تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815591796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن کامل سخنرانی کروبی در سیما


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: متن کامل سخنراني کروبي در سيما
مهدي کروبي
  مشروح سخنان دبيرکل حزب اعتماد ملي و نامزد انتخابات رياست جمهوري به شرح زير است:قبل از اينکه چند نکته در رابطه با برنامه‌هاي خود خدمت مردم شريف ايران عرض کنم، لازم است مقدمه‌اي درباره انگيزه ورودم به صحنه انتخابات بيان کنم. من عنصري کوچک و فردي ناچيز از ايران عزيز هستم که از آغاز انقلاب که از سال 41 آغاز شد به عنوان يک جوان وارد صحنه مبارزات به صورت فعال شدم.تجربيات طولاني از دوران 15 سال مبارزه دارم و سختي‌هاي فراواني در اين راه ديده ام و حتي در مواقع حساس فداکاري‌هايي کردم که از اين ناحيه نيز آسيب ديدم و کتک خوردم اما به لطف خدا رفع شد.در ماجراي مسجد اعظم قم بود که نمي‌گذاشتند در درون روحانيت، شعار براي امام (ره) داده شود، اوراقي در محافل پخش شود، ما ايستادگي کرديم و حتي ضرب و شتم هم شديم و اين مساله آنقدر تاريخي شد که وقتي سال 64 ، امام خميني (ره) من را به عنوان (اميرالحاج) معرفي مي‌کند، در محفلي که خبرگان رهبري در محضر ايشان هستند مي‌گويد فلاني هم از خودماني‌ها و هم از ساواک کتک خورد.بعد از انقلاب هم که پيروز شديم از ابتدا من مسئوليت‌هاي مختلفي در مجلس شوراي اسلامي، کميته امداد، بنياد شهيد و سازمان حج و زيارت داشتم لذا کاملا قدرت را مي‌شناسم، ارتباط با مسئولان مختلف از جمله مسئولان اجرايي، تقنيني و قضايي و همچنين ارتباط بسيار تنگاتنگي با مراجع تقليد داشتم و در مجلس از ابتدا وارد شدم و در تمام دولت‌ها با افت و خيزهايي که داشتند حضور داشتم و در مجلس فعال بودم.وقتي سال 64 ، امام خميني (ره) من را به عنوان (اميرالحاج) معرفي مي‌کند، در محفلي که خبرگان رهبري در محضر ايشان هستند مي‌گويد فلاني هم از خودماني‌ها و هم از ساواک کتک خورد.شهيد رجايي، باهنر و دولت کوتاه آقاي مهدوي، دولت طولاني آقاي موسوي، بخشي از دولت آقاي خاتمي يا دولت آقاي هاشمي من در تمام اين برنامه‌ها عضو فعال مجلس بودم و همه قضايا را به خوبي مي‌شناختم. تجربيات بسياري در اين سالها داشتم تا خرداد 71 که مجلس سوم پايان يافت و در واقع معتقدم ديگران اين تجربيات را ندارند.من با اين مقدمه کوتاهي که عرض کردم مي‌خواهم بيان کنم که اگر خودستايي نشود، امتيازاتي دارم و نشيب و فرازها و تلخ و شيريني‌هايي ديدم و با همه آنها توانستم همراهي کنم و مي‌توان در اين موقعيت حساسي که توضيح خواهم داد، در کشور نقش خوبي را ايفا کنم.
حجة السلام و المسلمين مهدي کروبي
اگر سخن از ايفاي نقش خوب به ميان مي‌آيد منظور اين نيست که من مي‌خواهم ايفا کنم، من يک نفر هستم يعني با همه تجربيات و خدماتي که کردم، نيروهايي که مي‌شناسم، نيروهايي که من را مي‌شناسند و روح کار جمعي و خرد جمعي را اهميت مي‌دهم و من اعتقاد دارم که مي‌توانم از نيروهاي خوب کشور براي حل مشکلات چه در بخش اقتصادي، فرهنگي و سياست خارجي استفاده کنم.من از اينکه با بسياري افراد کار کنم استقبال مي‌کنم و هم آنها با من کار خواهند کرد که نمونه آن را در انتخابات مي‌بينيم که به آن اشاره مي‌کنم.اما آنچه مهم است و من احساس کردم که مي‌توانم اين کار را انجام دهم چيست؟نفي ديگران را هم نمي‌کنم چرا که آنها نيز مي‌توانند اما من فکر مي‌کنم با تمام اين سوابق بهتر بتوانم کار کنم. چه حادثه‌اي براي ما رخ داده که من احساس ضرورت و وظيفه مي‌کنم که وارد شوم؟سه کلمه از سوي امام خميني(ره) مطرح شد که بسيار براي همه ما مهم به شمار مي‌رود. جمهوريت، اسلاميت و ايرانيت که اين سه کلمه را ما با اهتمامي که امام خميني(ره) روي آنها داشت، احساس مي‌کنيم در حال آسيب ديدن است و ما اساس نظام را اين سه کلمه مي‌دانيم.هر يک از اين کلمات که آسيب ببيند، طرف مقابل آن نيز آسيب مي‌بيند و خيلي تبعات و پيامدها به دنبال خواهد داشت.نخست به بحث جمهوريت مي‌پردازم چرا که مسئولين در حال بوجود آوردن محدوديت‌هايي براي مردم هستند و جلوي حقوق مردم را مي‌گيرند که به طور مثال مي‌توان به عدم صلاحيت‌ها اشاره کرد.نظارت وجود دارد و من هم معتقدم نظارت حتما بايد باشد اما فلسفه وجود نظارت براي اين بوده که از حقوق مردم دفاع کند.سه کلمه از سوي امام خميني(ره) مطرح شد که بسيار براي همه ما مهم به شمار مي‌رود. جمهوريت، اسلاميت و ايرانيت که اين سه کلمه را ما با اهتمامي که امام خميني(ره) روي آنها داشت، احساس مي‌کنيم در حال آسيب ديدن است و ما اساس نظام را اين سه کلمه مي‌دانيم.عدم صلاحيت‌هاي گسترده سرخوردگي در مردم به وجود مي‌آورد و حضور کم مي‌شود و يا اعتمادي که مردم داشتند در حال ضعيف شدن است و در کوچه و بازار متاسفانه حتي از نيروهاي خوب و وفادار نيز مي‌شنويم که آن کسي که مي‌خواهد بشود، مي‌شود. در حالي که اين چنين نيست و تصميم نهايي با مردم است.دخالت نيروهاي سازمان يافته غير رسمي و ورودشان به انتخابات، که ما شاهد هستيم اينها محدوديت‌هايي قائل مي‌شوند. من با صراحت مي‌گويم که امام خميني(ره) حساسيت داشت و با کوچکترين دخالتي که موجب کم انگيزه شدن مردم در شرکت در انتخابات شود، برخورد مي‌کرد.
کروبي
فراموش نکنيم که در يک مقطعي گفتند که خانم‌ها شرکت نکنند و وارد مجلس نشوند و امام با سرعت گفت چنانچه چنين دخالتي کنيد، خود من دخالت خواهم کرد چرا که خانمها بايد در صحنه انتخابات و ورود به مجلس حضور داشته باشند.يا اينکه هماهنگي ميان روحانيون متنفذ قم و تهران شد که من نمي‌خواهم وارد شوم. در اواخر مجلس اول بود براي انتخابات دوم که فهرست از تهران و قم در سراسر کشور بايد برود و امام با اينکه حرمتي عظيم براي اين جمعيت که نزديکترين يارانش بودند، قائل بود گفت حق چنين دخالتي نداريد و هرکس در حوزه انتخابي خودش اين کار را بايد انجام دهد.اين مساله از حرفهاي گذشته خطرناک تر است که مي‌گفتند علما نبايد در سياست شرکت کنند و حالا مي‌گويند غير علما نبايد شرکت کنند. مردم آزاد هستند و هيچ شخصي حق ندارد فهرست خاصي در حوزه‌هاي ديگر بدهد. همه مردم و روحانيون آزادند که فهرست بدهند و همين مساله باعث جلوگيري شد اما باز هم حوادثي رخ داد.هر حرکتي که موجب مي‌شد يک ذره محدوديت براي جمهوريت به وجود بيايد امام (ره) مقابل آن مي‌ايستاد و مثال‌هاي ديگري هم وجود دارد که اگر مطرح کنم طولاني خواهد شد.در خصوص مساله اسلاميت بايد بگويم که امام خميني(ره)، اسلامي مترقي، زيبا، اسلامي با رحمت و عطوفت و اسلامي با قاطعيت و صلابت در مقابل دشمنان به جامعه معرفي کرد.اسلامي که امام معرفي کرد به تعبير خود ايشان اسلام ناب محمدي(ص) بود و مردم به آن عشق مي‌ورزيدند که در حال حاضر مي‌بينيم امام زمان(عج) وسيله‌اي ابزاري شده براي حکومت کردن که امام خميني (ره) به هيچ وجه وارد اين بحث‌ها نمي‌شد.امام خميني(ره) حريم اقليت‌هاي مذهبي را آنچنان نگه مي‌دارد که وقتي مدرسه‌اي از زرتشتيان در اردکان اشغال شد، سريع دستور مي‌دهد که مدرسه را به آنها بازگردانيد. اسلامي که امام معرفي کرد به تعبير خود ايشان اسلام ناب محمدي(ص) بود و مردم به آن عشق مي‌ورزيدند که در حال حاضر مي‌بينيم امام زمان(عج) وسيله‌اي ابزاري شده براي حکومت کردن که امام خميني (ره) به هيچ وجه وارد اين بحث‌ها نمي‌شد.بنابراين، اين اسلام نيز از نظر خرافه گرايي و حرف‌هاي نامربوطي که زده مي‌شود، مورد تعرض قرار گرفته و آدم‌هايي نيرومند که چنين حرف‌هايي را مطرح مي‌کنند کاري با آنها نداريم اما به طور مثال زني را در شازند دستگير مي‌کنيم که چرا مي‌گويد من هم با امام زمان ارتباط دارم يا روحاني ديگري را در تهران دستگير مي‌کنيم.
صميمانه با مهدي کروبي
جمعي روي کار آمده‌اند و اين کارها را ترويج مي‌کنند و ديگران که تبعيت مي‌کنند آنها شياد هستند.تحجري که بيان کردم، بوده و هست اما در حال حاضر ميدان دار شده و در پاکستان، افغانستان نيز وجود دارد و در اهل سنت نيز به صورت وهابيت و القاعده وجود دارد و حتي در ميان کليمي ها، صهيونيست‌هاي يهود و نو محافظه کاران مسيحي در دنيا وجود دارد، اما ما هستيم که بايد بتوانيم از اسلام حفاظت کنيم و اسلام را معرفي کنيم، نه آن اسلامي که سر مي‌برد و پوست مي‌کند و ديگران عليه ما تبليغ کنند که اسلام اين است.20 سال است که امام رحلت کرده است. از چارچوب‌هاي مورد نظر امام بيرون نمي‌رويم اما زمان و مکان همانطور که حرف‌هاي اول انقلاب امام با فتواهايي که در سال‌هاي آخر داد، نشان دهنده اين است که چارچوب و مسير همان است.مساله بعدي آفت براي ايرانيت نظام است. ايرانيت نظام خيلي بالاتر از مسايل ملي و ملي گرايي است. ايران متمدن، ايران تاريخ، ايران باستان و ايراني متصل به اسلام و ايراني با اين تمدن و بزرگي و موقعيتي که در جهان دارد، باز شاهد هستيم که سياست‌هاي غلط در حال تضعيف آن است.براي نمونه مي‌توان به ماجراي خليج فارس شناسنامه داري که الي الابد است اشاره کرد که برخي صحبت‌هايي مي‌کنند که اين چنين مطرح نبوده است.بنابراين، سياست ما هم سياست تعامل و گفت و گو نبوده و در بسياري موارد ضعيف، نسنجيده و نپخته بوده و مشکلاتي براي ايران به وجود آمده که احساس مي‌کنم اگر تحرک و حرکت خوبي بشود ما مي‌توانيم قدم‌هاي مهمي در اين قضيه برداريم.در منطقه حوادثي براي ما رخ داده با همسايگان، وضع اين چنين است. با اروپا و قدرت‌هاي بزرگ، در چنين شرايطي قرار داريم و عده‌اي فکر مي‌کنند در انديشه تسليم يا تقابل باشيم در حالي که اين چنين نيست و تسليم و تقابل نبايد باشد بلکه بايد تعامل و گفت و گوي عزتمندانه همراه با حکمت باشد و هر کشوري هم طبيعي است منافع خود را دارد.بنابراين ما مي‌توانيم با همه قدرت‌ها مذاکره داشته باشيم و رابطه برقرار کنيم اما اين اقدام طي مراحلي بايد باشد.حتي رابطه با آمريکا که اين قدر طولاني شده، با رعايت چارچوب همه منافع و مصالح ملي مي‌توانيم يک تحرک و حرکتي در مسايل سياسي داشته باشيم. متاسفانه در طول اين چهار سال آنقدر حرف‌هاي نسنجيده، ماجراجويانه و بي خاصيت زديم و دشمن تراشي کرديم و افرادي که در غربت بودند و تسويه حساب سياسي با ما مي‌کردند، يک لشکر به لشکر آنها اضافه کرديم و يک حرکت جمعي عليه ما در حال رخ دادن است.اين سياست‌هاي تند، خشن و بي ثمر ما را به سمتي برده که چند قطعنامه عليه ما صادر شده و تبعاتي براي ما دارد.ما بايد يک سياست معقول مترقي در پيش گيريم و از کارشناسان، ديپلمات‌ها و نيروهاي خوبي که داريم و گوشه خانه نشسته‌اند و صاحبنظرند استفاده کنيم و در هر سه بعد جمهوريت، اسلاميت و ايرانيت کشور را به جايگاه خوبي که ايران و مردم آن دارند بدون هيچ تسليمي برسانيم. براي ديدن اخبار، اطلاعات، تحليل هاي انتخاباتي ديگر کانديداها اينجا کليک کنيد. منبع: تابناکتنظيم براي تبيان: گروه جامعه و سياست 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن