تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826190250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختلاف شیعه و وهابیان در عبادت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اختلاف شیعه و وهابیان در عبادت
بوسیدن ضریح
در مقاله قبل گفتیم که مهمترین اختلاف بین وهابیت و سایر مسلمانان، علی الخصوص شیعه، در باب توحید و شرک است. یعنی این که وهابیت دیگر فرقه‎ها را به بهانه مشرک بودن می‎کوبد و تخریب می‎کند و به آنها اعتراض دارد. وهابیت که یک مسلک است و در واقع سیاسی است اعمال فرقه‎های مختلف سنی و شیعه را نشات گرفته از شرک می‎داند. گفتیم که توحید به چند دسته تقسیم می‎شود که مهمترین آنها در دیدگاه وهابیت، توحید در عبادت است. اصل بر این است که همه مسلمانان، توحید در عبادت را قبول دارند و کسی در آن مخالفتی ندارد. اگر گروه معتزله در توحید افعالی اختلاف نظر دارند و یا گروه اشاعره در توحید صفات با معتزله مخالفند ولی تمام فرقه‎ها و مذاهب اسلامی در توحید در عبادت وحدت نظر دارند و هیچ مسلمانی نمی‎تواند این اصل را منکر شود و اگر اختلافی هم دیده می‎شود مربوط به مصادیق است. چرا که مسلمانان به واقعیت معنای عبادت پی نبرده‎اند، پس در مفهوم آن دچار مشکل شده و حکم به شرک می‎دهند.اگر این معنا صحیح باشد فرمان خدا به ملائک برای سجده به آدم چگونه توجیه می‎شود؟! "آنگاه که به ملائک فرمود: بر آدم سجده کنید، همگان سجده کردند جز ابلیس ." چرا که سجده در مقابل موجودی، از مصادیق ذلت و اظهار خضوع بی نهایت است. اگر چنین کاری نشانه عبادت باشد، باید ملائک فرمانبر خدا را ، مشرک، و شیطان را عصیانگر را، موحد دانست!برخی از اعمال در نظر عده‎ای از مسلمانان عبادت است و همان اعمال در نظر طوایف دیگری از مسلمین، تکریم و تعظیم تعریف می‎شود. در واقع هر چه اختلاف وجود دارد در مصادیق است. پس اینجاست که ضرورت فهمیدن معنای عبادت، الزامی به نظر می‎آید.  عبادت چیست؟  عبادت در زبان عرب معادل پرستش در زبان فارسی است. و همانطور که معنای پرستش در زبان فارسی مشخص است، لفظ عبادت هم معنای مشخصی دارد ولی برخی به اشتباه رفته و معانی دیگری برای آن ذکر کرده‎اند که به اختصار به آنها می‎پردازیم.الف- عبادت؛ خضوع و تذلل در کتاب‎های لغت، عبادت به معنای خضوع و اظهار تذلل آمده است. چنین معنایی نمی‎تواند معنای صحیح و دقیقی از عبادت ارائه دهد. زیرا:- اگر عبادت با خضوع و تذلل مترادف باشد در جهان نمی‎توان کسی را موحد معرفی کرد چرا که بشر فطرتا در برابر کمال مادی و معنوی انسان‎های بالاتر و برتر، خاضع و خاشع می‎شود. مانند فرزند در برابر والدین، شاگرد در مقابل استاد، عاشق در مقابل معشوق و ... .- خداوند در قرآن کریم به انسان امر می‎کند که بال‎های ذلت و تواضع را در برابر پدر و مادر پهن نماید.(1) آیا می‎توان گفت که این کار فرزند، یعنی عبادت والدین؟!ب- عبادت؛ خضوع بی نهایتبرخی از مفسرین آمدند تا نقص معنی عبادت از ناحیه اهل لغت را جبران کنند که البته ایشان نیز به اشتباه رفتند و معنی آنها نیز عاری نقص نبود چرا که گفته‎اند: "عبادت، خضوع بی نهایت در احساس کمال و عظمت است!" حال باید دید "رب" به چه معنا است؟ در زبان عرب "رب" به کسی گفته می‎شود که تدبیر و کارگردانی چیزی به او واگذار شده و سرنوشت آن در اختیار او باشد. و اگر خدا را "رب" می‎دانیم برای این است که سرنوشت ما در کلیه امور؛ از وجود و هستی، حیات و ممات، رزق و روزی، و ... در دست او قرار دارد.اگر این معنا صحیح باشد فرمان خدا به ملائک برای سجده به آدم چگونه توجیه می‎شود؟! "آنگاه که به ملائک فرمود: بر آدم سجده کنید، همگان سجده کردند جز ابلیس ." (2)چرا که سجده در مقابل موجودی، از مصادیق ذلت و اظهار خضوع بی نهایت است. اگر چنین کاری نشانه عبادت باشد، باید ملائک فرمانبر خدا را ، مشرک، و شیطان را عصیانگر را، موحد دانست!از طرف دیگر این آیه قرآن را چگونه تحلیل کنیم که فرزندان حضرت یعقوب(علیه‎السلام) و حتی خود او و همسرش در برابر عظمت حضرت یوسف(علیه‎السلام) سجده کردند؟ آنجا که قرآن می‎فرماید:"همگان در برابر یوسف به سجده افتادند و یوسف گفت: (این سجده شماها) تاویل خوابی است که قبلا دیده بودم." (3)   با استدلال به این آیات نباید واقعیت عبادت را تنها در تذلل‎ها و خضوع مطلق جستجو کرد. هر چند خضوع و تذلل یکی از ارکان و از عناصر آن است ولی رکن و عنصر منحصر نیست، چرا که این خضوع باید با عقیده خاصی نیز توام باشد. در واقع اگر خضوع از عقیده خاصی سرچشمه بگیرد، عبادت شمرده می‎شود و این عقیده است که به عمل رنگ عبادت می‎دهد. پس از این توضیحات، حال عبادت را تعریف و معنا می‎کنیم که در سه تعریف می‎گنجد:1- عبادت آن خضوع عملی و یا لفظی و زبانی است که از اعتقاد به الوهیت سرچشمه بگیرد.با توجه به آیات قرآن در می‎یابیم که معنای "اله"، خدا است و نه معبود .«یا قوم اعبدوا الله مالکم من اله غیره(4)؛ ای قوم من خدا را بپرستید، برای شما خدایی جز او نیست.» مضمون این آیه در آیات دیگری نیز آمده است مانند: سوره اعراف، 58 – 73 – 65؛ سوره هود، 84- 61- 5 و سوره انبیا، 25 و سوره طه، آیه 14 .این تعابیر می‎رساند که عبادت، آن خضوعی است که از اعتقاد به الوهیت سرچشمه می‎گیرد و اگر چنین اعتقادی نباشد آن عبادت نیست .بنابر این تعاریف، بوسیدن دست پیامبر و امام، بوسیدن ضریح پیامبر و امامان(علیهم‎السلام)، بوسیدن دست معلم، استاد و پدر و مادر، یا بوسیدن قرآن و کتاب‎های ادیان دیگر و بوسیدن قبر علما، همگی از باب تعظیم و تکریم می‎باشد و هیچ یک به معنای عبادت نیست، مگر این که فرد انجام دهنده آن اعمال، نسبت به ایشان معتقد به الوهیت و ربوبیت باشد .2- عبادت خضوعی است در برابر کسی که او را "رب" می‎دانیم.در واقع عبادت، خضوع زبانی و یا عملی است که از اعتقاد ربوبیت انسان سرچشمه بگیرد و لفظ عبودیت در برابر ربوبیت است. یعنی اگر کسی خود را عبد و طرف مقابل را "رب تکوینی" خود بداند؛ خواه او رب باشد یا نباشد و با این اندیشه در برابرش خضوع کند، چنین عملی عبادت است. مانند آیه ذیل که می‎فرماید:«و قال المسیح یا بنی اسرائیل اعبدوا الله ربی و ربکم(5)؛ مسیح گفت ای بنی اسرائیل، خدا را بپرستید که او رب من و شما است.» و یا:«ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم(6)؛ خداوند صاحب من و شما است، پس او را بپرستید، این است راه مستقیم.»حال باید دید "رب" به چه معنا است؟ در زبان عرب "رب" به کسی گفته می‎شود که تدبیر و کارگردانی چیزی به او واگذار شده و سرنوشت آن در اختیار او باشد. و اگر خدا را "رب" می‎دانیم برای این است که سرنوشت ما در کلیه امور؛ از وجود و هستی، حیات و ممات، رزق و روزی، و ... در دست او قرار دارد.پس عبادت و پرستش از احساس بندگی سرچشمه می‎گیرد و حقیقت بندگی جز این نیست که انسان خود را مملوک و مقام بالاتر را مالک وجود و هستی، مرگ و زندگی، رزق و روزی و غیره بداند. در این صورت او را "رب" خود تصور کرده است . 3- عبادت، خضوع در برابر کسی است که او را خدا و یا مبدا کارهای خدایی بدانیم و بیندیشیم.شکی نیست که همه کارهای مربوط به جهان آفرینش؛ مانند تدبیر امور جهان، زنده کردن و میراندن افراد، روزی دادن به جانداران، مغفرت گناهان، و ... از آن خداست. و قرآن مجید با اصرار، همه این امور را از خدا می‎داند. مثل:«و هو الذی یحیی و یمیت و له اختلاف اللیل و النهار(7)؛ اوست که زنده می‎کند و می‎میراند و شب و روز را جانشین یکدیگر می‎سازد.»مشکل اساسی وهابیون در این تفکر، اینست که فقط ظاهر عمل را مد نظر قرار داده و به نیت و اعتقاد فرد انجام دهنده عمل، توجهی ندارد. فقط می‎بینند که شیعیان نسبت به حرم پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم‎السلام) تعظیم و تکریم دارند و به اعتقاد آنها کاری ندارند.و البته قابل توجه است که لزومی ندارد که خداوند حتما خود این کارها را انجام دهد بلکه مسببین به اذن و دستور خداوند، انجام دهنده دستورات خداوند می‎شوند. مانند:«حتی اذا جاء احدکم الموت توفته رسلنا(8)؛ وقتی مرگ یکی فرا رسد، فرستادگان ما جان آنها را می‎گیرند.خلاصه این که هر عملی، مانند تعریف فوق صورت گیرد معنای سرسپردگی و عبادت دارد.بنابر این تعاریف، بوسیدن دست پیامبر و امام، بوسیدن ضریح پیامبر و امامان(علیهم‎السلام)، بوسیدن دست معلم، استاد و پدر و مادر، یا بوسیدن قرآن و کتاب‎های ادیان دیگر و بوسیدن قبر علما، همگی از باب تعظیم و تکریم می‎باشد و هیچ یک به معنای عبادت نیست، مگر این که فرد انجام دهنده آن اعمال، نسبت به ایشان معتقد به الوهیت و ربوبیت باشد .نتیجه این که مطلق بوسیدن، شرک نیست. کسانی که حرم پیامبر و ائمه، در و دیوار حرم را می‎بوسند، قصد عبادت و پرستش ندارند بلکه مراتب و اکرام و احترام را به جا آورده و ابراز محبت و عرض ادب می‎کنند و این طبیعی است که انسان به هر چیزی که علاقه دارد، آن را اکرام کرده و مقابلش خود را کوچک می‎داند و کوچک جلوه می‎دهد.  مشکل اساسی وهابیون در این تفکر، اینست که فقط ظاهر عمل را مد نظر قرار داده و به نیت و اعتقاد فرد انجام دهنده عمل، توجهی ندارد. فقط می‎بینند که شیعیان نسبت به حرم پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم‎السلام) تعظیم و تکریم دارند و به اعتقاد آنها کاری ندارند که این تکریم سفارش خود خداوند است دقیقا همانند توصیه خداوند به تکریم والدین که در قرآن یاد شده و این که، انجام فرامین الهی خود، نشانه بندگی در مقابل خداوند سبحان می‎باشد. و اگر عمل به تنهایی، عبادت محسوب می‎شد هرگز، به حضرت یعقوب(علیه‎السلام) و همسر و فرزندانش، فرمان سجده به یوسف نبی داده نمی‎شد.   پس روشن شد که وهابیان چون در معنای عبادت دچار مشکل هستند؛ اعمالی نظیر اکرام قبر پیامبر اکرم و ائمه اطهار(علیهم‎السلام) را شرک در عبادت می‎دانند.     پی‎نوشت‎ها:1- اسراء، 24 .2- بقره، 34 .3- یوسف، 100 .4- اعراف، 59 .5- مائده، 72 .6- آل عمران، 51 .7- مومنون، 80 .8- انعام، 61 .با استفاده از منابع: آیین وهابیت، جعفر سبحانی، وهابیت مبانی فکری و کارنامه عملی، جعفر سبحانی، توحید و زیارت، طاهری خرم آبادی.                                                                                                                    گروه دین و اندیشه سایت تبیان                                                                                                                          نوشته مهری هدهدی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 623]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن