تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831236796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گنجشك‌ها براي كه آواز مي‌خوانند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گنجشك‌ها براي كه آواز مي‌خوانند؟
مجيد مجيدي در آواز گنجشک ها majidi
مجيد مجيدي در طول 17سال حضور در مقام كارگردان، به جايگاهي شاخص و معتبر چه در داخل و چه در خارج از مرزهاي ايران دست يافته است.از ميان فيلمسازاني كه به عنوان چهره‌هاي مقبول و معتمد نظام در سينما حضور يافتند، او قطعا معتبرترين نام در محافل بين‌المللي است؛ فيلمسازي كه موفق شده به صورت توامان ستاره جشنواره فجر و شمع محافل معتبر بين‌المللي باشد. ركورد دار دريافت سيمرغ از فجر،تنها نامزدي سينماي ايران در مراسم اسكار را هم رقم زده است. بازيگر محصولات حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در دهه 60، از «بدوك» محصول 1371 تا امروز كه «آواز گنجشك‌ها» را بر پرده دارد، مسيري دشوار را پشت سر گذاشته و در اين ميان بيشتر موفقيت را تجربه كرده تا ناكامي... . مجيدي حتي به شهادت كساني كه فيلم‌هايش را دوست ندارند، نيز كارگرداني توانا و مسلط بر ابزار است. بدوك اولين تجربه جدي كارگرداني مجيد مجيدي پس از يكي دو فيلم كوتاه، با مضموني تكان دهنده و لحن واقع‌گراي تلخ و موثرش، نشان داد كه مجيدي كارگردان، به مراتب از مجيدي بازيگر مي‌تواند موفق‌تر باشد. موضوع ملتهب فيلم و نمايش پلشتي‌ها در سيستان و بلوچستان، مجيدي را متهم به سياه‌نمايي كرد. فيلم خيلي در جشنواره فجر تحويل گرفته نشد و به شكل نامطلوبي روي پرده آمد ولي مديران كن آن را به بخش دو هفته كارگردانان بردند. نمايش «بدوك» در كن، اعتباري را براي سازنده‌اش به همراه آورد. هرچند مجيدي خيلي زود مسير خود را از فرانسوي‌ها جدا كرد و نشان داد كه سينماي مورد پسندش با آنچه مديران كن دوست دارند، متفاوت است. پدر«پدر» را مي‌توان آغاز شكل‌گيري مولفه‌هاي سينماي مجيدي ناميد. پس از «بدوك»، همچنان گرايش به بيابان‌هاي بي‌آب و علف و تصوير اگزوتيك مشهود است؛ البته با يك تفاوت عمده، قاب‌ها به مراتب شكيل‌تر شده‌اند و ساختار بصري از ژورناليسم شتابزده «بدوك»، به توان منطقي نماهاي رسيده است. فيلمساز روي رابطه ناپدري و پسر جوان خوب كار مي‌كند و موفق مي‌شود در زماني طولاني با همين 2 كاراكتر و در دل بيابان‌ها، فيلم را سرپا نگه دارد. نشانه‌هاي فقر عزت‌مندانه از همين «پدر» بروز مي‌كند و مجيدي به آدم‌هاي فيلمش عزت نفسي را هديه مي‌كند كه در فيلم‌هاي بعدي پررنگ‌تر مي‌شود. خشونت همچون «بدوك» همچنان در فضا موج مي‌زند ولي زبان و لحن به شاعرانگي گرايش پيدا كرده است. پايان تاثيرگذار و به يادماندني فيلم، نقطه اوج اين شاعرانگي است. فيلم در چهاردهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درمي‌آيد و برخلاف «بدوك» مورد توجه قرار مي‌گيرد. داوران، چندين سيمرغ را در رشته‌هاي اصلي به «پدر» مي‌دهند و منتقدان هم مجيدي را در مقام كارگرداني خوش ذوق به رسميت مي‌شناسند. فرانسوي‌ها فيلم رادوست ندارند ولي در عوض تركيب دكوپاژ آمريكايي با مولفه‌هاي سينماي واقع نماي ايران در كنار روايت قصه، توجه كانادايي‌ها و آسيايي‌ها را به خود جلب مي‌كند.