واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مديري و تجربهاي تازه سرانجام ماجراهاي مربوط به سازندگان مجموعه «قهوه تلخ» به پايان رسيد و اين سريال از شبكه نمايش خانگي سردرآورد. مديري اين سريال را از سال گذشته با هدف پخش از شبكه سوم سيما جلوي دوربين برد، اما اتفاقهايي باعث شد كه اين تفاهم حاصل نشود و چون اين اتفاق نيفتاد، به شبكه خانگي راه پيدا كرد. در اين كه چرا اين توافق حاصل نشد و چرا پس از سالها، اثري از مهران مديري از تلويزيون پخش نميشود، گمانهزنيهاي بسياري شد، اما اين گمانهزنيها به دليل سكوت دو طرف از بيان واقعيتها بود. مديري هنرمندي است كه فرزند تلويزيون است و نزديك 20 سال براي اين رسانه فعاليت كرده و اگر به محبوبيتي هم رسيده، اين محبوبيت را از برنامههاي تلويزيونياش به دست آورده است. با اين حال از تماشاي 3 قسمت نخست اين مجموعه، ميتوان متوجه تفاوتهايي شد؛ مثلا بستهبندي اين كار بسيار شيكتر از ديگر مجموعهاي است كه در بازار نمايش خانگي عرضه شده است و جذابيت كار مديري حداقل از نظر توزيع و پخش چشمگيرتر است. اما خيلي از كساني كه 3 قسمت نخست اين سريال را ديدند، گمان بردند كه موسم اين نوع كار به پايان رسيده و به بيان صريحتر مديري در كارگرداني اين 3 قسمت موفقيتي نداشته است (با توجه به عدم حضورش به عنوان بازيگر در اين قسمتها). در پاسخ به كساني كه اينگونه فكر ميكنند ابتدا بايد يادآوري كرد كه سريالهاي مديري همواره به اصطلاح دير شروع ميشوند. موفقترين كار اين هنرمند خلاق را اگر كارگرداني و بازي مجموعه «پاورچين» بدانيم، در آنجا هم به خاطر داريم كه قسمتهاي نخستش واقعا خستهكننده و ملالآور بودند. بنابراين مديري هنرمند باهوشي است و خيلي خوب ميداند كه چگونه ميتوان اثري را به ذائقه عمومي نزديك كرد و مورد توجه آنها قرار داد. به همين ترتيب بود كه سريالهاي «پاورچين» و حتي «شبهاي برره» پس از چند قسمت روي غلتك افتادند و محبوب شدند. اما فراموش نكنيم كه «قهوه تلخ» تفاوتهاي زيادي با مجموعههاي قبلي اين كارگردان دارد؛ با اين توضيح كه او در كوران كارش، با مشاهده واكنشهاي بينندگان تلويزيوني، لحن كارش را تغيير ميداد و به سليقه آنان نزديك ميشد در حالي كه در اين كار چندان اين شرايط برقرار نيست. براساس شنيدهها فيلمبرداري «قهوه تلخ» پس از يك توقف كوتاه، از اوايل مهر ماه (همين روزها) از سر گرفته ميشود و مديري ميتواند با مشاهده بازتابهاي كارش در اين چند قسمتي كه مردم ديدهاند، بقيه سريال را با تغييراتي در جهت مطلوبيت و كيفيت ادامه دهد. در 3 قسمتي كه سريال با محوريت شخصيت سيامك انصاري به عنوان يك محقق تاريخي پيش ميرود، آنچه بيش از همه خود را نشان ميدهد، كمبود ايدههاي بامزه و جذاب براي كشاندن تماشاگر است. ميزان شوخيهاي به كار رفته در اين قصه كم است و خط اصلي نيز نميتواند آنقدر تعليق داشته باشد كه تماشاگر را مشتاق قسمتهاي بعدي نگه دارد. از سوي ديگر بايد به اين نكته مهم اشاره كرد كه نحوه شكلگيري قصه و گرههاي اصلي كاملا مشابه به سريال «شبهاي برره» است. در آنجا هم سيامك انصاري نقش يك آدم تحصيلكرده و امروزي و شهري را داشت كه در اثر تبعيد به جايي ميرود و ناگهان خود را در ميان مردمي عجيب و غريب ميبيند. در «قهوه تلخ» اين محقق تاريخي با نوشيدن يك فنجان قهوه، از موقعيت امروزياش خارج و به چند قرن گذشته و زمان از بين رفتن سلسله زند و روي كار آمدن سلسله قاجار پرتاب ميشود و در آنجا خود را در محاصره كاخنشيناني ميبيند كه هر يك مجيز شاه را ميگويند. محقق ابتدا ناباورانه تصور ميكند كه شاهد ساخته شدن يك فيلم تاريخي است، اما سپس درمييابد كه اين اتفاق افتاده است. بديهي است كه كشمكش او با اين موضوع، در قسمتهاي ديگر هم ادامه خواهد يافت و نحوه انطباقش با شرايط جديد (درواقع قديم) موقعيتهاي نمايشي و خندهدار بسياري را ايجاد خواهد كرد، اما اميدواريم مديري راهي كه يك بار در «شبهاي برره» به خوبي و با هنرمندي طي كرد را بار ديگر در اين كارش تكرار نكند. استقبال مردم از سيدي «قهوه تلخ» مبين اين نكته است كه آثار مديري را مردم با علاقه و اشتياق دنبال ميكنند. مديري كه خود ستاره اصلي همه سريالها و آيتمهاي طنزش تاكنون بوده، اين بار هم با ورود خود ميتواند سريالش را از يكنواختي درآورد. البته او در اين سريال هم روي تيتراژ اثر آوازي محلي و فولكلوريك را خوانده است و مانند تجربيات اين چند سالهاش از گروهي كه با آنان كار كرده بهره گرفته است. امان جليليان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]