واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز شنبه ايرنا ، دراين نشست يكي از محققان و نويسندگان كشور دراين رابطه گفت: نخستين حركت برجسته براي احيا شيعه در لبنان حركت امام موسيصدر از قم بود. حجتالاسلام محمد رضا زائري اظهارداشت: شرايط و اقتضائات تراكم و پيشينه تاريخي و شرايط اجتماعي، سياسي و ژئوپلوتيكي اينگونه ايجاب ميكند كه مردم اين كشور قبل از اينكه خود را لبناني بدانند، منصوب به طايفه خود ميداند. وي با بيان اينكه حدود 18 طايفه در لبنان وجود دارد، خاطرنشان كرد: شيعه در لبنان بزرگترين اقليت است اما در عين حال داراي بيشترين جمعيت در اين كشور نيست. اين پژوهشگر ومحقق با اشاره به اينكه بيش از 40 درصد جمعيت لبنان شيعه است، گفت: هر چند سالها است كه در اين خصوص آمارگيري در لبنان انجام نشده است زيرا يكي از نتايج آمارگيري اين است كه حقايق شيعه آشكار ميشود و اين چيزي است كه براي خيليها خوشايند نيست. نويسنده كتاب پدر، پسر، روح القدس افزود: البته از ابتدا اين گونه نبوده و اين ميزان شيعه در لبنان وجود نداشتهاند اما معروف اين است كه ابوذر غفاري شيعه را در بلاد شام (كل مناطق فلسطين، لبنان و سوريه) گسترش داد. زائري تصريح كرد: ابوذر غفاري را به منطقهاي كه سوريه فعلي است تبعيد كردند كه در همانجا شروع به گسترش تشيع نمود، وقتي خبر به عثمان رسيد او را به لبنان فعلي تبعيد كردند كه البته ابوذر كار خود را از آنجا شروع كردند. وي با اشاره به تاريخچهاي از ورود تشيع به لبنان اظهارداشت: لبنان نخستين منطقهاي است كه تشيع در آنجا حتي قبل از ايران و عراق گشترش پيدا كرد. صاحب امتياز مجله خيمه همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه معروف است كاروان حسيني بعد از اسارت از منطقه لبنان عبور داده شدند، اذعان داشت: الان ما در لبنان در بعلبك هم مزار دختر بزرگوار حضرت سيدالشهدا(ع) را داريم كه داراي ويژگيها خاص معنوي است و هم مسجد مقام راس الحسين را داريم. زائري خاطرنشان كرد: بر اساس پيشينه تاريخي عزاداري در لبنان در دوره آل بويه و بعد فاطميون آزادي زيادي براي شيعه به وجود آمد و روز عاشورا بزرگ داشته شد و عزاداري رونق دارد. نويسنده كتاب پدر، پسر، روح القدس با بيان اينكه در دوره ايوبيان محدوديتها در عزاداريها جديتر بود، تاكيد كرد: در اين زمان سختيگيريهاي اهل سنت به جايي رسيد كه عزاداري ها پنهان انجام ميشده است. وي افزود: البته اين سختگيريها از جهاتي نسبت به قبل كمتر شد زيرا با تقسيم ممالك، با تصميم والي هر منطقه، ممكن بود گاهي سختگيري كمتر و و گاهي بيشتر شود. اين روزنامهنگار با بيان اينكه در چند دوره تاريخي تحريكها در لبنان عليه قتل و غارت شيعه به اوج خود ميرسد، ابراز داشت: در اين دوره بود كه عده زيادي از شيعيان تغيير مكان داده، عده زيادي تقيه كرده و عده زيادي تغيير مذهب دادهاند. وي با اشاره به اينكه نخستينبار عزاداريها را به شكل موجود را ايرانيها به لبنان منتقل كردند، اظهارداشت: بيشترين تاثير را ايرانيها وعراقيها در سبك و شيوه عزادراي در لبنان دارند، بدين صورت كه معمولا مداحيها، سخنرانيها، كتابها و... از ايران و عراق به لبنان ممنتقل ميشود. زائري با بيان اينكه نخستين كسي كه در آغاز قرن بيستم عزاداري را در لبنان علني كرده مرحوم شرفالدين بوده است، افزود: تا قبل از آن جرات برگزاري عزاداري به شكل علني وجود نداشته است. نويسنده كتاب پدر، پسر، روح القدس سه عنصر را در تغيير وضعيت شيعه در لبنان بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: اين سه جريان باعث ميشود شيعه گسترش پيدا كند و از موقعيتها و جايگاههاي اجتماعي بهرهمند شود به گونهاي كه امروز حزبالله به عنوان قدرت اول درمنطقه و در معادلات جهاني مطرح است. اين پژوهشگر حوزوي نخستين حركت برجسته براي احيا شيعه در لبنان را حركت امام موسيصدر از قم به لبنان ذكر كرد و افزود: آمدن امام موسيصدر از قم به لبنان و جنوب لبنان آغاز احيا شيعه به شكل اجتماعي و وسيع است كه اين اتفاق شروع بسياري از اتفاقات ديگر است. وي تاسيس مجلس اسلامي شيعه، حركت محرومين و ايجاد روحيه در جوانان شيعه را از جمله آثار حضور امام موسيصدر در لبنان برشمرد و گفت: تلاش امام موسيصدر باعث شد، شيعيان كه تا آن زمان مورد محروميت قرار گرفته بودند خود را جزئي از اين جامعه به شمار بياورد. زائري با بيان اينكه يكي ديگر از عوامل بزرگ و عموميتر تاثير گذار در فضاي سياسي و اجتماعي لبنان را انقلاب اسلامي ايران و قيام امام خميني عنوان كرد و اذعان داشت: تاسي شيعيان به انقلاب ايران باعث شد شيعه به صورت جدي در لبنان احيا شود و به شكل وسيعي گسترده شود. وي عنصر سوم در تغيير وضعيت شيعه در لبنان را مقاومت مسلحانه شيعه دانست و ابراز داشت: تبلور اين حركت امروز در حزبالله لبنان نمود پيدا كرده است. اين نويسنده و محقق در ادامه خاطرنشان كرد: وضعيت به گونهاي شد كه شيعيان كه تا ديروز مجبور بودند در خفا عزاداري كنند، امروز روز عاشورا به عنوان تعطيل رسمي در كل طوائف و در كل لبنان جاي خود را باز كرده است. مدير مركز مطالعات راهبردي خيمه نيز در اين نشست در سخناني با اشاره به اينكه مفاهيم عاشورا و كربلا، عزاداري و توسل مفاهيمي به گستره و پهناي تاريخ هستند، خاطرنشان كرد: بايد اين مفاهيم و معاني را يكبار ديگر به اصل خودش بازگردانيم و با تحقيق و پژوهش به طور شفاف و زلال اين مفاهيم را نه تنها براي خودمان بلكه در عرصه بينالمللي بازتوليد كنيم. حجتالاسلام والمسلمين محمد وافي تاكيد كرد: بايد بين حوزه پژوهش و حوزه اجرا در موضوعي چون عاشورا و كربلا پيوند عميقي و ناگسستني ايجاد كرد تا اين مفاهيم و معاني بتواند قابل در عرصه بينالمللي قابل استفاده باشد. ك/3 550/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]