«پدر» در گيشه شكست مي‌خورد ولي نمايش‌هاي پر تعداد آن در جشنواره‌هاي خارجي، جوايز و ستايش‌هاي زيادي را نصيب مجيدي مي‌كند. بچه‌هاي آسمان با گذشت نزديك به 12سال هنوز هم خيلي‌ها آن را بهترين فيلم مجيدي مي‌دانند.مجيدي در اين سال‌ها هر فيلمي كه ساخته به نوعي با «بچه‌هاي آسمان» مقايسه شده و منتقدان به نقاط اشتراك يا تمايزش با اين فيلم پرداخته‌اند؛ داستان علي پسر بچه فقيري كه عزت نفس‌اش را حفظ مي‌كند. فقر فاخر و با شكوه با «بچه‌هاي آسمان» به شكلي پررنگ و مثال‌زدني وارد سينماي مجيدي شد؛ اولين  فيلم شهري مجيدي با تصويري از جنوب شهر تهران با معماري هنوز سنتي و با آدم‌هاي فقيري كه قلب مهرباني دارند. داستان هم در عين سادگي، عميق و جذاب است. نياز علي به سوم شدن و نه قهرماني در مسابقه دو، يك ايده فيلمنامه‌اي درخشان است و نماي پاياني فيلم و بوسه ماهي‌ها بر پاهاي خسته علي در حوض، بي‌شك به يكي از بهترين پايان‌بندي‌هاي تاريخ سينماي ايران منجر شده است. تكنيك فيلم كاملا در خدمت بيان داستان است. «بچه‌هاي آسمان» در پانزدهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و بيشترين سيمرغ را هم دريافت كرد. منتقدان هم فيلم را دوست داشتند و پس از درخشش در مونترال، «بچه‌هاي آسمان» به عنوان نماينده سينماي ايران به اعضاي آكادمي اسكار معرفي و در ميان 5نامزد نهايي دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي قرار گرفت. شايد اگر آن سال «زندگي زيباست» ساخته روبرو تو بنيني در اسكار حاضر نبود، حالا اين مجسمه‌ طلايي هم به تابلوي افتخارات سينماي ايران اضافه شده بود. مجيد مجيدي در طول 17سال حضور در مقام كارگردان، به جايگاهي شاخص و معتبر چه در داخل و چه در خارج از مرزهاي ايران دست يافته است.در زمان اكران «بچه‌هاي آسمان» برخي از منتقدان، با مقايسه آن با فيلم‌هاي كانوني دهه 50، آن را اثري كهنه خواندند ولي در گذر زمان به نظر مي‌رسد كه تقريبا همه به اين نكته كه اين فيلم نقطه اوج كارنامه سينمايي مجيدي است اذعان داشته باشند. نمايش فيلم در كانادا، آمريكا و كشورهاي آسيايي بسيار موفقيت‌آميز بود و ژاپني‌ها آنقدر فيلم را دوست داشتند كه آن را بازسازي كردند. در اين سال‌ها، در انتخاب بهترين‌ها نام «بچه‌هاي آسمان» بيش از ديگر ساخته‌هاي مجيدي مورد توجه قرار گرفته است. رنگ خدايك گام بلند ديگر، پس از موفقيت «بچه‌هاي آسمان» كه گرچه توفيق آن را تكرار نكرد ولي در نوع خود يكي از آثار به يادماندني مجيدي محسوب مي‌شود، به لحاظ ساختار بصري، از دقت نظر و توانايي‌هاي بيشتر مجيدي حكايت مي‌كند و به مراتب خودس ساخت‌‌تر از « بچه‌هاي آسمان» است و البته احساس‌گراتر، از خط داستاني كلاسيك «بچه‌هاي آسمان» تا اندازه‌اي عدول شده و فيلم بيشتر از طرح به شخصيت‌ها بها داده است. پسر بچه نابيناي فيلم، در كانون مركزي اثر، همدلي و همراهي تماشاگر را به خوبي جلب مي‌كند و مجيدي نشان مي‌دهد كه در ايجاد رابطه با مخاطب، به پختگي دست يافته است. استفاده از طبيعت سرسبز و زيباي شمال، منطق خود را در دل روايت به خوبي مي‌يابد. آنچه  از آن به عنوان سينماي شاعرانه مجيدي ياد مي‌شود در «رنگ خدا» در اوج قرار دارد.فيلم در نمايش جشنواره‌اي‌اش در فجر هفدهم بيشتر در بخش بين‌المللي مورد توجه قرار مي‌گيرد تا مسابقه سينماي ايران. پس از آنكه ميراماكس پخش جهاني «بچه‌هاي آسمان» را برعهده گرفت، اين بار نوبت به كمپاني سوني پيكچرز مي‌رسد كه پخش «رنگ خدا» را برعهده بگيرد. نمايش فيلم در جشنواره مونترال، توفيق «بچه‌هاي آسمان» را تكرار مي‌كند. ولي در شرايطي كه به نظر مي‌رسد راهيابي فيلم به فهرست نهايي نامزدهاي اسكار قطعي است، چنين اتفاقي نمي‌افتد. عده‌اي دليل اين امر را كمرنگي قصه و لحن بياني غيركلاسيك و گرايش به سينماي شاعرانه مي‌دانند.باران برخوردار از مولفه‌هاي سينماي مجيدي، از حس تعالي معنوي گرفته تا آرمان خواهي، عدالت اجتماعي، فقر با عزت و البته بازهم شاعرانگي كه اين بار با عشق همراه شده است؛ هرچند «باران» فاقد يكدستي «بچه‌هاي آسمان» و «رنگ خدا» است. ايراد كار هم به فيلمنامه باز مي‌گردد وگرنه مجيدي در مقام كارگردان، همچنان فيلمساز خوش ذوق و توانمندي نشان مي‌دهد. فيلم در نوزدهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درمي‌آيد و مورد توجه داوران نيز قرار مي‌گيرد.آن وحدت نظر منتقدان در مورد «رنگ خدا» يا «بچه‌هاي آسمان» اينجا تكرار نمي‌شود ولي در مجموع فيلم را مي‌شود جزو آثار موفق كارنامه مجيدي دانست. براي سومين بار پياپي فيلمي از مجيدي به عنوان نماينده سينماي ايران به اعضاي آكادمي معرفي مي‌شود ولي اتفاق «بچه‌هاي آسمان» تكرار نمي‌شود. در نمايش‌هاي بين‌المللي، فيلمبرداري،‌ساختارن تكنيكي و فضاسازي مورد توجه قرار مي‌گيرد و تصوير عشق كاملا شرقي و ايراني ارزيابي مي‌شود. به سياق ديگر آثار مجيدي، «باران» نيز در جشنواره‌هاي بين‌المللي فراواني به نمايش در مي‌آيد ولي به اندازه «بچه‌هاي آسمان» و «رنگ خدا» جايزه نمي‌گيرد. بيد مجنوناز هر جهت يك تغيير مسير آشكار در كارنامه مجيدي است. آدم‌هاي مهربان فيلم‌هاي قبلي جاي خود را به كاراكتري مي‌دهند كه وقتي بينايي‌اش را به دست مي‌آورد، تبديل به آدمي هويت باخته مي‌شود. مجيدي تعمدا از فضاي لطيف ساخته‌هاي قبلي‌اش فاصله مي‌گيرد. استفاده از بازيگر ستاره‌اي چون پرويز پرستويي نيز براي اولين بار در سينماي مجيدي رخ مي‌دهد. بار فيلم هم تا حد زيادي به دوش پرستويي است.فيلم در بيست و سومين جشنواره فيلم فجر به نمايش درمي‌آيد و در حضور «خيلي دور، خيلي نزديك» سيمرغ بهترين فيلم و بهترين بازيگر نقش اول مرد را به خود اختصاص مي‌دهد، باتوجه به حال و هواي «بيد مجنون» طبيعي است كه درخشش در جشنواره‌هاي جهاني به اندازه «بچه‌هاي آسمان»، «رنگ خدا» و حتي «باران» نباشد. در ميان منتقدان داخلي ، فيلم بيشتر مخالف دارد تا موافق. در اكثر نقدها به فاصله گرفتن از فضاي دلپذير و آشناي «بچه‌هاي آسمان» اشاره و از آن به مثابه نقطه ضعف «بيد مجنون» ياد مي‌شود. مايه فقر عزت‌مندانه در «بيد مجنون» جاي خود را به خطاي قهرمان و عقوبت‌الهي مي‌دهد؛ چيزي كه جانمايه فلسفي اثر را نيز تشكيل مي‌دهد. «بيد مجنون»  با آنكه فيلم مورد علاقه منتقدان نيست از سوي مردم مورد استقبال قرار مي‌گيرد و تاكنون پرفروش‌ترين ساخته اين فيلمساز در اكران داخلي است. آواز گنجشك‌ها«آواز گنجشك‌ها» را مي‌توان برآيند ساخته‌هاي قبلي مجيدي دانست؛ فيلمي كه در آن، هم نشانه‌هاي آشكاري از «بچه‌هاي آسمان» مشاهده مي‌شود و هم حتي «بيدمجنون»... ؛هرچند فيلم پس از «بيد مجنون» حكم بازگشت به عالم فطرت‌هاي پاك و آدم‌هاي فقير و عزت‌مند را دارد. مثل يوسف «بيد مجنون» اين بار هم كريم كارگر يك شترمرغ‌داري، در معرض آزموني اخلاقي قرار مي‌گيرد، خطا مي‌كند، وسوسه مي‌شود و حتي عقوبت مي‌بيند ولي مجيدي « آواز گنجشك‌ها» مهربان‌تر از مجيدي «بيدمجنون» است و در نهايت فيلم را با نوعي آرامش خيال به پايان مي‌رساند. اخلاق‌گرايي مجيدي با ساختار سينمايي فكر شده و ظريف همراه شده است. نماهاي فيلم به شدت چشم‌نواز هستند و تا حد زيادي پوشاننده‌ ضعف‌هاي فيلمنامه. پسر بچه‌هاي فقير فيلم كه مي‌كوشند آب انباري متروكه را به حوضچه‌اي براي پرورش ماهي تبديل كنند، «بچه‌هاي آسمان» را به ذهن متبادر مي‌كنند. زيبايي بصري فيلم دقت نظري از اين جنس را در «رنگ خدا»  تداعي مي‌كند و وسوسه كريم براي خطاكاري، يوسف «بيد مجنون» را به خاطر مي‌آورد. «آواز گنجشك‌ها» تركيبي است از ساخته‌هاي قبلي مجيدي و البته در كنار اينها فيلم خود بسنده‌اي نيز هست. «آواز گنجشك‌ها» سال گذشته در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و موفقيت‌هاي فيلم‌هاي قبلي مجيدي را تكرار كرد. بعد از انتقادهايي كه از «بيدمجنون» صورت گرفت، «آواز گنجشك‌ها» حكم آشتي منتقدان را با مجيدي نيز دارد. جالب اينكه برخي از كساني كه حتي «بچه‌هاي آسمان» و «رنگ خدا» را نيز دوست نداشتند، از زمان جشنواره تا حالا كه فيلم به اكران عمومي درآمده، نقدهاي ستايش‌آميزي بر «آواز گنجشك‌ها» نوشته‌اند. فيلم در بخش مسابقه جشنواره برلين به نمايش درآمد و رضا ناجي در حضور دنيل دي لوئيس (براي خون به پا خواهد شد) جايزه بهترين بازيگر برلين را گرفت. اهميت اين جايزه وقتي مضاعف شد كه كمي بعد دي‌لوئيس، اسكار بهترين بازيگر مرد را دريافت كرد. «آواز گنجشك‌ها» در جشنواره‌هاي زيادي به نمايش درآمده و از آن براي حضور در فستيوال‌هاي متعددي دعوت به عمل آمده است. «آواز گنجشك‌ها» در اكران داخلي‌اش هم تا امروز كاركردي قابل قبول داشته است. مجيدي بار ديگر نشان مي‌دهد كه راه و رسم برقراري ارتباط با مخاطب را خوب مي‌داند. فيلم به شدت متكي به بازي رضاناجي است و لحن طنزآميز فيلم در برخي از سكانس‌ها از گرايشي تازه در سازنده‌اش خبر مي‌دهد. «آواز گنجشك‌ها» نماينده سينماي ايران براي حضور در اسكار است و اين‌بار همه براي تكرار موفقيت «بچه‌هاي آسمان»، اميدوارتر از قبل به نظر مي‌رسند.     منبع : همشهري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن