واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فيلمساز نبايد تريبون يك جريان سياسي شود
تصويري كه سينماي معناگرا از دين ميدهد خطرناك است مجيد مجيدي گفت: شأن هنر بالاتر از اين مسأله است که هنرمندان بخواهند وارد تبليغات انتخاباتي شوند، صحبتي که راجع به خاتمي کردم کاملاً شخصي بود و هيچ ارتباطي به مسايل سياسي نداشت. مجيدي با تکذيب خبر ساخت فيلمهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي توسط وي اظهار داشت: بداخلاقيهاي موجود در جامعه اين شايعات را دامن ميزند و معتقدم شأن هنر بالاتر از اين مسأله است که هنرمندان بخواهند وارد تبليغات انتخاباتي شوند. او با بيان اينکه فيلمساز ممکن است در يک فيلم اعتراضي به وضع سياسي موجود بکند، تصريح كرد: اينکه فيلمساز تريبون يک جناح سياسي بشود را قبول ندارم. وي در عين حال گفت: اگر پديدههاي اجتماعي را بشکافيم ته آن به مسائل سياسي ميرسيم. اما معتقدم آبشخور فکري هنرمندان نبايد جناحهاي سياسي باشند. وي در پاسخ به اين سئوال که چنانچه انديشه رئيس جمهور را قبول داشته باشيد آيا در حمايت از او فيلم نخواهيد ساخت؟ گفت: چنانچه انديشه او را قبول داشته باشم در برخي از حوزههاي فرهنگي به او مشاوره خواهم داد و همچنين ميتوانيم سياستهاي موجود در حوزه فرهنگ را نقد کنيم. وي با اشاره به سخنان شمقدري دربارهي به ساخت فيلم براي سفرهاي استاني رئيس جمهور، اين موضوع را ناشي از اشتباه برداشت شمقدري از سخنانش درباره يكي از فيلمهاي مربوط به سفرهاي استاني رييس جمهور دانست. اين فيلمساز تاكيد كرد: پلهي هيچ گروه سياسي نميشوم و معتقدم هنرمندان بايد شأن خود را حفظ کنند. مجيدي در پاسخ به اين سئوال که زماني شما به آقاي خاتمي ابراز ارادت کرديد اما برخي اتفاقات اخير را ناشي از اين ميدانند که شما از ايشان روي برگرداندهايد، گفت: شأن هنر بالاتر از اين حرفهاست که ما وارد اين مقولات شويم، جريان خاتمي هم يک جريان فرهنگي و ارتباط فرهنگي و شخصي بود و هيچ ارتباطي به مسائل سياسي نداشت، در طول 8 سال دولت آقاي خاتمي حتي يک چاي با او نخوردم اما بعد از دوران رياست جهموري وي دو بار او را ديدم، آن صحبتي که راجع به خاتمي کردم کاملاً شخصي و راجع به خود ايشان بود و هيچ ارتباطي به مسايل سياسي نداشت. بلکه تأکيد ميکنم شأن هنر بالاتر از اين حرفهاست که وارد اين مقولات شويم، جامعه ما نيز خيلي آلوده به شايعات است، هر کسي بهراحتي يک اتيکت بهديگري ميچسباند و بهتر است که وارد اين مقولات نشويم. کارگردان فيلم «آواز گنجشکها» در پاسخ به اين سئوال که آيا همچنان سينماي خاص خود را دنبال ميکند و به ژانر ديگري نخواهد پرداخت گفت: راجب حال ميتوانيم صحبت کنيم و نميدانم آينده چه خواهد شد. اما قائل به اين هستم که هر هنرمندي در طول زندگي يک اثر را خلق ميکند. همانگونه که از «بدوک» تا الان خيليها معتقدند رگههايي از اين فيلم و يا فيلمهاي بعدي در همديگر پيدا ميشود. شأن هنر بالاتر از اين مسأله است که هنرمندان بخواهند وارد تبليغات انتخاباتي شوند، صحبتي که راجع به خاتمي کردم کاملاً شخصي بود و هيچ ارتباطي به مسايل سياسي نداشت. بنابراين معتقدم اگر چيزي غير از اين باشد غيرطبيعي است و همانگونه که قبلاً گفتهام مانيفست تمام آثار من در «آواز گنجشکها» موجود است، حتي فيلمي مثل «بيدمجنون» که در راستاي وجه معرفتي دروني انسان است. کارگردان «رنگ خدا» در پاسخ به اين سئوال که يک فيلمساز تا چه حد مي تواند ذهنيت خود را در سينماي معناگرا پيدا کند که به استاندارد هم برسد گفت: متأسفانه يک آفتي تحتعنوان سينماي ديني بلاگير سينماي ما شده که متأسفانه اين آفت به تلويزيون هم رسيده، تصويري که سينماي به اصطلاح معناگرا از دين ميدهد غلط و خطرناک است. وي افزود: تلقي که از سينماي ديني ميشود اين است که در اين نوع سينما شاهد فرشته، عزرائيل و يا معجزه در فيلم باشيم، چيزهاي عجيب و غريبي که حتماً بايد ماورايي باشد. در حالي که دين امري کاملاً جاري و ساري در زندگي است. به اعتقاد وي فيلمهايي که جوانان تحتعنوان سينماي معناگرا يا سينماي ديني ميسازند يا در آن فرشته است يا يکي بال ميزند و يا غيب ميشود! اينها تصورات خيلي غلطي است که با عنوان سينماي معناگرا ارائه ميشود در حالي که دين امري کاملاً زنده و پوياست. کارگردان بيد مجنون ادامه داد: پيامبران ما معجزات زيادي داشتند اما معجزه پيامبر ما قرآن است. او نه کوري را شفا ميدهد، نه مردهاي را زنده ميکند و نه دست به معجزه ديگري ميزند بلکه معجزه او کتاب است که آن را براي همه بشريت از آغاز خلقت تا انتهاي آن آورده است و همانگونه که ميدانيم همه آموزههاي فردي و اجتماعي را قرآن دارد چرا که کلام خداست و چيزي که در قرآن است به انسان بسيار نزديک است و ارتباطي عاطفي با او برقرار ميکند، همچنان که بارها در قرآن آمده که انفاق و دستگيري کنيد که جزو مباني اصلي ديني ماست. بايد سئوال کرد چرا اين انفاق در فيلمهاي ما نشان داده نميشود در حالي که قرآن بزرگترين فضيلت را انفاق ميداند. وي با انتقاد از سريالهايي که به ويژه با عنوان فيلمهاي معناگرا ارائه ميشوند سريالهاي ما تبديل به جن و پري و برزخ و دوزخ ميشوند! در و ديوار را به هم ميدوزند که مثلاً فيلم ديني است در حالي که کاملاً خرافه است. به گزارش ايسنا، مجيدي همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر انتخاب نام «آواز گنجشکها» براي فيلم خود گفت: اين عنوان پارادوکسي داشت که براي من قشنگ بود. چرا که اصلاً گنجشک آواز ندارد اما سادگي و طراوت دارد و مظهر پاکترين پرنده است وقتي ميگوييم دلش مثل گنجشک ميماند. وي گفت: درون و باطن «کريم» با عنوان شخصيت اصلي فيلم بسيار زيباست، اگرچه چهره زيبايي ندارد اما دريا دل است و کسي به چهره او نگاه نميکند و بايد بگويم «آواز گنجشکها» تجلي همه آدمهايي است که مناعت طبع خوبي دارند. رضا درستکار منتقد فيلم نيز که در اين نشست خبري مجيدي را همراهي ميكرد در پاسخي کوتاه به سئوالي مبني بر روند فيلمهاي مجيدي گفت: او هم فيلم ساخته که يک روند تکويني دارد. سينمايي که مجيدي ارائه ميدهد سينمايي ارزشمند توأمان با تمام وجود سينماست و او هرچه جلوتر رفته بهتر شده تا جايي که «آواز گنجشکها» بهار سينماي مجيدي است به گونهاي که حتي طيفهاي مختلف جناحي نيز اين فيلم را دوست دارند. به اعتقاد اين منتقد فيلمهاي مجيدي داراي روح ايراني و عرفاني است. وي در اظهار نظر کوتاه راجب فيلم آواز گنجشکها گفت: در اين فيلم شخصيت اصلي آن هنگامي که شتر مرغ فرار ميکند اين فرصت به او داده ميشود تا زندگي را يک بار ديگر تماشا کند و آدمها از طريق تماشا روايت را جلو مي برند. نقطه اعجاب انگيز فيلمهاي مجيدي شايد اين باشد که چقدر ساده نشان داده ميشوند اما اصلاً ساده نيست بلکه تصويرسازيهاي فيلمهاي مجيدي اعجاب انگيز است. وي در پايان گفت: «آواز گنجشکها» قصه آدمي است که ميخواهد به فطرتش برگردد، مثل ديگر فيلمهاي مجيدي. منبع : ايسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]