واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين احمد خانلري روز سه شنبه افزود: مولانا نه اينكه شخصيت دست نيافتني باشد ولي درافقهاي بالا قرارداد و به سهم خود توانسته به قله هايي در ميان ارضيان و فرشيان نائل شود و ما بايد كرامات ايشان را مورد بررسي و مطالعه قراردهيم . وي ادامه داد: بزرگان ادب پارسي قله ها و معادني هستند كه ما بخشي از آنان را مي بينيم و بخشي را نمي بينيم و در مورد مولانا نه تنها علاقه مندان ادب پارسي بلكه بزرگان دين اسلام نيز به او و جايگاه متعاليش عشق مي ورزند چرا كه مولانا فقط متعلق به ادبيات فارسي نيست و به همه تعلق دارد و نه ايراني و فارس زبان بلكه هر آنكس كه در مسير عشق الهي حركت مي كند علاقه مند به مولانا است. وي اضافه كرد: زادگاه مولانا بلخ و درخانه اي از عشق و تقدس است و درپنج سالكي با وجود سن كم او را خداوندگار خانه پدر مي ناميدند، مثنوي او مشتمل بر 26 هزار بيت است و مي توان خلاصه 26 هزار بيت مثنوي را در 18 بيت سرآغاز دفتر (ني نامه ) يافت كه ني خود مولانا ست و از دنيا شكايت مي كند. استاد گروه ادبيات فارسي واحد كرمانشاه تاكيد كرد: مولانا اساسا اهل شعر نبود و شاعري را دراوقات فراغت ادامه مي داد و معتقد بود به چيزهايي فراتر ازاين بايد بپردازم، عرفان مولانا درمثنوي نهفته شده و از آثار ديكر او رباعيات است كه به زبانهاي مختلف مثل يوناني ،عربي و تركي سروده شده است و شايد يكي از دلايلي كه آنان مولانا را غير از ايراني مي انگارند همين اشعار باشد ولي مولانا زاده ايران و ايراني است. وي اظهار داشت: رباعيات مولانا نيز مشتمل بريك هزارو 656 بيت است و درغزليات وي نيز دراكثر بيتها نام شمس تبريزي را بر زبان مي آورد و به كليات شمس تبريزي معروف است اما ديوان شمس متعلق به مولاناست او خود را مديون شمس مي داند و او را قبله عرفاني خود مي داند از طرفي هم مولانا خود را مديون ثنايي وعطار مي داند. خانلري گفت: مولانا معتقد است انسان نبايد به دنبال جستجوي الفاظ و ايجاد حصار براي اشعار خود باشد، حتي در بعضي شعرها ازالفاظي ميانه هم استفاده مي كند و مقصود او درحقيقت اين است كه بتواند ازاين رهگذر انديشه هاي متعالي خورا به مخاطبان تفهيم كند. وي افزود: قدرت تخيل نيروي تداعي و قدرت تصوير سازي از نكات مثبت شعر مولانا است ، وي در كلام خود قيد و تكليف ندارد و بهترين شيوه را صداقت درتعبير وحجت دربيان ميداند بيان مولانا درمثنوي با روساخت قرآن مجيد نيز پيوند عجيبي دارد. وي همچنين گفت: كلام مولانا معجوني از شيدايي و فرزانگي است، درغزليات مولانا شيدايي غلبه دارد اما درمثنوي جنبه عقلاني پيدا مي كند مولانا عقل عادي وجزئي را مورد بي مهري خود قرارميدهد و معتقد است كه آدميزاده به عقل هاش و كاسب گر نبايد زياد توجه كند بلكه به تحمل كل و بحث ها بايد توجه كند. 567
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]