تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826153919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گستره ی کارایی دعا تا کجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
گستره ی کارایی دعا تا کجاست؟
گستره ی کارایی دعا تا کجاست؟ منبع:مجله پرسمان آیا وقتی بیماری به سراغمان می‏آید، می‏توان بدون مراجعه به پزشك و مصرف دارو فقط به وسیله سوره‏ها و آیات قرآن و نیز ادعیه و توسل به ائمه (ع) شفا پیدا كرد . چه موقع می‏توان و چه موقع نمی‏توان .خداوند عالم هستی را براساس نظام اسباب و مسببات استوار كرده است . بر این اساس، تحقق هر پدیده‏ای معلول علت تامه آن است . اعتقاد به قانون علیت امری مشترك بین مادیون و الاهیون است‏بااین تفاوت كه از دید الاهیون، اسباب وعلل در امور مادی منحصر نیستند و در كنار آن‏ها اسباب معنوی مانند دعا، صدقه، احسان به خلق و . . . نیز تاثیر گذارند . در حقیقت، عالم هستی مجموعه‏ای زنده و با شعور است و اعمال ما به آثار و عكس العمل‏های گونه‏گون می‏انجامد . البته باید توجه داشت علت تامه موجب تحقق معلول است . علت تامه یعنی مجموعه مقدمات، مقتضی شرط و عدم مانع . هر یك از این امور جزء علت‏شمرده می‏شوند . چنان كه برخی امور مادی جز علت تامه تحقق شی‏ء هستند، گاه امور معنوی مانند دعا هم نقش جزء العلة را ایفا می‏كنند . بنابراین، مقصود از روایت‏هایی كه آثار خاصی برای برخی از دعاها ذكر كرده‏اند، «جزء العلة‏» و اقتضای اثر است نه «علت تامه‏» . تاثیر «علت تامه‏» بر معلول حتمی و ضروری است و به هیچ وجه تخلف بردار نیست; در حالی كه مقتضی و «جزءالعلة‏» در صورت فقدان موانع می‏تواند اثر كند . مثلا اگر گفته می‏شود: «آتش سبب سوختن چوب است‏» ، به نحو مقتضی است; یعنی، تا دیگر شرایط پدیدار نشوند و موانع بر طرف نگردد، عمل سوختن صورت نخواهد گرفت . بنابراین، اگر كسی چوب تر در آتش اندازد و احتراق تحقق نیابد، نباید در آن گزاره تردید كند . باید جست و جو كند آیا آن گزاره مشروط به شرایطی نیز هست‏یا نه؟ و آیا مانعی برای تاثیر آتش در چوب وجود دارد یا خیر؟ آنگاه خواهد دید این گزاره، ضمن دارا بودن ارزش صدق، مشروط به شرایط متعددی چون وجود اكسیژن و عدم موانعی چون رطوبت در چوب و تناسب میزان حرارت آتش با مقدار مقاومت چوب است . البته اگر تمام شرایط فوق و هر شرط مفروض دیگری پدید آمد; یعنی علت تامه محقق شد، حتما چوب آتش خواهد گرفت و تخلف آن، به معنای كذب گزاره فوق است . تاثیر دعا نیز به نحو «جزءالعلة‏» و «مقتضی‏» است و همراه با دیگر شرایط عمل می‏كند . آن شرایط دقیقا چیست؟ سهم هر یك چه اندازه است؟ آیا تاثیر دعا و هر شرط دیگر در همه موارد یكسان است‏یا ممكن است دعا در موردی نقش اصلی‏تر ایفا كند؟ مكانیسم تاثیر دعا چگونه است؟ آیا دیگر ابزارها را در اثرگذاری تقویت می‏كند یا خود مستقیما اثر می‏گذارد؟ این‏ها و ده‏ها سؤال دیگر، مسائلی است كه فكر بشر هنوز نمی‏تواند به طور كاملا دقیق به آن‏ها پاسخ گوید . یكی از خدمات بزرگ انبیا نیز، آگاه ساختن انسان از وجود این عامل است; زیرا عقل به تنهایی هرگز نمی‏تواند چنین عواملی را بشناسد . به طور كلی با ژرف‏كاوی فلسفی و تحقیق در نصوص دینی در می‏یابیم دایره علیت‏به علل و معلولات مادی منحصر نیست و علل طبیعی مقهور ماورای طبیعت هستند . بنابراین، براساس آموزه‏های دینی، دعا یكی از عوامل و علل مؤثر در عالم هستی است; اما «علت تامه‏» نیست . از برخی روایات می‏توان بعضی از شرایط و موانع تاثیر دعا و بخشی از حكمت‏های عدم اجابت دعا را به اجمال به دست آورد; اما همه شرایط و حكمت‏ها برای ما معلوم نیست و علم تجربی نمی‏تواند در این زمینه انسان را یاری دهد . در پایان تذكر این نكته مفید است كه دعا در حقیقت درخواست عاشق از معشوق است و نفس خواست عبد، تجلی عبودیت عبد و ربوبیت رب به شمار می‏آید .
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن