تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845589945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از این آیه می آموزیم (1)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: از این آیه می آموزیم (1)
مگس
إِنَّ اللّهَ لاَ یَسْتَحِى اءَن یَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَاءَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَیَعْلَمُونْ اءَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَاءَمَّا الَّذِینَ كَفَرُواْ فَیَقُولُونَ مَاذآ اءَرَادَ اللّهُ بِهَذا مَثَلاً یُضِلُّ بِهِ كَثِیراًوَیَهْدِى بِهِ كَثِیراً وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَسِقِینَ(بقره/26)ترجمه: همانا خداوند از اینكه به پشه اى ، (یا پست تر) و یا بالاتر از آن مثال بزند، شرم ندارد. پس آنها كه ایمان دارند، مى دانند كه آن مثال ، از طرف پروردگارشان ، به حق و بجاست ، ولى كسانى كه كفر ورزیدند، مى گویند: ((خدا، از این مثل چه قصد و منظورى داشته است ؟)) آرى خداوند با این مثال ، بسیارى را گمراه و بسیارى را هدایت مى فرماید. امّا بدانید كه خداوند، جز افرادفاسق را، بدان گمراه نمى سازد. مخالفان اسلام كه از آوردنِ كتابى مثل قرآن عاجز مانده و در برابر منطقِ محكم قرآن ، حرفى برای گفتن نداشتند، مثال هاى قرآن را بهانه قرار داده و مى گفتند: خداوند برتر از آن است كه چنین مثال هایى بزند، براى خدا زشت است كه به عنكبوت یا مگس مثال بزند؛ این مثال ها با مقام خداوند سازگار نیست ؛ مَثَل زدن كار بشر است نه كار خدا.آنها كه اصلِ وجود خدا را هم قبول نداشتند، مى خواستند با این حرف ها مسلمانان را نسبت به قرآن و پیامبر، دچار شك و تردید كرده و ایمان آنها را متزلزل سازند.در حالیكه اوّلاً همه مثال هاى قرآن اینگونه نیست ، چنانكه در آیات قبل ، خداوند منافقان را به مسافر در راه مانده اى تشبیه كرد كه انواع خطراتِ زمینى و آسمانى ، او را فراگرفته و نورى براى ادامه مسیر ندارد.و ثانیاً مثال ، وسیله اى است براى تجسّم حقیقت ، لذا وقتى گوینده در مقام تحقیر و یا بیان ضعفِ كسى است ، او را به موجود ضعیفى همچون مگس یا پشه ، تشبیه مى كند، چنانكه در آیه 73 سوره حج مى فرماید: "آنهایى را كه بجاى خداوند مى پرستید، حتى نمى توانند مگسى بیافرینند، اگرچه به كمك یكدیگر هم بیایند. و اگر هم مگس چیزى از آنها برباید، قدرت پس گرفتنِ آن را ندارند. چه ضعیف است طلب كننده و طلب شونده "این آیه نیز مى فرماید: خداوند از اینكه به پشه یا پست تر از آن مثال بزند، اِبایى ندارد، زیرا حقایقِ معنوى و عقلانى را باید در لباسِ مثال هاىِ محسوس بیان كرد تا مردم بفهمند، و در مثال تفاوتى میان فیل و پشه نیست ، هر كدام به مناسبت موضوع بكار مى رود.البته مردم در برابر مثال هاى قرآن دو دسته اند، گروهى آن را مى فهمند و مایه هدایت آنها مى شود، ولى كسانى از روى بهانه جویى و كینه توزى با قرآن و پیامبر برخورد مى كنند، كه نه فقط از قرآن بهره اى نمى برند، بلكه بخاطر شك و دودلى كه نسبت به قرآن پیدا مى كنند از هدایت دور شده و گرفتار گمراهى بیشتر مى شوند. بنابراین از این آیه مى آموزیم كه : 1 شرم و حیا، در آموزش و یادگیرى معارفِ دینى ، پسندیده نیست ، بلكه مربوط به مواردى است كه كارى شرعاً یا عقلاً یا عرفاً زشت و ناپسند باشد.2 حقایق و معارفِ بلند را باید به زبان ساده گفت تا عموم مردم استفاده كنند. همانگونه كه خداوند هم با مثال مطالب خود را بیان مى كند.3 مثال هاى قرآن ، بر اساس امور واقعى و محسوس است ، نه امورى تخیّلى و موهوم ، لذا گاهى به حیوانات ، مَثَل مى زند و گاهى به پدیده هاى طبیعى همچون رعد و برق و باران .4 گناه ، مانعِ شناخت درست حقایق ، و موجب گمراهى انسان مى گردد.5 آنچه از جانب خداست ، بیان حقایق است ، هدایت پذیرى یا گمراهى ، نتیجه عكس العمل انسان در برابر آن حقیقت است .برگرفته از:تفسیر قرآن براى جوانان جلد اول، متوسّل، محمود، با تصرف 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن