تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848092503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قاعده های زبانی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قاعده های زبانیقسمت اول ( شعر و دستور زبان ) قسمت دوم:
زبان
مورد دیگر؛ ما در مورد جمع بستن اسامی قاعده هایی داریم. بعضی كلمه ها با «ها» جمع بسته می شوند، بعضی با «ان» و بعضی با هر دو. حالا وقتی نیما یوشیج در مصراع «قاصد روزان ابری، داروگ كی می رسد باران » كلمة روز را كه غالبا با «ها» جمع بسته می شود، با «ان» جمع می بندد، كاری خارج از حوزة این قرار دادها كرده و یا به عبارت دیگر، یك قرار داد دیگر هم به آنچه داشته ایم، افزوده است . این كار نیما را به جرم این كه خارج از دستور است، نمی توان محكوم كرد، چون خود دستور زبان، قطعیت صد در صد ندارد. اما میزان اختیارات شاعر در افزایش قرار داد های زبانی چیست ؟‌ همین نیما یوشیج در جایی دیگر كه «كوه» را با «ان» جمع بسته و « كوهان » گفته موفق بوده ؟ براحتی می توان حس كرد كه این «كوهان» دیگر مثل «روزان» خوش ساخت نیست. ما این قراردادها را براین مبنا می پذیریم كه به انتقال مفاهیم ذهنی ما كمك می كنند و اگر تصرفی هم در آنها می كنیم، باید بنا بر همین اصل باشد. و قتی شاعر می گوید «شاه كوهان» این انتقال خوب صورت نمی گیرد، شاید چون كوهان در زبان فارسی معنای آشنا تری هم دارد، كوهان شتر . حالا همین كوهان را در شعر قطران تبریزی ببینید:   شوند از گنج تو غاران چون كوهان شوند از خیل تو كوهان چو غاراناین كار نیما را به جرم این كه خارج از دستور است، نمی توان محكوم كرد، چون خود دستور زبان، قطعیت صد در صد ندارد. این جا، كوهان زودتر ما را به معنای «كوهها» منتقل می كند چون در كنار غاران قرار گرفته است. پس یك تصرف دستوری ممكن است در یك متن ادبی پذیرفتنی باشد و در متن دیگری، نه؛ و ما نمی توانیم هر تصرفی را به طور مطلق بپذیریم یا رد كنیم.
زبان
نكته دیگر این كه به هر حال، ارتباط گوینده و مخاطب بوسیلة همین قرار دادها بر قرار می شود و برای حفظ این ارتباط، لازم است كه دستیازی شاعران و نویسندگان در دستور زبان، اندك و فقط در هنگام نیاز باشد. وقتی شاعر از محدوده نیازهای رایج و پذیرفته شده خارج می شود، بایداین را هم بداند كه ممكن است مخاطبانش با او همراهی نكنند و شعرش را پس بزنند. در یك سوی این قرار داد نا نوشته و لی معتبر، مخاطب قرار دارد؛ مخاطبی كه ممكن است چندان هم راغب به تصرف در این قراردادها نباشد. باید دیده شود كه شاعر در برابر یك كار خلاف عادت، چیزی در خور ارائه كرده یا نه. تصرف در دستور زبان به خودی خود ارزش ویژه ای ندارد، فقط راهی است برای دستیابی به ارزشهایی كه ممكن است در رعایت دستور زبان قابل دستیابی نباشند. پس باید دلیل موجهی برای برهم زدن این قراردادهای فطری وجود داشته باشد .ادامه دارد...برگرفته از سایت ادبتنظیم : بخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 383]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن