تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820475079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهره ریاضی جهان در قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چهره رياضي جهان در قرآن
قرآن و رياضي
بعدي ديگر از اعجاز قرآن شايد شما قرآن را مكرر خوانده باشيد، ولي اگر يك بار ديگر با دقت همه جانبه در فرهنگ آن سرزمين كه پيامبر در آن مبعوث شده و در آن دوران رسالت خود را ابلاغ فرموده است، بينديشيد، اعجاز قرآن را تصديق خواهيد كرد. براي اين كار كافي است در سوره اي كوتاه انديشه به خرج دهيم.يكي از دلايل اعجاز قرآن كه متأسفانه كم تر مورد توجه قرار مي گيرد، آياتي است كه چهره رياضي جهان را براي ما بيان مي كند. بيان چهره رياضي جهان در آن دوران ظلمت مطلق و جهالت همه گير، و در آن سرزميني كه اصلا انديشه اي به نام انديشه محاسبه وجود نداشته - از كسي كه هيچ درسي نخوانده (پيامبر اكرم(ص)) - اعجازي است بسيار روشن.براي درك اين اعجاز، دو شرط را بايد در نظر گرفت : شرط يكم- اطلاع كافي از وضع عمومي شبه جزيره عربستان در آن دوران و آگاهي كامل از زندگي ابتدايي پيامبر اسلام. شرط دوم- بي غرض بودن و داشتن وجدان و انصاف، و دوري از اصول قالب گيري شده براي تاريخ شناسي.يك واقعيت مهم، اين است كه توجهي مختصر به فرهنگ و معلومات عربستان آن زمان، به خوبي اثبات مي كند آياتي از قرآن كه چهره رياضي دستگاه طبيعت را گوشزد مي كند، نمي تواند ساخته ذهن يك فرد معمولي، اگرچه در حد اعلاي نبوغ هم فرض شود، باشد.از جمله آياتي كه چهره رياضي جهان را براي ما بيان مي دارد: 1- وَ اِن مِن شَيي اِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّ لُهُ اِلاَّ بِقَدَرٍ مَعلُوم. (حجر/21)"هيچ چيزي وجود ندارد، مگر اين كه منابع آن ها نزد ماست و ما نمي فرستيم آن را، مگر به اندازه معلوم." 2- لَقَد أحصَاهُم وَ عَدَّهُم عَدّا. (مريم/94)"قطعآ خداوند آن ها را محاسبه نموده و با شمارش به جريان انداخته است." يكي از جامع ترين آيات قرآن مجيد براي اثبات بعد آيه اي جهان و انسان و اين كه او با شناخت همين بعد است كه "حق" را خواهد فهميد، آيه 53 از سوره فصلت مي باشد:سَنُرِيهِم آياتِنَا فِي الآفَاقِ وَ فِي أنفُسِهِم حَتَّي يتَبَينَ لَهُم أنَّهُ الحَقُّ أوَلَم يكفِ بِرَبِّكَ أنَّهُ عَلَي كُلِّ شَيي شَهِيد. (فصلت/53)"ما به طور حتم، آيات خود را در جهان برون ذاتي به آنان نشان مي دهيم تا براي آنان آشكار شود كه اوست حق. آيا براي ضرورت و عظمت خداي تو، كافي نيست كه او بر همه چيز شاهد است؟"آيه مزبور، تصريح مي كند كه انسان ها با توجه به آيات الهي و درك صحيح آن ها در هر دو جهان دروني و بروني، به حق بودن خداوندي پي خواهند برد. هرگز به نشستن در زير درخت پرشاخ و برگ زيباي دستگاه خلقت و تماشاي رؤياانگيز در منظره اين درخت برومند قناعت نكنيم، زيرا ما انسانيم و "وظيفه" داريم. اين احساس شريف، ناشي از توجه دقيق - نه لمس سطحي كوركورانه - بر عالم هستي است. بالاتر از اين، اگر بخواهيم موجوديت خود را مورد بررسي قرار بدهيم و يك تماشاي هشيارانه و كنجكاوانه در اعماق درون خود داشته باشيم، يقينآ به اين نتيجه خواهيم رسيد:"اگرچه براي ما امكان آن هست كه نه از نيكي متأثر شويم و نه از بدي، ولي خود ما به خوبي گاهي احساس مي كنيم كه در درون ما يك ارگ، گويا و آماده نواخته شدن است كه در فضاي ناب روح به هيجان در مي آيد و نغمه سر مي دهد و بر ضد بيهودگي و نيستي سر به طغيان بر مي دارد." - زنبق دره، انوره بالزاك، ص 69. "اگر بنا بود اين عبارت را از جنبه علمي و فلسفي نيز اشباع كنيم، چنين مي گفتيم: "نغمه بسيار واضح اين ارگ دروني، بر ضد نيستي سر به طغيان برمي دارد و با كمال صراحت مي گويد: تو اي انسان! نمي تواني بگويي ]من نيستم[، و با اين اعتراف است كه اعتراف دوم را نيز به جاي آورده و خواهي گفت: حال كه نمي توانم بگويم من نيستم، نمي توانم بگويم من بيهوده هستم، پس من مكلفم. اين كه حافظ مي گويد:در اندرون من خسته دل ندانم چيست؟       