلخواه خود و آن سان كه می‏پسندد عمل می‏كند نه آن طور كه از ناحیه خداوند تعیین شده است; به عبارت دیگر، در نگرش اومانیستی انسان اصل است . این روش چیزی جز حاكمیت مطلق نفس اماره نیست و مساله‏ای به نام تكلیف و وظیفه از ناحیه موجودی قدسی و فرابشری به كلی كنار نهاده شده است . ب) موضع توحیدی این نگرش بر چند واقعیت مبتنی است: اول: مالك تمام هستی از جمله انسان خدا است (انا لله) و ما حتی مالك خویش نیز نیستیم . دوم: تمام هستی به سوی خدا باز می‏گردد .(وانا الیه راجعون) سوم: كمال نهایی انسان در عبادت و پیروی از پروردگار استچهارم: نخستین لازمه عبادت شناخت معبود و بازشناسی این نكته است كه چگونه عبادتی شایسته مقام او است; و چون خداوند بهتر از هركس حقیقت‏خویش و چگونگی عبادت شایسته را می‏شناسد، پس او بهتر می‏تواند ما را به این امر هدایت فرماید . از همین رو، ما را به بهترین نوع عبادات رهنمون می‏شود . افزون بر این، در نماز راز و رمز و اهدافی چند نهفته كه بعضی از آن‏ها عبارت است از: 1 . یاد خدا انسان موجودی فراموشكار است . بنابراین، هر چند ساعت‏یك بار، با خواندن نماز خدای سبحان را یاد كرده، متذكر وجود لایتناهای او می‏شود . 2 . وقتی انسان متذكر خدا بود و خدا را مراقب خویش دید، قهرا از انجام گناه و منكرات شرم می‏كند . بنابر این، یكی از اهداف نماز جلوگیری از فحشا و منكرات است: «ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنكر» . 3 . هدف دیگر نماز عبودیت و خشوع و خضوع در پیشگاه مقام ربوبیت است . مؤدب ایستادن، ركوع كردن، جبین به خاك ساییدن، سجده و نشستن دو زانو و . . . همه نشانه‏های خضوع است . این حق خدای سبحان است كه هر انسانی موظف به ادای آن است . توجه داشته باشید كه این خشوع و خضوع به تدریج در روح و جان ما اثر گذاشته، انسان را در برابر سایر افراد متواضع می‏كند . امام علی (ع) می‏فرماید: «ومن تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا ; خدای سبحان نماز را مقرر داشت تا پیشانی از روی تواضع به خاك مالیده شود .» (نهج‏البلاغه). حضرت فاطمه (س) نیز می‏فرماید: «جعل الله الصلاة تنزیها لكم من الكبر ; خداوند نماز را مقرر داشت تا دامن انسان را از كبر و منیت پاك گرداند .» 4 . راز دیگری كه در نماز نهفته، تشكیل جماعت‏ها است . ویل دورانت می‏نویسد: بر هیچ انسان منصفی پوشیده نیست كه شركت مسلمان‏ها در نمازهای جماعت روزانه چه اثر خوبی در وحدت و تشكل آن‏ها دارد . با كمی دقت می‏توان دریافت كه در سایه همین جماعت‏ها و جمعه‏ها انسجام و اتحاد در گروه‏های مختلف ایجاد می‏شود و در سایه آن بركات و ارزش‏هایی وجود دارد، از كارهای عمرانی یك منطقه گرفته تا راه حل سایر مشكلات افراد و جامعه . آنچه ذكر شد، بیانگر این حقیقت است كه یكی از اهداف نماز، پاك و منزه ساختن روح انسان از كبر و منیت است; همچنان كه نماز بازدارنده انسان از لغزش‏ها و گناهان به شمار می‏آید . نقش نماز در ساحت روح انسان، مانند نقش نرمش و ورزش در ساحت جسم انسان است . اگر كسی ورزش را برای مدت طولانی ترك كند، كم‏كم بدنش دچار نوعی سستی و كسالت می‏شود و چه بسا سلامت‏خود را از دست می‏دهد . بنابراین، انسان باید روزانه یا دست كم هفته‏ای چند ساعت‏به راهپیمایی و ورزش بپردازد تا به تدریج جسم را سلامت و شاداب سازد . روح انسان نیز چنین نیازی دارد . باید هر روز این نیایش و سرود مذهبی و اسلامی تكرار گردد تا به تدریج‏سلامت و شادابی روح انسان در سایه یاد حق احراز گردد . 5 . برای این كه در نماز، به ویژه در ركوع و سجود، حالت‏خشوع و خضوع فراموش نشود، شایسته است قبل از نماز با خود پیمان بندیم كه به غیر خدا توجه نكنیم و نیز در حین نماز با مراقبت‏شدید نگذاریم ذهن ما به انحراف‏كشیده شود . به تدریج آثار مثبت و مفید پایبندی بر این نكته‏آشكار می‏گردد . برای پایدار ماندن حالت‏خضوع در نماز رعایت نكات زیر ضرورت دارد: الف) نماز خواندن در محیط آرام و بی‏سر و صدا ب) برطرف ساختن موانع; چنان كه نماز در برابر عكس، در باز، آتش و آیینه كراهت دارد . ج) در حال نشاط و اعتدال نماز خواندن . خواب آلودگی، گرسنگی زیاد، محیط خیلی گرم یا خیلی سرد و . . . مانع از حضور دل خواهد شد . از نگاه روان‏شناختی و جامعه‏شناسی نیز به تجربه ثابت‏شده است، حداقل نظم در زندگی فردی و التزام به قانون در رفتار اجتماعی موجب فرهنگ‏سازی هنجارها می‏شود; از ناهنجاری‏ها می‏كاهد و در بهره‏وری بهینه از فرصت‏ها برای رشد مادی و معنوی سودمند است . ناگفته نماند برپایی نماز با آداب خاص حداقل چیزی است كه باید فرد مسلمان رعایت كند; چنان كه رعایت قانون حداقل چیزی است كه یك شهروند انتظار می‏رود . بی‏تردید هر قدر انسان بتواند بیش‏تر با خداوند مناجات كند، بهره معنوی بیش‏تری می‏برد و برای این منظور وقت مشخص و حالت‏خاص مطرح نیست . هرگاه نشاطی داشت و با هر زبانی می‏تواند با خدای خویش نیایش كند و حتی از راه تفكر برترین عبادت‏ها را انجام دهد . «الذین یذكرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفكرون فی خلق السموات والارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك فقنا عذاب النار; [خردمندان] همانان كه خدا را [در همه احوال] ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد می‏كنند و در آفرینش آسمان‏ها و زمین می‏اندیشند [كه:] پروردگارا، این‏ها را بیهوده نیافریده‏ای، منزهی تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار .» (10)
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن