واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: حالا ديگر مخاطبان سيما عادت كردهاند كه در ايام تابستان منتظر پخش سريالهاي شبانه از شبكههاي مختلف تلويزيون باشند. شايد اين عادت از پخش سريال نرگس (سيروس مقدم) شكل گرفت. الان نزديك 3 سال است كه حسين سهيليزاده، مسووليت ساخت سريالهاي تابستاني را عهدهدار شده است آن هم با شكلگيري داستانهاي ملودرام و عاشقانه كه ازجمله آنها ميتوان مجموعههاي «ترانه مادري»، «دلنوازان» و «فاصلهها» را مثال زد. سريال فاصلهها در زمان پخشش توانست مخاطبان زيادي را به خود جذب كند آن هم به واسطه قصه عاشقانه و متفاوتي كه داشت. خيليها معتقدند كه سهيليزاده توانسته طي اين سالها نبض مخاطبش را به دست بگيرد و او را با خود همراه كند. با پايان يافتن اين سريال سراغ عوامل پشت صحنه اين سريال رفتيم تا آنها نيز ناگفتههايشان را درخصوص اين سريال بازگو كنند و چون در زمان پخش اين سريال با بازيگران آن در بخشهاي مختلف روزنامه گفتگو شده بود، ابتدا سراغ محمد حمزهاي رفتيم كه علاوه بر بازيگري در نقش ياور، دستياري كارگردان سريال را نيز عهدهدار بود. ياور با من فاصله زيادي داشت محمد حمزهاي براي اولين بار در سريال ترانه مادري با سهيليزاده همكاري كرد و سپس اين همكاري را در تلهفيلم «برگي بر شاخه» و دلنوازان ادامه داد. حمزهاي در پاسخ به اين سوال كه چگونه عهدهدار نقش ياور در اين مجموعه شد، گفت: من قبلا تجربه بازي در تئاتر را داشتم، اما هميشه دغدغه كارگرداني در من وجود داشت. به هر حال با بازيگري چندان بيگانه نبودم براي همين اين بار خيلي جديتر به عنوان بازيگر مقابل دوربين رفتم. وي در مورد اين كه چرا قبلا بازيگري را جدي پيگيري نكرده است، گفت: تاكنون چنين فرصتي برايم فراهم نشده بود. البته قرار بود در ترانه مادري بازي كنم، اما به دليل حجم بالاي كار، آقاي سهيليزاده موافقت نكرد. حمزهاي درخصوص نقش ياور گفت: اين كاراكتر در فيلمنامه وجود داشت و كمكم و در طول كار اين كاراكتر شكل خودش را پيدا كرد. او درباره لهجه خاص ياور گفت: از قبل اين لهجه را بلد بودم و به آقاي سهيليزاده پيشنهاد كردم كه با اين لهجه صحبت كنم. حمزهاي در پاسخ به اين سوال كه سريال فاصلهها را بيشتر پسنديده يا ترانه مادري را گفت: فاصلهها كار خوبي بود، اما فضاي سريال ترانه مادري گرمتر و صميمانهتر بود. متاسفانه در طول ساخت سريال فاصلهها پدرم را از دست دادم و از اين نظر اين كار برايم سخت بود. حمزهاي در ادامه افزود: من برخلاف ياور اصلا آدم طنازي نيستم و از او بسيار فاصله دارم، اما شرايط دست به دست هم داد تا ياور نقشي دوستداشتني شود. بسيار فشرده كار كرديم امين عابدي، تدوينگر سريال فاصلههاست. او از سال 81 با سهيليزاده و گروهش آشنا شده و سريالهاي پيلههاي پرواز، آخرين گناه، گيلعاد و روزهاي اعتراض را با اين كارگردان كار كرده است. وي از فاصلهها اين طور گفت: من از قبل با آقاي سهيليزاده آشنا بودم و به همين دليل توانستم براحتي به ايشان و كارشان اعتماد كنم. ابتدا قصه به آرامي پيش ميرفت، ولي از قسمت دهم به بعد به دليل روز پخش شدن، كارمان بسيار فشرده شد. امين عابدي از سريال فاصلهها تا حد زيادي راضي است ولي سريال دلنوازان را بيشتر دوست داشته است. او معتقد است هر دوي اين سريالها يك هدف را دنبال ميكردهاند و آن هم بحث ازدواج جوانان بوده است. عابدي در پاسخ به اين سوال كه با كدام يك از شخصيتهاي اين سريال بيشتر انس گرفته است، گفت: شخصيت محسن كه دانيال حكيمي آن را بازي ميكرد دوست داشتم و به نظرم شخصيت موجهي بود. تدوينگر مجموعه فاصلهها درخصوص ارتباطش با سهيليزاده در طول اين كار گفت: به دليل حجم بالاي كار ارتباط زيادي با كارگردان نداشتم و تنها در حد بررسي پلانها با هم صحبت ميكرديم، چرا كه من خارج از لوكيشن كار را تدوين ميكردم. عابدي قرار است سريالي را براي ايام محرم نيز تدوين كند. به سهيليزاده اعتماد كردم آرمان موسيپور به عنوان آهنگساز با اين مجموعه همكاري داشته است. او بيشتر سريالهاي گليعاد و ترانه مادري را با سهيليزاده كار كرده است. موسيپور ابتدا درباره حضورش در اين كار گفت: به دليل اعتمادي كه به سهيليزاده داشتم، چشم بسته اين كار را قبول كردم، چرا كه ميدانستم. وي مخاطب و آنتن را خوب ميشناسند. موسيپور در پاسخ به اين سوال كه فيلمنامه چقدر برايش مهم است، گفت: طبيعتا مهم است، اما قطعا يك كارگردان خوب ميتواند از عهده يك فيلمنامه ضعيف بر بيايد. آهنگساز مجموعه فاصلهها درخصوص اين سوال كه چرا در بعضي از سكانسها، آهنگها بيش از حد معمول استرسزا بودند، گفت: من به عنوان يك آهنگساز بخش شنوايي كار را كارگرداني ميكنم. بنابراين علاوه بر تصوير در صدا هم بايد آن تنشها ديده شوند به هر حال من سعي كردم با داستان و تصويرها جلو بروم. او درباره اين كه آيا از موسيقي اين كار راضي بوده است يا خير، گفت: هميشه وقتي كاري تمام ميشود پيش خودمان فكر ميكنيم شايد ميتوانستيم بهتر از اين كار كنيم به هر حال كوشيدهام آنچه كه از دست من بر ميآمده را در حد مطلوب انجام دهم. موسيپور قرار است براي سريال «شهر دقيانوس» به كارگرداني مهرداد خوشبخت آهنگسازي كند. گويا اين موسيقي تلفيقي از موسيقيهاي عربي، ايراني، هندي و... است. قرار نبود گريمهاي پيچيدهاي انجام دهيم محمد قومي يكي از گريمورهاي قديمي عرصه سينما و تلويزيون است. او در بيشتر كارهاي سهيليزاده به عنوان طراح چهرهپردازي حضور داشته است كه آخرين كار او در اين زمينه مجموعههاي دلنوازان و ترانه مادري بودهاند. قومي ميگويد، آشنايي من با سهيليزاده از زماني بوده كه ايشان در سينما دستيار بودند. او از اين تجربه برايمان گفت. قومي در پاسخ به اين سوال كه چهرهپردازي اين كار تا چه حد نسبت به كارهاي ديگرش متفاوت بوده است، گفت: چون اين سريال يك سريال هرشبي بود، وضعيت خاص خودش را داشت. وقتي شروع به كار كرديم قصه آمادهاي وجود نداشت و تنها با يك طرح روبهرو بوديم. البته شخصيتهاي كار مشخص بودند و جلساتي تشكيل داديم و بعد از آن طرحهاي اوليه را دادم. وي درخصوص اين كه اتودهاي اوليه را بر چه مبنايي زده است، گفت: در اين كار شخصيتهاي متعددي وجود داشت و از آن طرف قصه رئالي داشتيم و بر مبناي شخصيتها اتود اوليه را طراحي كردم. چهرهپرداز سريال فاصلهها درباره گريم دانيال حكيمي و اين كه چرا گريم اين بازيگر تغيير چنداني نداشت بيان كرد: نقش آقاي حكيمي به گونهاي بود كه تغييرات چنداني لازم نداشت و كارگردان هم اين گريم را براي ايشان پسنديدند. قومي درباره گريم خانمها در اين سريال اين طور گفت كه در مورد طراحي گريم خانمها حاشيه بيشتري وجود دارد و از اين نظر كار براي خانمها سختتر است.ولي در ابتداي كار سعي كرديم به يك مديوم درست برسيم، هرچند زمان زيادي هم برد. وي در پاسخ به اين سوال كه گريم چه كسي در اين سريال بيشتر زمان برده است افزود: هر كدام از بازيگران بنا به شخصيتي كه داشتند، گريم و زمان خود را بردند، اما در اين كار گريم پيچيدهاي وجود نداشت. او اين كار را دوست داشته و خوشحال است كه اين سريال، پرمخاطب بوده است. قومي قرار است در سريال تازه بذرافشان به عنوان چهرهپرداز همكاري كند. فاصلهها كار سختي بود سهيل نوروزي به عنوان تصويربردار با سريال فاصلهها همكاري داشته است. او تصويربردار مجموعههاي دلنوازان، گيلعاد و تلهفيلم برگي از شاخه نيز بوده است. وي از تجربهاش در اين كار گفت. من به آقاي سهيليزاده و گروهشان اعتماد داشتم، چون قبلا با هم كار كرده بوديم و مطمئن بودم كه فاصلهها كار خوبي از آب در خواهد آمد. نوروزي درخصوص تصويربرداري اين سريال افزود: اين كار يك قصه ملودرام داشت و از اين نظر براي ما تاحدودي محدوديت ايجاد ميكرد، چرا كه بايد يك رمان را روايت ميكرديم و به اين جهت نميتوانستيم تمهيدات خاصي به كار ببريم. نوروزي ادامه داد: به هر حال سعي كرديم در اين كار زيباييها را به تصوير بكشيم و شبهقابهايمان را هم بسته بگيريم و از طرفي با نور و رنگها هم بسيار بازي كرديم كه فكر ميكنم خوب از آب درآمده بود. نوروزي در پاسخ به اين سوال كه چرا چهره بهاره افشاري (بيتا) تيره بوده است، گفت: ميخواستيم چهره او با گريم و صورت خانمهاي ديگر متفاوت باشد، چرا كه ايشان نقش خاكستري، رو به منفياي داشتند. تصويربردار فاصلهها در مورد تعدد لوكيشنهاي اين كار گفت: در اين مورد بسيار زحمت كشيديم و چون لوكيشنهاي زيادي داشتيم، مجبور شدم پلانهاي خارجي را به دستيارم واگذار كنم تا به زمان پخش شبانه برسيم. او درباره انتخاب كارهايش گفت: من سعي ميكنم با افرادي كار كنم كه قبلا از آنها شناخت داشته باشم، اين طوري كار كردن برايم راحتتر است. نوروزي 70 درصد از سنخيتهاي سريال فاصلهها را باورپذير دانست و گفت: همه در اين سريال خوب بازي كردند بخصوص حسن جوهرچي كه فكر ميكنم بسيار متفاوت ظاهر شده بود. به هر حال همه گروه انرژي و وقت زيادي گذاشتند تا مخاطبان از كار راضي باشند و خوشحالم از اين كه بازيگران هم از تصاويرشان راضي بودند. فاصلهها تفاوت نسلها با يكديگر بود محمود مقدسي به عنوان مديرتوليد با گروه فاصلهها همكاري داشته است. از ديگر كارهاي او ميتوان به مجموعههاي دلنوازان، شبهاي برره، نقطهچين و... اشاره كرد. او درباره همكارياش در اين سريال گفت در ابتدا به عنوان دستيار توليد به اين گروه محلق شدم و در ادامه چون مدير توليد اصلي درگير كار ديگري شد، اين وظيفه به من محول شد. مقدسي درباره قصه فاصلهها اظهار كرد: قصه اين سريال تفاوت نسلها را نشان ميداد و از اين لحاظ توانست نظر مخاطب را جلب كند. مقدسي ميگويد: در انتخاب بازيگران دخالت خاصي نداشتم، چون از قبل بازيگران انتخاب شده بودند. مقدسي در مورد گرفتن لوكيشنها گفت: چون اين كار لوكيشنهاي زيادي داشت، گرفتن مكانهاي مناسب، انرژي زيادي از ما گرفت. ما خوشبختانه توانستيم بيشتر لوكيشنهاي مورد نياز را تامين كنيم. مقدسي از بهمن ماه سر اين كار بوده و از اين تجربه راضي است. و سرانجام... به هر حال با شروع ماه مبارك رمضان، قصه فاصلهها هم به پايان رسيد تا قصههاي ديگري از راه برسند. هنوز تا تابستان سال آينده راه زيادي وجود دارد، اما شايد فاصلههاي ديگري در حال شكلگيري باشند! محبوبه رياستي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 605]