تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830859103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنها فرصت برای انتخاب


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تنها فرصت برای انتخاب
جاده
انسان، گاهى از «هیچ‏» به «همه‏» مى‏رسد و گاهى از همه به «هیچ‏»! خوب محض است، شر محض مى‏گردد. منحرف است، به حقیقت مى‏رسد و صالح مى‏شود. عالم و داناست، اما « غرور علمى‏» او را بر زمین مى‏زند. گنهكار و عاصى است، اما « توبه‏ »، او را « عبد صالح ‏» مى‏سازد. اینها همه ممكن و شدنى است و از انسان بعید نیست كه هرگونه ‏تحولى را در خود ایجاد كند. این نكته ، از یك سو امیدوار كننده و الهام‏بخش است، از سویى هم‏خطرناك و لغزاننده، تا انسان چگونه از امانت « انتخاب‏» استفاده كند! چه دلهاى سنگى كه یكباره همچون موم، نرم شده است، و چه‏دیده‏هاى خشك و جامد ، كه با یاد خدا و تاثیر موعظه، متاثر شده و به اشك‏نشسته و چشمه‏سار خوف و خشیت گشته است. تضمینى نیست كه یك انسان نیك، تا ابد نیكو بماند. چنان هم نیست كه یك فرد تبهكار و زشتخو ، تا پایان در تباهى وآلودگى باقى بماند و درهاى هدایت و رشد ، به رویش بسته باشد. مگر نه‏اینكه پیامبران آمده‏اند تا بدان را خوب كنند و بردگان هوس و بندگان دنیارا ، صاحبان خرد و سروران آخرت سازند؟ انسان كه كمتر از حیوانات نیست! وقتى سگ و طوطى و اسب و مار و باز شكارى تحول پذیرند ، انسان كه اشرف مخلوقات و مورد تكلیف الهى‏است، چرا نباشد؟... كه هست! دل انسان سخت‏تر از سنگ و فولاد كه‏نیست، پس مى‏تواند شكل‏پذیر باشد. اگر به تربیت جان و تصفیه دل بپردازیم، مى‏توانیم خود را از « چاه‏بردگى ‏» تا « اوج برازندگى ‏» بالا بكشیم. نقش « محیط‏ » ، « مربى ‏» ، « تذكر » و « تفكر » را نمى‏توان انكار كرد ، چرابه « تربیت‏خود » كمتر مى‏پردازیم؟ تربیت پخته كند هر خام را                               یك سازد بخت‏بد فرجام را وا رهاند مرد را از بندگى                                   مغز و معنى مى‏دهد بر زندگى انسان، در گیر و دار دو جاذبه قرار دارد: «الهى‏» و « نفسانى‏». « نفس‏»، به گناه و پیروى از هوس‏ها و عمل به خواسته ی دل مى‏خواند و... «خدا»، به ترك هواى نفس و تمایلات حیوانى. از هر كدام اطاعت كنى، باید دیگرى را نافرمانى كنى و به هر یك‏نزدیك شوى، از دیگرى دور مى‏گردى. مقتضاى بندگى، اطاعت فرمان‏خداست و تسلیم امر و اراده «مولى‏» بودن. اگر « بنده‏»ایم، طاعتمان باید. و اگر «مطیع‏» مولاییم، اطاعت و تسلیم ،باید در عمل و زندگى آشكار شود. و گرنه، چه فرقى میان آنكه «مولا» ندارد و آنكه مولایش خداست؟ « گناه‏»، معلول لحظات غفلت انسان و «خدا فراموشى‏» است. وقتى‏عقل، مغلوب نفس اماره شود ، محصولى جز گناه به بار نمى‏آورد. كسى تن‏به گناه مى‏دهد و دل به معصیت مى‏سپارد كه از عواقب آن نیز غافل باشد ، یا بى خبر. امام باقرعلیه السلام مى‏فرماید: «شگفتا از كسى كه از ترس بیمارى، از غذا پرهیز مى‏كند، اما از ترس‏آتش، از معصیت ناپرهیزكار است!». اما آنكه به عبودیت‏خود و ربوبیت‏خالق، معترف است، خود را در قیدطاعت مقید مى‏داند و در بند « بندگى خدا» حس مى‏كند ، نه یله و رها كه هرچه مى‏خواهد بكند و هر چه مى‏خواهد بگوید و هرگونه كه مى‏خواهد باشد!مگر مى‏توان خدا را عالم و بصیر و شاهد و حاضر و ناظر دید و گناه كرد؟ در لحظه گناه، شعله ایمان در دل فروكش مى‏كند و گاهى هم به‏خاموشى مى‏رسد. ...این چراغ را، روشن نگه داریم. منبع : برگرفته از كتاب " گامی در مسیر " – جواد محدثیتنظیم برای تبیان : داوودی  :عشق تو و بی مهری من! زندگی تان را هدایت کنید! امروز، آخرین روز دنیاست کدام راه را انتخاب می کنی؟ زندگی به روشی متفاوت؟





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن