واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پیک رمضان(6) دعای روز ششم ماه مبارک رمضانشرح و تفسیر دعا در پرتو قرآنخواسته های ما در دعای امروز عبارتند از: 1.اجتناب از گناه و نافرمانی2. انتقام الهی از مجرمان3.دوری از موجبات خشم خدا.از آنجا که بنای این سلسله نوشتار ها بر ایجاز و اختصار است لذا در مجال حاضرتنها به شرح و تفسیر موضوع ارتکاب گناه و آثار آن از دیدگاه قرآن کریم بسنده می کنیم.چیستی گناهدر زبان فارسی از گناه با واژه هایی چون معصیت، جرم، بزه، خطا، عصیان، خبط، نافرمانی و...یاد شده است.در فرهنگ قرآن گناه بسته به نوع و ماهیت آن با تعابیری چون: سیّئه، شر، معصیت، فِسق، خطیئه، فجور، وِزر(بار سنگین) جُرم، حَوب(گناه، نیاز، فقر)،لِمَمْ(بار سنگین)،حنث(شکستن وعده ها)، فساد کاربرد یافته است.اما معنای عامی كه همه معانی یاد شده را فرا می گیرد مطلق نافرمانی و قانون گریزی است که انواع قوانین طبیعی،الهی واجتماعی را شامل می شود و قانون گریزی موجب عقوبت دنیایی یا اخروی و یا هردوست.ناگفته نماند گناه و تخلف از قوانین طبیعی و اجتماعی، با گناه و تخلف از قوانین مذهبی از جهاتی با هم فرق دارند.آثار دنیوی و اخروی گناه در قرآنکسانی که دامن خود را به گناه و معصیت می آلایند، بسته به نوع و ماهیت جرمی که مرتکب شده اند، آثار و عواقب خاصی در دنیا دامن گیرشان شده و در آخرت نیز از مواخذه حضرت بار تعالی در امان نخواهند بود.بر مبنای آیات کتاب حق الهی، گناهکاران:1.جز نوامیدی و محرومیت سرنوشتی ندارندوَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا «الشمس/10»و آن کس که نفس خویش را با معصیت و گناه آلوده ساخته، نومید و محروم گشته است!2. به صورت در آتش دوزخ افکنده میشوندوَمَنْ جَاءَ بِالسَّیئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «النمل/90»و آنها که اعمال بدی انجام دهند، به صورت در آتش افکنده میشوند؛ آیا جزایی جز آنچه عمل میکردید خواهید داشت؟!3. عذاب جاودان و خوار کننده اخروی در انتظار ایشان خواهد بودوَمَنْ یعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیتَعَدَّ حُدُودَهُ یدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِیهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِینٌ «النساء/14»و آن کس که نافرمانی خدا و پیامبرش را کند و از مرزهای او تجاوز نماید، او را در آتشی وارد میکند که جاودانه در آن خواهد ماند؛ و برای او مجازات خوارکنندهای است.4. خداوند در دنیا و آخرت از آنها به سختی انتقام می گیرددر فرهنگ قرآن گناه بسته به نوع و ماهیت آن با تعابیری چون: سیّئه، شر، معصیت، فِسق، خطیئه، فجور، وِزر(بار سنگین، جُرم، حَوب(گناه، نیاز، فقر)،لِمَمْ(بار سنگین)،حنث(شکستن وعده ها)، فساد کاربرد یافته است.فَانْتَقَمْنَا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا... «الروم/47»(هنگامی که اندرزها سودی نداد) از مجرمان انتقام گرفتیم (و مؤمنان را یاری کردیم)5. در دنیا و آخرت تحقیر می شوندسَیصِیبُ الَّذِینَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا كَانُوا یمْكُرُونَ«الأنعام/124»کسانی که مرتکب گناه شدند، (و مردم را از راه حق منحرف ساختند،) در مقابل مکر (و فریب و نیرنگی) که میکردند، گرفتار حقارت در پیشگاه خدا، و عذاب شدید خواهند شد.6. پرده ای از ذلت و خواری بر آنها افکنده می شود.وَالَّذِینَ كَسَبُوا السَّیئَاتِ جَزَاءُ سَیئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ«یونس/27»اما کسانی که مرتکب گناهان شدند، جزای بدی بمقدار آن دارند؛ و ذلت و خواری، چهره آنان را میپوشاند؛ و هیچ چیز نمیتواند آنها را از (مجازات) خدا نگه دارد!7. مسخ و تبدیل ماهیت از انسان به بوزینه و...(که از امت مرحومه اسلام برداشته شده است)وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِینَ «البقرة/65»به طور قطع از حال کسانی از شما، که در روز شنبه نافرمانی و گناه کردند، آگاه شدهاید! ما به آنها گفتیم: «به صورت بوزینههایی طردشده درآیید!»8. خسران نفسوَمَنْ یكْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا یكْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَكِیمًا «النساء/111»و کسی که گناهی مرتکب شود، به زیان خود مرتکب شده؛ خداوند، دانا و حکیم است.و...بار الها! نفس ما را از عادت به گناه،قلب ما را از خبس و تیرگی گناه، چشم ما را از آلودگی به گناه، دست ما را از آغشتگی به گناه، زبان ما را از تکلم به گناه، و گوش ما را از استماع گناه باز دار! آمین یا رب العالمین!نوشته و تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]