كه من خموشم و او در فغان و در غوغاستيك مضمون شاعرانه نيست. اين گونه مطالب - همان گونه كه از تحليل هاي شخصيت علمي و حكمي و عرفاني اين گونه اشخاص برمي آيد - مستند به جوشش احساسات تصعيدشده آنان است، نه "احساسات خام"، كه اگر آن ها را رها نمي كردند، قطعآ نمي توانستند به داشتن احساسات تصيدشده و والا توفيق بيابند. يك واقعيت مهم، اين است كه توجهي مختصر به فرهنگ و معلومات عربستان آن زمان، به خوبي اثبات مي كند آياتي از قرآن كه چهره رياضي دستگاه طبيعت را گوشزد مي كند، نمي تواند ساخته ذهن يك فرد معمولي، اگرچه در حد اعلاي نبوغ هم فرض شود، باشد. آيا مردم آن دوران در محيط عربستان، حتي در رويدادهاي ناچيز زندگي خود، حساب و رياضي مي فهميدند؟ آيا اصلا آنان توانايي آن را داشتند كه سر از شكم و زير شكم و خودخواهي خود درآورده و به آسمان بنگرند، چه رسد به اين كه عالم هستي را در برابر عقل و انديشه خود برنهند و چهره رياضي آن را بفهمند؟! آيا اعجازي بالاتر از اين براي قرآن مي توان تصور كرد كه شخصي پيدا شود و در آن دوران تاريك، چنان روشنايي و آگاهي به عالم هستي پيدا كند كه جريان محاسبه رياضي را در متن آن بازگو كند؟! اين است دليل اعجاز قرآن.دستورات اكيد خداوندي در قرآن مجيد به نظر و تفكر در عالم طبيعت، گوياترين دليل آن است كه جهان را مي توان با محاسبه دقيق مطالعه كرد و با آن آشنا شد. البته مسأله ديگر اين است كه دارا بودن جهان به چهره رياضي، دليل آن نيست كه نظام (سيستم) جهان حتي براي خدا هم بسته و غير قابل تصرف است.به هر حال، نتايجي كه براي رياضي بودن دستگاه طبيعت مي توان درنظر گرفت، متعدد ومتنوع است. ما در اين مورد، تنها به يك نتيجه مهم اشاره مي كنيم و آن نتيجه اين است كه جهان قانون دارد، لذا فراواني مجهولات ما در اين قلمرو پهناور، دليل بي حسابي جهان نيست. اينشتين عبارتي به اين مضمون دارد:"جهان، با شناسايي جهان متفاوت است و رويدادهايي كه به ظاهر خلاف نظم و هماهنگي مي نمايد، مستند به موضع گيري ما و چگونگي قرار گرفتن آن رويدادها در حوزه ديدگاه ماست." - زندگينامه اينشتين، فيليپ فرانك، ترجمه حسن صفاري، صص 533 - 535. - دستورات اكيد خداوندي در قرآن مجيد به نظر و تفكر در عالم طبيعت، گوياترين دليل آن است كه جهان را مي توان با محاسبه دقيق مطالعه كرد و با آن آشنا شد. البته مسأله ديگر اين است كه دارا بودن جهان به چهره رياضي، دليل آن نيست كه نظام (سيستم) جهان حتي براي خدا هم بسته و غير قابل تصرف است.عالم چون آب جوست، بسته نمايد، وليك      مي رود و مي رسد نو نو، اين از كجاست؟با نظر دقيق در سرگذشت فرهنگ و معارف شبه جزيره عربستان، كميت و كيفيت ارتباط مردم آن سرزمين با انسان و جهان، نوع پندارهاي آنان درباره تاريخ گذشته و وضع حاضر و آينده خود، و هم چنين با توجه كافي به ارزش ها و امتيازات از ديدگاه آنان، ترديد و شك در اعجاز قرآن و اين كه آيات قرآني سخن آن محيط و انسان هاست، هيچ علتي جز بي اطلاعي از محتويات قرآن و اوضاع مزبور در آن محيط، و يا غرض ورزي نمي تواند داشته باشد. زيبايي عالي ترين جملات تحريك كننده احساسات عميق همراه با قوي ترين منطق توأم با اشراف قطعي گوينده سخن؛ اين است معناي اعجاز از نظر سبك و طرز بيان.برگرفته از سخنان علامه فقيد محمد تقي جعفريتنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه_ شکوري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن